Problem med hund som sticker

A

alfur

Vi har letat hund i ett par månader och har nu en ung hanhund hemma på prov. Han är 1 år och 4 mån, blandning labrador/portugisisk herdehund. Han är lugn och fin inne och har massa energi ute.

Nu till problemet, det går inte att ha honom lös, han sticker i stort sett varje gång. Han är inte van att springa lös och blir så lycklig. Han är inte borta särskilt länge, 1-5 minuter men man hinner bli så orolig, och så vet vi inte vad han gör under tiden. Man vill inte att han ska störa viltet eller skada sig eller någon annan. Han spårar väldigt mycket och har dragit efter harar två gånger. Han lyssnar inte alls utan kommer tillbaka för att han själv blir orolig, det ser vi ändå som positivt, att han saknar flocken även fast den är ny för honom.

Vi har köpt en dressyrlina och övar inkallning-går jättebra när han sitter fast:cool:. Hur ska man tackla problemet? Går det ens om man inte är erfaren?

Jag ska ha med honom när jag rider, och nu har jag honom i lina och det fungerar bra men i längden måste det gå att ha honom lös, både för hans och vår skull.

Vi har bara haft honom i sex dagar, och har en månads prövotid. Han är hemskt rar i övrigt.

Sv: Problem med hund som sticker

Men varför lös om han drar?

Öva inkallning, både i lina och sedan inom inhägnat område, tills inkallningen sitter som berg. Sen går du ut i skogen och låter hunden var max tre meter framför dig. Gör massor med inkallningar, sen när det fungerar kan de tre meterna bli sju osv.
Innan dess ska hunden inte vara lös.

Varje gång han är ute på egna äventyr är ju ett stort misstag, se till att det inte kan hända.

Du nämner att han spårar, köp spårsele och gör klart att spårar gör man gärna och enbart med sele på, det verkar ju vara en aktiv hund, så spår är ju en kalassätt att aktivera en rastlös nos.

Om du inte har spårat förr, så gå en kurs, värt varenda krona.

Detta måste du ta tag i bums, annars kommer du aldrig att kunna rida ut med en hund som drar efter vilt.

Varför lös? Därför att vi har honom på prov och vill se om han kommer fungera som vi vill. Jag har resonerat som så att det är för att han inte är van att vara lös som han sticker, om han märker att han får vara lös varje dag så blir det kanske inte lika stor grej. Men det kanske är en smula naivt. Vi kanske tagit oss vatten över huvudet.

Inte nödvändigtvis, men jag tycker nog att hunden redan efter första gången den sticker har bevisat att den inte fixar att vara lös.

Men det klart att det går att åtgärda, finns det ingen hundklubb i närheten, där du kan få hjälp?

Varför lös? Därför att vi har honom på prov och vill se om han kommer fungera som vi vill. Jag har resonerat som så att det är för att han inte är van att vara lös som han sticker, om han märker att han får vara lös varje dag så blir det kanske inte lika stor grej. Men det kanske är en smula naivt. Vi kanske tagit oss vatten över huvudet.

Eller så lär han sig att han kan dra en femminuters repa varje dag. Även dåliga beteenden blir befästa. Har ni dessutom haft honom så kort stund så har ni inte hunnit bygga upp ett samarbete och förtroende mellan er, så då skulle jag ha honom i långlina.

mina hundar lyder mig och ingen annan, inte tillräckligt bra för att de ska kunna ha dem lösa i skogen i alla fall. att hunden sticker är ett helt normalt beteende och behöver inte alls betyda att den är ovanligt svårdresserad.

men vad säger ägaren? jag skulle vara skitförbannad om någon utsatte min hund för sådana risker! har ni den på prov är det inte er hund än!

Du kan ju inte ha en hund som inte lyder lös nu när det är koppeltvång! Speciellt inte när hunden redan två gånger har farit efter harar! :confused:

Tycker du har fått bra tips av andra i tråden, det gäller bara att träna stenhårt och vara konsekvent och tydlig med vad som gäller. Lycka till!

En hund som aldrig har LÄRT sig att vara lös, kan man ju inte förvänta sig att den ska gå att ha lös heller.

Ni måste lära hunden att vara lös och ni måste ha en 100% inkallning. Hunden ska välja att komma till dej när du kallar, även om en hare springer förbi. ;)

mina hundar lyder mig och ingen annan, inte tillräckligt bra för att de ska kunna ha dem lösa i skogen i alla fall. att hunden sticker är ett helt normalt beteende och behöver inte alls betyda att den är ovanligt svårdresserad.

men vad säger ägaren? jag skulle vara skitförbannad om någon utsatte min hund för sådana risker! har ni den på prov är det inte er hund än!

Skönt att du berättade att det inte är vår hund än. Jag hade ingen aning.

Ägaren och jag kommunicerar och jag har fått tips av henne, så du behöver inte oroa dig för hennes känslor.

Vi kommer inte ha honom lös mer och har väl förmodligen gått för fort fram, jag är van med mammas flat som alltid är lös och alltid håller koll på oss.

Jag förstår det. Jag är inte dum. Det jag var ute efter var tekniker eller andras erfarenheter. Och det är såklart så att om vi väljer att ha honom kvar så kommer vi ta hjälp utifrån för även om vi har hundvana så behöver vi uppenbarligen hjälp.

Jag köpte en långlina igår att träna med och den kommer också att användas till promenader hädanefter. Tack för att du höll en trevlig ton.

Du har rätt i det och vi har gjort fel. Vi bor i uppsala så det finns klubbar i närheten. Om vi har kvar honom vill säga, vi får ta en funderare.

frågan är om det är särskilt smart att vara spydig när du har hand om en hund som lyckats sticka flera gånger på 6 dagar... det är ju inte en attityd man lär sig så mycket med.

Som man uppför sig får man svar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 120
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 971
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka