Problem.. Hjälp sökes!

pulkaskurk

Trådstartare
Jag har två problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Nr 1 är min medryttare, hon älskar min häst och jag älskar henne men min kära häst har kommit på att han kan busa med henne och testar henne fullt ut nu 1 år efter att hon började.
Min medis är lite äldre och väldigt mild, känslig och försiktig och har nu blivit rädd för hästen.
Problemen är mestadels på marken men även ibland när hon rider.
Hästen drar iväg och hon kan inte hålla honom, blir "rädd" osv men med mig går han lugn som en filbunke 99 ggr av 100.
Så det är ett ledarskapsproblem men någon NH träning hjälper inte, det skälper bara så jag vet inte riktigt hur jag ska få bukt med problemet?
Hästen har kommit på att han är starkare än människan och tvekar inte att utnyttja det ibland.
Där hästen står nu är man alltid ensam i stallet och får rida ensam, vilket inte är bra så jag letar febrilt efter en ny passande stallplats där man kan få sällskap både i stallet och på ridturerna vilket skulle lugna medis betydligt och även jag skulle tycka att det är mkt roligare med sällskap i stallet.

Så har någon några bra idéer för hur jag ska kunna hjälpa medisen att komma på rätt köl igen?

"Problem" nr 2 är att jag lovat sambons bror att hans dotter ska få rida lite grann.
Hon har från ingenstans velat börja rida och vill då prova med min häst först och se om det är något som hon tycker är roligt innan de lägger ned tusentals kronor på ev ridskola.
Problemet är då att hon får rida i min ridhjälm som är lite stor för henne och jag skulle helst vilja att hon hade en egen passande ridhjälm, säkerhetsväst och helst ett par rejäla ridskor med klack och stålhätta men det kostar ju en del att införskaffa om hon sen inte tycker att det är så roligt?
Nu vill hon alltid följa med till stallet men jag vet inte om hon är så intresserad egentligen eller om hon bara är lite blyg och försiktig? Som får mig att tvivla på hennes intresse, och vill hon bara rida ngn gång till känns det ju dumt att de ska gå och köpa dyr utrustning åt henne?
Hur hade ni resonerat i det hela?
Nästa problem också, vad fasiken ska jag hitta på med henne? Hon är 7 år och jag är såååå opedagogisk så det är pinsamt och jag vet inte vad jag ska hitta på för roliga övningar med henne?
Tips mottages tacksamt!

Även pedagogiska tips som jag kan använda mig av för att hjälpa min medis sökes!
Kan tillägga att jag erbjudit medis att rida lektioner för valfri instruktör med hästen eller vad hon nu vill men det vågar hon inte riktigt...

Rörigt inlägg men hoppas att ngn förstår ändå....

Sv: Problem.. Hjälp sökes!

Hej

problem 1; jag skulle kräva att hon ska rida för instruktör... hon kommer inte att bli mindre rädd när hon inte rider lektion. Då kommer hon att få hjälp av en person som inte är du (som är bra ibland..) sen att hon får hjälp med lydnaden.. eftersom det verkar vara det som saknas mellan din medis och hästen.

problem 2; jag har hjälpt en del ungdomar (är inte utbildad eller så.. men men..) då har jag lagt mycket vikt först på att dom ska hantera hästen mycket, så inte ridningen blir det enda hon tänker på. sen ifrån hästryggen 1, stanna, starta och sväng. 2, balans! använd bommar och koner.. variera dig mycket.. ex; lägg en bom på marken, varannan gång ska hon stanna innan, och varannan ska hon sitta i lättsitts över.. nu vet jag ju inte hur duktig hon är.. men du förstår.. sen koner.. rid slalom.. ja.. det finns ju massor av övningar..

lycka till..

-helena

Problem nummer ett har jag ingen lösning på men när det gäller nummer två och om jag går på vad jag själv tyckte var roligt i den åldern skulle jag absolut säga barbackaridning och enklare voltigeövningar. Jag tror det ger en väldigt bra start på flera sätt.

en egen passande ridhjälm, säkerhetsväst och helst ett par rejäla ridskor med klack och stålhätta men det kostar ju en del att införskaffa om hon sen inte tycker att det är så roligt?

Ja det kostar ju en del... men om de köper lite billigare saker nu i början så kan de byta upp sig om intresset falnar.
Annars så brukar väl ridskolor ha grejer att låna ut, och då kan det bli billigare i längden ändå om de börjar ta lektioner på ridskola och lånar grejer där istället för att rida hos dig men behöva köpa nya grejer.

Det finns mycket utrustning på blocket.se, särskilt till barn som snabbt växer ur sina grejor. Hjälm tycker jag är ett MÅSTE att ha sin egen, även på ridskola. Den ska passa, annars kan den göra mer skada än nytta vid en olycka, och dessutom kan det ju hända något med din hjälp (tjejen tappar den t ex) så du måste byta den, det känns ju onödigt för dig.

Nr 1: har ni haft rätt hjälp för NH träning? Jag har en kompis som hade en häst som var rent utsagt farlig, med rätt NH träning (där både tränaren och ägaren gjorde övningarna) så blev han en helt annan häst, mycket tryggare i sig själv och mot människor.

Nr 2: Skulle någon rida mina hästar, oavsett om det är för att "prova-på" eller för att hjälpa/avlasta mig så skulle jag kräva att de iallafall hade hjälm som passade, ska de dessutom ha väst så MÅSTE den passa, har man en som inte passar så har jag hört att det är större risk för skador än om de inte använder någon alls. Tips på övningar håller jag med tidigare inlägg om att stopp, start och svänga är prio 1, koner gör övningarna roligare. Balansträning kan man ha genom att få släppa tyglarna och göra olika saker med armarna, tex sträcka dem rakt ut, över huvudet, händerna i sidorna. Sen även att vända sig om och titta bakoms sig mm. Släppa stigbyglarna och släppa ner benen, dra upp dem "för högt" osv.....

Hoppas det hjälper något.....:D

Jadu jag har varit på träningar för John Moore mfl och när vi börjar kommer hästen till mig men när vi är klara har jag svårt att få tag i honom och än värre att få honom i transporten igen så nej NH är ingenting för min häst...

Jag har kört på helt vanlig unghästträning med honom och för mig fungerar han utmärkt och för de flesta andra också, men han har som sagt kommit på att han är starkare än människan och visst han lyssnar på oss (mig) till 99% men det är ju svårt att få en häst att glömma att han är starkare än människan när han inte vill vara med på noterna längre.

Jag ska försöka att hitta på något roligt, flickan är 7 år och har hittils bara ridit 2 ggr för att försöka lära sig något så hon kan verkligen noll och ingenting.
Har provat att lära henne lite stanna, svänga osv på ridbanan men det verkar hon inte tycka är så kul :crazy:

Däremot tycker hon om att rida (åka) i skogen...

Så jag vet inte hur stort hästintresset är egentligen eller om det bara är ett tidsfördriv...

Hursom ska jag säga till dom att de måste skaffa en ny hjälm och säkerhetsväst för sånt gillar jag inte begagnat, man vet ju aldrig vad de kan ha varit med om..
Men skor å annat kan de ju titta efter på blocket...

Nu ska jag försöka att inte få detta att låta på fel sätt, men in case of: tanken är absolut inte att låta dömande på något sätt.
Det låter som att din medryttare behöver "kaxa till sig" en smula. Dvs, bita ihop och rida igenom stormen (testandet), samt ta tillbaka kommandot över hästen. Hästen har lärt sig att det går att köra över henne, så hon behöver lära sig att hantera det och inte låta sig köras över. Det låter ju ruskigt enkelt, men rädsla är en stark drivkraft, så hon kanske behöver hjälp. Är det bara ute eller även på ridbanan, som det konstrar? Kanske skulle du kunna hjälpa henne en liten tid, så att hon får stöd och känner sig säkrare?

Problem ett: prata med medis förklara ledarskapsproblematiken och få henne att jobba med markarbete med hästen.
Varför funkar inte NH?

Problem två: utrustningen är faktiskt inte ditt problem. Kräv att flickan ska ha en egen hjälm, åtminstone. En icke passande hjälm är lika illa som ingen hjälm alls. Att det kostar pengar: ja, men det är verkligen inte ditt ansvar!
Övningar: start, stopp, styra. Använd bommar och koner, som andra föreslagit. Ut och gå i skogen med dem.

Nr 1 är min medryttare, hon älskar min häst och jag älskar henne men min kära häst har kommit på att han kan busa med henne och testar henne fullt ut nu 1 år efter att hon började.

Vad gör han på marken? Hotar? Vad gör hon? Har du varit med någon gång nu på det senaste och kunnat visa henne hur hon ska göra om hästen fjollar?

När hon rider så studsar han och kan dra iväg - kan hon inte hålla sig på ridbanan (då kommer han ju ingenstans, och det finns inte lika mycket att titta på) och ta hjälp av instruktör? Det tuffar till henne. Rider hon ute är det ju det vanliga: "håll linjen" - rid på. Aktivera. Stoppa hästen innan den drar. När den väl fått ryttaren ur balans och kommit iväg är det ju lögn att få stopp...

Hästis kan vara riktigt ful mot okända. Han vet hur man skrämmer folk, och blir någon rädd får han bevisat att denna människa inte är att lita på. Då börjar cirkusen. :devil: Med honom får man vara lugn. Bara köra på, ha lite humor, berömma ofta, och våga säga till någon gång emellanåt. Jag håller inte heller på med markövningar/ledarskapsövningar/NH-övningar/whatever - har aldrig förstått poängen.

Medis behöver tuffa till sig lite. Det handlar ju om henne, inte om hästen, egentligen. Minska risken för att hon blir skrämd igen genom att rida på bana. Var med i stallet och visa hur hon ska agera. Sådant här tenderar att växa, folk är rädda, hästen blir osäker och börjar hitta på trams, folk blir mer rädda och ska bevisa för hästen att den måste lyda...

"Problem" nr 2 är att jag lovat sambons bror att hans dotter ska få rida lite grann.

Vill sambons brors dotter rida så får familjen skaffa en passande hjälm. Ett par stövlar med klack är inte så dyrt, det måste ju inte vara ridskor/stövlar såhär i början. Säkerhetsväst - tja, det går ju att köpa begagnat. Jag hade väntat tills efter att hon fått "åka häst" ett par gånger och se hur stort intresset egentligen är. En fördel med ridskolorna är ju att det mesta faktiskt går att låna där.

Jag har hållit knattelektioner ett par terminer, med många enkla övningar - typ slalom emellan koner, stanna vid en kon, rid runt en kon etc. Väldigt tydliga saker. En person som vill prova att rida för första gången hade jag longerat - då får de känna på alla gångarter utan att behöva agera själva. De får åka med. Vill de sedan testa mer så kan de ju skritta runt efteråt och "styra" lite.

Det hästen gör är att han helt sonika drar ifrån henne på marken.
Hon kan gå i grimma/grimskaft från hagen och då sliter han sig bara för att, inte rädd eller något.

Hon longerar i kapson och han behagar inte lyssna och liksom bara vrider på huvudet och går/springer någon annanstans.

Det är en liten vältränad islänning med kort hals och han har gjort så för mig med och det är bara att släppa i de tillfällena, annars får man åka åktur som sambon som lärt sig "Vad du än gör släpp ALDRIG hästen" han försökte springa med och stoppa hästen tills han inte kunde springa fortare, snubblade, ramlade och ordagrant åkte efter hästen på mage ca 300 m tills hästskrället stannade.

När hon har ridit så har han blivit rädd för tex barn som kommer smygande och det är helt förståeligt men han har tydligen reagerat JÄTTE stort som han inte brukar göra.

Barnen hade även smugit på hästen och medis när han blev rädd på marken, men han fortsatte sen att dra iväg gång på gång.

Så han är aldrig dum att han ska bitas eller sparkas eller så, han bara springer iväg till en annan del av Köping typ...
Och i de lägena går det verkligen inte att hålla honom om man inte har ett bett i munnen.

Jag har erbjudit henne att jag kan vara med i stallet och se hur hon gör och om vi kan lösa det.
Både från marken och i ridningen, men får till svar att hon vill inte kämpa med hästen bara ha det mysiga att borsta och lufsa i skogen utan krångel - men samtidigt vill hon inte sluta heller?
Och lite måste man ju kämpa för att få bukt med problemet, hade varit enklare om hon sagt till i tid men hon ville inte berätta när hon började bli osäker..

Har även erbjudit henne att rida för valfri instruktör som ska försöka kunna hjälpa henne men det vill hon inte heller?
Tror det är lite prestationsångest att rida för instruktör... TYVÄRR!

Problemen har även eskalerat sen en annan häst flyttade och därmed hennes kompis som var medryttare på den hästen slutade.
De red ofta ihop och den andra medryttaren och hästen var ko-lugna vilket jag tror smittade av sig både på min häst och min medis.
Men när hon är själv tror jag att hon lätt blir osäker och orolig vilket smittar av sig något otroligt på min häst som är oerhört känslig för om ryttaren är i känslomässig obalans.

Tyvärr finns inget annat ridsällskap i stallet heller, men jag letar annan stallplats där det finns bla ridsällskap.

Din medryttare verkar ju vara totalt oemottaglig för hjälp och negativ till att testa allt du erbjudit henne så jag tror nog du får ryta ifrån lite till henne. Antingen gör hon som du säger och tar emot hjälpen eller så får hon sluta, hon påverkar ju din häst negativt som det är nu så du har all anledning att kunna kräva det av henne.

Jag hade ett liknande problem som din medis för ett par år sen, då jag var medryttare på en ganska ung och outbildad islandshäst. Allt gick bra de första gångerna tack vare att ägaren var med hela tiden, men när jag sen skulle börja rida och hantera hästen helt själv så kom problemen.

Det började egentligen efter ett par veckor, när jag skulle rida ett pass i ridhuset. Hästen försökte då testa mig genom att vända om och dra mot utgången, halvstegra m.m. Jag tyckte att detta var obehagligt och vågade därför inte vara tillräckligt bestämd. Naturligtvis blev det bara värre av det och till slut började hästen rusa och jag hann precis få stopp på honom innan han rusade rätt in i ridhusdörren. Jag blev jätterädd, och när rädslan tog över förnuftet satt jag av och ledde in hästen i stallet igen.

Nästa gång var jag rädd redan på bussen ut till stallet, hästen kände det och vi kom in i en ond cirkel. Till slut märkte ägaren hur rädd jag var, efter att jag suttit av mitt under en uteritt, och då satte vi oss och pratade. Vi kom fram till att jag skulle börja om från början, lära känna hästen på nytt. Det vi gjorde var att jag började med det jag var minst rädd för - rykta hästen i stallet. När jag kände mig trygg med det så gick vi vidare till det näst minst läskiga osv. Till sist tog vi det läskigaste - att rida i ridhuset. Ägaren var med hela tiden så att hon kunde se hur jag gjorde och så att jag skulle känna mig trygg. Till slut var jag inte rädd för hästen längre, men det slutade ändå med att ägaren och jag blev överens om att jag inte hade tillräckligt med erfarenhet för att ta hand om just den hästen.

Kanske skulle du kunna föreslå ovanstående metod för din medis? Ta det i hennes takt och ge henne råd på vägen. Visserligen kanske detta innebär att du måste ha en extra medryttare under tiden, men det förstår hon säkert. Hoppas verkligen att hon återfår sin kemi med hästen så att ni alla tre kan känna er glada och trygga!

OM det ändå inte skulle funka, utan att du måste skaffa en ny medryttare, så försök att säga det på ett så bra sätt som möjligt till din nuvarande medis. Det gjorde min hästägare och det gjorde så mycket, även om jag redan känt samma sak själv. Lycka till :)

Hon kan gå i grimma/grimskaft från hagen och då sliter han sig bara för att, inte rädd eller något.

Tips om han sliter sig när man bara leder är att använda repgrimma, den är snäll när hästen är snäll men skarpare än vanlig grimma om hästen bråkar. Led i en longerlina eller annan LÅNG lina, om hästen tenderar till att dra vänd upp honom mot dig (eller att då din medis gör detta), snabbt ska det gå. Stå sedan still och låt honom fundera, det gäller att reagera snabbt och bestämt. Gå vidare och gör om samma sak när han tenderar att börja igen. Brukar bara ta ett par snabba vändningar så lär de sig hur de ska göra.....Detta kräver ju iof då att man leder hästen bredvid sig och inte bakom sig, fast är hästen på väg att sticka så är det antagligen åt något annat håll än du står och då borde man ju kunna vara snabb och vända upp honom mot sig också. Bestämt och snabbt är nog grejen, inget mesande :D

Jag har väldigt respekt för repgrimman - skulle aldrig ha en häst i långlina med en sådan på. Tänk om hästen kommer lös och drar iväg med repgrimma och linan efter sig! :eek:

Du måste han lura henne varenda gång - det går utmärkt att få stopp bara man hinner böja in huvudet. Det är när de spänt musklerna och hunnit skjuta iväg tyngdpunkten som det blir lönlöst...

Hon longerar i kapson och han behagar inte lyssna och liksom bara vrider på huvudet och går/springer någon annanstans.

Han skiter i henne helt enkelt. Gör hon något som han tycker är trevligt då? Longering är ju våldsamt trist för en häst - jogga runt, runt, runt. Det blir lättare att kommunicera om hästen får positiva upplevelser, och vill vara med - den fiskar efter beröm.

När hon har ridit så har han blivit rädd för tex barn som kommer smygande och det är helt förståeligt men han har tydligen reagerat JÄTTE stort som han inte brukar göra.

Hmm. Kan ju vara att hon är väldigt rädd också, och antingen överdriver, eller hetsar fram fjollerier.

Så han är aldrig dum att han ska bitas eller sparkas eller så, han bara springer iväg till en annan del av Köping typ...
Och i de lägena går det verkligen inte att hålla honom om man inte har ett bett i munnen.

Hehe... Har också släpats efter en häst. Jävlar va förbannad jag var, för att inte tala om lerig och blåslagen när jag väl släppte grimskaftet. :devil: :p

Använder träns om jag är osäker på hästen. Ser inget fel i det.

Jag har erbjudit henne att jag kan vara med i stallet och se hur hon gör och om vi kan lösa det.
Både från marken och i ridningen, men får till svar att hon vill inte kämpa med hästen bara ha det mysiga att borsta och lufsa i skogen utan krångel - men samtidigt vill hon inte sluta heller?

Har även erbjudit henne att rida för valfri instruktör som ska försöka kunna hjälpa henne men det vill hon inte heller?

Vilket trams. Jag hade inte vågat ha en medryttare som inte hade koll på hästen. Antingen får hon lära sig att hantera och rida den på ett säkert sätt - eller sluta. Det kan ju faktiskt hända en riktigt olycka, både medis och hästen kan skadas.

Tips om han sliter sig när man bara leder är att använda repgrimma, den är snäll när hästen är snäll men skarpare än vanlig grimma om hästen bråkar. Led i en longerlina eller annan LÅNG lina, om hästen tenderar till att dra vänd upp honom mot dig (eller att då din medis gör detta), snabbt ska det gå. Stå sedan still och låt honom fundera, det gäller att reagera snabbt och bestämt. Gå vidare och gör om samma sak när han tenderar att börja igen. Brukar bara ta ett par snabba vändningar så lär de sig hur de ska göra.....Detta kräver ju iof då att man leder hästen bredvid sig och inte bakom sig, fast är hästen på väg att sticka så är det antagligen åt något annat håll än du står och då borde man ju kunna vara snabb och vända upp honom mot sig också. Bestämt och snabbt är nog grejen, inget mesande :D

Provat fungerar ICKE!
Finns ingenting som stoppar min lille herre när han ens tänkt tanken åt annat håll tyvärr finns ingen människa i världen som är tillräckligt stark då.
I sånt fall skulle jag vara snabb nog att hinna snurra repet ett varv eller två runt ett träd å att det tar tvärstopp sen men det är inte alltid praktiskt möjligt och inte heller speciellt smidigt...

Du måste han lura henne varenda gång - det går utmärkt att få stopp bara man hinner böja in huvudet. Det är när de spänt musklerna och hunnit skjuta iväg tyngdpunkten som det blir lönlöst...

Det är problemet, han drar iväg som en blixt från klar himmel och det går verkligen inte att hinna med.
Jag har samma problem själv ibland när han är på det humöret men han är så betydligt mer sällan med mig än med medisen.

Han skiter i henne helt enkelt. Gör hon något som han tycker är trevligt då? Longering är ju våldsamt trist för en häst - jogga runt, runt, runt. Det blir lättare att kommunicera om hästen får positiva upplevelser, och vill vara med - den fiskar efter beröm.

Hmm. Kan ju vara att hon är väldigt rädd också, och antingen överdriver, eller hetsar fram fjollerier.

Hehe... Har också släpats efter en häst. Jävlar va förbannad jag var, för att inte tala om lerig och blåslagen när jag väl släppte grimskaftet. :devil: :p

Använder träns om jag är osäker på hästen. Ser inget fel i det.

Vilket trams. Jag hade inte vågat ha en medryttare som inte hade koll på hästen. Antingen får hon lära sig att hantera och rida den på ett säkert sätt - eller sluta. Det kan ju faktiskt hända en riktigt olycka, både medis och hästen kan skadas.

Känns som att vi tänker väldigt lika i allt.. Får fråga hur hon vill/tänkt att gå vidare eftersom hon vill inte hantera honom alls nu men hon vill inte sluta vara medryttare heller.
Men visst vill hon bara åka till stallet för att klappa på honom gör det väl inget heller, han kan lika gärna ha vilodag då.
Jag är egentligen inte ute efter ridhjälp eller hjälp alls men det är skönt att ngn annan känner hästen och kan motionera honom lite om jag blir sjuk eller åker bort.
Men det bästa kanske är att inte ha ngn medis iaf, det är så himla krångligt...

Alltså jag förstår att ingen människa rår på hästen med rå styrka, det gör vi inte med någon häst någonsin. Inte ens minsta pluttigaste shettis.
Jag ser det som man isf har två val om man inte vill hänga efter som en vante vilket är farligt främst för en själv men även för hästen.
1) Tillföra obehag, främst smärta på allehanda vis..väldigt populärt när jag växte upp på ridskola. Eller ..
2) Lära sej att hantera hästen en gång för alla från backen, man kan inte säja att nh "inte funkar". Nh är inte en tränare och hans ideer, Nh är ett koncept och en tanke som mynnar i ett sätt att hantera sin häst.

Det finns inget magiskt sätt att få hästen att sluta med sina olater.
Jag har inte haft en sådan häst, däremot en häst som gillade att börja dra och gå ifrån mej när han blev ledd. Löstes på ett enkelt vis genom att byta håll när han han började takta ifrån och jag började gå åt det motsatta hållet.
Till slut ledsnade han och började följa istället för att leda.
Men det var JAG och MIN häst, hur ni ska göra med din häst måste man ju träffa honom för att ta reda på :laugh:

Provat fungerar ICKE!
Finns ingenting som stoppar min lille herre när han ens tänkt tanken åt annat håll tyvärr finns ingen människa i världen som är tillräckligt stark då.
I sånt fall skulle jag vara snabb nog att hinna snurra repet ett varv eller två runt ett träd å att det tar tvärstopp sen men det är inte alltid praktiskt möjligt och inte heller speciellt smidigt...

Fast det handlar inte om styrka utan om att överlista hästen. Det gäller att snabbt och effektivt stoppa INNAN den hinner dra iväg. När den väl dragit är det ju kört. Och Jo det går garanterat, det gäller bara att göra på rätt sätt. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar