Problem med medryttarens mamma.

A

anonymmedlem

Hej!
Jag har valt att skriva under anonymt nick, anledning förstår ni nog. Jag är en tjej i övre tonåren, som slutat skolan på grund av olika omständigheter med gamla klasskompisar.
För snart ett år sedan fick jag en egen häst, ett shetlandsponny sto, som vi kan kalla Ronja. Henne var tanken att jag skulle köra in, och ha mycket roligt med. Men en av mammas kompisar, som blivit mamma på äldre dar har en dotter, som har fått börja rida ponnyn.

Men det är där som problemen börjar. Hennes mamma, vi kan kalla henne Sofia, som är i 40-års åldern, och jag har helt olika syn på hästar. Sofia har haft häst sen hon var ungefär lika gammal som jag, hennes häst står i samma stall som Ronja.
För det första tycker hon att min ponny får för mycket mat (3 kilo hö, 2 dl betfor, då hon dricker dåligt just nu, och ½ dl mineraler), som mest har hon fått 4 kilo hö, 1 dl kornkross, och ½ dl mineraler. Hon älskar att minska ner det på hennes dagar, samt att hon någon gång satt ponnyn på "bantingskur" egenom att skriva på hennes tavla "Ronja ska inte ha någon insläppsmat idag".

Hon lyssnar inte heller på mina grundläggande regler, som att hennes dotter inte får ge Ronja godis ur handen, eller att hon måste säga till varje gång Ronja ska stanna eller gå, då jag vill köra in henne, och hon är en sådan som måste ha allting på samma sätt hela tiden.

Hon har även saker att anmärka på, som senast när hon hade insläpp tog hon alla innan Ronja, för hon tyckte att hon gott kunde vänta. Sedan när jag sa att jag tar in henne, så fick jag inte det, utan skulle mocka först, för hon har ändå gått ifrån flocken (drar under grinden och in i insläppsfållan) så då kunde hon gott vara utan dom 10 minuter till.

Samt att hon har sagt (inte rakt ut, men det behövdes inte mycket för att förstå vad hon ville få fram) att jag inte får släppa min ponny med dom andra i sommarhagen, för då kommer hon bli så tjock att hon får fång och dör.
Hon räknar dessutom Ronja enligt halvblodsmodellen, och har när jag stått bredvid lagt handen på Ronjas sida och sagt att hon är för tjock, för man känner inte hennes revben.
Jag skulle inte säga att Ronja är fet, men lite "barnshetts" tjock är hon allt.

Detta tillsammans med något som vi tror är social fobi, kan jag inte åka till stallet, och ta hand om min ponny, då jag varje gång åker in på stallplanen kollar efter Sofias bil, och om den inte är där kan jag slappna av lite (eller kunde, det kan jag inte längre), men om den inte är där går jag och spänner mig hela tiden, i väntan på att hon ska säga något om hur jag tar hand om min ponny.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

Prata med din mamma om problemet. Det är hennes uppgift somm mamma att hjälpa dig i sådana här sitiationer.

Usch vad jobbigt! Det är det värsta som finns, att inte kunna komma till stallet och slappna av.
Förstår om du inte orkar ta en konflikt med henne, men vad säger din mamma? Har du berättat för henne om problemet? Hon kanske kan hjälpa dig med att säga till om att det faktiskt är din häst och att du bestämmer över den i första hand.
Hoppas det löser sig för dig!

Det finns gott om ungar som kan rida din ponny, leta efter någon annan!

Du kan väl prata ihop dig med din mamma och att ni har ett lugnt och sansat möte och säger att det funkar inte.

Ni skaffade väl ponnyn åt dig och för att du skulle må bra antar jag? Som det är nu verkar det snarare vara ett stressmoment. :(

Jodå, jag har pratat med mamma, men problemet är att hon inte kan förstå hur det är så jobbigt, och det blir lite attityden att det är inte bara jag som har problem, och att det inte är något att bry sig om, förmodligen för att hon inte förstår hur jobbigt det är.

Pappa har jag också pratat med, och det går lättare, även om inte han förstår så lyssnar han, och försöker verkligen förstå, men han säger själv att han inte vet vad han ska göra.
Jag har även berättat för honom att jag inte skulle klara av en konfrontation med Sofia, och han har pratat lite mer med mamma, och förhoppningsvis kommer hon prata med Sofia.

Jo, Ronja skaffades för att jag skulle må bättre, och egentligen är det väl inte att jag behöver avlastningen lika mycket som att hennes dotter skulle få rida.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog knepigt att låna häst av en ung tjej som har idéer som man själv vet är ja.....lite okunniga elller onödiga. Det låter som om jag skulle kunna dela den mammans syn mycket. Tex ang att du nog överdriver saker med ponnyn samt ang hagen o gräs där hon mycket väl kan ha rätt.

Kanske har hon lite mer vana och kunskaper än du, och du ska lyssna lite på henne? En shettis ska inte vara fetare än ett halvblod, var har du fått det ifrån?

3 kg hö låter inte för mycket men det kan ju bero på. Se det som att du kanske får en del hjälp i att förstå hästens behov.

Mata ur handen är väl inget stort problem?

Vem är det som äger hästen? Jo, det är du, óch hon kan inte komma o säga vad du ska göra med din häst, sätta den på bantning m.m. Det har hon INGEN rätt till. Finns det ingen annan i stallet som kan hjälpa till, eller som undrar vad det är hon håller på med?

Ang,mata i handen som ovanstående skrivit. En del hästar blir lätt "nafsiga" när det får mat ut handen, hur kul är det?

Senast ändrad:

Det är nog knepigt att låna häst av en ung tjej som har idéer som man själv vet är ja.....lite okunniga elller onödiga. Det låter som om jag skulle kunna dela den mammans syn mycket. Tex ang att du nog överdriver saker med ponnyn samt ang hagen o gräs där hon mycket väl kan ha rätt. Mycket intressant, det kan nog hjälpa mig mycket, att ha någon med Sofias syn.

Kanske har hon lite mer vana och kunskaper än du, och du ska lyssna lite på henne? En shettis ska inte vara fetare än ett halvblod, var har du fått det ifrån? Klart att hon har mer vana än jag! Men måste det innebära mer kunskaper? Och jodå, jag lyssnar på dom saker som jag förstår hur dom är bättre än det jag gör. En shetlandsponny ska inte se ut som ett halvblod, för det första är det fysiskt omöjligt, då dom till skillnad från halvblod har "väl välvda revben" (från rasstandarden), och jag har även hört från flera shetlandsponnyuppfödare att man inte ska känna revbenen på en shetlandsponny.

3 kg hö låter inte för mycket men det kan ju bero på. Se det som att du kanske får en del hjälp i att förstå hästens behov. Jodå, bara det att hon skäller ut mig för att en shetlandsponny äter 24/7 om det finns mat (alla hästar, oavsett ras äter 16 timmar, vad jag kunnat läsa till mig).

Mata ur handen är väl inget stort problem?Jo, det är det, om jag vet att min häst blir enormt buffig av det, för jag har gjort det, och slutat pågrund av det, jag vill inte ha en häst som buffar för att få godis.

Kan även tillägga att min shetlandsponny har aldrig haft fång tidigare.

Jag funderar på att prata med stallägaren, men jag tvekar på att det skulle hjälpa, då stallet är ett kollektivstall, och det är Sofia som bestämmer så gott som allt i stallet. Hon är lite av herre på täppan, så jag vet inte om jag skulle kunna få hjälp av någon annan heller.
Eller jo en, men hon får redan massor av skit av Sofia, och jag vill inte dra ner henne mer.

Jag skulle nog aldrig klara att "dela häst" med en okunnig ägare som tror sig ha rätt eftersom den läst eller hört saker.
Jag förstår att det är din häst och du vill bestämma, men eftersom du faktiskt kan mindre i praktiken behöver du ändå lyssna på andra. För hästens skull. Det är ingen pudel.
DU behöver nog hur som helst lyssna på andra ang din lilla häst så att ni inte får problem, pga du älskar den mer än vad du har kunskaper, vilket du inte är ensam om, det är väldigt vanligt tyvärr:crazy:

Jag tror att ni båda har problem, både mamman och du. Kan ni inte sätta er ner tillsammans med din mamma och försöka prata igenom allt och vad du känner och varför hon säger som hon gör. Om ni båda anstränger er för att lyssna kanske det kan bli bra. :idea: Hon kan visa mer respekt för dej och du kan kanske lära dej lite mer.

Kanske är denna Sofia så jobbig som du beskriver, men kanske är det så att hon faktiskt kan mer än er andra?

Det är ändå din mammas väninna? Sätt er ner ihop och säg hur ni tänker så blir det kanske bättre. Om inte annat kommer din mamma kanske att förstå i alla fall och kunna bilda sej en uppfattning.

Det jag försöker göra när hon säger något, är att kolla upp det ordentligt, och se hur andra ser på det, som till exempel fång, vad det orsakas av, och så vidare. Somsagt, i dagsläget skulle jag inte klara av att konfrontera henne. Sen också, hur skulle jag kunna lära mig saker utan att läsa saker/höra efter med fler människor? Lyssna blint på Sofia?
Sen skulle jag nog inte påstå att jag är okunnig, jag kan hästar, men självklart är jag inte fullärd, jag har haft egen häst mindre än ett år. Innan dess har jag ridit på ridskola i 10+ år och haft två olika medryttarhästar 1 år i var.

Jag vet vad min häst är, och det är därför jag köpte en häst i hundstorlek, istället för en hund i samma storlek. Det var en häst jag ville ha, och jag behandlar henne därefter.

Visst är det jättebra att ha någon hästkunnig som kan hjälpa till, men det får inte gå i överstyr. Hon "sofia" kanske åtminstonde kan fråg dig om det är okej att hon drar ner lite på fodret ibland, eller om dottern sticker till ponnyn godis från handen.
Men om hon nu tycker att shettisen är för tjock, varför låter hon då dotterna mata hästen med massa godis?

Jag tycker du gör rätt som lyssnar på andra men inte sväljer allt med hull och hår!
Jag gjorde samma sak när jag köpte häst, lyssnade på alla andra men funderade hur JAG ville ha det i slutänden!
Gällde det foder, då frågade jag de jag visste var duktiga på det osv.

Ang. tex att du inte vill att de ger hästen godis ur handen, det är ju inte "farligt" att INTE ge hästen godis, så då kan väl Sofia respektera att DU vill bestämma det.

Men om du skulle sätta hästen på 10kg hö/dag, DÅ bör hon ju skrika högt...
Man får välja sina fighter, annars blir det lätt dålig stämning och jobbigt i längden!

Tänk det har jag också funderat på, och sanningen är att jag inte har en aning. Men antar (Observera att det är jag som låter fantasin rinna iväg) att det är gulligt att låta dottern ge hästen en gobit efter "träning".

Som tidigare skrivits, så anser jag att det är dina föräldrars skyldighet att hjälpa dig i detta. Ta upp det med dem en gång till och visa denna tråd.

För det första så är hästen din, så även om Sofia kan mer och även i vissa fall skulle kunna ha bra åsikter, så har hon INGEN rätt att göra saker utan ditt medgivande. Är aldrig ok att ändra hästars foderstater då man inte själv äger hästen t.ex. Man har inte rätt att köra över folk bara för att man t.ex. kan mer, eller anser sig kunna mer. Samt att du fick denna häst för att du själv skulle må bättre, då ska du ju inte ha ont i magen p.g.a. någon annan som vistas i stallet.

Sedan vad gäller 3 kilo grovfoder så är det inte mycket, hästen behöver ju en viss mängd strå per dygn, så att dra ned ytterligare anser jag vara okunnigt av denna Sofia. Samt felaktigt, som jag tidigate skrev, då hästen inte är hennes!

Att Sofia är din mammas vännina är inget som du ska behöva ta hänsyn till, din mammas lojalitet ska ju ligga hos dig. Samt att det måste vara en svag stallägare som låter en hyresgäst sätta direktiv.

Ta nu ett snack med dina föräldrar igen och lycka till.

Kicki :laugh:

Jag skulle aldrig ha en medryttare som tog sig så mycket friheter...Har man åsikter framför man dem för diskussion, inte tar saken i egna händer!

Det finns bättre medryttare med föräldrar som, om det skulle behövas, säkert kan hjälpa dig på bättre sätt om de har åsikter om skötseln av DIN häst.

Hästar har ju känslig mage, fodret bör inte ändras hit och dit hur som helst, ngr gånger i veckan.

Jag förstår att det blir väldigt jobbigt & att du känner dig överkörd av denna sofia.
Skaffa dig egna kunskaper från någon du känner förtroende för & bry dig inte så mycket om vem som har rätt eller fel så att det börjar handla om prestige, det viktigaste är att det blir bra & riktigt till slut. Kanske prata med din hovslagare om hur du kan förhindra fång & vad du ska tänka på.:idea: Att ha pratat med utbildade personer kan ge dig en självsäkerhet.
Handmatningen tycker jag borde vara en lätt sak att respektera du får fråga vad som gör att hon har ett behov av att mata din häst. Om det är för att bli omtyckt kanske dom får söka bekräftelse på annat håll. När de handmatar din häst förstärker de ju ett beteende du får fråga vilket beteende det är som dom vill förstärka & vid vilket tillfälle dom ger hästen.
Fråga oxå mycket varför hon gör som hon gör blir lättare för dig så du inte behöver tro varför, du behöver ju inte hålla med henne i allt men du får hennes perspektiv.
Det är inte ditt fel att det har blivit såhär för hon som är vuxen borde kunna framföra sina åsikter på ett sätt som inte gör att du känner dig överkörd utan att du istället känner dig stöttad & respekterad.
Lycka till

Pappa har jag pratat med igen, han ska hjälpa mig att prata med mamma, men problemet med Sofia är fortfarande kvar, för som jag sa till pappa, jag vet inte hur sjutton jag ska förklara för henne att jag hellre tar en halvtimmes strid med mamma, både fysiskt, med försök att stanna där jag är, och psykiskt, än att åka till min älskade häst pågrund av dom "goda råd" hon ger mig.
Och så länge jag inte kan få henne att förstå detta kommer inte hon förändra hur hon ger mig sina "goda råd" och hur hon genomför ändringar utan att prata med mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar