Problem.. Hjälp sökes!

Sv: Problem.. Hjälp sökes!

Fast det handlar inte om styrka utan om att överlista hästen. Det gäller att snabbt och effektivt stoppa INNAN den hinner dra iväg. När den väl dragit är det ju kört. Och Jo det går garanterat, det gäller bara att göra på rätt sätt. :p

Visst kom å visa, ingen annan har lyckats hittils..

Å det är en hel del som "kan" som försökt...

Oavsett vilket så låter det inte som något din medryttare klarar. Det är ju hon som har problem, och hon är inte det minsta hjälpt av att andra klarar av hästen bättre än hon. Hästar har inga problem att skilja på olika personer...

Däremot blir många hästar tuffare mot alla andra människor i sin omgivning när de väl fått en att göra som de vill. Funkar det med B så kanske det funkar med A också, även om det inte gått innan...

Senast ändrad:

Det krävs sunt förnuft för att träna bort fula beteenden hos en häst, NH eller inte NH, spelar roll. Som sagt går det inte att rå på en häst med styrka utan list. Man måste hinna med att böja hästen innan den springer, har den väl stuckit iväg och man hamnat rakt bakom är det ju omöjligt. Om den nu skulle råka hinna börja springa är det enda sättet att springa med men ut på sidan om hästen, släppa efter i linan och sedan rycka, men man måste som sagt vara på sidan om hästen, inte bakom. Men hästen ska ju inte överhuvudtaget springa iväg med någon, så det är väl där det riktiga problemet sitter.

Ett problem jag tycker många gör är att man ägnar kanske 1 timme per dag till NH eller något annat men struntar sedan i att bry sig om den vardagliga hanteringen, i vilken jag tycker man ska vara mest brydd. När hästen leds från hage till stall, ut på stallplanen, osv. Jag ex. kräver att mina hästar ska gå bakom mig - alltid. Ibland får jag backa de 10 gånger på en 50-meters sträcka, men så är det, konsekvens är ett måste. Det ska vara jobbigt att göra fel, går de fram 2 steg framför mig får de backa 10 steg. Till slut tycker de inte det är värt besväret.

Småsaker som man inte tänker på, ex. att hästen flyttar på en. Man står och borstar och hästen flyttar sig mot en. Då flyttar man på sig = hästen har flyttat på mig = hästen styr. Det är inte mer än så hästen behöver för att visa att den är ledare. Kan man flytta sin häst åt alla håll har man kommit långt.

Förstår inte varför din medryttare longerar (eller rider för den delen) din häst överhuvudtaget när hon uppenbarligen inte behärskar honom från marken, att då behärska honom i lång lina eller från ryggen blir svårt.

Jag är 100% säker på att din häst uppför sig med någon den tycker förtjänar det, som det är nu tycker den ju inte att varken du eller din medryttare är någon att lita på utan förlitar sig på sig själv istället. Respekt måste man förtjäna, och hästen måste själv ta dig som sin ledare, det går inte att tvinga på. Du säger att folk som "kan" har försökt men det tror jag ju vad jag vill på, mina hästar gör också precis som de vill med massor av människor, trots att de är otroligt lydiga och följsamma med mig. De läser av folk på en halv sekund och vet huruvida de kan styra eller inte - kan de det är de inte sena med att visa det (ex. genom att dra iväg).

Det finns inga hopplösa hästar!

Visst kom å visa, ingen annan har lyckats hittils..

Å det är en hel del som "kan" som försökt...

Det gäller nog att vara ännu snabbare än du och medis varit hittills på att läsa hästen och se att en "utbrytning" är på gång.
Om man inte lyckas vara så snabb, kan det vara smart att förekomma hästen. När man leder, hålla på och ge den uppgifter och ändrade instruktioner hela tiden. Gå åt höger, gå åt vänster, stanna hästen. Flytta bogar, flytta bakdel, rygga hästen.
Det tar lite mer tid (en minut?) varje gång man hämtar den, men man får en mer uppmärksam häst. Och man tvingar sig själv att hålla fokus bättre på hästen så risken att den utnyttjar någon sekunds ouppmärksamhet, minskar.

Jag vet förstås inte ur vilken position du och medis leder hästen.
När jag har en häst som behöver lära sig vem som bestämmer, brukar jag ha hästen relativt nära mig, jag går strax framför bogarna. Har gärna ett lite längre grimskaft för att kunna få space.
Longering är som gjort för hästen att utnyttja det faktum att man är på avstånd. Om man har en "picadero" eller roundpen, kan hästen inte bryta sig ut längre så den typen av miljö underlättar träningen men sopar problemet under mattan.
Håller med tidigare skribenter: med råstyrka övermannar man inte en häst som bestämt sig för något annat utan man måste överlista den!

Hitta en lämplig instruktör till din medryttare som hon känner sig trygg , så hon får upp sitt självförtroende.
Även hur hon ska behandla dom olika situationerna som uppkommer i ridningen.

Angående din brors dotter tycker jag att hon kan testa ridskolan några gånger (i nybörjargrupp och se om hon tycker det är roligt ).
Om man vill börja rida får man ju offra lite pengar på en hjälm, ridväst och ridbyxor, om hon inte gillar det är det ju bara att sälja. Finns relativt billig utrusning idag, både till häst och ryttare..!!

Det gäller nog att vara ännu snabbare än du och medis varit hittills på att läsa hästen och se att en "utbrytning" är på gång.
Om man inte lyckas vara så snabb, kan det vara smart att förekomma hästen. När man leder, hålla på och ge den uppgifter och ändrade instruktioner hela tiden. Gå åt höger, gå åt vänster, stanna hästen. Flytta bogar, flytta bakdel, rygga hästen.
Det tar lite mer tid (en minut?) varje gång man hämtar den, men man får en mer uppmärksam häst. Och man tvingar sig själv att hålla fokus bättre på hästen så risken att den utnyttjar någon sekunds ouppmärksamhet, minskar.

Jag vet förstås inte ur vilken position du och medis leder hästen.
När jag har en häst som behöver lära sig vem som bestämmer, brukar jag ha hästen relativt nära mig, jag går strax framför bogarna. Har gärna ett lite längre grimskaft för att kunna få space.
Longering är som gjort för hästen att utnyttja det faktum att man är på avstånd. Om man har en "picadero" eller roundpen, kan hästen inte bryta sig ut längre så den typen av miljö underlättar träningen men sopar problemet under mattan.
Håller med tidigare skribenter: med råstyrka övermannar man inte en häst som bestämt sig för något annat utan man måste överlista den!

Du får gärna komma och överlista min häst! Jag kan inte medis kan definetivt inte, John Moore kan inte mfl....

Hittils har det dock gått bäst för mig och det händer som sagt inte ofta för mig, någon gång per år kanske..

Jag har väldigt respekt för repgrimman - skulle aldrig ha en häst i långlina med en sådan på. Tänk om hästen kommer lös och drar iväg med repgrimma och linan efter sig! :eek:

Nje jag skulle nog också vara försiktig med repgrimma om jag inte är säker på att jag kan hålla fast...Speciellt på en sån häst som vet att den kan dra om den bara vill...

Ett annat enklare tips kan vara att fästa grmskaftet i sidringen på grimman istf den under hakan om han är benägen att dra iväg. Då har man lite gratis till att få böj på halsen så den har svårare att dra iväg med henne..
Har en häst som KAN göra likadant om han får för sej och även om man vet det och är snabb att ställa sej i rätt vinkel så han måste böja halsen så är det väldigt effektivt att ist sätta grimskaftet i sidan på grimman, då gör det inget om man inte är tillräckligt snabb, då ligger man ett steg före iallafall.

Kan ni inte ha ett kedjegrimskaft och lägga över nosryggen då? Då har man ju grimskaftet i sidringen och det är lättare att böja halsen.
Kanske ha ett spö som ni kan lägga mot mot hästen, alltså mot bringan, och bromsa hästen när den börjar dra iväg. Men då gäller det ju att vara snabb och läsa signalerna så man vet att hästen tänker dra iväg. Eller funkar inte det heller?

Kan det vara så enkelt som att man bara behöver hålla i grimman med ena handen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar