Problem med hyresvärd

Sv: Problem med hyresvärd

Förlåt, men Anticimex ska det vara ;)

Tror inte det är någon fara för din del när det gäller att bli skyldig att betala anticimex.
Kan du inte flytta ut från stan, iaf en liten bit? Om du bor vid en stor stad så brukar det ju finnas bussar?
 
Sv: Problem med hyresvärd

Ah, okej, stavning harv aldrig varit min grej ;) Tack vet jag Words rättstavningsprogram :D

Har funderat på att flytta ut en bit. Har ju moped så själva pendlingen blir nog inga problem. Har kollat framförallt två ställen som ligger på lagom avstånd där hyrorna är betydligt lägre. Har ju två månader på mig att leta och har lite kontakter här nere så jag tror inte det blir jätteproblem att hitta bostad. Jag måste dock stå ut här två månader till. Universitetet börjar ju nästa vecka så jag får väl bosätta mig på biblioteket 9-20.
 
Sv: Problem med hyresvärd

För det finns en ökänd hyresdam i Staffanstorp som t o m finns på Youtube (om jag inte missminner mig). Liknar denna hyresvärd vad jag kan utläsa.
 
Sv: Problem med hyresvärd

OT.

Tittade på klippet på Youtube, hon verkar vara helt störd. Vem ORKAR bråka om sådana småsaker? Herregud. Tycker verkligen synd om TS om det är hennes hyresvärd och det enda råd jag kan ge till henne är att flytta så fort det bara går. Hon verkar kunna flippa för vad som helst.
 
Sv: Problem med hyresvärd

OT.

Tittade på klippet på Youtube, hon verkar vara helt störd. Vem ORKAR bråka om sådana småsaker? Herregud. Tycker verkligen synd om TS om det är hennes hyresvärd och det enda råd jag kan ge till henne är att flytta så fort det bara går. Hon verkar kunna flippa för vad som helst.

Lyssnar just nu...hon är ju fan inte klok. Håller tummarna för att det inte är TS hyresvärd :crazy:.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Det var helt rätt att han anmälde henne och att hon fälldes. Hon fick punga ut runt 30 lax allt som allt, den stackars killen fick bara ut 5000 kronor för det.
30 lax är väl iof ingen större utgift om man hyr ut som hon gör. Men jag kan tänka mig att hon blev redigt förbannad över det med tanke på hur hon beter sig i klippet.

Hemska människa.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Jag visste inte om det är mot forumreglerna att skriva ut stad, men det rör sig inte om Staffanstorp utan om Lund.

Jag har varit borta och sett fälttävlan så jag har sluppit se henne så mycket, men något papper på att jag har sagt upp rummet har jag ännu inte fått. Måste ta tag i det hela.

Bostadsmarknaden verkar vara en ren djungel, finns det vettiga uthyrare? Vad ska man tänka på när man hyr i andra hand, är inneboende? Går det att skydda sig från oseriösa personer på något sätt?
 
Sv: Problem med hyresvärd

Jag sökte tre månaders boende i Lund i somras, hittade utan problem vettiga uthyrare via blocket, men det är ju svårt att veta innan man träffat dem... Om de har hyrt ut tidigare kan man ju be att få referenser från tidigare hyresgäster, är väl enda tipset jag har. (Kikade fall "min" ena uthyrare hade annons ute nu, då hade du haft mig som referens ;) men tyvärr, hon verkar ha uthyrt redan. Finns dock en hel del blocket-annonser, NÅGON borde ju vara vettig...)
 
Sv: Problem med hyresvärd

Nu börjar det hända saker.

Pratade med hyresrättsnämnden idag och hon tvivlade också på att mitt rum kan klassas som lägenhet.

Nu är jag elak, jag vet, men jag hoppas nästan att hyresvärden hyr ut olagligt.

Är det någon som vet vad som händer om så är fallet?

Hyresnämnden ska ringa mig igen senare i veckan, hon var tvungen att ta reda på mer.

Jag har också bett om papper på uppsägningen, det har inte dykt upp än. Hur länge ska jag vänta innan jag vänder mig till myndigheterna?

Någon Anticimex har inte dykt upp, jag tror det var mer skrämseltaktik från hennes sida.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Den där situationen går jag faktiskt bet på.
Jag vet inte vad som händer.
Men jag tror från det jag kan läsa i Jordabalken att du då har rätt att omedelbart säga upp avtalet samt få skadestånd.

Gå med i Hyresgästföreningen de kan hjälpa dig.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Förlåt, skrev fel. Jag menar hyresgästföreningen och inte hyresnämnden.

Den jag pratade med där blev också kluven. Hon har haft liknande fall tidigare, men kände ändå att hon var tvungen att kolla upp alla lagar och regler igen. Det handlar ju både om pengar, tillstånd osv, delvis kanske till och med polisiärt. Hon ska som sagt återkomma senare i veckan.

Att omedelbart säga upp avtalet och få skadestånd låter frestande, men jag vill ha alla fakta på bordet innan. Jag är bara rädd för att jag har handlat fel. Jag kommer inte att göra någonting förrän alla fakta har kommit på bordet.

Kan hon anmäla mig för något?

(Ufot som aldrig har varit i liknande situation, inte kan några lagar och regler över huvud taget, är livrädd för konflikter och för att bli anmäld för något.)
 
Sv: Problem med hyresvärd

Jag har inte tagit in något med flit. Direkt jag fick veta att jag fått huvudlöss åkte allt ut, allt är tvättat, jag är tvättad, ingenting finns kvar.

Huvudlöss kan inte spridas i hus, det kan bara spridas genom direktkontakt huvud mot huvud.

Kan hon anmäla mig för något?

Du store tid - huvudlöss har väl alla haft nån gång, alla som har skolbarn brukar få stå ut med det med jämna mellanrum!

Lössen lever bara några timmar separerade från människan, så man behöver inte ens sanera speciellt väl. Anticimex skulle skratta ihjäl sig om hon krävde sanering! Som att sanera för att man fått in en mygga i huset!
 
Sv: Problem med hyresvärd

Jag hoppas du har rätt.

Jag har bestämt mig för att inte kontakta henne mer, inte fråga om kontrakt eller lägenhetsnummer. Nu får rätten ha sin gång.

Ibland är jag glad över att jag bor i Sverige, vi har lagar och regler. Vi har domare, advokater och poliser. Vi må kritisera dem mycket, men just nu är jag glada över att de finns.

Jag har med största sannorlikhet handlat fel själv, jag borde ha pratat med henne. Problemet är att jag är rädd för konflikter. Jag är rädd varje gång jag hör någon komma, det kan ju vara hon...
Ja, jag överreagerar men en sak har jag lärt mig - vänd dig till myndigheterna, de hjälper faktiskt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 084
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 786
Senast: nickan1
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 356
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp