Problem med fällningen

N

Nobelis

Nu har de hemska hemska börjat igen, inte så mycke men de märks.
Ponnyn har börjat fälla :(

Han är en shettis på 6 år å har STORA ( enligt mig) problem när han fäller, han blir sur å grinig å kliar sig inne, rullar sig ute ( vilket han sällan gör andra tider på året) jätte svårt att borsta han för han blir så jäkla sur.

De är andra våren jag har han å han va lika dan förra året, började fälla tidigt å höll på länge.

Jag har gett han b vitamin, men utan något märkbart resultat.

Så min fråga är nu:
Finns de något jag kan göra för att dämpa besvären för han?

Tycker synd om han att han ska ha de så här varje vår.

Sv: Problem med fällningen

Ja jag hade funderingar på de i höstas men de blev alldrig av å nu e de ju försent så jag får göra de till hösten...

Men jag hade velat underlätta för honom nu.
Finns de inget foder tillskott man kan ge mer än b vitamin??

Jag vet inte riktigt, men linfrö innehåller mycket b-vitamin naturligt. om du inte provat det så kan du kanske prova att ge nån dl krossat eller linfrö som dragit i kokhett vatten (det skall bildas rejält med slem). Många jag hört som ger det vittnar om bra pälskvalitet, kanske det även kan hjälpa hästar som blir känsliga i skinnet?

Annars kan man ju b-vitaminsprutor i samråd med veterinär. Det ger nog större effekt (men jag vet ju inte om du gjort detta redan).

Du kan väldigt lätt få en rubbning i pälssättning/fällning om du klipper vid fel tid, och jag vill ju inte ha en shettis som sätter vinter pälsen redan till midsommar :smirk: kan bli liiiite väl varmt för han då

Nej de har jag inte provat, men blir de mer efekt av de än att ge ren b vitamin i mate (snabbare förstår jag ju men mer?)

Brukar spruta mina hästar 2 dagar i rad enl. rek. av min veterinär.Dels som du skrev blir det snabbare effekt,personligen så tycker jag att de svarar mkt bättre på sprutor än när de får det i fodret.

jag klöippte min pålle för en vecka sedan.
Har vänner som klipper sina hästar året runt utan några problem.

Ok tack för svaret.
Jag får ringa vet å höra vad dom säger om de, men svarar dom bättre på spruta så är de ju värt att prova, så han ( och jag slipper hans dåliga humör ) slipper detta för han mår inte bra av de.

Mvh

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 270
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 062
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka