problem med lättridningen-pga min snehet?

L

Lilla_My

Lika bra att erkänna direkt: Jag är en sned ryttare med en sned häst :smirk:
Har inte ridit på ett halvår pga problem med min vänstersidas, knä, rygg och bäcken. Ridning har inte varit roligt eftersom jag bara gjort hästen förvirrad och gjort honom också sned. Men nu har jag börjat så smått med ridningen eftersom jag tycker att jag fått bättre ordning på mig själv igen.
Idag när jag travade blev jag uppmärksam på att det känns helt olika att rida lätt beroende på vilket sittben jag sitter ner på. Detta problemet har jag haft tidigare, och skyllt ifrån mig med att det är hästen som lägger över mig på ena sidan när han tycker det är jobbigt. Men nu inser jag att det lika väl kan vara mig det är fel på :crazy:
När jag rider lätt på vänster sittben så åker det liksom omkring, pållen verkar ibland tro att jag försöker göra en galoppfattnin och var idag uppenbart störd av att mitt ben inte var stilla.
Jag har svårt att känna vilka problem som beror på mig, och vad som är hästens oliksidighet.
Vad ska jag göra? Sluta rida lätt? Binda fast benet :)
Tips och kommentarer mottages tacksamt!

Sv: problem med lättridningen-pga min snehet?

Det där problemet verkar vara vanligt! Har också det, sitter jag ner på ena sittbenet så går det inte alls, jag bara svajar och hästen blir irriterad (= slutar gå framåt).

Gå till en sjukgymnast och kolla om du är rak, hon kan även mäta dina ben..

Jag har också svårt med det där tyvärr. Gick bättre när jag var ung, men sedan jag skadade bäckenet så har jag svårt att sitta ner på ena sittbenet. Försöker träna och känna, men det är ändå svårt :crazy:

Jag har också problem med en svaghet i bäcken, som gör det svårt med balansen. Tidigare blev jag väldigt sned efter en olycka :(. Men det går att träna sig starkare och stadigare! Här får du ett par tips som kanske kan hjälpa dig :idea:.
När du sätter dig på en stol, känn alltid efter att du sitter jämt på båda sittbenen, sitt inte med benen i kors och tänk på hållningen i ryggen. Det ska kännas vilsamt, ungefär som lutusställningen i yoga. Om du vill kan du göra en övning med hjälp av stolen genom att resa dig och sätta dig på stolen i jämn takt som i samlad trav, tänk på sittbenen.
Det finns de som kompenserar en snedhet med att länga ett hål på stigläder, gör inte det, korrigera istället sitsen efter lika långa läder. Träna lätt sits upp för backar, i och med att du tränar upp benstyrka så har du lättare att balansera resten av kroppen. Du kan även träna genom att placera dig i stolsittande ställning hemma mot en vägg. Framför allt, kom ihåg stretching! Hoppas det går bra! :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 377
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama