Problem i galopp! Hjälp!

Sv: Problem i galopp! Hjälp!

Jag skyller absolut inte "ifrån" mig. Men fakta är att när jag var & tittade på honom var han öm i ryggen. Detta ifrågasatte jag till henne, eftersom han inte var riden mkt under den sita perioden hos henne (vilket kunde ha varit bara träningsvärk om han hade tränats mycket), men hon sa att hon blev "förvånad" för att han aldrig brukade vara det en endaste gång.. & då litade jag på det, men han fick stå en eller två veckor hos mig när jag fick honom med bara någon skritt tur. Inte ens en skritt tur första veckan, och han var fortfarande öm..
Lite tråkigt tyckte jag då med tanke på vad hon sade till mig när vi var & tittade på hästen!
En skada i korset kan ju vara det som påverkar galoppen. Så var det på min pappas häst tex. Jag sade ej att jag skyller på något, men däremot är fakta fakta. Inget annat.
Jag ska se vad detta leder, jag hoppas på det bästa! (säger ju sig självt men ändå,)
Jag ska se & kolla runt & se om jag hittar någon bra tränare.

Jo självklart? Hindrar ju inte att kolla igenom. Bara bättre att göra det vid minsta misstanke tkr jag, för att vara på den säkra sidan.

Men vad se veterinärern vid besiktningen om det ryggömma? Jag hade precis som du dragit öronen åt mig att hästen var öm och dessutom fortsatte vara det trots minimalt med arbete. Jag antar dock att det helt har gått över?

Min ena häst fick i våras problem med att fatta vänster galopp i våras dock så märktes det bara i ridhus eller på ängar när jag tränade dressyr men han började även att hoppa av tidigt på hinder och även att kicka vid hoppning.

Jag valde att kolla upp han efter som det inte var likt han och det visade sig att han hade sträckt i muskeln som sitter vid bärbenet (heter det så ?) och efter som han inte belastade det benet som han skulle så började han få problem med vänster bakknä.

Han behandlades 3gånger med chock vågor med 2 veckors mellanrum men redan efter första behandlingen så slutade han helt med att kicka och efter mindre en än vecka så började han lita på att det inte gjorde ont att fatta vänster galopp.

Är glad för att jag kollade upp han ganska omgående när han började med att inte vilja fatta vänster galopp annars hade han säkert fått en inflammation i bakknät innan han visade hälta.

Kram

Jag har även angående detta (det ömma i korset som kommer & går) pratat med veterinär o de har sagt att han ska gå lätt ridning ändå. Ska se vad hon bedömmer denna gång.

NULLO-MODO :

Tack för ditt trevliga svar. :) Sånt uppskattas!! Jag håller helt med dig det var jättebra att du kollade direkt, så man är på den säkra sidan & slipper "göra sig skyldig" till en värre skada om man bara fortsätter som vanligt som om inget hänt.

Hur fick du reda på detta? Vad för sorts undersökning gjordes?

kram tillbaka :)

Okej, bra att du pratat med veterinär. Men veterinär har alltså aldrig fysiskt klämt på honom?

Du svarade inte heller på vad besiktningsveterinären sa om ryggen? Om hästen var öm vid besiktningen kan den inte har varit utan anmärkning?

Kan troligen svara för Nullo Modo också och berätta att hon lastade, körde till klinik och där gjordes en hältutredning på kliniken. De böjde hästen och gjorde longeringsprov. Eventuellt kollades hästen även av en kiropraktor/fysioterapeut och ridprov utfördes-det beror helt och hållet på hur diffusa symptomen var och vad de fann vid böjning och longering. Möjligen gjordes även ett ultraljud över området som man befarade var skadat.

Även om du tycker att jag är otrevlig försöker jag faktiskt hjälpa dig. Är inte ute efter att få dig att känna dig dålig-det jag är ute efter är att du lär dig mer!

Senast ändrad:

De måste ju ha klämt på honom vid veterinärbesiktningen som gjordes när han skulle säljas, då jag köpte honom alltså. Han blev ua trots öm. Veterinären som JAG har anlitat har ej kollat på honom än, om det var så du menade/trodde.

Nej jag förstår dig också.. Men sen är det ju så, att du kanske är som jag kan vara ibland när det gäller ett ämne jag är bra på. Då "förväntar" jag mig nästan att alla andra ska kunna detta om de har skaffat sig det djuret i fråga. Som nu är häst. Men när det gäller hästar så tror jag att ingen blir fullärd! Finns så EXTREMT mycket inom hästens fysik att lära sig, om träning på bästa sätt, om ridning osv osv. Sjukt mycket, har man utbildat sig för ett jobb kan man nog vara glad & nöjd med sig själv.. Annars är det nog svårt att känna sig nöjd man vill alltid kunna mer än vad man kan!

Så jag tar inte illa upp. Det enda jag har svårt för när det gäller folk i diskussionsforum är om de börjar dra till den bitchiga tonen, då detta inte alls är nödvändigt. Jag tror det sårar många som inte är så sturska, till att inte längre våga fråga & "verka dum".

Men som sagt jag tror inget illa om dig :)

Nej, med hästar är man aldrig fullärd och jag var bara fjorton när jag fick min första. I efterhand helt vansinnigt eftersom jag inte hade så bra koll-häste var dessutom bara fyra år... Tack och lov hade jag ganska mycket kunnigt folk runt mig och jag var en hästtjej som verkligen vill lära mig ALLT! Var en skitjobbog unge som frågade heeeela tiden om allt och hängde med hos veterinärer, tränare, tävlingar, seminstationer-you name it! Det gav mig tillsammans med att jag gick hästlinje en bra grundkunskap. Sen har jag jobbat med hästar efter det också. Man glömmer bort att man äe lite nördigare än många andra;).

Till nästa gång du köper häst råder jag dig att vara med på besiktningen. Är alltid intressant att själv prata med veterinären samt att se hur hästen uppför sig.

Nästa gång du rider galoppera hästen, i en låg arbetsform och i lätt sits längs fyrkanten i ridhuset, ha som mål att ha honom med jämnt stöd på tyglarna. Om han tränger in med bogen ta tag i yttertygeln-men böj inte halsen utan led med innertygel så att han är ställd inåt. Håll honom på plats med innerskänkeln istället för att överkorrigera med handen. Om du efter att ha gjort så här varje gång du är i ridhuset och det inte förbättras är det nog en bra idé att åka till kliniken. Eventuellt kan du låta en annan mer rutinerad ryttare sitta upp och höra vad ryttare tycker, om den ryttaren tror att hästen har ont eller bara är svag.

Haha, ja, det var så jag menade att det lätt kan bli så ;)

Ja tack för ditt råd. & jag ringde en jätteduktig ryttare som jag känner som är 50+ som har tävlat på hög nivå i främst dressyr men även hoppning. Hon har utbildat unghästar själv upp till svåra klasser.. Så hon kan garanterat hjälpa mig & känns vad hon tror.

Från det ena till det andra, jag såg dina bilder igår, är du my från bonde söker fru? Haha världen är liten isf!!

FIORANO :

En ny fråga till dig. Du vet lite bakgrunden nu, han är 5 år, riden de senaste åtta månaderna med väldig mjukstart, igång något mer de senaste tre månaderna. Riden normalpass varannan dag ungefär, lite mindre ibland. Jag har använt gummisnodd på honom då & då, tycker han får bättre form & balans då. Är detta inbillning? Han behöver jobbas så himla länge för att börja gå i form annars. Du vet säkert om han borde kunna gå i form någorlunda vid detta läge eller ej? & om jag ska ha "hjälpsnodden" eller ej?

Mitt sto gjorde exakt likadant. Hon hade en ligamentskada vänster fram. Är inte helt hundra på vilken galopp hon inte gärna tog.

Kolla upp ordentligt på klinik! Jag gjorde det försent och fick en häst som de ville dömma ut :( tack och lov klarade hon sig och det gick bra. Nu är hon frisk igen ett årsenare :)

Det är nog inte som du inbillar dig att han går bättre med snodden på. Med snodden får han ett stöd som han balanserar sig på. Men du måste lära dig att rida honom i form utan snodden. Risken när han går för mycket på det stödet är att han aldrig blir självbärig och landar i en form som är alldeles för framtung. Börja med att plcka av snodden efter att du ridit halva passet för att träns på att komma till form utan snodd på. Rid mycket övergångar skritt-trav, trav-skritt, skritt-halt-skritt. Var mycket nogrann med att han snabbt lyssnar på skänkeln framåt. Lyssnar han inte direkt, kicka till honom ordetligt-gör absolut inget om han travar iväg-alltid beröm fast de svarar för mycket framåt. När han är snabb på skänkeln framåt kan du börja fånga upp bjudningen med en mjuk hand. När du gör övergångar neråt var mycket nogrann med en eftergift på handen så fort han saktar av. Han får dock inte "stanna på framdelen" utan måste ha energi kvar fastän han ska skritta istället för att trava.

Kan du få till bra övergångar är du en bra bit på väg:). Övergångar är grund i all dressyrridning och de gör hästen mjuk och uppmärksam på ryttaren.

I vilken del av landet bor du i? Kanske vet jag någon bra tränare i krokarna:).

Mitt sto gjorde exakt likadant. Hon hade en ligamentskada vänster fram. Är inte helt hundra på vilken galopp hon inte gärna tog.

Kolla upp ordentligt på klinik! Jag gjorde det försent och fick en häst som de ville dömma ut :( tack och lov klarade hon sig och det gick bra. Nu är hon frisk igen ett årsenare :)

Vad glad jag blir när jag läser sånt här! Alla kan göra misstag och pressa sin häst när det egentligen var något fel. Men att sen ge hästen tid att läka och långsamt sätta igång igen det är verkligen inte alla som gör det! Troligen har du dessutom under denna tid lärt dig massor om hur du ska känna om något är fel och lärt dig lyssna på din häst:).

Skönt att veta att det finns hästägare som du och Mojma som verkligen vill göra ert bästa för er häst:).

Ja det där exakt sade min förra tränare till mig. Jag håller på med det lite smått ska göra det nu mer efter om det inte visar sig något fel på honom vilket jag inte längre är lika oroad över. Jag bor i eskilstuna, södermanland. :) Östra delen då. :)

Det är nog inte som du inbillar dig att han går bättre med snodden på. Med snodden får han ett stöd som han balanserar sig på. Men du måste lära dig att rida honom i form utan snodden. Risken när han går för mycket på det stödet är att han aldrig blir självbärig och landar i en form som är alldeles för framtung. Börja med att plcka av snodden efter att du ridit halva passet för att träns på att komma till form utan snodd på. Rid mycket övergångar skritt-trav, trav-skritt, skritt-halt-skritt. Var mycket nogrann med att han snabbt lyssnar på skänkeln framåt. Lyssnar han inte direkt, kicka till honom ordetligt-gör absolut inget om han travar iväg-alltid beröm fast de svarar för mycket framåt. När han är snabb på skänkeln framåt kan du börja fånga upp bjudningen med en mjuk hand. När du gör övergångar neråt var mycket nogrann med en eftergift på handen så fort han saktar av. Han får dock inte "stanna på framdelen" utan måste ha energi kvar fastän han ska skritta istället för att trava.

Men alltså, vilken hästsyn har man om man i ena andetaget rekommenderar klinikbesök, och i nästa den här "skolningen"? :confused:
Om man öht misstänker att ens häst kan ha fysiska begränsningar, vare sig det är något som kan behöva tid och träning, ET-behandling eller klinikbesök (för sånt är ju svårt att veta innan det väl är kollat) så kommer jag alltid uppleva det som mer seriöst att inte stänga av möjligheter för hästen att säga ifrån, utan tvärtom skära ner på krav och lyssna på hästen.

Slänga på en gummisnodd (och t o m "kicka på" för att hästen säger ifrån för att den känner sig ihoptryckt) eller börja longera med inspänning, det är sånt som tar ifrån hästen möjlighet att
1. gå som den faktiskt mår bra av och klarar av, viss kompensation är nödvändig innan fysiken är bra igen, oavsett om det är felmuskling och "ringrostighet" eller t o m låsningar eller skador!
2. kommunicera till oss ryttare sina begränsningar

Den stora risken är alltså att det som mer eller mindre var bara "ringrostighet" eller begränsad rörlighet, till slut blir en skada på grund av ovanstående. Sure, det kommer inte blir bättre om man inte lär sig att rida heller, men är det här alternativet så skulle jag hellre skicka till klinik direkt, först, sen ta ut ET om inte kliniken hittar något, SEN skaffa en seriös och skicklig tränare!

Herrejösses vad människor har olika defenitioner på hur man är "snäll" och seriös som hästägare! :eek:

Senast ändrad:

Jag har lärt mig massor och nu åker jag snarare in för tidigt än för sent! Dessutom tror jag att andra också har lärt sig av mitt misstag.

Jag och hästen kom föresten varann väldugt nära under det här året och är nu tightare än någonsin ;) så en lång vila är inte bara negativt! Även om det inte var speciellt roligt och väldigt myckt tårar under tiden. Men vi klarade det och jag ångrar inte en sekund alla tusenlappar jag lagt ut på veterinärer!

Håller med. :crazy:

Om en häst har gått illa i 8 månader och dessutom haft ONT I RYGGEN innan och visat stelhet/ömhet ibland under dessa 8 månader ( som jag förstod det?) bör man ju absolut kolla upp och definitivt inte pressa till en högre grad. :crazy:

Ts; Om detta stämmer, så är det ju extra viktigt att du kollar upp hästen direkt.
Och ja, då är det troligtvis så att hästen hade problemet redan innan du fick den. Den har säkert gått med en felinpassad sadel som tryckt.

Men alltså, vilken hästsyn har man om man i ena andetaget rekommenderar klinikbesök, och i nästa den här "skolningen"? :confused:
Om man öht misstänker att ens häst kan ha fysiska begränsningar, vare sig det är något som kan behöva tid och träning, ET-behandling eller klinikbesök (för sånt är ju svårt att veta innan det väl är kollat) så kommer jag alltid uppleva det som mer seriöst att inte stänga av möjligheter för hästen att säga ifrån, utan tvärtom skära ner på krav och lyssna på hästen.

Slänga på en gummisnodd (och t o m "kicka på" för att hästen säger ifrån för att den känner sig ihoptryckt) eller börja longera med inspänning, det är sånt som tar ifrån hästen möjlighet att
1. gå som den faktiskt mår bra av och klarar av, viss kompensation är nödvändig innan fysiken är bra igen, oavsett om det är felmuskling och "ringrostighet" eller t o m låsningar eller skador!
2. kommunicera till oss ryttare sina begränsningar

Den stora risken är alltså att det som mer eller mindre var bara "ringrostighet" eller begränsad rörlighet, till slut blir en skada på grund av ovanstående. Sure, det kommer inte blir bättre om man inte lär sig att rida heller, men är det här alternativet så skulle jag hellre skicka till klinik direkt, först, sen ta ut ET om inte kliniken hittar något, SEN skaffa en seriös och skicklig tränare!

Herrejösses vad människor har olika defenitioner på hur man är "snäll" och seriös som hästägare! :eek:

Om du ser utifrån vilken information jag baserat mina svar på så ser du att ägaren till hästen skrev att hon trodde att det var svaghet från hästens sida. Då fick hon tips av mig för att kolla om hästen kändes ofräsch eller bara svag. I detta fallet gav jag henne råd att galoppera längs fyrkanten i lätt sits för att känna om hästen öht klarar det. På det svarade ägaraen att det förstärkte hennes tro att hästen endast var svag. Vilket jag tror på eftersom det är en ung häst som är ytterst lite skolad.

Innan man åker till klinik får man ju rannsaka sig själv, mycket för att försöka få fram information om hur hästen egentligen uppför sig. Man sitter ofta och rider och rider och många analyserar inte hur hästen kändes för tre veckor sen och hur den kändes samma dag.

När man märker att exempelvis galoppen i ett visst varv inte känns bra får man första tänka efter "hur var galoppen för en månad sen?". Sen får man försöka bena ur när problemen uppstår, är det på volt? på rakt spår? när man ber hästen samla sig? Om man då märker ett mönster, tex att hästen inte orkar galoppera genom en hörnpassering i vänster varv fär man göra en analys om varför den inte klarar det och hur länge det varit ett problem. Är det jag som ryttare som kräver för mycket av min häst? Fungerar det med en annan ryttare? Hade hästen svårt för samma sak för en månad sen, eller har hästen blivit sämre?

Man måste göra någon form av analys och vara självkritisk innan man lastar och kör till klinik. På kliniken kan du ALLTID hitta NÅGOT fel. Men om det alltid är "rätt" fel som hittas till problemet vette sjutton. I många fall sitter felet i sadeln och inte i benen/ryggen/på röntgenplåten.

En ET kan också hitta allt möjligt. Jag har dock ingen tilltro till de som kallar sig "equiterapeuter". Vem som helst kan kalla sig det! Man kan inte ha någon koll på vilken utbildning de har och vad de egentligen kan. Och de som har gått ET-utbildningen som finns här i landet har två år på sig att lära sig kiropraktik, akupunktur och massage (och säkert ännu mer). Att bli riktigt kiropraktor tar måååånga år och jag kommer aldrig låta nån humbug et ens komma i närheten att manipukera kotor på någon häst jag har kontroll över. Ska man använda alternativbehandlare ska man vara mycket nogrann med vad de har för utbildning. För min del ska de vara knutna till klinik för att jag ska använda dom.

Sen om du tycker att jag är en dålig hästägare eller ej är ju upp till dig. Min häst har skullat bli utdömd två gånger pga komplikationer efter en fraktur hon fick i hagen som unghäst. Hon har bedömts att aldrig hålla för arbete och hon har tävlats och mår toppen som fungerande ridhäst. Hon kommer aldrig kunna tränas fullt ut, men med lite innovativt tänkande och känsla för vad hon klarar funkar det ändå.
Min påll och jag:)
29529072.jpg

Liknande trådar

Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 111
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV