problem med hingststationer/avtal?!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare olympiahopparen
  • Startdatum Startdatum
Sv: problem med hingststationer/avtal?!?

Jovisst, men kanske inte till vilket pris som helst? Vilket pris som helst?:confused: Förstår inte riktigt,det är ju inga farliga saker,eller "djurplågeri"att tex sy eller spruta dom

Förstår att det skulle vara jättejobbigt att ringa varje gång för att kolla vad som får eller inte får göras.:eek:
Varför inte låta ägaren kryssa i sådant vid ankomsten?
Är det något väldigt speciellt som måste göras,lämnar ägaren en lapp. Tex har vi ett sto här nu som INTE får äta kraftfoder pga foderstrupsförstoppning,då sitter det en stor lapp på hennes boxdörr om det.

:grin: Nej, de klagar anonymt i trådar här istället :angel:
Det är väl dålig stil om nåt! Då är det väl bättre att säga direkt till stationen om man nu är missnöjd. Hur ska de annars få chans att förklara sig eller bättra sig?

Oj,vad konstigt det blev Hoppas ni kan läsa och förstå vad jag menar ändå..

Jovisst, men kanske inte till vilket pris som helst?

Vad betraktar du som "vilket prsi som helst"?

När jag sprutar ett sto med pg så beror det på att jag vill att hon kommer igång i brunst. Detta för att hon snabbare ska kunna få en riktig brunst, och inte vänta ut henne, ibland förgäves.
Sprutan kostar vad en dags uppstallning kostar, så det är stoägaren som tjänar flera hundra på att stoet sprutas.

Sprutar vi Pregnyl för att stoet ska släppa ägget kan det bero på att det sen blir helg, och det blir svårt att få skick.
Även detta för at stoägaren ska kunna få sitt sto dräktigt, och itne stå med lång näsa när stoet ovulerar under söndagen efter midsommar.
Likaså om vi väljer att behandla stoet, så gör vi inte det för att kunna fakturera stoägaren, utan för att stoet ska bli dräktigt.

:rofl: Ja, en del travhästägare är ju ganska okunniga och vet väl knappt hur hästen de äger ser ut...:rofl:

Du får ursäkta, men trots att jag kanske har okunniga ägare så är dom i alla fall medvetna om vad och varför man gör saker med fölston så att dom ska bli dräktiga.

Så på det viset så vet dom mer än dig.

AM

:rofl: Ja, en del travhästägare är ju ganska okunniga och vet väl knappt hur hästen de äger ser ut...:rofl:
Eller också vet de att om de låter bli att krångla så har de också största möjligheten att få stoet dräktigt till så låg kostnad som möjligt...

Ja, fast skillnaden är att travstoägare VET och ERKÄNNER att de är okunniga, och låter oss seminstationer sköta vårt jobb.
Ofta så har ridhästfolket tusen åsikter, men ingen som helst kunskap om hur seminverksamheten går till, fast de vill låtsas tro det.

Har man Ett sto, som är ens ögonsten, så vill man faktiskt veta vad som görs med den. Jag hade problem, från mitt håll sett med en station. Tex. sprutade de bort tvillingägg, hade jag fått frågan, hade jag valt att försöka peta det ena, oavsett ytterligare kostnader. Jag blir utskälld för att jag är intresserad, tex. ang. hur stora äggen var vid seminering. Jag får en faktura på ett helgskick jag inte blivit tillfågad om, och jag hade även valt en sverigestationerad hingst som reserv vid sådana händelser. Jag åkte själv och hämtade sändelsen på Arlanda, men stationen ville inte seminera sådags, utan gjorde det på morgonen istället....

. Jag fick en räkning från jordbruksverket på 2½ tusen, med enda specifikation "gynekologist sundhetskontroll". Lite underligt tyckte jag det var och en oplanerad utgift eftersom stoet gick kvar tills hon var konstaterat dräktig och hemma igen utan att vi fick ngn information när vi hämtade henne.

Det hela visade sig vara en distriktsveteriär som fått hoppa in istället för ordinarie och caslicksytt stoet. Mycket fundersam gick jag ut och lyfte på svansen och kunde ringa upp igen och påtala att hon inte alls var sydd.
Efter ngr dagar återkom den stationsansvarige och förklarade att stoet sytts för att optimera chanserna att hon skulle bli dräktig, och när det visade sig att hon var det klippte de upp stygnen igen.

Lustigt förfarande om du frågar mig, men jag iddes inte ens tänka på att bestrida en faktura från Jordbruksverket. Hon blev dräktig med en hingst som det året hade usla dräktighetsresultat.

Här hade jag själv reagerat och undrat vad i helvete jag betalade 2500:- för. Speciellt när inga synliga tecken finns på hästen att det har hänt. Har råkat ut för att få betala för undersökningar som har gjorts på andras hästar under träning (ej under seminering) eftersom jag inte kunde bevisa att det inte var just min häst som hade fått behandlingen. De kunde heller inte bevisa att det var min häst för det fanns ingen faktura med hästnamnet på från vet (en som kom hem och gjorde behandlingen). Men för att inte få startförbud var det bara att "hosta" upp 10000:- extra den månaden :mad::mad:

Har man Ett sto, som är ens ögonsten, så vill man faktiskt veta vad som görs med den. Jag hade problem, från mitt håll sett med en station. Tex. sprutade de bort tvillingägg, hade jag fått frågan, hade jag valt att försöka peta det ena, oavsett ytterligare kostnader. Jag blir utskälld för att jag är intresserad, tex. ang. hur stora äggen var vid seminering. Jag får en faktura på ett helgskick jag inte blivit tillfågad om, och jag hade även valt en sverigestationerad hingst som reserv vid sådana händelser. Jag åkte själv och hämtade sändelsen på Arlanda, men stationen ville inte seminera sådags, utan gjorde det på morgonen istället....

Det låter ju inte så bra.
Jag brukar säga åt mina kunder att jag bara ringer dom om det händer nåt allvarligt, eller att stoet blir dräktigt.
Annars är de välkomna att ringa mig och fråga så mycket de vill, men ibland får jag be dom ringa senare, t ex om vi har fullt upp med tappning och seminering.

Då antar jag att du kommer att använda dig av en annan station nästa gång, eftersom du inte litar på deras agerande, och är missnöjd med deras beslut...

Jag har lärt mig nu den hårda vägen att vad man ska fråga om osv. vid val av station. Ang. helgskicket hade importören bett stationen kolla med mig, och stationen svarade "Det har hon råd med som bor på Julmyra"!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade iaf tur att ha en spermaimportör som stöttade och hjälpte mig genom det hela.

*kl*
Jag har inga som helst invändningar på vad som görs med mitt sto för att optimera chanserna till dräktighet. Men syr man för att förhindra förorening med avföringsbakterier låter man stygnen sitta kvar. Hon ska ju inte bara bli dräktig utan också behålla embryot.

Därav min kommentar "lite lustigt förfarande". Sen läker ju slemhinnor väldigt fort så att det inte syntes något efter 8 veckor tycker jag inte är konstigt.

Tycker också att det tillhör det normala att informera om att det kommer en separat faktura utöver språng/semin/stationsavgift.

Självklart finns det många icke seriösa seminstationer i vårt avlånga land.
Problemet är att vi, stoägare inte har någonstans att anmäla händelserna, som har skett på en seminstation. Där händelsen tas upp och en diskussion mellan parterna sker.
Om händelserna är av grövre art, så skulle ju tillståndet dras in helt enkelt.
Men idag kommer aldrig något sådant fram, utan dessa oseriösa seminstationer får ju fortsätta.

Sedan måste ju en seminstation ha en telefontid, där sto ägare kan ringa och få information om vad som sker och vad som måste göras.

Även jag har råkat ut för oseriös seminstation, och det är inte roligt för varken mig som ägare eller stoet.

Däremot vill jag i allafall säga att den seminstationen jag har anlitat i år, är den bästa jag har varit på. Man blir ordentligt informerad, underbart bemött, och de är mkt noga vid undersökningen, och mkt renliga.
Där får hästen en skopa pellets i krubban vid undersökningen:love::love:

*ot*

har inte hört talas om julmyra förut men blev nyfiken och googlade och jag måste säga att det låter helt underbart!

*kl*
På min station så fick jag fylla i papper ang behandling av stoet. Kommer inte ihåg exakt vad det stod men tex om hästen skulle gå i hage, om den skulle in på nätterna, om den skulle gå ensam osv. Sen fanns det en ruta där man skrev i om det var något speciellt med hästen som de behövde tänka på, väldigt bra!
De ringde hem till mig om det var något de ville fråga (de hade problem med tvillingar osv) tex att de inte kunde komma åt och klämma och frågade om de skulle spruta bort fostren eller chansa på att ett resorberades.

Jag är helnöjd med min station! De tog de beslut som behövdes för att få stoet dräktigt och frågade mig när det fanns valmöjlighet. Kan tillägga att de caslick opererade henne utan att fråga, enligt vet så var det nödvändigt och h*n litar jag fullt på.

Lustigt förfarande om du frågar mig, men jag iddes inte ens tänka på att bestrida en faktura från Jordbruksverket. Hon blev dräktig med en hingst som det året hade usla dräktighetsresultat.
Jag bestred en faktura från dem i ung samma storlek. Jag höll på att svimma när jag fick den! Det hade blivit billigare att köra till klinik och dessutom röntga, än den friskhetskontrollen! Den fick jag ned till 1400 till slut. Men givetvis fick jag gå via stationen.
De kunde inte motivera kostnaden, varpå de sänkte.
:D
mvh

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 004
Senast: Milosari
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 031
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Jag som bara skulle ta en omplacering för att ägaren skulle flytta och det var panik. Jag har fått en misshandlad och vanvårdad krabat...
Svar
11
· Visningar
1 849
Senast: Blueberry
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 572
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka