Problem med bakuter

M

Menja

Jag har en häst som snart har varit riden ett år. Det har aldrig varit några problem större problem med något, förutom en sak: han sparkar bakut i galoppen.

Tar man det långsamt, dvs först travar, ökar traven och rullar över i galopp går det bra. Även om man ökar galoppen långsamt men vi når aldrig några högre farter. Problemet är när man ska ta galopp från skritt, öka galoppen snabbt eller galoppera ex. på banan när han börjar bli trött. Då kommer bakuterna.

Han har tidigare haft ont i ryggen, det är åtgärdat och jag har mycket svårt att tro att han har ont nu och han har utrustning som sitter bra. Jag funderar på att det kan ha varit att han haft ont i ryggen förut och det här är en grej som sitter kvar. Men hur tränar man då bort det?

Sv: Problem med bakuter

Mmm...
Rider en galoppör som gärna bockar och sparkar bakut när man börjar galoppera. Men det handlar mest om "glädjeyttringar". När man ökar farten så balanserar han upp och har inte tid med med några bocksprång.
Det är annars något många fullblod växer ur. Ett "tonårsproblem" vad jag förstått... Men att din häst gör det vid snabba fartökningar, innan den når fullfart eller när den börjar trött verkar ju mer som något är fel. Att han kanske fortfarande har ont. Akupunktur fungerar bra på många galopphästar. Kanske är en möjlig väg ur problemet?

Han kanske har för lite muskler? Ett bakut, eller bocksprång är lättare att falla in i galopp ifrån, än att fatta galoppen "rent", samt kan de göra det för att "räta upp allt", få koll på alla delar.

Om han har haft ont i ryggen kopplar han antingen ihop den gamla smärtan med galoppfattingen, eller så är det jobbigt o han är dåligt musklad.
Inte alls konstigt att han har lättare att rulla över i galopp isf från ökad trav, att fatta galopp från halt/skritt/samlad trav kräver mer samling o undertramp=jobbigt.
Är det inte anledningen så kan han hinna samla upp energi inför den förväntade fattningen så han behöver få lite "utlopp" o då blir det en bakut spark.

Vad är det för häst du har och hur gammal är han?
De flesta fullblod börjar tränas tidigt av en stor orsak. De utvecklas fort och behöver musklas upp för att hålla. Men det är inte samma sak som att de galopperas varje dag. Mycket tid tillbringas med att bygga upp musklerna och då går det ofta inte fortare än skritt och trav. Sen finns det olika metoder för att bygga de nödvändiga musklerna...
Många ridhästar är tyvärr för dåligt musklade för vad galoppen kräver med ryggproblem som följd...

Träna upp hästen först, stärk galoppen genom många många många fattningar och öka inte galoppen och galoppera fort innan hästen orkar.

Öka korta stunder bara, kolla bara då och då att hästen svarar bra framåt och ta tillbaka.

Är det en galoppör som tränas eller är det "vanlig" ridningen förresten?

Det är en islandshäst, 4år, men jag tyckte att frågan passade bättre här än under det forumet ^^

Jag har funderat på att han kan ha ont men jag är så säker man kan bli på att han inte har det. Han har blivit en annan häst sen ryggen blev "fixad". Jag tror det kan vara glädjeyttringar men det kan ju vara något från att han hade ont tidigare. Har ni några mer tips på hur man stärker ryggen (förutom att galoppera). Jag försöker att rida så allsidigt som möjligt och har egentligen svårt att tro att det är för att han är omusklad för han är en del riden och mycket i form.

fick veta av kiropraktorn som tog hand om min pålle att det är vanligt att de slår ifrån sig när de har problem med si-leden. Hon drog iväg i bocksprång, kickar kaprioler etc när man fattade galopp och även när hon tappade balansen i galoppen. Blev bättre när han hade korrigerat henne men lite satt ju kvar ett tag av gammal vana och unghäst-bus.

Stärka ryggen gör du genom klättring i backar, tömkörning (lättare att stärka en svag häst när du inte sitter på ) och massor av övergångar. även mellan skritt och trav. I fattningarna skulle jag inte sätta så mkt press, stå i lätt sits och ta det lugnt tills han förstår att det inte gör ont längre (såvida han nu inte har det). Om du tycker att det är obehagligt med sparkarna så att du själv spänner dig så ta galoppfattningarna avsuttet på lina ett tag framöver så han får hitta sin balans vilket ofta minskar risken för bocksprång. Om du sitter och tjyv-håller i fattningarna så skapar man bara spänningar.

Har ni några mer tips på hur man stärker ryggen (förutom att galoppera).

Ryggen stärker man ju varje gång egentligen man rider hästen i rätt form och bär sig på rätt sätt. Sen så är ju alltid klättring och cavaletti osv bra. Det får man mycket gratis av.

Jag måste ju undra, du säger att hästen är fyra år gammal, riden ett år och det är en islandshäst? :confused: En islänning är sällan eller aldrig redo att bli inriden som treåring, tror på fan (pardon my french)att den har haft ont i ryggen. Jag skulle låta bli att rida den och kanske göra ett nytt försök i början av nästa sommar, när den är fem, och KOLLA RYGGEN IGEN!!! Islänningars skelett tillika ryggar växer väldigt långsamt och beräknas inte vara färdigt förrän i fyra-fem årsåldern.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar