Problem med hyresvärd

ufot

Trådstartare
I brist på annat vänder jag mig till allvetande buke :D

Jag är nu inneboende eller hyresgäst hos en person i södra Sverige i en stad det råder brist på små billiga bostäder. Jag har bott här sedan 1 juni och har fortfarande inte fått lägenhetsnummer. Jag har därigenom inte kunnat göra adressändring. Jag har påpekat detta ett flertal gånger, men ingenting har hänt. Jag bor i källaren i ett litet rum på 10-15 kvm. Jag delar dusch och toalett med tre andra. Köket är litet, eller egentligen inget kök utan bara en bänkspis och litet diskho. Kylskåpet är minimalt. Vi kommer att bli två som delar på detta. Jag betalar 2800 kr/mån. Jag har kontaktat hyresgästföreningen för att se om hyran är för högt satt och om det överhuvudtaget är tillåtet att ha boende i källaren.

Det har sista dagarna dykt upp fler problem. Jag har varit bortrest i princip hela sommaren och när jag kom hem upptäckte jag att jag hade fått huvudlöss. Jag tvättade självklart håret, alla sängkläder och torkade av alla platser jag varit på. Nu har hyresvärden ringt anticimec för att de ska artbestämma rasen. Jag måste även själv betala deras "besök". Jag betvivlar starkt på att de hittar något då jag redan har tvättat bort allt. Hon har även ringt hälsovårdsnämnden, men där hade hon inte mycket att hämta.

Hon har även klagat på att jag har brett ut mig, tar upp för mycket plats. I hyran ingår bara detta lilla rum samt ett skåp i det så kallade köket. Jag har därför haft saker i det jag trodde var ett förråd. Nu har det visat sig att jag inte får ha mina saker där och ingen annan stans heller för den delen. Det handlar om ca 3 flyttkartonger. Jag får heller inte ha jackor, skor osv i det som kan kallas för hall. Hon skyller på brandskyddet.

Hon har skällt på mig en hel del. Jag är som person dålig på att ta konflikter och vet inte hur jag ska tackla problemet. Jag har flyttat in alla saker till mig, det är trångt, men det går. Jag har också sagt upp rummet och ska flytta ut om ca 2 månader.

Är det någon som vet vad jag har för rättigheter?
Har jag handlat fel?
Måste jag betala anticimec?
Är det anmälningsplikt på huvudlöss?
Kan hon anmäla mig för något?
Kan hon kasta ut mig fast jag har betalat hyran?

Tacksam för svar.

Om det har betydelse är jag 27 år gammal och flyttade hemifrån när jag var 19.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Att det inte finns nåt lägenhetsnummer är väl för att det inte är en lägenhet utan nånting annat. Frågan är ju om hon får hyra ut det?
Huvudlöss är inget man ringen anticimex om så det får hon ta på sig.
Vänta på vad hyresgästföreningen eller hyresnämden har att komma med.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Ja som du förstår så har du ju i princip bara valet att bo där eller att inte bo där.
Bostaden går ju inte att direkt ändra på.

Vad gäller ohyra så är det ganska så reglerat i hyreslagen (Jordabalken 12 kap).
25 § 4de stycket.
Om hyresgästen vet eller har anledning att misstänka att ett föremål är behäftat med ohyra får detta inte tas in i lägenheten. Lag (1993:400).
 
Sv: Problem med hyresvärd

Sanering av vägglöss brukar iaf täckas helt av hemförsäkringen. Vet inte vad som gäller med huvudlöss, kan det verkligen spridas i ett hus?
 
Sv: Problem med hyresvärd

Svarar alla, tack för svar :)

Kvinnan jag hyr av är snarare att betrakta som hysterik. När hon fick reda på det ringde hon först hälsovårdsnämnden, sedan antisimec. Sedan kom hon till mig och sa:

Du passar inte här, du ska UT.

Jag försökte förklara för henne att huvudlöss enbart smittar genom direkt kontakt, att någon sätter sitt huvud mot mitt och att alla löss vid det här laget är döda och att antisimec troligen inte kommer att hitta något.

Jag hoppas nästan att det är förbjudet att ha boende i källaren, jag skulle vilja sätta dit henne ordentligt.

Men, hur gör jag när hon kommer med räkningen till mig?
Hur gör jag när hon nästa gång kommer och skäller på mig?

Jag är som sagt dålig på att ta konflikter och är rädd att allt är mitt fel. Jag är livrädd för att hon ska sätta dit mig för något. Jag har definitivt inte råd att betala rättegångskostnader osv.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Jag har inte tagit in något med flit. Direkt jag fick veta att jag fått huvudlöss åkte allt ut, allt är tvättat, jag är tvättad, ingenting finns kvar.

Huvudlöss kan inte spridas i hus, det kan bara spridas genom direktkontakt huvud mot huvud.

Kan hon anmäla mig för något?
 
Sv: Problem med hyresvärd

Försök hitta någon annanstans att bo, så snart som möjligt! Det är mitt bästa råd.
Finns det ingen camping som har stugor i stan där du bor? Det brukar vara bättre pris på dem på vinterhalvåret om man hyr månadsvis. Och sämre än du har det nu kan det ju knappast bli...
 
Sv: Problem med hyresvärd

Hon kan knappast ställa dig betalningsansvarig för att HON ringt ut Anticimex.

Jag skulle tvärvägra att betala fakturan!:rage:

Ni har ju knappast kommit överens att ta ut Anicimex - hon har gjort det på eget initiativ = HON får stå för kostnaden. :mad:
 
Sv: Problem med hyresvärd

Nu är ju inte allt hennes fel heller.

Jag borde ha sagt innan jag flyttade in att jag inte får plats med allt i det lilla rummet utan behöver förråd. Jag borde också ha pratat med henne mera, men tyvärr är jag dålig på det. Jag flyr hellre än tar konflikter. Jag vet att jag är dålig på att ta all form av kritik, beröm också för den delen.

Dum som jag var betalde jag in två månader hyra (sep, okt) så jag måste bo kvar två månader till. Egentigen har jag tre månaders uppsägningstid, men hon har muntligt sagt att jag inte behöver betala den sista månaden om jag flyttar ut sista oktober. Jag litar dock inte på henne och borde nog egentligen kräva skriftligt från henne att jag inte ska betala hyra för november.

Det är svårt att hitta vettigt boende här, helst nu när alla studenter kommer. Jag har inte råd att betala dubbla månadshyror.

Funderar på att flytta till bår istället...
 
Sv: Problem med hyresvärd

Ni har ju knappast kommit överens att ta ut Anicimex - hon har gjort det på eget initiativ = HON får stå för kostnaden. :mad:

Det fungerar inte så.
Enligt lagen är det den som tar in ohyran i bostaden som är skyldig att bära kostnaderna.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Kräv skriftligt på att du inte behöver betala hyran efter 1 oktober.
Annars så kan hon komma i efterhand och kräva dig på den.

Har du fått en skriftlig uppsägning?
 
Sv: Problem med hyresvärd

Fast huvudlöss överlever ju inte i en bostad utan lever enbart på sitt "värddjur".....

Knappast något som anticimex kan hjälpa till med, såvida de inte ska luskamma TS....
 
Sv: Problem med hyresvärd

Så är det ju.
Men lagen säger ju bara ohyra och gäller då all ohyra.
Anticimex kan ju det där och kommer ju inte sättande för att luskamma TS.
 
Sv: Problem med hyresvärd

Jag har skrivit på ett papper där jag har sagt upp avtalet. Detta var dock bara i ett exemplar vilket leder till att jag inte har något avtal själv.

Jag ska dock, när jag samlat tillräckligt med mod, kräva ett papper där det klart och tydligt framgår att jag ska flytta ut senast sista oktober samt att jag inte ska betala hyra efter det datumet (dv för nov).

Jag är inte utkastad ännu, men nu får jag inte heller ha mina köksgrejer i köket så snart får jag väl sova på kastrullerna...
Eller rättare sagt, jag har bara en liten hylla för torrvaror, köksredskap osv istället för två när den andra hyresgästen kommer på måndag.

Jodå, Antisimec får gärna komma och luskamma mig ;)

Ser fram emot att se min hyresvärd min när de inte hittar något.
Sen vet jag inte om det var tomma ord för någon Anticimec har i alla fall inte ännu kommit med någon luskam.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 084
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 786
Senast: nickan1
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 356
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp