Problem i skolan, mobbing

Helli

Trådstartare
Min 9åriga dotter förklarade idag storgråtande att det finns en kille klassen vars uppdrag är att göra hennes liv olyckligt, hon vill hellre dö än gå till skolan. Han kallar henne dum och allt hon äter, rör är äckligt, han är på henne varje dag.

Jag vet inte varför jag skriver här, jag behövde bara få ur mig det...

Hoppas att du inte bara skriver här utan även agerar!
Gå till klassens lärare direkt. ta upp det vad som hänt. Kräv en handlingsplan. Det finns en tråd här om en annan mamma vars barn blivit utsatt - där får du läsa deras resa och dessvärre endel mindre smickrande reaktioner från skolan/kurator.

Min 9åriga dotter förklarade idag storgråtande att det finns en kille klassen vars uppdrag är att göra hennes liv olyckligt, hon vill hellre dö än gå till skolan. Han kallar henne dum och allt hon äter, rör är äckligt, han är på henne varje dag.

Jag vet inte varför jag skriver här, jag behövde bara få ur mig det...

Min dotter (och alla andra i hennes klass) trakasserades av ett par pojkar i klassen. Hon var favoriten för deras upptåg (eftersom de, enligt skolan, gillade henne så mycket). Det slutade med att vi fick byta skola... Står på dig! Inget barn ska behöva vara rädd på sin arbetsplats. Det är skolans förbannade skyldighet att se till att barnen är trygga! Hoppas det löser sig för er.

Styrkekram! /Patsy

Jag började agera långt innan jag skrev här. Så snart den akuta krisen var löst med dottern kontaktade jag rektorn mfl och bad om ett akut möte imorgon. Jag kommer driva frågan tills den är helt utagerad oavsett hur jag blir bemött. Om skolan inte vill se problemet anmäler jag till både skolinspektion och polis. Det är KRIG, ingen sårar mitt barn!

Pojken i fråga har varit ett problem (mer eller mindre och till och från) i ett år. Tydligen så är det också av vikt att nämna att hans mor är läkare, det var någon mindre smidig personal på skolan som uttalade det som en "förklaring" förra våren, hänvisningen var att hon jobbade så mycket.

Jag är ganska snäll, visst har jag humör men det går fort över, låter mest men nu... Jag kommer kräva möte med hans föräldrar och löser sig inte frågan är jag inte rädd att driva det till sin absoluta spets. Föräldrarna behöver kanske stöd för att klara sin son?!

Pojken i fråga har varit ett problem (mer eller mindre och till och från) i ett år. Tydligen så är det också av vikt att nämna att hans mor är läkare, det var någon mindre smidig personal på skolan som uttalade det som en "förklaring" förra våren, hänvisningen var att hon jobbade så mycket.

Jag är ganska snäll, visst har jag humör men det går fort över, låter mest men nu... Jag kommer kräva möte med hans föräldrar och löser sig inte frågan är jag inte rädd att driva det till sin absoluta spets. Föräldrarna behöver kanske stöd för att klara sin son?!

Det allra viktigaste är att skolan upprättar en handlingsplan värd namnet.

Fast då verkar det som om du inte förstår vad en handlingplan är. Det är inte ett tomt papper.
Vad ska egentligen en sån där handlingsplan innehålla för att den ska vara värd att kalla just handlingsplan?

Vi sitter lite i samma sits med vår lilla 6 åring :cry: @Helli

Mvh Miks

Lata lärare kommer på så många spännande förklaringar när de inte vill ha i bekymmer. Jag fick höra att det var så synd om en av mina mobbare för att hon var ensam tjej med si och så många bröder.

Lata lärare kommer på så många spännande förklaringar när de inte vill ha i bekymmer. Jag fick höra att det var så synd om en av mina mobbare för att hon var ensam tjej med si och så många bröder.
Jag fick höra förra veckan av en av fritidspedagogerna att "N kanske inte förstår ironi! De andra var ju ironiska!". Nää han kanske inte förstår ironi, han är 6 år! Dessutom tycker inte jag att det är ironiskt att rimma på någons namn i nananananana-ramsan?!?

Verkligen värdelösa bortförklaringar!

Mvh Miks

Vad ska egentligen en sån där handlingsplan innehålla för att den ska vara värd att kalla just handlingsplan?

Vi sitter lite i samma sits med vår lilla 6 åring :cry: @Helli

Mvh Miks

Den ska innehålla konkreta åtgärder för att skydda det utsatta barnet i det akuta skedet - typ punktmarkering av de som är elaka och åtgärder på längre sikt för att hjälpa de barn som mobbar.

Det ska imho framför allt inte skuffas nånting under mattan eller försöka få det till att den som är utsatt gör fel

Den ska innehålla konkreta åtgärder för att skydda det utsatta barnet i det akuta skedet - typ punktmarkering av de som är elaka och åtgärder på längre sikt för att hjälpa de barn som mobbar.

Det ska imho framför allt inte skuffas nånting under mattan eller försöka få det till att den som är utsatt gör fel
Tack!
Vad skulle det kunna vara för åtgärder på lång sikt? Vi står inför stundande anmälan till antimobbningsteamet nämligen.

Byta grupp på mobbaren?
Stöd till den mobbande personens föräldrar?
Vad mer?

Mvh Miks

Tack!
Vad skulle det kunna vara för åtgärder på lång sikt? Vi står inför stundande anmälan till antimobbningsteamet nämligen.

Byta grupp på mobbaren?
Vad mer?

Mvh Miks

Det bästa är faktiskt att det är skolans skyldighet att visa en handlingsplan. Ni behöver inte lägga ner det jobbet. Tyvärr är min erfarenhet att när det kommer till dylika inrättningar (skola, vård etc) är det väldigt trögt att själv försöka få till stånd en handlingsplan. Att däremot få kräva att se deras är steg 1. För jag kan inte tänka mig annat än att det är någon form av lag på att ha en handlingsplan i sitt aktiva arbete mot mobbing.

Även barn bör väl gå under arbetsmiljölagstiftningen? Eller?

Jag hade i era skor begärt att få se skolans handlingsplan. Läst igenom och om det finns frågetecken eller andra kommentarer, presenterat dessa skriftligen för att senare kunna påvisa att ni gjort invändningar/frågor.

Själv tycker jag det är självklart att det är "problemet" som ska lyftas bort och bearbetas, d v s det barn som inte fungera i grupp (mobbaren). Givetvis för att mobbaren ifråga ska få hjälp med sitt beteende och därefter återföras till gruppen. Men det är ju inte den mobbade parten som ska vara hemma från gruppen, som ska stå utanför. Så ska det inte fungera i någon gruppdynamik.

Saxat från BRIS:

---
Skolan ska motverka mobbning
Mycket av mobbning mellan barn är knutet till skolan. Det är inte så konstigt, eftersom våra barn är i skolan en stor del av sin tid. Därför har också skolan fått ett stort ansvar när det gäller att både förebygga mobbning och att se till att den mobbning som sker inte får fortsätta.

Rektorn på en skola/förskola är den person som är ytterst ansvarig för att skolan/förskolan arbetar aktivt mot mobbning. På varje skola ska det finnas en skriftlig plan för hur skolans arbete mot mobbning ska genomföras. Om rektorn får veta att det finns oro för att någon mobbas, är rektorn skyldig att utreda hur det ligger till och åtgärda mobbningen.

Om du är förälder till ett barn som mobbas ska du kontakta ditt barns skola/förskola. För många föräldrar är det naturligast att ta kontakt med klassläraren/mentorn eller den pedagog som känner barnet bäst, men man kan också vända sig direkt till rektorn. För att skolan ska kunna göra något måste mobbningen bli känd. Många gånger kan skola och föräldrar göra mer tillsammans än var och en för sig.

Om skolan inte gör tillräckligt
Om man inte känner sig nöjd med hur skolan hanterar mobbningen, kan man som förälder vända sig till kommunens utbildningschef som är alla skolors och förskolors högsta chef. Man kan också kontakta Barn- och elevombudet (BEO) och göra en anmälan om man inte tycker att rektorn eller utbildningschefen på skolan har tagit mobbningen på tillräckligt stort allvar eller om man anser att de åtgärder som skolan har tagit till inte hjälper.

Om mobbningen beror på etniskt ursprung, funktionshinder eller sexuell läggning kan man vända sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO).Diskrimineringslagen gäller lika mycket i våra barns skolor som på vuxnas arbetsplatser.

Text: Cecilia Moore
Faktagranskning: BRIS, Skolverket
---
www.bris.se

Tack!

Byta grupp på mobbaren?
Vad mer?

Mvh Miks

Jag vet inte :o

Men jag tycker att både byta grupp på mobbaren och stöd till dennes föräldrar är på sin plats. Ska se om jag kommer på ngt mer

Sen tror jag även på att det mobbade barnet kan behöva stöd från andra än föräldrar också.

Fortsätter bomba med mer fakta, det är det tyngsta vapnet i strid mot folk som gärna försöker komma undan sitt ansvar.

http://friends.se/vad-vi-gor/skola/skolans-ansvar/lagstiftning/

Arbetsmiljölagen
Arbetsmiljölagen gäller även för skolan. Elever räknas som arbetstagare, skolledningen som arbetsgivare. Det betyder att elever, precis som vuxna i arbetslivet, har rätt till en trygg och säker arbetsmiljö. De regler som gäller kränkande särbehandling finns i särskilda föreskrifter från Arbetsmiljöverket (AFS 1993:17).

Brottsbalken
Mobbning innebär ofta brottsliga handlingar som kan leda till åtal enligt brottsbalken. Misshandel, vållande till kroppsskada, olaga hot, olaga tvång och ärekränkning är några av de brottsrubriceringar som kan komma ifråga när mobbning polisanmäls.

Tack @cirkus Och @Lovisaleonora

Jag kom till skolan idag och då har läraren bytt arbetspass grupp på min son. Utan vår vetskap. Hon frågade sonen och han tyckte det var ok. Nu är det förvisso bara smågrupper det handlar om men ändå, borde hon inte pratat med oss först?

Hon hänvisade också till att om hon skulle flytta på "mobbaren" så skulle hon behöva göra en tripp trapp trull förflyttning på fler barn och då var den enklare att flytta på min son. Bra betyg för min unge som uppenbart fungerar bra i grupp förvisso men det känns inte så kul med gruppbyte!

Sorry @Helli för trådkap!

Mvh Miks

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar