Problem i galopp! Hjälp!

Sv: Problem i galopp! Hjälp!

Håller med. :crazy:

Om en häst har gått illa i 8 månader och dessutom haft ONT I RYGGEN innan och visat stelhet/ömhet ibland under dessa 8 månader ( som jag förstod det?) bör man ju absolut kolla upp och definitivt inte pressa till en högre grad. :crazy:

Ts; Om detta stämmer, så är det ju extra viktigt att du kollar upp hästen direkt.
Och ja, då är det troligtvis så att hästen hade problemet redan innan du fick den. Den har säkert gått med en felinpassad sadel som tryckt.

Men shit alltså. Hästen var veterinär besiktad ua. Den var öm i ryggen-men som jag uppfattar ts blev detta bättre. Hästen har heller inte gått dåligt i åtta månader utan endast den senaste tiden sen hon flyttade till nytt ställe. Att direkt slå på stora trumman och säga att hästen har gått med dålig sadel och säkert hade fel med sig från förra köparen, är väl att vara lite hysterisk? Hästen är fem år gammal och inte skolriden knappt. Mao har den inte en muskel för att orka galoppera. Man måste ge hästen förutsättningar att klara arbetet också med rätt ridning.

ALLA vill göra sitt bästa för sin häst (eller ja, jag förutsätter det). Då måste man ändå göra en analys för att ta reda på bekymret. Här på buke rider alla så j-la bra tydligen att det aldrig är ridningen det är fel på. Alla fel kan tydligen härledas till förra ägaren och en dålig sadel.

Det är inte frågan om vad jag tycker du är som hästägare. Det har jag ingen aning om, men jag utgår alltid ifrån att folk vill sina hästar väl - dock räcker ju inte alltid det. Räcker som i att förebygga obehag för hästen, men då menar jag inte att man behöver vara någon djurplågare för det heller.

Jag anser inte att man kan "rida en häst frisk". (Rider AR och inom den stilen finns det faktiskt några som hävdar det! ;) ) däremot att man kan gå runt det som hästen har problem med för att iaf lindra om man nu ska "använda" den. Dock kräver det en del, vilket betyder att vägen dit för en ryttare som också håller på att lära sig gör det i princip omöjligt att inte i något läge råka gå över gränsen, att det uppstår obehag för hästen.
Och nu pratar jag fortfarande inte om en halt häst.
Det är väldigt mycket man kan gå runt med träning. Vare sig det är att man blir bättre tekniskt och på så vis kan "gå runt" något, eller att hästen blir så att säga tränad till att kompensera och går mycket bra upp till en viss gräns, eftersom vissa saker fortfarande kan ligga kvar och hämma, om man t ex plötsligt kräver ett snäpp till i kvalitet och hästen då inte klarar av att kompensera längre.
Det här vet man inte under tiden man tränar utan kan lura sig att tro att det faktiskt enbart var brister i det ridtekniska som ställde till det, för sen gick det ju bättre! Men man vet inte förrän med facit i hand, och inte ens då är det säkert man kopplar till det här. Har man ett problem så är det inte säkert att det är där det yttrar sig. Försämrad rörelse i leder t ex, "snedhet" kan ju t ex yttra sig i att en häst lättare trampar av sig en sko eller lättare blir halt på ett ben av till synes helt andra orsaker, för att den blivit känsligare iom det.
Huvudvärk och mindre "smärtor" (som man själv kanske t o m skulle räkna med och köra på ändå, med tanken att äh, det ska kännas att man tränar! - med skillnaden att hästen inte har något val) är liksom inget man i regel märker av om man inte är väldigt uppmärksam och känner sin häst väldigt bra, plus att det krävs ett öga för det med tanke på att det är erfarenheten som gör att man vet vad man ska vara uppmärksam på.

Om man utgår ifrån det här, så är det sista man vill göra att få hästen "stänga av" eller ge upp att säga till. Det tjänar man inget på i längden.
Då anser jag -också- att har du ett ridproblem som man har väldigt svårt att få bukt med, då finns det en gräns för hur mycket man kan göra utan att tigga om att hästen faktiskt stänger av och man inbillar sig att allt är frid och fröjd. Eftersom den gränsen är så otroligt svår att veta om, särskilt på en häst som "alltid" (sen man köpte den) varit lite knagglig, då är det bättre att faktiskt kolla upp.

Jag är inte heller en sån som tycker att man ska åka till klinik i tid och otid. Men i det här fallet känns det mer befogat än att fortsätta i ridningen. Möjligtvis om det hade funnits en skicklig och seriös tränare med i leken som inte heller har inställningen att allt går att lösa inom ridningen, som aldrig anser att hästen "dummar sig" osv.

Om det hade rört sig om en pensionerad travare som ska galoppera, eller en unghäst som inte ens lärt sig galoppfattningar, då tycker jag det är "helt ok" att man har svårare för ena varvet.
Om hästen "vet" vad den ska göra men visar motvilja för det, då lyssnar man på det.
Det behöver inte alltid betyda att man åker till klinik. Det kan i första hand betyda att man kollar upp sin nuvarande sadel och ser till att få den bytt om den inte är 100%, för att sen få den ordentligt behandlad av en ET eller annat alternativare inriktad på rygg med bra rykte om den fortfarande inte verkar 100% i ryggen efter att ha fått en väl passande sadel. Det kan också betyda en så enkel sak som att man faktiskt lyssnar för att kunna avgöra om hästen har minsta lilla motvilja kvar när man anser att den fått bättre förutsättningar för att förstå. För att kunna tolka rätt. Dock håller jag med om att det är bättre att först kolla på klinik om det finns minsta lilla misstanke om att det kan vara mer, vilket såklart "alternativaren" också är skyldig att rekommendera vid minsta lilla misstanke.
Ryggar är känsliga och tyvärr räcker det sällan med vila om de väl fått problem. Tvärtom kan man få större symptom när hästen är omusklad.

Men vi talar inte om en skadad häst med en skadehistorik. Det handlar om en femårig häst som inte arbetats för att muskla sig. Jag har ridit mycket unghästar och den gångart där svaghet kommer fram är galoppen. Hästen orkar inte bära sig och när ryttaren ber den ta upp galoppen eller ibland bara att galoppera genom ett hörn orkar hästen helt enkelt inte och faller isär och tappar galoppen. Det handlar inte om att hästen visar obehag, den säger helt enkelt "jag orkar inte". Och om hästen inte orkar så får man rida/träna den stark så att den har förutsättningen att orka. Är ett hur vanligt problem som helst som man även ser hos äldre hästar. Hade hästen slagit mot skänkeln, stannat och visat total ovilja att galoppera öht är det en helt annan grej!

Sen tycker jag att ditt svar är knepigt skrivet-om det nu är ett svar på mitt tidigare inlägg? Tycker du verkligen att man ska köra till kliniken utan att själv ta reda på hur, när och i vilka situationer problemet uppstår? Tycker du verkligen att det är en dålig idé att sätta upp en annan ryttare för att ta reda på om problemet kvarstår?

Är också förundrad att du tycker att man ska börja med et. Om jag tar ut någon altbeh gör jag det i samråd med veterinär. Vem vet vad denna et knäcker och fixar med annars. Men sen är jag skeptisk som jag tidigare sagt också.

Måste säga att jag håller med Fiorano ...

Nu har jag det ganska så lyxigt när det kommer till mina hästar för så fort det är nått fel på någon av dem så ringer jag min morbror som är vad jag kallar det kotknäckare (han behandlar också menisker och hundar) och om det inte är nåt han kan göra så fixar han någon som kan.

Men om jag inte skulle känna han så väl som jag gör så skulle jag först kontakta vet.

Kram

Jag tycker att steg 1 är att lyssna. Med tillräcklig erfarenhet räcker det långt för att kunna göra en hyfsad bedömning hur man sen ska gå vidare.
Det gäller även i träningen. Om man verkligen lyssnar på hästen så talar den om vad som är fel, förr eller senare. Behöver den "bara" motiveras så räcker det att motivera + berömma och iom det såklart ge hästen förutsättningar för det. Så kommer hästen efter ett par gånger snarare tycka det var roligt och det flyter på bättre och bättre som av sig själv när den förstår. Galopp i sig är inget såpass styrketränande att hästen inte ska klara att gå i hyfsad balans i "fri form" om det så behövs i båda varv så länge den har dom fysiska förutsättningarna.
Och har den inte det, ja då får man såklart försöka ge hästen det, men även där - lyssna. För om hästen säger ifrån och protesterar så snart man faktiskt börjar få till ett snäpp till, eller "testar" då har man tydliga tecken där.
Sen vad det är ett tecken på, det är en annan femma. Det är därför det är viktigt att lyssna på de små signalerna och lägga ihop ett och ett tills man kan komma fram till en åtminstone trolig slutsats. Under tiden kan man såklart prova sig fram till vad man kan göra själv, inom gränsen för det som "alltid" är bra, ex. kolla tänder/utrustning osv eller försöka förbättra sig själv inom träningen som ju oavsett är bra i längden.
Det spelar ju faktiskt ingen roll om det "bara" är en häst som behöver bättre träning eller om den kommer behöva hjälp på traven från annat håll. Självklart så bör man lyssna på hästens synpunkter om träningen även för att kunna avgöra hur mycket man kan be om utan att det blir för krävande, att det blir uppbyggande istället för upplagt för felkompensation, en negativ häst eller t o m överansträngning. Träningsvärk är ryttarens värsta fiende även om det inte går så långt som till en skada.

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt med att anlita en alternativare om det är friskvård det gäller!
Om jag har lite ont i nacken men inte har råkat ut för något akut utan misstänker att det är från en massa stillasittande på jobbet, inte sjutton bokar jag läkartid för att få "tillåtelse" att gå till ex. massören/naprapaten på jobbet för det.
Om man minsta lilla misstänker att det faktiskt kan föreligga en skada eller något "större" så att säga än begränsningar i rörelseapparaten eller hyfsat "normal" stelhet ex, så då är det såklart mer logiskt att först börja med veterinär, och ffa rådfråga en veterinär som iaf lättare kan bedöma den biten än ett mindre erfaret öga.
Nu börjar jag undra hur du ska ha det - var det friskvård eller sjukvård vi pratade om? Hästen var ju frisk säger du? ;)

Senast ändrad:

Ska jag vara ärlig så blir jag helt körd i huvudet efter dina långa (och för mig grötiga att förstå inlägg, svårt att få ihop sammanhanget). Men..

- "Nu börjar jag undra hur du ska ha det - var det friskvård eller sjukvård vi pratade om? Hästen var ju frisk säger du?" Svaret på den frågan är : Jag vet inte, hur hade jag kunnat veta detta undrar jag.

Jag TROR att detta i galopp i vänster varv egentligen beror på en ojämt musklad häst - Jag VET dock inte eftersom att jag inte är en veterinär eller en et eller har någon utbildning. Jag tror inte att ens dessa personer har särskilt lätt att fastställa problem... TROTS en viss utbildning!

Men om jag ska säga såhär, min häst är pigg som en lärka, alltid glad & extremt social, så ska man se ett sammanhang så borde han inte vara en lidande häst eller ha ont. Tycker det borde lysa igenom på något vis till en viss del i humöret, men också helheten.. Men som sagt jag har ingen utbildning så därför väljer jag att vända mig till någon som har det, och hoppas på att denne person vet vad den håller på med!

Skulle gärna vilja veta, när har jag skrivit MIN HÄST ÄR FRISK ? nyfiken ;)

Men shit alltså. Hästen var veterinär besiktad ua. Den var öm i ryggen-men som jag uppfattar ts blev detta bättre. Hästen har heller inte gått dåligt i åtta månader utan endast den senaste tiden sen hon flyttade till nytt ställe. Att direkt slå på stora trumman och säga att hästen har gått med dålig sadel och säkert hade fel med sig från förra köparen, är väl att vara lite hysterisk? Hästen är fem år gammal och inte skolriden knappt. Mao har den inte en muskel för att orka galoppera. Man måste ge hästen förutsättningar att klara arbetet också med rätt ridning.

ALLA vill göra sitt bästa för sin häst (eller ja, jag förutsätter det). Då måste man ändå göra en analys för att ta reda på bekymret. Här på buke rider alla så j-la bra tydligen att det aldrig är ridningen det är fel på. Alla fel kan tydligen härledas till förra ägaren och en dålig sadel.

Fast om en häst inte blivit "starkare" på 8 månade så bör man ju fundera på om något inte är fel. Det tar inte så lång tid för en häst att kunna galoppera normalt, även om den skulle ha en dålig ryttare (Att gå i FORM är en annan sak, men att bara galoppera).

Givetvis kan det vara ridningen det är fel på, men iom att ts inte har tillräcklig kunskap så bör hon rådfråga en veterinär.
När man VET att det är ridningen det är fel på - ja då kan man också börja jobba med sin ridning.
Vet man inte det, då ska man kolla med någon annan kunnig, och helst med en veterinär om hästen har tydliga problem..

Jag har själv problem i ridningen, men jag är också helt klar i var problemet ligger (dvs i min sits) och att det därmed inte är något fel i/på hästen.
(Fast nu har ju dock inte min häst så "allvarliga" problem heller men..)

Hästar är konstruerade för att inte visa smärta.
Minsta tecken på smärta (att inte orka) och flocken överger den.
Det är det som är så himla svårt med hästar - de gör allt de kan så länge de inte har väldigt ont.

Min fd häst var pigg och glad och sprang och busade i hagen (vissa dagar) trots ett svullet ben som det visade sig att hon hade en fraktur i :grin:
Hon hade även en hälta i ett bakben i typ ett år (som syntes vid longering) men det var inget som hon på något sätt led av, utan hon sprang och hoppade runt då också.

Det var Fiorano jag riktade inlägget till, DU behöver inte svara på den frågan! :p

Jättebra att du ställer dig själv den frågan (tycker jag alla hästägare borde göra regelbundet, för att minska risken för hemmablindhet), men det är du som har ställt frågorna i den här tråden för att få svar - inte tvärtom! ;)
Dock förstår du såklart att just den frågan kan inte vi heller svara på så har man minsta lilla känsla i magen att det kanske faktiskt finns ett problem så är det bättre att kolla på klinik eller rådfråga vet.

Liknande trådar

Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 111
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar