Problem med näringsupptaget?

Sv: Problem med näringsupptaget?

Men, jag har de senaste dagarna sett en hel del åringar och jämför jag min med de andra så ser han inte alls så illa ut faktiskt.

Här kan jag instämma. Jämfört med många andra åringar ser han ju riktigt fin ut. Men det förstås, de andra åringarna har kanske inte matats så omsorgsfullt som din. ;)
Hoppas det fortsätter att gå framåt!

Kanske beror på att det är självklar grej att göra, vet tar för givet att "alla" vet det?

Är det verkligen så illa? Att alla hästägare räknas med att kunna allt om vad olika parasiter kan ge för symptom? Att nöja sig med att ägaren säger som många gör "avmaskad efter konstens alla regler" och inte kolla vad just den hästägaren anser vara reglerna. Som om hästen är halt och veterinären förutsätter att hovslagaren varit ute och kollat hovböld först?

I detta fallet är det inte bara bandmask som ställt till problem. Du får jättegärna tro det om du vill, men första besöket hos klinik efter födseln var redan i oktober eftersom vi tyckte att han såg tunn och "dålig" ut. Att han hade såpass mycket bandmask att han var så illa tilltagen redan som 4 månader gammal har jag svårt att tro faktiskt.

Sen tycker jag också att människor borde ha mer koll på avmaskning och dessutom inte vara så rädda för att avmaska. Jag tycker att det är fel att det är såpass dyrt att avmaska som det ändå är och värre har det blivit när vi nu även behöver recept på avmaskningsmedel för att kunna få avmaska. Det är ett jättebra steg för att inte få resistenta parasiter, men samtidigt kommer fler och fler att inte avmaska lika ofta som egentligen skulle behövas. Det är för krångligt med systemet som finns nu.

Och det är faktiskt ganska så löjligt att vissa veterinärer tvingar till träckprov för att skriva ut avmaskningsmedel, när inte alla parasiter syns på träckprov.

Ett föl på 4 mån kan mycket väl ha hunnit få i sig bandmask, och oavsett så ÄR det något som inte ska hoppas över.

Det finns ingen anledning att avmaska mot bandmask om man inte har problem. Blodmasken syns alltid på träckprov. Styngflugan lägger ägg utanpå hästen. Vad är det mer du vill avmaska emot som du säger inte syns på träckprov?

Det finns nu flera fall där Banminth inte tagit blodmasken, då har vi alltså bara ETT enda preparat som kommer åt blodmasken. Vad ska vi göra när den är resisten även mot det medlet? Normala vuxna friska hästar behöver oftast inte avmaskas.

Det finns ingen anledning att avmaska mot bandmask om man inte har problem.
Men då är det ju moment 22. Om man inte avmaskar innan man får problem så är det ju redan lite för sent liksom. Och tänker man inte på bandmask det första man gör själv och ingen veterinär säger något så letar man ju efter andra saker.

Ingen veterinär har sagt ett ljud till oss om bandmask, och då har i alla fall 3 st olika varit inkopplade. Nu snackar vi inga disktriktare här, utan riktiga hästveterinärer.

Men då är det ju moment 22. Om man inte avmaskar innan man får problem så är det ju redan lite för sent liksom. Och tänker man inte på bandmask det första man gör själv och ingen veterinär säger något så letar man ju efter andra saker.

Ingen veterinär har sagt ett ljud till oss om bandmask, och då har i alla fall 3 st olika varit inkopplade. Nu snackar vi inga disktriktare här, utan riktiga hästveterinärer.

Problemen behöver inte hinna gå så långt. Det allra flesta hästar klarar av bandmaskinfektioner utan att bli dåliga. Symptom kan vara avmagring (särskillt vår och höst), svårt att hålla hull, fäller dåligt, långa strån kvar på magen, kolik. Det finns ju ingen anledning att använda en massa mediciner när hästen inte mår dåligt av situationen. Det är NORMALT för hästar att ha parasiter, de allra flesta bygger också upp ett eget försvar och klarar av dem helt själv. Sen finns det hästar som inte klarar av detta, t.ex. nedsatt immunförsvar (som ett föl som råkar ut för kraftig smitta tidigt).

Det spelar heller tyvärr ingen roll hur hästiga veterinärerna är om de inte är intresserade av parasiter. Men jag tycker fortfarande det är MYCKET underligt att det inte ens nämndes. Hade någon gjort det tidigt och du avmaskat då kunde det ju vara så att det inte behövde ha blivit ett så stort problem.

Sen återigen, inte sagt att det är bandmasken som är roten, utan att han kanske lättare blev utsatt för den pga något annat. Men du måste hålla med om att timingen när han började vända och bli bättre stämmer lite för väl in med när han avmaskades för första gången mot just bandmask för att det helt ska uteslutas att det gav effekt, eller hur.

Men du måste hålla med om att timingen när han började vända och bli bättre stämmer lite för väl in med när han avmaskades för första gången mot just bandmask för att det helt ska uteslutas att det gav effekt, eller hur.
Det är sant. Men samtidigt var det då vi började få bra med bete i backen och varmt väder. Samt att han fick från att ha gått i blandad flock i en stor till att gå med en åring till i en större hage. Det finns flera bidragande orsaker till att han ser bättre ut, men visst är avmaskningen en del i det hela. Det är jag säker på.

Men han ser ju fortfarande inte bra ut enligt mig. Visst ser han ut som många andra åringar, men han ser inte ut som mina åringar brukar göra.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 755
Senast: rebus
·
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
8 056
Senast: moonstruck
·
M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 701
Senast: -moa-
·
V
Hästvård Jag har en Islandshäst, en i vanliga fall frisk och kry pålle på 7 år. Har nu haft honom i ett halvår och allt har gått enligt planerna...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Vicksan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka