problem med hingststationer/avtal?!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare olympiahopparen
  • Startdatum Startdatum
Sv: problem med hingststationer/avtal?!?

*KL*
En caslicksydd märr klipper man väl inte upp förrän i samband med fölning?! :confused: Eller?

mvh

Nafayette, ameo och CK!

Alla stoägare ser inte till pengarna först och främst. Det kan finnas andra skäl till varför man inte vill sy och spruta sin häst. Därför tycker jag inte att man kan avfärda stoägarens vilja så lättvindigt som ni verkar göra.:crazy:

Jag ber om ursäkt för att jag trodde Nafayette skämtade om travhästägare som inte bryr sig om hur deras häst behandlas. Jag syftade på alla de andelsägare som man träffar på inom travet. Jag har träffat så många människor som äger andelar av travhästar utan att kunna något som helst om hästar. Och det är väl ändå inte så vanligt i ridhästvärlden?

Tråden handlar väl inte bara om seminstationer? Eftersom jag har ponnyavel så känner jag inte igen mig i era beskrivningar av hur det "måste" gå till att få ett sto dräktigt.

:confused:

Nafayette, ameo och CK!

Alla stoägare ser inte till pengarna först och främst. Det kan finnas andra skäl till varför man inte vill sy och spruta sin häst. Därför tycker jag inte att man kan avfärda stoägarens vilja så lättvindigt som ni verkar göra.:crazy:

OK. Då börjar vi om ;)

Vi avfärdar inte utan enbart siktar in på att göra jobbet.

Du kan ju ta det lite så här då.

Det kostar 100 plus moms at ha stoet på station.
Om man inte får sy eller spruta så kan ju naturligtvis chanserna till dräktighet rasa..
Och stoet måste alltså uppstallas ännu längre tid..glöm inte 100 plus moms per dygn..

Om en ägare säger till oss.
-Hörru, jag vill inte att märra ska sys därför att jag vill inte sätta sådana ston i aveln.

Helt ok. Då ringer man ju ägaren och säger att jobbet är inställt. Ta hem märra. (om nu märra verkligen behövde sys)

Skulle ägaren säga att vi inte får spruta..
Ja, då ska hon ju stå på typ fribetäckning eller handbetäckning på en hingst som orkar med strul-ston.Hingsten ska ju naturligtvis stå på samma ställe som stoet. Och vara en sjuhävers spermaproducent.

Men vill man ha stoet dräktigt på skick så får man tänka om.
Vill man sen ha dräktigt på fryst, där veterinären är på station tre dagar i veckan, då får man tänka om ännu mer.
Man har två alternativ i sitt tänkande.

Betala pengar för stråna (så gör man väl i ridhästaveln).
Be till han däruppe att hon släpper ägg exakt på timmen rätt.
Stoet får bara släppa ägg mån-ond-fre förmiddag mellan kl. 8-10.
F-n ta henne annars..;)

Hon får ju dessutom aldrig ens komma på tanken att stå med en 4,5 ägg på en FREDAG!!!
Då måste man ha helgskick :eek:
(vanlig frigolit-transport)

Och sedan vara lika glad för det, i slutet av juli, att man betalat pengar för uppstallning, veterinär, frysta strån/frigolitlådor m.m. och inte fått dräktigt.

-Kom igen nästa år så kanske hon släpper på rätt dag...typ.

Eller annars får man köra vägen ut, ge veterinär/seminpersonal tillstånd att göra jobbet, se till att stoet får så hög chans som möjligt för att ta sig.

Seminstationen och hingstägaren vill ju definitivt inte se skrivet nånstans..typ:

-Den där hingsten har kassa spermier..är han steril?
(här vill folk gärna namnge hingsten och dra ner hans statistik och snacka en massa skit)
-Den där stationen får dom ju inte dräktigt...
(här namnger man station och säger att dom inte har koll)

-Varför ska jag betala stationsavgift när hon inte tog sig?
- Har ett problemsto. Tom i två år.
-Mitt sto kommer inte i brunst
-Mitt sto brunstar ofta.
-Mitt sto brunstar hela tiden
-Men va f-n!! Hon var ju dräktig på 16!! Ju... Vaddå resorbera?

En tröd tråd är låter så här:
Inga behandlingar, nej. Och märra ska minsann föla i februari mars.

Ett gott råd då.
Tar sig inte märra i mars..sälj henne och köp en annan.
Eller köp en som redan är dräktig, och som fölar tidigt.

Men INGEN som klagar på sprutning, sydda ston och sköljningar ska sedan komma och gnälla över hingstens dräktighetsprocent.
Ingen ska heller gnälla på seminstationens personal.

Och ett gott råd till.
LÄS på vad man behöver göra för att få ett lite krångligare fall dräktigt.
RÄKNA in det i KOSTNADEN!
Den kostnaden är i alla fall kattskit jämfört med vad den blivande ungen kommer att gå på.
Ett helgskick kostar mindre än en vaccinering på framtida fölet.

Och har man alldeles för snäva ramar så bör man avvakta med att ha fölmärr tills det kommer bättre tider.
I alla fall om man vill ha PLAN B.

Till sist.
Grattis Askersund att du har dräktigt :D

AM

Till Nafayette::love: Du är bäst !!!

Hade mer än gärna anlitat dina tjänster om jag bara hade bott lite närmare.

Kunnig och aktiv personal på stationerna kan inte i ord berömmas nog:bow::bow::bow:

Instämmer i ALLT du skrev i inlägget ovan!

Själv har jag valt en station som är nära mig och som drivs av en veterinär. Hon är helt underbar att ha att göra med och jag litar på att hon bara gör vad som krävs för att mitt sto ska bli dräktigt.

Hon är superduktig och lyckades även få mitt sto dräktigt på första försöket på fryst för två sedan. Just när det gäller fryst så tror jag att det är viktigt att välja en station som har vet på plats så att det kan göras vilken timme som helt i veckan.

Jag tycker inte det är orimligt att kräva reglerade villkor när man lämnar in sitt sto. Att sammanställa ett formulär där villkor, kostnader etc framgår klart o tydligt ska väl inte vara så märkvärdigt att få fram. Och om det finns speciella villkor från stoägaren så kan det framgå där. Jag kan inte förstå varför hästnäringen ska arbeta under andra villkor än andra företagare, klart sjutton man som kund ska veta vad som gäller. En broschyr att få i handen som informerar om de behandlingar som kanske kommer att behövas, samt deras kostnader. Jag tycker inte det är så konstigt om man inte vet vad cashlickoperation är , eller att man rätt ofta kan behöva ta ett bakt. prov, om man inte avlat förr.Inga stora kostnader, men har man inte hört talas om det så kan man säkert känna sig manövrerad på ngt vis.Så fram för bättre/tydlig information till stoägaren tycker jag.

Visst har du rätt på ett sätt, men det är även upp till stoägaren att ta reda på hur det går till.

Som om jag skulle lämna in bilen för lagning, med orden "laga bilen", och sen bli irriterad över att de fått byta ut vissa delar.

Visst är det också upp till stoägaren att söka information. Absolut.
Men det kan vara svårt att hitta den, och man kanske känner att man besvärar lite om man har 1000 frågor. Och sedan så är det ju svårt att fråga om sådant som man inte ens visste fanns, t.ex bakt prov, hur o när o varför gör man det ? Spruta igång brunst ?Har man inte varit med förr så känns det som om det skulle kosta en förmögenhet, och är det farligt, etc. Att det rör sig om blygsamma kostnader i sammanhanget o är ofarligt kanske man gärna vill veta. Jag menar mest att det kanske hade varit enklare för båda parter om det fanns lite tydligare information om de vanligaste behandlingarna som man kan råka ut för.Och även annat, tel.tid osv.

Visst har du rätt att man inte kan veta allt som nybörjare.desto mer viktigt att lita på "proffsen" - de man anlitar.

Men att det skulle vara svårt att hitta information i dagens mediasamhälle håller jag absolut inte med om!
det finns massor av hemsidor, bla från seminstationer där det beskrivs på enkelt och upplysande sätt.

*kl*

Ja, ska man hårddra vad som skrivs är travfolket kunniga, trevliga och seriösa. Ridfolket okunniga, gnälliga och inte seriösa. Inga stereotypa fördomar här inte:angel:

Själv har jag ett travstuteri som hemmastation och har inget i världen att klaga på, förutom en liten detalj. Hingsthållarna har varje år undrat vilket sto jag har fått seminerat, för att de trots upprepade förfrågningar inte får några uppgifter från stationen.

Samma visa år efter år från travstationerna. En irriterande detalj när man ska sammanställa årets språngrulla.

En hel del travstationer vill inte ha ridisfolkets hästar hos sig,det är ofta krångel..å då inte med hästarna...:angel:

Nu drar jag inte alla över en kam, men jag var på studiebesök på ett travstuteri med seminstation. Löpande band principen, man sprang med hästarna mellan stall-undersökningsspiltor, stona togs dit utan föl och en del var helt hysteriska i undersökningsspiltorna, fullt ös hela tiden.

Jag lämnar min ridhäst till en ställe med lugn och ro, har stoet föl vid sidan så står det i en spilta bredvid stoet vid undersökningen, stället är lugnt och inte stressat.

Jag skulle definitivt vara alldeles för krånglig för det travstuteriet, men jag skulle heller aldrig få för mig att lämna min häst dit.

Gissa varför man gör på det sättet, på ett större stuteri?
Eller gissa hur mycket längre tid det skulle ta att gå igenom alla de 48 ston som ska hinna kollas på morgonen innan sperman ska beställas.... Jag skulle inte vilja äga det 47e stoet som inte hann kollas så att man missade spermabeställningen i tid.

Och det har nog inte med trav- eller ridstuteri att göra i det fallet, utan effektivitet.

KL

Dessutom dör vare sig sto el föl av att vara separerade ngr minuter. Mina ston är otroligt mammiga, men de har lärt sig att precis under undersökningen är ungen kvar i boxen och de accepterar det även om de pratar lite med ungen ibland.

Jag är nog en bra stoägare för stationerna. Jag har inga krav på var/hur el med vem de ska gå el vad de ska äta. Jag litar på att mina ston sköts efter bästa förmåga när de är under stationens ansvar samt att veterinären är den som bäst avgör vad som behöver göras för ev behandlingar. För mig är ett dräktigt sto målet och om det krävs behandlingar så gör det. Jag får ett samtal när de är klara, det räcker bra för mig.

Jo, jag förstår det ekonomiska och effektiva i förfarandet.
Det kanske inte är skillnad på trav-och ridstuterier generellt, men jag har bara sett det förfarandet på det travstuteriet jag har besökt, jag har besökt fem ridhäststuterier där jag inte sett det, ett av dessa var en stor seminstation.
Det är tur att det finns seminstationer för mig som inte vill utsätta mitt sto och föl för den behandlingen och som står ut med krångliga människor, om det nu anses vara krångligt att upplysa om vilka behandlingar stoet fått när man hämtar det så att man inte blir överraskad när fakturan kommer.

KL

Jag är nog en bra stoägare för stationerna. Jag har inga krav på var/hur el med vem de ska gå el vad de ska äta. Jag litar på att mina ston sköts efter bästa förmåga när de är under stationens ansvar samt att veterinären är den som bäst avgör vad som behöver göras för ev behandlingar. För mig är ett dräktigt sto målet och om det krävs behandlingar så gör det. Jag får ett samtal när de är klara, det räcker bra för mig.
Jag är också en sån stoägare som du beskriver ovan. Jag har dessutom använt mig av samma station i alla år.

*kl*

Jag är helt klart en jobbig stoägare. Har för ett antal år sedan jobbat på två olika stationer-den ena toppen och den andra absoluta botten. Genom det har jag lärt mig väldigt mycket och har hyfsad koll på vad som ska göras. Jag hade heller aldrig lämnat på station. Har den enorma turen att bo i ett område med ett antal stationer att välja på, på väldigt nära håll. Eftersom jag dessutom har väldigt bra arbetstider hade jag utan problem kunnat kasa fram och tillbaka själv med stoet. På så vis blir jag en okmplicerad stoägare :).

Det är också min rekomendation till alla stoägare som inte vill att si och så ska göras med stoet-kör dit själv med henne så får ni reda på vad de gör och varför. Är man bara lite försiktig och frågar så finns det enormt mycket kunskap att tillgå! Man har också koll på att soet är i sin vana miljö osv.

Lämnar man sto på station lämnar man över ansvaret till stationansvarige att få stoet dräktigt. Det är just därför det är så sjukt viktigt att kolla upp stationen innan man lämnar sitt sto där!

KL

Dessutom dör vare sig sto el föl av att vara separerade ngr minuter. Mina ston är otroligt mammiga, men de har lärt sig att precis under undersökningen är ungen kvar i boxen och de accepterar det även om de pratar lite med ungen ibland.

Samma här, och de kommer hem som runda grisar! För övrigt åker jag med mina hästar till travklinik om något trist sker, och de är även varmt välkomna till travstationer. :D
mvh

Och jag övar mina ston och fölungar redan från första dygnet med liten bebus att vara "separerad" från fölungarna då och då.Dvs om jag vill chekca mina ston så står fölungarna kvar i boxen under tiden.Jag vill inte ha lösa föl drällandes över gårdsplanen/i stallet när jag håller på.Jag har för litet stall för det helt enkelt.Att jag väljer å göra det direkt är ju för att de då inte ser det som nått konstigt övht å var ensam i boxen när de blir äldre å starkare och har mera åsikter.
Så jag ser inte problematiken med att stona får lämna fölen i boxen under kanske max 5 minuter.

å jag kan ju också hålla med om att det är inte så j-la kul å ha stoet som inte hanns med å få semin till för tiden rann iväg och semin hann inte beställas innan ett visst klockslag..
Höll på å hända mig i onsdags,men då var det tydligen fler som råkat ut för samma sak på samma hingst så de tappade hingsten en extra gång och skickade då istället simmarna med flyg..

Senast ändrad:

Det är nästan lustigt att läsa svaren på denna tråd, ingen har reagerat över detta med löftet om en tredje seminering utan alla har "hakat" upp sig på detta med behandlingen,
Våran "vanliga" station , hör alltid av sig och skulle de ta prover så får vi dessutom alltid en kopia hem med provsvaren, detta tycker jag är exemplariskt eftersom jag är mycket mån om våra ston och vill veta om det kan vara något fel vi gör hemma eller liknande för att de får ev. infektioner. Självklart vill vi ha dräktiga men samtidigt överlåter jag inte allt ansvar för MINA djur på andra och struntar i vad som är problemet "bara De blir dräktiga".
Däremot, då vi vid just detta tillfälle, bytte station för att det skulle vara så mkt bättre så var jag nog för godtrogen , speciellt med det löftet som vi fick året innan, men vad jag förstår är det riktigt tabu att prata om att vissa stationer kanske inte är så bra och att det är så fantastiskt att de "orkar" hålla på med detta, snälla!!!
Det är inte fel att kunna ta lite kritik för att bli bättre och stationer gör inte detta för att vara snälla mot stoägarna, även om det finns de som är JÄTTEBRA och verkligen brinner för detta och är hur hjälpsamma och trevliga som helst.

Ang . vårt då sydda sto, hon har och har bfortfarande inga som helst problem att bli dräktig och då det inte finns några fysiska fel på henne finns ju helt enkelt ingen anledning att sy, det ställer dessutom bara till det i samband med fölning och där finns det annat att göra än att stå och klippa om man inte behöver. mkt konstigt att ingen reagerar över löftet om den "sparade dosen"............
Tackar "Ball" för ett genomtänkt svar:)

Men som sagt man får inte vara godtrogen. Sedan måste jag få tala om att vi föder inte upp travare, inte för att jag vet vad det är för fel på det som det antyds. Men i detta fall så föder vi inte upp travare iaf. Men det bra i denna tråd är att de flesta verkar mkt nöjda och då verkar ju detta vara ett litet problem, och det är ju skönt att höra!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 004
Senast: Milosari
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 031
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Jag som bara skulle ta en omplacering för att ägaren skulle flytta och det var panik. Jag har fått en misshandlad och vanvårdad krabat...
Svar
11
· Visningar
1 849
Senast: Blueberry
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 572
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka