Problem med mätintyg

P

plastprodukt_2

Hellu

Efter att ha åkt runt hela sverige har jag äntligen hittat en jätte fin d ponny. Han har placerat sig i msv b i hoppning och jag är jätte sugen på att köpa honom, men det finns ett litet problem. Ponnyn är troligen högre än 148 cm i mankhöjd :crazy:. Han är kanske mellan 150-151 cm. Men ägarna säger att det aldrig har varit några problem. Han har ju ett mätintyg där det står att han är 148 cm. Hur ska jag göra? Ska jag sattsa på ponnyn ialla fall ? Han kanske kan bli 148 cm om man värkar ner hovarna på honom, men känns dummt att förstöra hans fina hovar.
Jag läste någonstans att på en tävling får ett annat ekipage begära ommmätning av en annans delatagares ponny, om d misstänker att ponnyn är högre än 148 cm. Och om det nu visar sig att ponnyn är 150 cm, så får jag inte starta i tävlingen och sen måste jag fixa ett nytt mätintyg. sant?
Jag har ingen lust att mäta upp den nya ponnyn till en häst :(
Men som sagt, de nuvarande ägarna säger att det aldrig har varit några problem. Ska jag sattsa eller leta vidare? :p
tacksam för svar :)

Sv: Problem med mätintyg

Har han ett mätintyg på 148 cm, så är han ju d-ponny. Jag vet inte om de där med att ommäta vid tävlingsplats är sant, ponny blir ju som mer spänd på tävling (=större) så de tkr jag inte är rättvist.
Vid en slutmätning finns en veterinär på plats för att kolla att hästen inte blivit förmkt verkad så den har ont. Jag tkr du kan satsa om den redan har ett mätintyg på 148cm och du bara ska tävla inom sverige upp till nationell nivå. För internationella tävlingar tror jag dem kmr (lr är) hårda med mankhöjden. Men känner du dig osäker så leta vidare, (vet en häst som skulle BLI d-ponny) men blev storhäst 150cm(!)

Ja ett annat ekipage kan begära omätning om de misstänker att ponnyn är för hög, dock måste de (har jag för mig) kosta på sig 1000 kr för att få det gjort.

Jag vet om fem ponnyer som krävts på ommätning under de åren lagen funnits till. En av dessa gick inte att mäta in som ponny efteråt...

Hur gammal är ponnyn? Vilka klasser tänker du tävla med den...

Jag vet om fem ponnyer som krävts på ommätning under de åren lagen funnits till. En av dessa gick inte att mäta in som ponny efteråt...

Hur gammal är ponnyn? Vilka klasser tänker du tävla med den...

ponnyn är 11, och jag har tänkt tävla den i msv, kanske nationellt, får se hur det går, men inget internationellt :p.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 262
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter