Jag tänkte på det här med att stänga in/bort i stallet imorse. Jag vill inte ha hunden lös i stallet när hästarna tas ut och in eller står på gången och har därför en nätad grind in till ett utrymme där hunden har vatten och en bädd. Utrymmet är ungefär 2x3 meter stort och han kan se hela stallet därifrån. Jag vill att min hund där ska kunna slappna av och trivas och från första dagen har han fått några godisar där inne och en hel massa beröm när han har gått in där. Första gångerna hovslagaren kom, dvs. när han skulle vara där en längre stund, fick han också ben därinne. Omgående såg han sitt utrymme som något positivt och jag brukar skoja om att vi snart har rivmärken på väggen av hans ivriga försök att ta sig in när han vet att det är dags att gå in där. Han skulle lätt kunna hoppa över grinden om han hade velat men han har aldrig ens gjort tillstymmelse till ett försök. Min hund har stort närhetsbehov som den DSG han är men jag har aldrig upplevt att han ser det som ett straff att gå in där utan det är något som är lika naturligt för honom att vara där när hästarna pysslas med, skos eller tas ut och in som att hänga med upp till gödselstan och gräva efter råttor eller som något annat vi gör i vardagen. För honom har det aldrig varit ett straff att gå in där utan det är ren rutin. Så, i mångt och mycket tror jag det handlar om hur det görs. Hur man framställer det där utrymmet. Blir man avskärmad, instängd och bortmotad eller är det ens egna trevliga kryp in?