Problem med grann-katten

O

Oggie

Undrar om det är någon som vet hur det ligger till med rättigheter när det gäller katter.

Vi har nämligen problem med grannens katt som klår upp våra så vet kostnaderna håller på att bli orimliga.
Under sommaren så går han in i vårt hus och äter upp våra katters mat när vi sover, genom sovrumsfönstret (något fräck).
Kan inte ha dörren öppen under sommaren för då går han in och ska ta mat + att det har hänt att han har pissat i huset.

Vi bor på en gård och har katter och hästar och denna katt bor hos granne som bor i ett pytte-hus med 3 katter och en hund, rottis.

Vi har börjat att tröttna på denna katt, vad göra???
Har försökt att skrämma den, fick fatt på den en gång inne i huset och duchade den, men han kom tillbaks.

Vi vill nästan inte släppa ut våra katter när inte vi är hemma.

Sv: Problem med grann-katten

Prova att kasta vatten på den, utomhus, skräm den på alla tänkbara sätt utan att göra den illa :) Jag tror inte det finns någon lag som kan hindra din grannes katt tyvärr...

Har inte pratat med grannen ännu.

Jag vill kolla upp lite först vad man har för rättigheter och skyldigheter innan jag pratar med dom.
Det är alltid känsligt att prata problem med människors djur och barn, så jag känner att jag vill ha lite kött på benen innan jag säjer något.

Någon som vet hur det ligger till med rättigheter och skyldigheter enligt lag och regler? Eller bra lösninger helt praktiskt?

Prova att kasta vatten på den, utomhus, skräm den på alla tänkbara sätt utan att göra den illa :) Jag tror inte det finns någon lag som kan hindra din grannes katt tyvärr...

Har kastat vatten, duchat den, jagar den och ropar och gapar efter den men vad hjälper det när vi är på jobbet om dagarna.
Den håller sig borta när vi är hemma.

Finns det verkligen inga regler för om andras djur tar sig in i vårt hem och orsakar skada (pissar)?

Jag är inte helt säker men jag tror att det bara finns liknande regler när man bor i tätbebyggt område, bor man på landet får man stå ut med djuren ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 288
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama