problem i hagen

Sv: problem i hagen

Håller med helt och fullt.
Om jag förstod det rätt så handlar den här tråden om en häst som drar sig undan och inte beter sig bossigt. När man då backar ett steg tar man bort lite av pressen från hästen och ger den en möjlighet att själv påverkar situationen. Det finns hästar som alltid, genom hela livet, tycker att det är pressande att tas ur hagen, från flocken, oavsett hur mycket de tycker om att vara med sin människa.
Vi människor är, enligt Parelli, alltid rovdjur i hästens ögon, och hästen är alltid ett flyktdjur. Det påverkar alla situationer i hästhanteringen. Vi måste tänka på att inte bete oss som rovdjur, dvs gå rakt på hästen, stirra på den och bete oss rovdjursaktigt. Hästarna lär sig förstås att vi inte attackerar dem, att vi är vänligt sinnade och går att kommunicera med, men vi är trots allt rovdjur i deras värld.
Att ta bort lite press från hästen när den är ovillig och låta den tänka själv en stund visar sig ofta få oanade, positiva följder!
 
Sv: problem i hagen

Okej! Då ahr jag nog inget tips som inte redan är nämt. Lycka till:)
 
Sv: problem i hagen

Detta låter ju väldigt fint och så, och tror säkert att det funkar osv, men jag undrar hur det blir om hästen "får påverka ägaren" för mycket. Jag vet att man inte kan "hota fram" lydnad så det blir bra, men med detta sätt låter det som att hästen kommer bli den dominanta ifall ägaren backar två steg såfort hästen tittar på en. Eller blir det inte så? Bara fick den känslan när jag läste iaf.

Ts, hur går det?

Jo...kan hända...
 
Sv: problem i hagen

Vi hade en märr som var sådär - hon ville helt enkelt inte ridas och det var hennes sätt att visa det. Hagen var trevligare än ridning.
Ingen hade kört några lekar med henne och hos oss promenadreds hon bara. När hon sen gick i pension och insåg att ridning inte stog på schemat längre så umgick hon gärna med oss i hagen.
En annan tjurskalle ville helt enkelt inte lämna flocken. Den var hennes och hon skulle gå sist in och först ut.

Det är individer med eget tycke och smak - varför ska hästar prompt gilla att gå ifrån sina polare för att jobba, de är väl inte alla människor som gör?
Jag är mer lik min nordis som stog och stampade - Ska vi göra något? Vadå? Å va Kuuul att få komma ut? ÅååH ridas, det är roligt. Hon hade krupit in i sadeln själv om hon hade kunnat.

Åh jag bara ÄLSKAR när hästar har den inställning. Min travare är lite så när han vilar. Han bokstavligt talat TRYCKER ner huvudet i grimman när jag kommer. Ibland står han med huvudet över grinden och bara glor på huset, då vill han hitta på något!
I övrigt håller jag med dig också. Hästar är levande med personligheter dom också. Tillochmed min häst, som älskar att bli riden etc, kan vissa dagar ha alldeles för kul med sin flock för att vilja komma direkt. (Då han stod med 5 andra valackar) Dom dagarna blev hans vilodagar :) Men för att han inte skulle vinna helt så satte jag ändå på grimma och tog ut honom från hagen för daglig visitering, kel och kanske en godisbit ibland, för att sedan släppa ut honom så att han fick fortsätta med sitt. Vissa kanske tycker detta är pjoska, men nu 2 år efteråt så är han fortfarande lika lättfångad :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 769
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp