problem med markfukt i uteboxarna

M

mittis

:cry: jag har uteboxar till mina hästar med speciellt hästgrus som underlag. Men nu har vi fått problem med markfukt som tränger sig upp i boxarna så att de blir alldeles fuktiga och så kan vi inte ha det. Är det någon som har ett bra tips om hur man kan komma tillrätta med detta problemet. Finns det något man kan lägga i botten på boxarna eller gräva ner en bit under gruset Jag börjar känna mig lite desperat om jag får erkänna. Det finns ju speciella gummimattor men jösses de går på 7000 kr, lite väl magstarkt.

Sv: problem med markfukt i uteboxarna

Det är utgrävt i backen och vi har packat två stora lass med detta speciella grus som de flesta har i sina uteboxar som inte har annat underlag. Nu har det ju regnat enormt mycket och dräneringen hinner inte få undan allt vatten så det överflödiga trycks tillbaka upp i boxarna. Spånet är alldelles blött vissa dagar så det klafsar när man går i det, så vi byter strö oavbrutet och så orkar vi inte ha det.

Det har säkert med regnet att göra...men det hjälper ju inte dig just nu....har du ingen möjlighet att flytta på hästarna nån eller några veckor tills det "runnit undan" och så får ni ta tag i det nästa år istället...eller i år om det inte hinner frysa på..

Dränera ännu mer...har ni dräneringsdiken/rör ut ur boxarna...kanske skulle ha singel i botten.

Ni kanske får dränera om...och då ta kraftigare dränering. Kanske gräva diken på lagomt avstånd från uteboxarna.

Vi håller på och försöker att få tag på boxplatser i närheten av där vi bor så att vi kan åtgärda problemet. Men gissa om det verkar vara hopplöst att hitta stallplatser, trots annonserande på olika ställen över en vecka så är det ingen som har nappat ännu. Jag ger snart upp!!!

Jag bor 1 mil öster om Karlstad. Visst finns det säkert boxplatser någonstans men att betala 2000 kr per häst är inte att tänka på.

jag har skickat ett pm till dig....har ju en hel del kontakter där i trakterna

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 530
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Ja, eller boxen!! Det är en uteboxrad med boxar som hänger ihop två och två!! Det står sammanlagt 14 hästar där! Den nu 8 årige valacken...
Svar
3
· Visningar
1 192
Senast: Primula
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 371
Senast: Appetax
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 410
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka