problem med galoppen

C

countess88

Hej vet inte vars jag ska skriva den här , men min häst har problem med galoppen både höger och vänster , det har hon haft sedan jag köpte henne men jag tänkte att hon inte hade muslerna , iaf på rakt spår ute i skogen så tar hon bara vänster galopp och snabbt går det hon har väldigt svårt att samla sig och benen är överallt , i ridhus tar hon hellre höger galopp "kan bero på mig " men hon klarar ej svängarna , har tömkört henne mkt och galopperat på volt och hon lägger sig ner nästan och är på väg att gå om kull, från början när jag tog henne så hoppade hon jämfota bak eller vad man ska säga och hon var fin fram , sen då satte jag henne på gummisnodd när jag tömkörde och då höll hon reda på sina ben hon gick i bättre galopp dock fortfarande att hon lutar sig enormt innåt, hon får bättre galopp om jag ställer henne utåt ,

iaf så funderar jag över kan det vara något med bakbenen ? eller kan det va musklerna hon har en kallblodig travare och när jag köpte henne gick hon ua på besiktningen, hon har haft svårt i galoppen hela tiden även underprovridningen , här är en film där man ser lite galopp när hon är lös i ridhuset http://www.youtube.com/watch?v=HZT_L2IzPe0

Sv: problem med galoppen

glömde skriva att hon är trång bak , kan det ha något med det att göra?

Jag har ett liknande problem med min 5 åring. En veterinär ska komma & kolla honom nu i veckan, jag kan skriva till dig då vad de sade till mig. Kanske kan vara något till hjälp iaf. Jobbigt såntdär när man inte vet om det är något fel eller om de bara är omusklade & inte har balansen helt. :S

Glömde fråga en sak jag tänkte på oxå. Känns det som att hon går in i en kors-galopp precis innan hon bryter av till trav? Bryter hon av främst när hon kommer till ett hörn?

när jag tog henne tog hon kors galopp hoppade även jämfota bak ibland i galoppen när jag tömkörde henne , nu när jag tömkör i galopp på volt så faller hon som in som att hon ska gå omkull och kan även hlka till för att det blir för snäft och då går hon i en stor volt , när jag rider så blir det som så att jag självmant saktar in för annars skulle hon gå omkull i svängarna känns det som och om jag inte saktar in så halkar hon till , nu galopperar jag bara när jag tömkör tills jag kan rida förtränare pluss att nu håller jag på att sätta igång henne har bara kommit till traven än så länge men idag var hon så pigg att hon knappt gick att trava med och fattade galopp några ggr självmant pluss att jag såg din tråd så jag började fundera om det var något fel på henne

Ja det där med att det känns som att hon ska gå omkull & att hon halkar till är exakt så jag haft med min med. MEN som jag skrev i min tråd att sist jag red gick det bättre, och gången därinnan med. Så jag börjar tro att detta inte är så farligt! Utan att de har svårt att hålla balansen, och därför visas detta så tydligt i kurvor. hur tränad var hon när du fick henne? För om hon inte kan galoppera normalt i något av varven så tror jag att hon är för svag för att hon saknar musklerna till att samla sin galopp tillräckligt för att kunna gå i ridhus än så länge. Att du får göra lite galoppfattningar & försöka samla, och bryta av, fatta bryta av osv. Det är iaf ett sätt som stärker hästen. För min blev väldigt trött av knappt någon galopp alls inne i ridhus. Så jag tror din saknar muskler. Så återigen, hur tränad var hon när du köpte henne? Och hur länge har du haft henne/tränat henne?

Min häst har också haft svårt med galoppen, och har det fortfarande. Hon är ju dock islandshäst, det är ju lite vanligare.
Hon har helt enkelt inte kunnat galoppera innan annat än i hagen rakt fram, annars har det blivit pass/korsgalopp direkt.
Jag har löslongerat väldigt mycket, även löshoppat för att stärka ryggmusklerna och magmusklerna. Det verkar ha funkat bra, så nu kan hon galoppera i ganska stora svängar när jag löslongerar, även om det ibland blir fel.
När jag rider kan hon galoppera igenom en kurva om jag driver ordentligt i ena varvet, det är dock väldigt svårt för henne. Jag brukar försöka sakta av när kortsidan kommer, då lägger hon sig dock i pass eller korsgalopp om det blir fel.
Hon gör ju det helt enkelt för att hon inte orkar galoppera genom kurvorna. Det kräver väldigt mycket bärighet att göra det. Om du då också tänker avsaktning för att du blir osäker tappar hon ännu mer bärighet och aktivitet i bakbenen, vilket gör att hon inte kan hålla galoppen ordentligt.
Jag tror helt enkelt att hon inte har muskler för att kunna galoppera riktigt. Löslongera i galopp och löshoppa så blir det säkert bättre =) Galoppfattningar kan också vara kanon att träna, alltså träna övergångar trav-galopp-trav, och även skritt-galopp-skritt. Just i fattningen måste de lägga ganska mycket vikt på bakbenen för att komma iväg, så det brukar vara kanon för att träna galoppen!

##mojma -hon var halvdålig kontion mest skogsriden lite hur som helst skritt trav och galopp , men jag tog det ganska lugnt skritt och trav och lite galopp sedan började jag på allvar lägga upp träningen med mkt tömkörning med sedan vart jag skadad i slutet av oktober så jag inte kunde rida på ett bra tag och efter det så började vi om från början eftersom hon är ganska lätt stressad häst ,

Friggan- jo har kört mkt galoppfattningar och övergångar särskilt när hon har lätt för att stressa upp och taktar men enda förbättringen jag har sätt att hon inte tar korsgalopp och inte hoppar jämnfota längre

Alla- jag hoppas det är muskleran ska iaf låta en et gå igenom henne

Det låter som att det antagligen bara är musklerna du har nog tur! :) Skriv sen hur det gick kommer att följa detta. Hoppas det går bra!

Kolla igenom henne ordentligt först. Det brukar ta tid för en ridtravare att få in galoppen över huvud taget(men det vet väl alla..) Men har hon inte ont någonstans så är det ju förmodligen för att hon inte är helt redo och välmusklad som hon inte klarar av att fatta och hålla galoppen, speciellt på mindre utrymmen som en ridbana brukar det ställa till problem.

Mitt tips är att du tar hjälp av en duktig tränare, ser till att hästen är lugn och sansad och är ordentligt samlad innan du fattar galopp. Att ha hästen i en tex öppna kan fungera då du får både ställning vilket gör det lättare att fatta rätt galopp, samling samt hennes uppmärksamhet. Att ha hästen felställd är ingen bra långsiktig lösning. Och som sagt, att be om hjälp från någon erfaren som kan undervisa en kan göra underverk.

Lycka till med hästen :)

ja fast hon är aldrig körd :S utan enbart riden skritt trav och galopp

Min har haft liknande problem, när jag köpte henne hade hon jätte svårt att fatta galopp i vänstervarv och i högervarvet vart kunde hon inte gå i samlad galopp. Utan det var full rulle eller ingen galopp alls. Sen hade hon svårt att gå i form hon gick ner i form sen svängde hon upp huvudet o gick med högt huvudvar hård i munnen, och ja rusade lite i traven också. Men vi tog ut en kanonduktig massör som kände igenom och läste av hennes reaktioner. Och det visade sig att hon hade jätteont. Och det var nästan som om hästen hade pratat med massören. För hon drog upp det med galoppen och att har svårt att gå i form o samlat.
Så det var att hon var både omusklad och hade ont.

okej , jag ska ta ut en et får höra vad han säger hoppas det inte är något

nu har et kollat på henne och han var förvånad hur mjuk och fin hon var , dock var hon lite stramre i vänster bak knä så ska limentera och rida mkt sidvärters rörlelser mm och så ska ghan kolla igen om 2 veckor ,
kännes skönt att höra och jag blir lika förvånad hur dom kan börja hästen hit och dit utan att dom går av haha

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar