problem med hingststationer/avtal?!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare olympiahopparen
  • Startdatum Startdatum
O

olympiahopparen

Vet inte om jag hamnar rätt nu men flytta mig då... Måste bara höra om det finns fler som har/haft problem med hingsthållare /stationer, har själv haft och lärt mig att man tydligen inte kan lite på folk utan måste ha SKRIVET på allt, hann inte använda de 3 ggr som man fick seminera med pga stoet skadade sig och att stationen stängde, blev muntligen lovad ett tillfälle nästkommande år, alltså i år och allt var frid och fröjd,...tills fakturan kom ,hästen har dessutom blivit utsläppt på bete fast vi noggrant sade till om detta pga tidigare skada och dessutom har de tagit bakterieprov och behandlat utan att vi fått veta varken det ena eller andra förrns fakturan kom !! Jag behandlar gärna mina hästar , det är inte det och jag betalar självklart mina avgifter men skall man inte kunna lita på en stor hingststation när det gäller muntliga avtal?? Undrar om det är fler som råkat ut för eländen gällande betäckningar och sånt.:(

"en klart besviken uppfödare som vet vart hon aldrig skall använda för hingsthållare/station hädanefter"

Sv: problem med hingststationer/avtal?!?

Man skall alltid ha skriftliga avtal. Det är så lätt att missförstå varandra, saker och ting glöms bort osv.

Oftast så finns det många hästar på stationen samtidigt. Risken är alltid att ens önskemål förvinner i mängden. Inte för att någon struntar i det men ibland så blir det lätt hänt så. Är det något väldigt viktigt (tex att hästen skall gå i sjukhage) så ber jag dom att sätta upp en lapp på hästens box.

Sen finns det ju ställen där saker och ting glöms bort hela tiden oavsett om det gäller avtal eller "bara" saker rörande den egna hästens skötsel. Men sådana ställen skall man akta sig för överhuvudtaget.

Mvh

Tora

:cool: allvarligt, hur många stationer har ordentliga eller ens någon form av avtal?!? sen undrar jag också om du tycker det är ok att ta prover och behandla på ägarens bekostnad utan att fråga eller meddela???Att "glömma" sånt dessutom kan jag bara inte acceptera, enligt lag kallar man det väl egenmäktigt förfarande...
Man skall alltid ha skriftliga avtal. Det är så lätt att missförstå varandra, saker och ting glöms bort osv.

Oftast så finns det många hästar på stationen samtidigt. Risken är alltid att ens önskemål förvinner i mängden. Inte för att någon struntar i det men ibland så blir det lätt hänt så. Är det något väldigt viktigt (tex att hästen skall gå i sjukhage) så ber jag dom att sätta upp en lapp på hästens box.

Sen finns det ju ställen där saker och ting glöms bort hela tiden oavsett om det gäller avtal eller "bara" saker rörande den egna hästens skötsel. Men sådana ställen skall man akta sig för överhuvudtaget.

Mvh

Tora

Dom stationer jag lämnat på har en ruta på inskrivningsdokumentet där man kryssar i om man vill bli underrättad om behnndalingar m m som inte är standard.

Egenmäktig förfarande blir det inte, där emot kan det vara tveksamt om de verkligen kan kräva betalning för icke beställda undersökningar. Med det kan ju bli svårt att bevisa vad som sagts när man inte har något papper på det.

De ston vi har här behandlar och provtar jag efter vad jag och veteirnären anser nödvändigt.
Jag kan omöjligt ringa runt till alla stoägare och jaga dom för att veta om de tycker det är okey.
Följer man hingsthållarnas branschrekommendation (www.hingsthallarna.se) så tillåter man stationerna att göra de ingrepp som anses nödvändiga för att smidigt få stoet dräktigt.

Har man som stoägare en avvikande åsikt så bör man säga till om det innan, gärna tydligt.
Jag tror faktiskt aldrig nån stoägare klagat (högt, inför mig) på att det gick åt ett bakterieprov med efterföljande behandling för att stoet skulle åka hem dräktigt.

Nu var det egentligen inte just bakteriprovet detta handlade om men det är ju en klart intressant frågeställning även detta, vad som får göras och inte enligt stoägaren och jag undrar hur många av dem som betäcker sina ston som ens hade en aning om den länk du just skickade, så det var ju en klart bra upplysning, jag märker att detta är ett klart hett, ämne när det kommer till hingsthållare/stationer men nu vänder jag mig då till dem som haft problem.Jag har faktiskt även varit med om att få ett av mina ston casslickopererat utan att jag fick veta något förrns vi hämtade henne och enligt flera vet, var detta absolut inget som var nödvändigt, men som sagt en länk för oss som faktiskt stöter på problem som säkerligen skulle vara bra att få till disskusion, kan inte vara fel , men jag kanske är ensam???Verkar bara vara sånna utan problem som kastar sig in i disskusionen och som har station.
De ston vi har här behandlar och provtar jag efter vad jag och veteirnären anser nödvändigt.
Jag kan omöjligt ringa runt till alla stoägare och jaga dom för att veta om de tycker det är okey.
Följer man hingsthållarnas branschrekommendation (www.hingsthallarna.se) så tillåter man stationerna att göra de ingrepp som anses nödvändiga för att smidigt få stoet dräktigt.

Har man som stoägare en avvikande åsikt så bör man säga till om det innan, gärna tydligt.
Jag tror faktiskt aldrig nån stoägare klagat (högt, inför mig) på att det gick åt ett bakterieprov med efterföljande behandling för att stoet skulle åka hem dräktigt.

problem har jag också haft med seminstation, dock inte på samma sätt som du. jag valde till mitt sto en tysk stationerad hingst kontaktade seminstationen som sa att detta var ok ( har fullförståelse för att inte alla stationer vill göra det) men när jag väl var där med mitt sto så var de inte alls intresserade av att seminera med tyskstationerade hingstar :eek:. så jag fick snällt byta station.
men jag måste säga att jag MYCKET nöjd med nu varande seminstation :laugh:

Verkar bara vara sånna utan problem som kastar sig in i disskusionen och som har station.

Vi har själv hingst och har tagit emot ston i många år. Men det var naturlig betäckning. Det var inte fler ston än att man hann med att ringa upp om det hände något utanför det vanliga. Vissa tyckte det var positivt, andra brydde sig inte.

Jag har haft mina SWB ston stått på många stationer utan minsta problem utom vid ett tillfälle. Jag fick en räkning från jordbruksverket på 2½ tusen, med enda specifikation "gynekologist sundhetskontroll". Lite underligt tyckte jag det var och en oplanerad utgift eftersom stoet gick kvar tills hon var konstaterat dräktig och hemma igen utan att vi fick ngn information när vi hämtade henne.

Det hela visade sig vara en distriktsveteriär som fått hoppa in istället för ordinarie och caslicksytt stoet. Mycket fundersam gick jag ut och lyfte på svansen och kunde ringa upp igen och påtala att hon inte alls var sydd.
Efter ngr dagar återkom den stationsansvarige och förklarade att stoet sytts för att optimera chanserna att hon skulle bli dräktig, och när det visade sig att hon var det klippte de upp stygnen igen.

Lustigt förfarande om du frågar mig, men jag iddes inte ens tänka på att bestrida en faktura från Jordbruksverket. Hon blev dräktig med en hingst som det året hade usla dräktighetsresultat.

kl

Jag har inget emot att min seminveterinär gör saker på/med mina märrar om h*n anser att det ökar chanserna på dräktighet.

Däremot vill jag gärna bli upplyst om det vid avhämtning men det är mest för att jag är nyfiken.
Tycker h*n att stoet ska casslickas eller ges PG eller nåt annat så go ahead, det är inget man behöver ringa till mig och tala om först.

Jag har lämnat dit mitt sto för att få dräktigt, då vill jag att stationen gör sitt yttersta för att få henne dräktig också, det är ju det jag betalar för.

Däremot att jag blivit väldigt frågande till om de gjorde något som jag uttryckligen sagt ifrån om tex ihopsläpp med andra hästar eller vad det nu kan vara.

kl

Tycker h*n att stoet ska casslickas eller ges PG eller nåt annat så go ahead, det är inget man behöver ringa till mig och tala om först.

Däremot att jag blivit väldigt frågande till om de gjorde något som jag uttryckligen sagt ifrån om tex ihopsläpp med andra hästar eller vad det nu kan vara.

Så olika det kan vara. :grin: Jag hade blivit vansinnig om de sytt ihop eller injecerat mitt sto utan att fråga. Men för att låta henne få sällskap i hagen av andra ston hade de inte behövt fråga. :)

DÅ hoppas jag att du är övertydlig med detta om du lämnar iväg ditt sto på station för att semineras, annars lär du nog bli besviken.

Så olika det kan vara. :grin: Jag hade blivit vansinnig om de sytt ihop eller injecerat mitt sto utan att fråga. Men för att låta henne få sällskap i hagen av andra ston hade de inte behövt fråga. :)

Frågan är ju om du då är tillgänglig dygnet runt i telefon.(fryssperma t.ex )

Hur tycker du man ska göra om detta fall vore ditt sto???
Veterinär ute och kollar på fredag morgon. Ägget är 4:a på en trög märr.
Hingsten i sin tur kan ha begränsad sperma leverans av olika orsaker.
Beställning måste ske före kl 10 på fm eftersom det nu även råkar vara en EU-hingst.
Stoet måste sprutas omgående om man ska hinna betälla fredag förmiddag och sedan seminera lördag morgon.
Eventuellt bör hon då sys efter seminering.
Naturligtvis så är det annandag pingst på måndagen veckan efter.
På tisdag är det försent.

Och du svarar inte i telefon.
Ska veterinären vänta på ditt svar?
Eller ska man strunta i ditt sto och vänta tre veckor till?
Naturligtvis blir det så att när du inte är tillgänglig i telefon så ställs ditt sto i en hage tills du hämtat henne.
För veterinären har också annat att göra än att invänta svar.
Bland annat 40 ston till som skall kollas och sedan vidare till nästa ställe.

Igentligen ska en sådan skickas hem igen enligt min åsikt.
I alla fall om ägaren blir missnöjd och gnäller bara för att man gör allt för att få stoet dräktigt.

Nää...bort med den märren och så tar man in en ny i stället som är värd att jobbas på och att den i sin tur har en tacksam ägare som blir glad att få hem ett dräktigt sto.

Gudskelov så har vi fria händer hemma då ägarna litar på oss och vill enbart en sak. Att få dräktigt.
Och det är så man jobbar på stationerna. Att få dräktigt.

AM

Senast ändrad:

Jag anser att man - när man lämnar sitt sto på en station godtar deras sätt att arbeta - att man litar till fullo att de gör det bästa de kan för att nå det resultat man är ute efter - ett dräktigt sto!
Därför är det otroligt viktigt att man innan man lämnar har kollat upp allt noga,både vad det gäller anläggning, veterinär och seminkunnig.
Är man nöjd med det man ser/hör, så lämnar man sitt sto, och lämnar samtidigt över besluten till vet/seminperson...

Skulle aldrig lämna mitt sto till ngn som jag inte hade förtroende för!
Och hur många seminstationer skulle överleva en längre tid om dom inte gjorde sitt bästa(=bra dräktighetsrsultat), med saltade fakturor osv???

Nä, jag tror att de allra flesta gör sitt allra bästa för oss och våra ston, och jag är så tacksam att det finns folk som vill och orkar hålla på med det!:bow:

Frågan är ju om du då är tillgänglig dygnet runt i telefon.(fryssperma t.ex )

Hur tycker du man ska göra om detta fall vore ditt sto???
Veterinär ute och kollar på fredag morgon. Ägget är 4:a på en trög märr.
Hingsten i sin tur kan ha begränsad sperma leverans av olika orsaker.
Beställning måste ske före kl 10 på fm eftersom det nu även råkar vara en EU-hingst.
Stoet måste sprutas omgående om man ska hinna betälla fredag förmiddag och sedan seminera lördag morgon.
Eventuellt bör hon då sys efter seminering.
Naturligtvis så är det annandag pingst på måndagen veckan efter.
På tisdag är det försent.

Och du svarar inte i telefon.
Ska veterinären vänta på ditt svar?
Eller ska man strunta i ditt sto och vänta tre veckor till?
Naturligtvis blir det så att när du inte är tillgänglig i telefon så ställs ditt sto i en hage tills du hämtat henne.
För veterinären har också annat att göra än att invänta svar.
Bland annat 40 ston till som skall kollas och sedan vidare till nästa ställe.

Igentligen ska en sådan skickas hem igen enligt min åsikt.
I alla fall om ägaren blir missnöjd och gnäller bara för att man gör allt för att få stoet dräktigt.

Nää...bort med den märren och så tar man in en ny i stället som är värd att jobbas på och att den i sin tur har en tacksam ägare som blir glad att få hem ett dräktigt sto.

Gudskelov så har vi fria händer hemma då ägarna litar på oss och vill enbart en sak. Att få dräktigt.
Och det är så man jobbar på stationerna. Att få dräktigt.

AM

Mycket bra skrivet!! :bow: Man lämnar ju sitt sto på station av en enda orsak,att få dräktigt som mål. Anser veterinären att chanserna till detta ökar genom att hon behöver sys eller sprutas med prost,pregnyl eller vad det nu kan vara så är det vet. jobb att göra det anser jag. Vi har ca 80 ston på sambons gård som alla ägare vill ha dräktigt,de ringer inte till en enda ägare och frågar om "lov" att göra det ena eller andra,inte EN enda har klagat vad jag vet. Här arbetar de dessutom mycket med fryst och undersöker dygnet runt så då skulle de få ringa till ägare nattetid oxå,och då skulle väl inte det vara bra det heller.. om ägarna blev störda på natten :crazy:
Det enda man kan göra isåfall,om man vill ha "full" koll,är väl att man kör stoet fram och tillbaks och är med hela tiden. Det kan bli väldigt mycket åkande,annars får man väl helt enkelt lita på de som har detta som sitt yrke och som gör allt de kan för att få dräktigt.

Ja då, allt sådant har hingsthållaren och jag gått igenom innan och jag har fyllt i papper om detta när jag lämnade mitt sto på stuteriet. :) Jag tycker att det väl inte borde vara så svårt för fler stationer att ha dessa frågor med vid inskrivningen av stoet.

Jag har stort förtroende för denna station och är inte ett dugg orolig vad som sker med mitt sto när hon är där. Hon skos eller verkas, avmaskas etc. Allt efter mina önskemål.

Igår ringde de och berättade att hon är dräktig! Så nu ska hon hämtas. :)

Jag tycker att det vore enklast om man frågar i "inskrivningsformläret" vad hingsthållaren får/inte får göra med stoet.
Så är det hos den ponnyhingsthållare jag lämnat mitt sto till. :bow:

Man lämnar ju sitt sto på station av en enda orsak,att få dräktigt som mål. .

Jovisst, men kanske inte till vilket pris som helst?

Vi har ca 80 ston på sambons gård som alla ägare vill ha dräktigt,de ringer inte till en enda ägare och frågar om "lov" att göra det ena eller andra

Förstår att det skulle vara jättejobbigt att ringa varje gång för att kolla vad som får eller inte får göras.:eek:
Varför inte låta ägaren kryssa i sådant vid ankomsten?

inte EN enda har klagat vad jag vet.

:grin: Nej, de klagar anonymt i trådar här istället :angel:

Senast ändrad:

:cool: allvarligt, hur många stationer har ordentliga eller ens någon form av avtal?!? sen undrar jag också om du tycker det är ok att ta prover och behandla på ägarens bekostnad utan att fråga eller meddela???Att "glömma" sånt dessutom kan jag bara inte acceptera, enligt lag kallar man det väl egenmäktigt förfarande...

Jag fick fylla i ett papper när jag lämnade mitt sto på stationen. Kommer dock inte ihåg exakt vad som stod där.

Jag lämnar ju mitt sto på stationen för att hon skall bli dräktig. Är det något som de anser sig behöva göras för att få mitt sto dräktig så litar jag på att de gör ett bra omdömme.

När det gäller saker man kommer överens om som skall gälla längre fram i tiden så är det alltid skrivtligt avtal som gäller.

Vill man inte att vissa saker skall göras med ens sto så får man vackert se till att tala om det ordentligt helst skriftligt.

Men normen är ju att man vill att ens sto skall bli dräktig. Vill man dock inte att hon skall bli dräktig till varje pris som helst så får man återigen se till att tala om det.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 004
Senast: Milosari
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 031
Senast: LenaH
·
Hundhälsa Jag som bara skulle ta en omplacering för att ägaren skulle flytta och det var panik. Jag har fått en misshandlad och vanvårdad krabat...
Svar
11
· Visningar
1 849
Senast: Blueberry
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 573
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka