Problem i galoppen

O

_otursbarn_

Haru just fått hem den nya hästen (2 veckor sen) och den 10:e är det en träningstävling i dressyr på klubben.
Vi ska vara med i LC:1 men så har jag ridit genom programmet några gånger och varje gång i galoppen så sticker han igäv i full fräs :crazy: . Särskilt i galoppen på diagonalen. Då släpper han ryggen, bakbena är ca 50 mil bakom och huvudet rätt upp(som en giraff). Jag har noll koll. Han gör ett klumpigt byta någonstans mellan X och M. Sen rusar han fort som tusan genom hörnet och jag får ner han till trav vic C ungefär.. :crazy:

HJÄÄÄÄÄÄLP!

Sv: Problem i galoppen

Hur gammal är hästen och vad kan den "egentligen"?

Rider du för tränare, vad säger h*n?

Händer det här alltid i galoppen eller är det bara på diagonalen?

Är det en träningstävling kan du kanske få hjälp då? Men jag förstår att det inte är så kul att visa upp en häst som gör så där.

Hej!
Här är några övningar som kanske kan hjälpa dig och din häst.
Rid lugnt och fint igenom de vägar i programmet du behöver träna. När du kommer till svårigheterna med galoppen så föreslår jag att du gör så här: Fatta galopp - om hästen springer iväg så sakta av till skritt på en gång. Så fort du känner att han vill dra iväg så saktar du av. Lugnt och mjukt, med mycket tålamod. Tänk dig att hästen inte förstår bättre och att du måste "lära" den på nytt. Försök och jobba med övergångar från galopp till trav till skritt, till galopp igen och ner till trav. Gör olika hela tiden så att hästen lär sig att känna igen dina signaler. Viktigt är att du är mjuk och lugn och att få övergångarna så mjuka som det går.
Om din häst är känslig så är det väldigt viktigt att du är mjuk och korrekt i hjälpgivningen. Ofta gör man för starka och stora hjälper vilket inte funkar så bra på nån häst egentligen. Läs i en teoribok exakt hur hjälpen ska ges och försök att göra det sen. Ge dig själv tid och var också tålmodig mot dig själv och hästen. Det brukar lösa sig fortare när man tar det lugnt. Ta också hjälp från nån duktig person.
Hoppas det går bra
Hälsningar Lena

Han är 15 år tävlad upp till La dressyr för en massa år sen.
Har inte hunnit med nån tränare än men ska prata med en imorgon så jag förhoppningsvis kan täna i helgen.

Lena J: tack. ska testa det och se om det hjälper. TACK! låter som en jättebra övning.

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 445
Senast: Hippocampus
·
Dressyr Hej! Varning för lite långt... Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut...
2
Svar
20
· Visningar
3 823
Senast: Mussea
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar