Problem med hoppning utomhus

fejko

Trådstartare
Min häst har gått kanonbra på träning (och tävling) men de två sista träningarna har inte gått bra alls :( Då har vi tränat utomhus. Är det någon annan som har upplevt samma sak och som kan tipsa lite om vad man ska tänka på när man börjar hoppa ute efter en lång vinter innomhus?

Sv: Problem med hoppning utomhus

Vad är det som inte känns bra? Blir hästen stark och springer på lite mer?

vad exakt är det som inte går bra? har hästen stannat? har han blivit för stark? eller har den varit superseg? du måste nog definiera problemet lite mer för att det ska gå i att spekulera i vad som är fel!

Svar till båda:

Jag red på ett rakt bett inne eftersom hon blev för stark på tredelat och tyckte detta bett funkade jättebra. När jag kom ut reagerade hon på bettet och tyckte det var FÖR skarpt, blev rädd om munnen, stod emot och hoppade fyrkantigt.

Igår bytte jag tillbaka till det snällare (tredelat) bettet. Då stannade hon på två hinder, hon som nästan aldrig stannar :( Visserligen var hinderparken kanske lite tittigare än vanligt bla med ett plank med zig-zag-mönster på.

Ett av problemet tror jag är att hon står emot mer.

Det är väldigt vanligt att de blir så när de får komma ut och träna. Jag tränar normalt ute hemma....åkte på träning igår...utomhus första gången i år...alla hästarna var nästa sjövilda...de brukar lugna ner sig efter ett par gånger.

hmmm.. låter lite konstigt, oftast blir de ju tvärtom, lite extra heta när man tränar utomhus/det är vår i luften och man hoppar på större ytor än innan. om hon står emot mkt så kan det ju ha med underlaget att göra, inomhus är ju ofta mjukt medan en grusbana kan vara ganska stum och inte alltid i toppskick efter en vinter. min pålle är superkänslig för dåligt underlag och det känns direkt om han inte gillar det. då blir han försiktig och spänd och smyger över hindren.
sen kan det ju bero på hur mkt den är hoppad osv. en osäker och orutinerad häst kan ju tycka att nya hinder och en plats att träna på kan vara läskigt, men det vet ju bara du om det kan stämma.
sen om det är en tjej så kan hon ju ha lite hormonsvängningar såhär på våren, men det är ju samma där, bara du vet om hon brukar hålla på så så och om det är aktuellt just nu!

Nu har jag ju inte sett det, men jag kan göra en okvalificerad gissning!?

Jag tror att du rider i undertempo. Du tror att hon ska bli lite för stark ute så då håller du henne i ett ganska samlat tempo.

Ute behöver hon mer galopp än inne. Dessutom så vet jag att I**** längt alla avstånd ute just för att man ska galoppera på mer ute.

Så min gissning är att du bara behöver galoppera MER. Starkare galopp med mer tryck i. Inte nödvändigtvis fortare! Du har ju som sagt var en häst som inte är särskilt tittig, men även den orädde kan titta till ibland, särskilt om det är en lite ovan situation (ute).

Så dagens tips - galoppera galoppera och galoppera! Du får inse att du faktiskt numera har en ganska stabil häst! Hon är ingen toka längre! ;)

Det lilla jag såg sist såg mycket bra ut!!!

Jag tror att du rider i undertempo. Du tror att hon ska bli lite för stark ute så då håller du henne i ett ganska samlat tempo.
Det tror jag också! Jag bytte tillbaka till det snälla bettet och trodde nog att jag inte skulle behöva driva så mycket, men jag har nog fått en lydigare/trögare häst helt enkelt :)

Dessutom så vet jag att I**** längt alla avstånd ute just för att man ska galoppera på mer ute.

Den busen ;) dessutom skällde hon ut mig precis när jag skulle börja rida så jag fick hjärtat i halsgropen (hon skrämmer skiten ur min häst också ibland). Hon menade naturligtvis inget illa men som vanligt är hon kanske inte världens bästa psykolog :angel:

Det lilla jag såg sist såg mycket bra ut!!!

:) tack!

min ponny blir mycket piggare, hetare och gladare när han får hoppa ute. det går inte ens att tävla honom inomhus. han bara stannar, dock inte inomhus på träning :crazy: , det hör inte till saken, men jag har aldrig sett eller hört om en häst som blir piggare/starkare inomhus. Har tyvärr inget bra tips till dig...

Hästen är inte piggare inomhus. Däremot så blir Fejko lite försiktig ibland och rider i undertempo. Särskilt om hon tror att hästen ska bli pigg och stark!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 526
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar