Problem med att sitta upp!

H

hannzi

Hejsan.

Jag rider en unghäst som fick sadeltvång när den reds in, detta har relaterat i att jag inte kan sitta upp på den utan att någon håller i mot i stigbygeln på andra sidan samtidigt som den håller i ena tygeln. Om ingen håller åker sadeln på sned några millimeter och hästen fårpanik och kastar sig framåt.

Bara jag har kommit upp är han världens snällaste, men det är väldigt störande att inte kunna rida själv.

Finns det någon som har något tipps?!!

Tacksam för svar!

Hanna
 
Sv: Problem med att sitta upp!

tyvärr så funkar inte det häller.. har testat..
Jag har hört att man kan ha hästen väldigt kort på vänster tygeln.. funkar det tro?
 
Sv: Problem med att sitta upp!

Hej!
Hade liknande problem med min. Då fick jag träna på uppsittning med min instruktör, säkert en halvtimme.
Sätt i foten i stigbygeln. Vinnlägg dig noga om att verkligen göra ett bra avstamp, så att din tyngdpunkt snabbt kommer så mycket rakt över hästen som möjligt.
Häng över hästen; i jämvikt några sekunder. Sitt av...
Upprepa ett antal gånger, så hästen blir säker på att inte dess balans blir alltför rubbad.
Prova att svänga över benet, utan att sätta i foten i stigbygeln.
Upprepa ett antal ggr. Prova till sist att även sätta i foten, och rid iväg.
Funkade bra för mig. Hoppas det kommer att funka för dig.
Lycka till!
 
Sv: Problem med att sitta upp!

Jag red in en häst som fick sadeltvång en gång, men då tog vi av sadeln. Red barbacka till en början, och bytte sen till en galoppsadel, som ju är liten och inte "märks" så mycket.
Är du 100% säker på att sadeln ligger rätt? När den glider de där millimetrarna kan den ju "nypa till" nånstans, då blir det ju inte lättare för honom. Annars får du väl öva med nån som håller emot, men som håller emot mindre och mindre. Träna på att sitta upp från båda sidor och gör det flera gånger varje dag tills hästen vänjer sig. Tar man det bara lugnt och försiktigt kan man lösa det mesta! Lycka till!!
 
Sv: Problem med att sitta upp!

hannzi skrev:
Hejsan.

Jag rider en unghäst som fick sadeltvång när den reds in, detta har relaterat i att jag inte kan sitta upp på den utan att någon håller i mot i stigbygeln på andra sidan samtidigt som den håller i ena tygeln. Om ingen håller åker sadeln på sned några millimeter och hästen fårpanik och kastar sig framåt.

Bara jag har kommit upp är han världens snällaste, men det är väldigt störande att inte kunna rida själv.

Finns det någon som har något tipps?!!

Tacksam för svar!

Hanna

Vad är sadeltvång? :confused:
 
Sv: Problem med att sitta upp!

Använd en tillräckligt hög pall när du sitter upp så slipper du det problemet... Om hästen inte är van vid pall så får du vänja den, svårare än så är det inte!
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med att sitta upp!

Det funkar på så sätt att hästen bara går runt dig, men det minskar inte paniken... När jag rider in unghästar och ska sitta upp så har jag kort vänstertygel för att de inte ska dra rakt fram om de blir nervösa, men de panikar inte...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 271
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp