problem med häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare petra-eki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 505
P

petra-eki

Hej ,jag vet inte om det här står på rätt plats, i så fall sorri.
Jag har en travhäst, han är 11 år, jag fick honom for 3 år sen. Han var på väg till slakten, pga han hade problem med trav.
Nu kan jag rida med honom, men han haltar, och hans lynne kan förändra gång på gång.
Har varit till klinik. alla ben är röntged, inge fel, nu har jag varit till en kiropraktiker, han har problem i hans rygg, och hals och huvud, han mistänkte att han hade fallit nån gång.
Föredetta egare bekräfta det, har har slagit huvid och hele kropp jätte hårt, ca 8 år sen.
Efter behandling har det inte förändrad nånting.
Hur ofta ska man göra behandling, jag ska vara igen15 dec.
Han vill inte trava på volte, hans svans är snätt, han snubblar ofta, och när jag rida backa ner eller upp, verkar det om han kan inte håller hans vikt. Hjälp!
Min svenska är inte så bra pga jag är från Holland.

Vem vet vad jag måst gjöra,

Sv: problem med häst

Men ska du verkligen rida hästen när den har ont? vad säger kiropraktorn då? det är ju den som aka avgöra hur ofta behandlingarna ska ske!?

Men ska du verkligen rida hästen när den har ont? vad säger kiropraktorn då? det är ju den som aka avgöra hur ofta behandlingarna ska ske!?

Jag rida inte mera, jag försökte bara en gång efter behandling, men han tålade inte.
15 dec ska jag fara för andra gången, han kun inte svara 1e gång om han sku blir frisk igen, efter 2 behandlingar kan han säger mera.

Kolla sadel och mun med så det inte kommer därifrån.
Massage är ingen dum idé heller. Även om en kiropraktor kan rätta till mkt så har ju musklerna lärt sig att kompensera för snea partier.

Lycka till!

När de är omusklade brukar de kunna ha problem med att bära upp ryttarens vikt och de kan snubbla- främst i skritten. Om du orkar/kan så led den först 1 vecka i skog. Backe upp och backe ner- inte överdrivet klättrande utan någon gång...

Led den på volten och se hur den rör sig. Prova att löslongera den. Fördel med löslongering brukar vara att dels får man träna sin kommunikation och dels får de träna att röra sig utan ryttarens inverkan. Du säger åt den i vilket varv, vilken gångart sedan får hästen lösa problemet själv...

Ta bara löslongering i skritt och trav först. i max 10 min första gångerna+ framskrittning för hand...

Om du nu får klartecken från behandlaren så starta igång den- de brukar inte bli bättre utan att bli igångsatta. Börja 1: veckan med skrittpromenader för hand ut i skogen någon timme varje dag...

Ett schema kan se ut: dag 1 promenad i skog med litet klättring c:a 40-60 min, Dag 2 löslongering skritt och trav + med framskrittning för hand. Dag 3 rid ut. 20 min bort. Hoppa av och led på hemväg- prova halter och volter från marken titta på hur hästen rör sig. upprepa - du kan ha en hel vilodag i veckan...Kan du köra så lägg in det också en dag i veckan...går schemat bra så ökar du tiden både som du löslongerar och rider. Men det är ingen ide att du rider på volt innan hästen kan bära sig själv på volten i önskad gångart utan din vikt- det är därför lösongering är så bra...

Blir det halt igen kan tyvärr snubblingar och svårigheter att gå i backe betyda svårare problem, men prova sätt igång hästen först och var uppmärksam på hur den beter sig!

Lycka till!

"@annakarina: vi har haft en bomlös sadel, men nu har jag en dressur passier grand gilberte, och den passer bra, hans mun blir kollad varje 3 månader.
@ ridtravare: jag har gjort redan sån program, tack så mycket, men han klarar det inte att går mycket i skogen, efter ojämt skog och klättra fick han svullna ben. jag promenerar varje dag med honom, och han är hela dagen ute.
Massage har han haft, men inge resultaat.
Löslongering går bra, men han kan också bara börjar springa, 15 minuten, bara hårt och sen har han nästa dag igen mera problem.
@ginnies , kanske du har rätt , men det är inte altid så enkelt, man vill vara säkert att man har gjort allt för sin kompis.
Tack allihop

Kan han inte gå i skogen utan att du sitter på utan att få ont i benen och bli svullen?

men det går bra att löslongera hårt i 15 min?

Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Har du provat efter utredning att sätta igång honom med ridning 20 min var 3:e dag och han har inte hållit för det? Dvs du rider inte mån, tis , ons rider du 20 min, rider inte tors, fred, lörd rider du 20 min, sön vilodag...

Ja då håller han inte för ridning, då kan du ju kolla om du vill ha honom kvar som hagkompis, elller körning.

@ridtravare, han kan går i skogen utan att jag rida, men ofta får han sjuk i ben, jag har ridat tex. mån .
tis: bara promenera .ons: vilodag, tors: rida, men även då, det kan går bra, men också dåligt, och med dåligt menar jag att han haltar fram, har inge broms, är räd för allt, försöka bara sspringa bort.
Och när han bara vila, ser hans ben bra ut, han snubbla på jämna mark, på halsen finns också en kot som kommer ut, svårt att förklara, kiropraktiker har försökt sätta den på rätt plats, men efter en dag var det där igen.
Hoppas att 15 dec hjälpa mera.

Hu det låter otäckt ! Hoppas på det bästa för er ... Mvh Lycklig

@ridtravare, han kan går i skogen utan att jag rida, men ofta får han sjuk i ben, jag har ridat tex. mån .
tis: bara promenera .ons: vilodag, tors: rida, men även då, det kan går bra, men också dåligt, och med dåligt menar jag att han haltar fram, har inge broms, är räd för allt, försöka bara sspringa bort.

Jag förstår inte varför man envisas med att rida en uppenbart halt häst!

En fundering först...

När var du och kollade hästen på klinik? Nyligen? Är undersökningen mer än 6 månader så är det kanske idé att göra om den igen för att försäkra sig om att hästen inte skaffat sig någon ny hälta.

När var kiropraktorn och behandlade?

Jag använder en osteopat i bland på mina hästar och den senaste jag behandlade fick jag inte rida på 4 veckor, för att stärka började vi med skritt rakt fram.

När man gjort något med skelettet brukar man vänta ungefär 6 veckor till ÅB / nästa korrigering.

Eftersom din häst verkar ha problem med hela överlinjen får du nog räkna med att det tar tid.

Det KAN också bli så att din häst blir halt efter behandlingen eftersom den nu börjar arbeta på ett helt annorlunda sätt än tidigare. Det var för övrigt inte underligt att massören inte kunde hjälpa hästens låsningar i skelettet när de satt där de satt. Däremot kan en massör hjälpa under rehabiliteringen. Det är det jobb du lägger ner nu efter korrigeringen som gör att hästen blir bra och inte faller in i sitt gamla invanda rörelsemönster igen.

ginnies: Den här kommentaren
".... fortsätta med hans väg till slakten kanske....? "
tycker jag är rätt onödig när folk försöker....

ginnies: Den här kommentaren

tycker jag är rätt onödig när folk försöker....

Jag kan inte sia om ovan fall, har till det för lite information, annat än vad man kan utläsa och då kan jag tycka.

Annars tycker jag inte som du. Jag tycker inte det är berättigat att ha kvar en häst för ridning om den är uppenbart halt, även om man under tiden man rider försöker med allsköns behandlingsmetoder.

Och just det här med hästar/ här travare som ges bort när de istället en gång skulle slaktas, ja, enligt mig är det bättre att slakta ofräscha hästar, och man fick uppfattningen att denne var det precis som jag fick uppfattningen att den reds trots hälta.

Men det kan ju vara fel uppfattning..

Var ser du det konstruktiva i att skriva att hästen kanske bör gå till slakt? Speciellt när du nu anser dig veta för lite om detta fall?

Visst är det mycket möjligt att hästar ådrar sig obotliga skador på grund av olika anledningar och på sätt och vis är din åsikt bättre än de som skriker "sällskapshäst" om varenda utdömd hästkrake men ÄR det så i det här fallet eller är det "bara" så att TS har lite bråttom med igångsättningen och vinner på att ta det lite lugnare?

Därav har jag fråga efter mer information av TS och hoppas få det.

Skulle jag ha "sparat" på alla mina halta hästar hade jag nog haft tre stall till för jag är världens mest otursdrabbade prson och utöver det har jag de senaste åren jobbat en del med problemhästar och de brukar av någon anledning ligga närmare utdömningsstrecket än andra.

@ghost tack för din uppmuntrade svar!! jag har varit i oktober till klinik, det kom fram att han halta höger fram, dom satt bedövning i hans ben, och sen haltade han inte, han fick kortison spryta i hans vrist. Fick inte rida 2 veckor, sen fick jag börjar sakta, han var sämmre, via min veterinär fick jag tag ik kiropraktiker, jag var 18nov dit. 3 dagar fick jag longera honom och sen fick jag rida, men pga att det gick inte har jag suttit bara 5 minuten på hans rygg.
nu promenera jag med honom, och han får springa lös, så att han kan själv gjöra vad han vill, ofta börjar han galopera 10 min, sen sluta han.
Andra behandling ska han få 15 dec.
Tidigare fick han metacam och kortison, men det blev inte bättre.

@ginnies: förstår att jag inte rida på en halt häst, men man måst försöka rida efter man har gjort en ny behandling.
Jag vet inte vad du har for en häst, eller kanske du har haft tur att du aldrig fick fundera om vad man ska gjöra med en sjuk häst, , eller du är bara så att när en djur blir sjuk tar man livet bort.
Det är mycket enkelt att gjöra på den sätt, när nånting funka inte kasta man det bort, nej inte min stil.
Före honom till slakten,det kan jag gjöra, bara när jag vet att jag kan inte hjälpa honom.

Var det vid återbesök till veterinären som du fick rekommendation av veterinären? :idea: Det är BRA att hästen är röntgad utan anärkning för då har man bättre möjlighet att komma till rätta med elet.

Var hästen ohalt efter behandlingen? Jag har själv en häst som hade återkommande hältor på höger fram på grund av problem med halskotorna som hon gick med i flera år innan felet uppdagades.

Jag förstår att språket är svårt för dig, när du skriver vrist, menar du kotan? Den synliga leden mellan knä och hov?

Tömkörning i skritt med mycket rakriktning (tömköra på liten fyrkant) är jättebra för såna hästar. Min gör numera öppna med orutinerad kille när hon tömkörs åt båda hållen.

Berätta för kiropraktorn att du fortfarande upplever hästen som lika sned och fråga ordentligt hur mycket han tycker att du ska belasta under rehabiliteringen. Det har ju bara gått 4 veckor sedan behandlingen och när det gäller svåra problem får man låta det ta lite tid. Kom ihåg att man inte vinner något med tätare behandlingar för musklerna hinner ite med att anpassa sig efter det nya rörelsemönstret.

Jag kan ju berätta att jag inte satt på min (tränande travhäst) förrän efter 3 månader. Första veckan jag körde henne var hon som en banan i kroppen, för att få henne att gå rakt fram behövde jag BARA vänstertömmen, den högra fanns ingen användning för. När jg berättade det vid ÅB sa Osteopaten (sök på osteopat om du inte vet vad det är) - Jaså inte längre. :eek:

Efter behandlingen har hon ridits någorlunda regelbundet för instruktör och både tävlat trav och skuttat över lite småhinder utan att hältan kommit tillbaka (där, hon har skaffat sig andra problem i stället)

Om den blev bahandlad i 'vristen' så gissar jag att den blev behandlat för kotledsinflammation?
Det kan vara så att dom blir bra efter en behadling, men det kan också mycket väl vara så att den behöver behandlas igen.
Förmodligen blev den aldrig riktigt bra, så åk du in till klinik igen och se till att få den röntgad på en gång.

petra-eki;9589252 jag har gjort redan sån program skrev:
Sorry, men jag fick uppfattningen att hästen reds trots besvär och att den dessutom haft det en tid.
I första tråden stod det något om att nu kan jag rida men han haltar.

Så med det läst uppfattade jag det som att en halt häst reds, jag menar, om man sätter igång en häst och den haltar så rider man inte mer.
.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 202
Senast: Bowman
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 874
Senast: Smulu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka