Problem i galopp! Hjälp!

M

Mojma

Hej!

Jag har min halvblodvalack på 5 år. Jag köpte honom i somras, maj tror jag det var för att vara exakt. Hon som hade honom innan sa att han kunde både det ena och det andra, men jag hade inte möjlighet att hos henne få provrida honom i ett ridhus, så jag red ut. Jag älskade hästens personlighet & hade inte Så höga krav, och valde därför att köpa honom.

Idag har jag problem med hans galopp, vilket jag har tränat honom mycket i de senaste månaderna som gått. Höger varv går bättre & bättre. MEN.. problemet ligger i hans vänstergalopp. Har upptäckt, att varje gång jag fattar galopp, så går han automatiskt in i höger. & när jag väl lyckas få in honom i vänster efter många försök, känns det som att han går in i en "korsgalopp", strular till & trasslar in bakbenen, halkar & bryter då av direkt till trav. Man känner helt tydligt att det är något som händer med hans bakben särskilt i kurvor i vänster galopp. Då "hoppar det till" och den har han tappat benbalansen där bak, och går då direkt till trav. Han klarar alltså inte att hålla galoppen. Ni kanske förstår hur jag menar, svårt att förklara men.. & Detta upprepas i princip HELA tiden.

Detta gör att jag börjar bli orolig om han har något "fel" i något bakben som gör att han inte klarar vänster varv (galopp). Eller liknande.

Eller kan detta komma sig av hans tydligen vana, att direkt gå in i höger galopp, att han inte har fått en lika musklad vänstersida som höger sida?

Extremt tacksam för hjälp! :)

Sv: Problem i galopp! Hjälp!

Det jag hade börjat med är att prova longera honom och se hur han rör sig i galoppen i båda varven och se ifall han gör likadant utan ryttare, då kan du dessutom se VAD det är han gör. Det kan ju t.ex. vara en låsning eller rörelsestörning.
Sen hade jag också tagit ut en ET för att låta gå igenom honom.
Har du frågat förra ägaren om hon upplevde detsamma i vänster?

Jag skulle först få hästens fysik kollad. Inte "bara" för att det är rätt stor risk att den t ex är låst i SI-leden utan också för att underlätta för en själv när du vill bygga om en häst som troligen är ganska ojämn i fysiken.
Att bara utgå ifrån att jobbet i ridningen ska "göra jobbet" tycker jag brukar vara att slösa på tid och skapa onödig frustration. Å andra sidan kan ridningen/tekniken också göra grymt stor skillnad så jag tycker inte man ska förringa någon av delarna.
Även när hästen är loss i kroppen så kommer det kräva en del för att faktiskt muskla upp hästen rätt och lära den använda en bra teknik när den är van att gå ojämnt/använda en mindre bra teknik.

Det kan sitta väldigt mycket i en själv som ryttare. Oftast inverkar man inte så jämnt som man tror eller skulle vilja. Att man sitter rakt över hästen t ex kan vara lättare sagt än gjort på en häst som gärna flyttar över ryttaren till det läge den tycker det är bekvämt och har lättare att bära ryttaren i, men som såklart inte är så bra i längden.
Det du beskriver är inte något som är värt att ge en universallösning till för med alla "problem" så gäller det helt enkelt att gå tillbaka och befästa grunder både hos sig själv som ryttare och i hästen. Har man inte kommit så långt så det snarare blir att man gemensamt måste träna upp sina grunder, då kanske det inte ger något öht i nuläget att öva på just galoppen.
Det jag tänker på i grunderna då är bl a följande:
*Du som ryttare ska inverka så jämnt som möjligt, kunna hålla dig rakt över hästen och dina axlar och höfter parallella. Ett krav för att man ska kunna hålla kvar sin tyngdpunkt och inte flyttas med när hästen vill inverka ojämnt utan tvärtom till en viss gräns iaf tala om för hästen att den ska vara kvar i din balanspunkt (är den fel eller förflyttar sig så är ju den biten rätt värdelös).
*Du som ryttare ska kunna reglera vart du har hästens höfter och hästens bogar, även i förhållande till varandra.
*Grovjobbet i rakriktningen behöver vara gjort, vilket kan ta TID om hästen från början har lite krämpor. Och har den t ex låsningar kan bara det ta ett tag innan det är lossat och inte kommer tillbaka, att behandlaren kommit åt helheten sas. Därför tycker jag det är mer tidsbesparande att först få hästen kollad/behandlad och ge den ev. vila eller lugnt jobb den behöver under tiden, för att sen komma igång med ett bättre utgångsläge och successivt bygga upp svagheterna. Ponera att den är stelare i ett bakben t ex och den stelheten inte bara *poff* försvinner efter behandling, det måste få ta tid eftersom hästen såklart inte bara på en gång kan börja använda sitt ben annorlunda, den kanske t o m kommer behöva lära om kopplingar i kroppen för att öht kunna använda benet på det sätt man vill (mindre stelt, sluta med skyddsmekaniker den lärt in, aktivera rätt muskler). Känner den sig pressad till det eller man ber om för mycket så kommer hästen bara felkompensera med slutresultat att man aldrig kommer åt problemet utan bara döljer det, om ens det.
*Det behöver finnas en bra grundbalans för att du ska klara av att hålla koll på dig själv och hästen, och för att få en viss grad av lätthet i ridningen som krävs när det gäller finlir. Balansen är öht en mycket viktig del, men det är därför jag tar upp det här.

Så- det jag rekommenderar är 1. Få hästen kollad av kunnig ET eller annan seriös alternativare. Beroende på om det finns andra symptom också kanske det t o m skulle behöva kollas på klinik först. Att åka till klinik enbart för att hästen har svårt med ena galoppen tycker jag är lite overkill, undantaget om det är en häst som annars brukat vara en klocka i fattningarna och plötsligt försämras.
2. Börja från grunden med övningar som stärker helheten. Men allt beror så mycket på hur man gör saker och ting också, därför är det jättesvårt att ge konkreta tips över nätet. En tänkbar metod för att öva sin tyngdpunkt och kolla av att man sitter mitt över hästen är att öva flytta utåt/inåt på volt i princip bara för tyngdpunkten. Det är ganska blottande också av hästens svagheter, är den svagare eller allmänt har svårare att bära med ett bakben t ex så kommer den troligen lättare glida iväg åt ena hållet medans det kan krävas fler hjälper eller ännu större tyngdpunktsförflyttning åt andra hållet för att öht få en förflyttning.

Har du ingen duktig tränare att ta hjälp av?

NENA :

Tack för bra förslag :) jag har redan gjort det i longering, går lite bättre där, dock ej märkvärt. Det är så svårt att se exakt vad som händer, man ser att han som jag skrev "snubblar till", och bryter då direkt av. Han går inte alls gärna in i vänster när jag longerar heller, kanske en gång av tio försök, så har inte fått se det så mycket heller. Tyvärr. Vad står ET för? Någon speciell undersökning de ger?

låt någon annan hästkunning kolla på honom när du galopperar :)

min kompis hade det likadant men med högergalopp och kom fram till att hästen var omusklad eller vad man ska säga och därför inte ville galoppera i högervarv men med din häst verkar det ju vara något med bakbenen :confused:

lycka till !

Jag flyttar tråden till Ridning, eftersom den inte specifikt hör hemma på Klassisk Ridkonst.

Immer
Moderator

Kanske tom hästvård?

TS! Kan vara problem med bakknä. Jag skulle, om någon konstaterat att jag sitter rakt i fattningen och inte snedbelastar hästen, åka till klinik för en hälteutredning.

TOTOLA :

Tack för engagerat svar. Förstod inte allt, men lite hängde jag åtminstone med på. Vad står ET för? Kommer inte på vad det kan stå för alls? Vad kommer denne ET göra för att kolla på min häst? Se den vid longering/ridning/OCH / ELLER undersöka den? Hur isf?

Jag gick lite privatlektioner för ett par månader sen, men sen dess har jag ingen hjälp av någon tränare. Jag vet inte riktigt vem jag skulle välja att gå på lektioner hos om det skulle bli så heller. Den jag haft innan ska få barn, så hon jobbar inte nu. Så nej ingen hjälp som det ser ut nu.

Jag har precis tagit upp ridningen ordentligt igen för 8 månader sen. Alltså är jag rätt grön. inte katastrofalt, inte strålande. Jag försöker hålla min till en god grundsits, men gör säkert fel ur många synpunkter eftersom det inte var längesen jag började igen.

Jag är orolig över detta i vänstergaloppen, då allt med hästar är väldigt svårt att veta orsaken till. Kan ofta vara en miljon olika saker en viss grej beror på. Kan ju vara en jättestor grej, eller en mindre.

Hur skulle jag isf "börja från grunden" och stärka helheten?

:)

Innan du börjar exprimentera med en massa olika på egen hand, bör hästen kontrolleras av en veterinär! Att hästen så tydligt inte vill fatta ena galoppen, tyder helt klart på att något är fel.
Min rekommendation är alltså att först få hästen veterinärundersökt, med en kunnig och erfaren hästveterinär kan du därifrån diskutera vad som kan vara problemet och inrikta sökningen vidare. Man bör alltid i första hand utesluta smärta. Ojämn muskulatur som någon föreslog orsakas ju av något i första läget, ofta en långvarig smärtreaktion som pga avlastning gett snedmuskling. Ett försök att korrigera muskulaturen (sekundärproblemet) utan att åtgärda smärtan (primärproblemet) leder bara till fler och kraftigare problem.
En seriös ET (Equiterapeut) behandlar inte en häst med din historia utan att den är veterinärundersökt innan.
Lycka till :)

PiperGarden :

Hur menar du? Kommer ingen et vilja undersöka min häst utan att en veterinär gjort det innan? Förstod jag rätt då? :)

Många tom de flesta jag hört haft något liknande problem har vänt sig direkt till en et, då detta är "deras område" inte en veterinärs. Just när det gäller eventuella skador, dolda skador / problem.

Men jag kanske har fel ?

Jag håller med dig, som sagt- om inte hästen även visar andra symptom eller samma problem i många sammanhang.
Därför att, en hästs fysik är väldigt komplex, dessutom får man lägga till en ryttare som också ska kunna sina saker och ha koll på sin egen fysik.
En veterinär jobbar till huvudsaklig del med sjukvård, inte friskvård, och det behöver absolut inte ha gått så långt som till något som är veterinärens område.
Det är egentligen inget konstigt i sig att både hästar och människor blir sneda. Vi är sneda av naturen och det behövs inte mycket för att med tiden förstärka den snedheten.

Men - delvis så är anledningen att jag säger det att en ET, som förmodligen är betydligt kunnigare än dig på att bedöma allvaret genom symptom, isåfall får hänvisa till veterinär vid behov. De ska göra det, men inte när man inte misstänker att något behöver röntgas eller t ex ledinflammationer och annat som är veterinärernas område.
Det här är ett forum på nätet där många i olika kunskapsgrad läser. Därför är det såklart bättre att hänvisa till veterinär en gång för mycket än en gång för lite. Samtidigt så är förmodligen Equiterapuefterna själva mer kunniga inom "vad kan jag göra själv och vad bör en veterinär göra?" och personligen litar jag på att de är seriösa nog att hänvisa vidare. Mer snopet för en själv isf om det är allvarligare än man trott och tar ut ET för kanske 5-800:- som inspekterar 10 minuter och sen hänvisar till veterinär! ;)
Å andra sidan kan en hältutredning för något som en veterinär ändå inte kommer kunna göra så mycket åt bli en kostsam procedur.

Hej!
Det låter som att din häst har någon typ av smärtproblematik. (jag tänkte direkt knäled när jag läste)

En equiterapeut kan i många fall vara väldigt bra hjälp i rehabiliteringen av en skada, men för att diagnosticera felet ska du vända dig till hästklinik som kan göra en utredning, det är INTE en equiterapeuts jobb.

Okej, då tror jag att jag hänger med. Tack för alla svar. Jag kommer att skriva vidare & uppdatera i denna tråd med både frågor och kanske "svar" till er i hur det går osv för de som är intresserade. :)

Det jag vill betona är att du vet inte vad det är för fel på din häst- alltså vet du inte om det är veterinär eller equiterapeut som behövs. För mig är det då logiskt att börja med den som har längst utbildning och störst befogenhet= veterinären. Då en ET inte har en veterinärs utbildning finns det risk att de missar skador som sedan kan förvärras med deras behandling. Därmed inte sagt att det inte finns jättebra och kunniga ET därute som kan göra underverk.
Många seriösa ET jag haft kontakt med behandlar inte hästar med rörelsestörningar (vilket din hästs problem räknas som) utan en veterinärundersökning innan.

Står längre upp i tråden att hästen även vid longering har svårigheter att fatta vänster galopp.
Utifrån trådskaparens beskrivning går det inte att säga om vi diskuterar friskvård eller sjukvård- därför bör, enligt min åsikt, veterinär alltid vara första rekommendationen. För hästens skull bör man inte rakt av anta att en häst med såpass kraftig rörelsestörning är frisk.
En veterinär har studerat i 5½ år, på hela kroppens sjukdomslära, vilket gör att man har en större helhetssyn och därmed större möjlighet att skärma in var problemet sitter. ET har å andra sidan en specialinriktad utbildning på muskler o likn (har inte full koll på deras utbildning, längd osv) vilket gör att deras hjälp kan vara värdefull- när problemet är lokaliserat till deras ämnesområde.
:)

Okej jag förstår var du kommer ifrån. Vad skulle du tro att en veterinär kommer att göra "med honom" eller vad man ska säga? Titta på honom i rörelse osv?

Jag BARA UNDRAR nu (så ingen tror att jag vill luska fram det billigaste till min häst & skita i vad som är bäst för honom) - så undrar jag bara vad en veterinär tex tar för att komma & kolla. Har aldrig behövt tillkalla veterinär förr ens. Hur går dom tillväga? Ringer man & pratar om problemet via telefon först, eller kommer dom ut utan att behöva veta "storyn" redan innan osv? Mm?

Du bör kolla upp hästen hos veterinär.

En häst som inte kan galoppera normalt i ena galoppen har med största sannorlikhet ont någonstans. Antingen i ryggen eller bakben.
På din beskrivning låter det som ett tydligt smärtrelaterat problem.
Min häst galopperade typ på det sättet i början, detta var pga att hon gått med felaktig (för trång) sadel för länge och därmed fick ont i ryggen i galoppen.

Är hästen "bara" omusklad så ska den ändå kunna gå i den svåra galoppen, det är lixom inte normalt att den "hoppar till".
Det är en sak om den inte orkar hålla galoppen eller blir obalanserad, men det ska knappast vara något problem varje gång isåfall.

Att hästen fattar fel galopp kan säkert bero på ryttarmissar, men då ska den ju ändå inte galoppera konstigt när den väl går i galopp.

Tycker som sagt definitivt du ska ta hästen till en veterinär för kontroll. Ffa med tanke på att den är så pass ung än - det är ju lite tråkigt att förstöra den (både psykiskt och fysiskt) och kanske i värsta fall riskera att den blir oridbar...

Ja jag ska absolut låta någon titta på honom.

en fråga till jag kom på : När jag köpte honom för 8 månader sen, om vi säger att "felet" fanns redan då, borde en veterinär ha kunnat se det då? Eller är det bara när man "bett" veterinären att undersöka en specifik sak, detta kan uppdagas?

När han väl går in i & håller vänster galopp så går det bra , MEN inte när en kurva kommer. Jag kanske har uttryckt mig otydligt där. Jag ska undersöka det hela nogrannt för att kunna förklara för veterinär / et . Tack igen för alla svar. /:)

Det låter verkligen som det är något med bakknäna,
Min häst var som du beskriver att din var, i båda varven, när man kom in i galopp så i ett hörn så bröt han av till trav eller tog korsgalopp.
Åkte till klinik med honom och det visade sig att han hade inflammation i båda bakknäna.

Då detta hände när jag red för min tränare misstänkte hon det direkt. Hon hade sett liknande "fall" på unghästar. Det är inte ovanligt, och min tränare menade att när min häst kom i rätt form så fick bakbenen arbeta mer än vad som var vanligt och de blev då överbelastade. Och det visar sig galopp eftersom det är en gångart som kräver mer påskjut från bakkärran.
Så mitt råd är åk till klinik och kolla upp din häst.

Min fick cortison i båda bakknäna och sen lugn igångsättning och på återbesöket blev han friskförklarad, och nu är det en helt annan häst!

Lycka till!!

Liknande trådar

Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 111
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 901
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar