Problem efter kastration - försäkring?

Moonspell

Trådstartare
Min häst är kastrerad i början på oktober och har nu fått problem trots mycket rörelse etc. Har tid på Ultuna på måndag och om det är som de befarar, bråck eller "böld inuti" kanske han måste opereras :cry: .

Vet någon om man kan få ut detta på försäkringen (har Ag*ia)? Och ungefär hur mycket pengar kan det röra sig om i värsta fall (han blir i så fall kvar över natten minst)?

Senast ändrad:
Sv: Problem efter kastration - försäkring?

Tyvärr brukar problem med kastrering inte ingå i försäkringsskyddet.

Min häst blev sjuk och fick opereras om. Han var på djursjukhus en månad. Jag hade inte fått någon ersättning från försäkringsbolaget Folksam. Jag kollade och blev förtvivlad då summorna var stooora.
Lyckligtvis blev hästen frisk och då kastreringen skett på djursjukhuset tog de på sig ansvaret att få honom frisk utan att jag fick betala. :-)
Tack för det säger jag bara.....

Jag hoppas att det går bra för er och stå på dig mot försäkringsbolaget om det behövs. Det kan gå om man står på sig och kanske får hjälp av ett "vettigt" ombud.

Lycka till!!!!!!!

1 månad?! :eek: Vad var det för problem hästen fick då?

Hoppas verkligen att man på något sätt kan få ut detta, så lång tid måste ju kosta flera hundratusen? Själv är man ju student, men har föräldrar och pojkvän med fast jobb som kan låna om det skulle behövas... men inte så mkt :crazy: . Vad jag kan utläsa av försäkringsvillkoren så får man inte ersättning för kastration, men det står inget om komplikationer efteråt... får nog ringa och kolla med dem på måndag.

Ja, det kan vara klokt att ringa och kolla innan man åker in med hästen. Ta namnet på den du pratar med åxå.

1 . Vad jag kan utläsa av försäkringsvillkoren så får man inte ersättning för kastration, men det står inget om komplikationer efteråt... får nog ringa och kolla med dem på måndag.

Problemet är att försäkringsbolagen inte ersätter för komplikationer till sådant de undantagit från försäkringen heller.

Men ring och fråga, då har du svart på vitt hur det ligger till!

Håller tummarna att det inte är så illa som befarat.

När min häst började blöda 1,5 dygn efter open och jag fick åka upp med honom till Strömsholm tog Folksam det inte på försäkringen.

Det blev ett par turer dit kan jag säga och dyrt:crazy:

Mia

Min häst fick stora komplikationer efter kastrering. Opererades men det hjälpte inte så de fick tillslut avliva honom... Jag hade inga som helst problem med försäkringsbolaget (ag**a).

Min häst fick stora komplikationer efter kastrering. Opererades men det hjälpte inte så de fick tillslut avliva honom... Jag hade inga som helst problem med försäkringsbolaget (ag**a).

Betalade dom operationen ? Vad var det för komplikation ?

Mvh Miaa

Han fick tarmframfall. Ja, jag fick ersättning för operationen och livförsäkring.
Veterinären som gjorde ingreppet kontaktade både veterinärklinik och mitt försäkringsbolag. I mitt fall så sa försökringsbolaget att jag skulle kunna få problem med ersättning om jag INTE åkte till en klinik.

Kommer aldrig mer låta ngn häst bli kastrerad hemma stående... Det var ett av mina värsta dygn. Inte kul att transpotera hästen i så dåligt skick till en klinik.
Operationen lyckades men hästen fick problem efteråt vid uppvaknandet. :cry:

Fy vad hemskt, är ju eventuell operation jag är mest rädd för :cry: .

Min har ju inga problem alls just nu, förutom att det är svullet, inte ont, ingen feber, rör sig och äter som vanligt, men eftersom vet. som var ute sa att det kunde röra sig om bråck/inre infektion så känns det ju bäst att åka in och kolla.

Tarmframfall är det en komplikation till kastrering eller KAN??? dom få det ändå så att säga?
Att det är därför dom tog det på försäkringen om inte annat är jag glad för dom som fått igenom det på försäkringen ;)

Mycket tråkigt det som hände din häst och som någon annan sa jag kommer aldrig mer ta dom stående hemma utan det är klinik som gäller :crazy:

Mvh Miaa

Både ja och nej. Hästen fick tarmframfall pga kanalen i ljumsken var förstor (medfött), men det utlöstes ju pga kastraktionen. Hade jag inte kastrerat honom så hade han kanske fått pungbrock ngn gång i framtiden.

Det var inte meningen att skrämma dig.

Hej,

Kolla med ditt försäkringsbolag. Min förra häst fick problem efter kastrationen och opererades TRE gånger för funikulit (har jag för mig att diagnosen löd). Samtliga operationer och efterbehandlingar ersattes av försäkringsbolaget (A***a) utan något som helst krångel.

Lycka till med hästen.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 859
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 275
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?