Problem i hagen (långt)

Tabasco

Trådstartare
Min häst har stått i nuvarande stallet sedan oktober och vi trivs hur bra som helst men jag har problem med att få ut honom ur hagen.
Ledarhästen, en äldre herre på 18 år som jag upplever väldigt ranhög och väldigt skarp, låter mig helt enkelt inte komma nära min häst.
I början var det inget större problem då det tog lite tid för min häst att komma in i flocken och han oftast stod en bit ifrån de andra men när han nu kommit in och står tillsammans med dem andra så har det börjat strula.
Jag fick höra av de andra i stallet att det är i princip omöjligt att gå in i hagen, ledarhästen jagar ut en och är elak.
Jag har aldrig matat honom ur handen som jag vet att de andra gör så fort de ska ta ut någon av hästarna och jag har även undvikit att flytta mig för honom när han kommer med öronen platt bakåt och biter mot en och det har fungerat, han gör inte mer än kommer fram och ser hotfull ut men när inget händer tröttnar han och går sin väg.
Men det blir svårare när det är ens häst han ger sig på och det är svårt att mota bort honom, han är väldigt stark i psyket och reagerar inte nämnvärt på ett vevande grimskaft. Risken finns ju att man kommer emellan hästarna och att han kanske anfaller ordentligt om jag skulle bli tvungen att drämma till honom med grimskaftet.

Detta har egentligen inte stört mig så mycket eftersom inget särskillt hänt mer än att det tar en liten stund att få ut min häst men ibland får man helt enkellt gilla läget. Men idag kom ändå droppen. Jag och en annan tjej hade stallet idag och bestämde oss för att rida en sväng. Den andra tjejen har varit i stallet längre och hon har sett vad han gjort och har väldigt stor respekt för honom, jag skulle nog säga att hon är rädd för honom.
Vi gick till våra hästar men ledarhästen kom såklart fram till oss. Han tittade knappt på mig men gick hotfullt fram till den andra tjejen som genast började backa vilket verkade egga honom ännu mera. Jag var rädd att hon skulle bli alltför rädd och börja springa så jag gick emellan och stoppade ledarhästen som stannade och bet mot mig men jag sa till med hjälp av grimskaftet och han slutade. Istället kom öronen fram och han hälsade på mig, jag klappade ohonm och tyckte okej, det här går ju bra. Den andra tjejen gick bort till sin häst medans jag stod med ledarhästen.
Plötsligt utan någon anledning som jag kunde se vänder han baken mot mig och sparkar. Jag hann precis undan men kände det som om han vunnit, han lyckade flytta på mig. Jag gjorde ingenting utan bara stod där och jag märkte ingen varning innan han vände sig.
Genast sprang han bort mot den andra tjejen igen och jag fick springa fram och gå emellanr igen men den här gången var han bestämd och vände genast rumpan till och sparkade.

Till sist, med ledarhästens ägarinnas mans hjälp fick vi ut våra två hästar.
Det känns inte bra att det ska vara såhär, en allvarlig olycka kan faktiskt hända!
Jag har också märkt att min häst inte längre kommer fram till mig i hagen när ledarhästen är i närheten utan han går sin väg, precis som om han förknippar mig i hagen med att ledarhästen kommer ge sig på honom, kan det vara så eller inbillar jag mig?

Och varför gör ledarhästen såhär?
Och kan jag på något sätt få bort det beteendet, och hur ska jag bete mig när han kommer emot mig sådär hotfullt?
Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, det känns inte särskillt lockande längre att ut och rida eftersom man vet att det kommer bli problem att få ut hästen.

Sv: Problem i hagen (långt)

jävla ledarhäst!

asså varför han gör så är väl för att han tror att han betsämmer över alla..å varför ska ni komma in i deras hage å störa när inte han vill tycker han..
hade en sådan häst i mitt förra stall..jävlar vad han angrep en!
fick till slut ta med spö till hagen å drämde till han så inni helvete att han lärde sig att inte ens titta på mig å ännu mindre tänka tanken på att komma nära mig!
det funkade!
vissa tycker att det kanske e elakt å dumt,men de skiter jag fullständigt i! nu snackar vi om en stor hästjävel på minst 500 kg med sparkande hovar mot en! detta tänker ja då itne tillåta å riskera mitt liv för pga av en dum ledar häst..så fram med spöt bara!

Tankarna idag har också gått till spöet. Jag är emot att slå en häst av ren djävulskap men det känns mer som en tillrättavisning, en häst som varit ranghögre än honom skulle spöat skiten av honom har jag en känsla av men eftersom jag inte är begåvad med varken hovar eller jättetänder och bara fjuttiga 50kg mot hans 500 så behöver jag ju förstärkning.

Och om han skulle bli rädd för mig eller något sådant om jag använder spö (vilket inte är troligt men ändå) så gör det inte mig något eftersom jag aldrig hanterar honom.

Det har också fungerat att binda upp honom i hagen medan jag plockar ut min men han verkar förstå det när jag kommer med grimman så han låter sig inte fångas så lätt och jag börjar bli rädd att han även då ska ge sig på mig.

Jag är ändå rädd att om jag tar med mig spöet så ger han sig på mig trots spöet, han är absolut den skarpaste häst jag träffat, inte särskilt lättskrämd.

jo men i detta fall är det enda du har att komma med..att smälla till han så ordentligt om han kommer med hovarna mot dig att han lär sig att du är högre i rang gå DU bestsämmer å Inte han!

för det kan sluta illa med en sån stark häst i psyket! han kan lätt köra med folk coh det vet han..det bästa är att sätta han på plats! finns inget mer att göra för med smekningar kommer man tyvärr inte långt med i detta fall....
du Måste säga till han på skarpen! och med spöt,du ahr inget att tveka på,då han inte verkar tveka mot att sparka dig!

så han måste genomgå den hårda skolan ..så kör på det..du kan inte säga hur det slutar föräns du prövat..i vissa fall krävs det mer än ett rapp...å slå där han känner det!
inte på rumpan med 2 lager täcken på för då komemr han inte känna det,slå på halsen el så...det låter hårt men vad har du att förlora..
anant alt är att serparera han å sätta i en egen hage...

Det är sant...Inte för att en annan häst skulle slagit honom med ett spö men nu är jag ju ingen häst :smirk:

Jag får kanske prova med spö, är dock lite rädd att han ska ge sig på mig värre om jag blir tvungen att smälla till honom men det får jag väl tänka på när det händer :crazy:

Ägarinnan har själv sagt att det är hårt mot hårt som gäller på honom, inget gullande så jag antar att jag har hennes tillstånd. Baken är nog det ända jag lär komma åt men han har inget täcke.

Tack för svaret!

hehe om du har ägarainnans tillåtelse kan jag bara säga: kör hårt!

har han inge täcke å du smäller på rumpan kan de lätt bli att han sparkar bakut..så då får du va på din vakt,men det är hårda skolan för hans del,han ska lära sig,å jag vet med 100% säkerhet att han inte kommer på dig när du har ett spö i handen som du använder mot honom...och inte med tiden heller då du är utan å han fått smaka på dina hårda tag..
Lycka till

Jo att han slår bakut kan jag tro men det blir nog ett lite längre spö jag tar med, han är snabb så ska jag komma åt ordentligt behövs nog lite räckvidd.

Haha jag får nästan dåligt samvete av bara tanken. Men det gäller ju säkerhet trots allt och jag kan inte jobba något med den här hästen, hur gärna jag än vill för han är helt enkellt inte min.

jo men det är smart tänkt! ta longerspö el så..

och som du sa,nu handlar det om säkerthet å inte för skojskull du gör detta.
du bör itne ha dåligt samvete alls,för det har inte han å du skulle ångra dig mer att du tyckte synd om han å inte gjrot gnt om du nu blev skadad *peppar peppar*

så tänk inte emr på det förutoma tt stå på dig å sätta han på plats!:D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 958
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024