Problem i hagen!Bortskämd?

Snobben

Trådstartare
Nån som har bra tips?Min häst är hopplös i hagen.Vissa dar är allt bra,kan ta honom & så.Men oftast tycker han att han hellre ska tramsa/springa iväg och INTE låta sig fångas... :devil:

Såg program om hästhantering,nån cowboy som hanterade hästar perfekt och gjorde allt rätt.Skämmer vi i allmänhet bort våra hästar tro? :confused:

Jag har inga problem i övrigt om vem som är ledaren och min häst är trygg med mig,kan rutinerna och lyssnar bra...
Och vill ändå bli riden,tycker inte om att bli "bortglömd"

Testat att fösa honom & vända om några ggr,funkar ibland,ignorera honom också,men inte alltid.Vår andra häst kommer oftast fram till oss utan problem.

Sv: Problem i hagen!Bortskämd?

Min häst kan också få för sig sånt här ibland. Speciellt när matte har bråttom eller när det ösregnar...
När jag inte får tag i henne smackar jag istället på henne så hon går fram ordentligt. Helst ska hon trava, hon får inte stanna. Grejen är att hon oftast då börjar trava runt mig precis som när man longerar. Efter några varv tycker hon inte det är så kul längre och då ber jag henne stanna med kommandot HALT. Sen går det att ta henne hur lätt som helst.
Tricket är att hästen ska förstå att de får ta konsekvenserna (jobba runt i trav) av sitt handlande (att inte låta sig fångas). Oftast inser de då att det är enklare att låta sig fångas direkt...

Ja,jag har upptäckt att det hjälper ibland att fösa bort honom,då är det inte lika kul & leka med matte...Men det kan ta tid innan han ger sig ändå...Det är som om han vill leka,men känns ändå lite dominant av honom,som att ham kommer när HAN vill...

Hänger polarn med & springer,då tycker han det är toppen... :p

så har min häst oxå börjat med nu ibland.
Backar iväg när man ska ta på grimman om man då säger till han så stannar han snällt men ibland bara sticker han iväg i fullt ös i hagen och tar ett varv och sedan kan man ta han hur lätt som helst för då står han snällt och väntar. Ibland springer han 2 varv i hagen och ibland ½ innan han stannar och väntar på en... fattar inte riktigt vad han vill med detta :confused:
Men det är inte alltid han gör så.

Får ju känslan av att min häst tycker att han har den perfekta planen & har rätt kul :idea: :rofl:
Men det är jobbigt för mig iaf... :mad:
Vet inte...

Din hast vill kanske bara springa av sej en gang till innan han kommer in!? :idea: :angel:

Nej, arligt talat, det ar jattejobbigt nar man vill fa in hastarna i stallet, och de inte kommer som man tycker att de ska.
Vad har du for runtin nar han kommer in? Finns det alltid foder i krubban sa att han kommer in till mat? Eller kommer han alltid in for att ridas/arbetas?

Hos mej kommer det och gar en hel del hastar, och de flesta som kommer brukar inte vara precis latta att fanga de forsta dagarna, eller veckorna, beroende pa hur valuppfostrad hasten ar.
De forsta dagarna brukar jag ta det lungt med dem, innan de vet att man ska komma in varje dag, fodras, mm. Men om de efter en vecka eller tva fortfarande trilskas och inte blir battre, brukar jag lata de sta ute over natten. Mat far de ingen, utan de far ata det graset som finns i hagen. :devil:
Pa morgonen testar jag med att ta in dem, och kommer de da far de foder och ompyssel som vanligt, samt mycket berom. Kommer de inte pa morgonen far de ga ute hela dagen ocksa. Vid intagningsdags testar jag igen....och i 99% av alla fallen kommer hastarna da in. :banana:
Efter det brukar jag inte ha problem med dem. De lar sej att nar jag sager att man ska in sa ska man in, annars far man vara ute hela natten utan mat! ;)
Det kanske later lite elakt, men jag har varken tid eller lust att forsoka fanga bangstyriga hastar varje dag.

mitt sto kan bli sån när hon är i högbrunst, och ibland när hon har vilat dagen innan.
hon bara springer... jag brukar driva henne, då tröttnar hon väldigt fort.
alltså jag går mot henne, och smackar och svänger grimskaftet tills hon springer, sen fortsätter jag följa henne och driva henne, tills jag märker att hon stannar och inte vill springa mer, då slutar jag driva.
brukar ta 5 min ungefär.

Då brukar jag vara så elak att jag tar in hästens kompisar i stallet så får jag se hur länge den hästen vill vara ensam medan polarna står inne å äter :devil:

Naturligtvis kan man göra på många sätt.
Endel gånger har jag "avvisat" hästen med att vifta med grimskaftet å då har den tillslut velat komma fram av sig ssjälv för det är roligare att jävlas genom att inte låta sig fångas än att avvisas.

I nödfall när det varit bråttom har jag tagit ut havrehinken(dumma, dumma mej) :devil:
Men jag har inte egna hästar nu som inte låter sig fångas så det händer inte så ofta.

Ja han verkar ju tycka att lite uppvärmning är skoj :idea:
Men INTE jag... :crazy:
Han blir intagen för ridning eller ibland-rykt & lite mat,men oftast för att ridas-går på lösdrift.Iom lösdrift,fri tillgång på mat och stor(suck när det ska jagas busig häst :crazy: )hage så är han ju lite bortskämd,han måste ju inte komma för & äta(jo kraftfoder då)

Idag var han grinig,tog in andra hästen,men inte kom han ändå(spang runt lite & "gömde" sig sen-gav upp & tog me havrehinken & tog honom utan problem efter en stund),är som om att han ska sura,matte har inte ridit på några dar-& då ska jag inte komma :rofl:
Ja,suck....Han är ju glad & så när jag väl fått fatt på honom! :d

Senast ändrad:

Hej !om din häst inte vill gå in med dig så kanske det beror på nånting (hos dig) inte för att vara elak.
Men ibland måste man fundera om det kanske finns någonting hos en som hästen störs sig på (eller så accepterar h*n dig inte).
H*n kanske inte tycker att du är en riktigt bra ledare som är värd att följa o som tar bort h*n från flocken.
Oftast när hästarna har konstiga saker för sig så ligger nästan alltid problemet hos oss själva. (är alltid bra att tänka på).

Att ta dom andra hästarna före (om den är van att gå först) är lite elakt, det är att förstöra rutinerna o skapa oordning i flocken.

Du får nog helt enkelt börja träna varje dag, hästen ska inte känna sig tvingad att gå in utan gör det till en rolig grej, att ni tex gör nått som hästen tycker är rolig, så att h*n inte förknippar ingång med med något tråkigt.
Nu säger jag det igen LEDARSKAPS ÖVNINGAR skadar alldrig.
Jag skriver inte så ingående bara lite att tänka på om du vill ha lite tips så hjälper jag dig gärna! ;)

Lycka till!!

Att min häst skulle tycka illa om mig tror jag INTE,han är jättemattig! :love: Både hovslagare,veterinärer och hästfolk brukar säga det & jag får hålla med!(är jag inte med så tramsar han & kan va lite grinig,brukar få vara med så han är trygg,när bara han & jag är i stallet & den andra hästen -för en gångs skull springer utanför är han avslappnad,jämfört med tvärt om)När jag inte rider blir han ledsen,älskar & komma ut. :love: Jobbade utomlands i 2,5mån för många år sen,då blev han hängig och "opersonlig" och galen av lycka när jag kom hem & han fick ta en tur me matte igen!(kunde knappt stå still)

Han brukar slicka sig om munnen när jag kommer-speciellt om jag av någon anlednig inte varit hos honom på några dar. :d

Däremot har han haft en dålig sadel som kan ha gjort honom motvillig :( ,men har alltid varit busig.

Ang bra hage-ja när vi hade dem i liten hage(installade) då tyckte han inte det var läge & springa alls.
Att han har energi & busar kan ju inte bara vara negativt... :rofl:

Senast ändrad:

Jag menade inte att han skulle tycka illa om dig, det är ju jätte bra om du har en bra relation till din häst.
Han kanske ser dig som en av sina o vill att du ska vara med o leka :) (kanske)
Men missförstå mig rätt ibland så kan såna problem ligga hos en själv som man inte tänker på.
Du o din häst verkar ha det väldigt bra så då är det nånting annat
hoppas du kommer på vad det är eller så är det inget bara lite lek. :)

Ok,tack :D
Ja,jag anar viss tendens till & leka... :rofl:
Han verkar tycka att det är skoj att bli jagad lite :d :smirk:
Men han är kanske lite bortskämd med... :angel:

Ja ! jag tycker du ska vara glad över att ha en sån trevlig häst en sån relation får man inte bara så där.
Om han nu är bortskämd så går det ganska lätt att fixa till, du kan nog klappa dig på axeln utan o skämmas. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar