Problem efter att ha gått omkull

Bellini

Trådstartare
Min fölunge gick tyvärr omkull i stallgången när hon skulle gå in i boxen för en vecka sedan. Hon skadade sig inte fysiskt men är nu väldigt rädd för att gå in i boxen.
Vi har försökt att träna genom att gå in och ut massvis med gånger och bara ta det lugnt. Men hon blir så spän och hoppar jämfota från stallgången och in. Och då åker hovarna åt alla håll :crazy:
Jag har agt ut spån i gången för att hon inte ska halka fast hon spänner och hoppar rakt upp. Gjorde varken till eller från.

Idag la jag ut en såndär riktig hästfilt över gången och in en bit i boxen, det fungerade faktiskt till viss del! Hon halkade inte fast hon hoppade sådär, och hon var inte rädd för att gå på filten.

´Hur ska jag gå vidare? Vill inte ha en häst som är livrädd för att gå in i boxen :cry:

Sv: Problem efter att ha gått omkull

Om det är halt i stallgången, kan du ju prova o brodda så hästen känner att den får grepp när den går på gången.

Vi har en lite hal stallgång och hästarna blir lite trippiga när de går där..

Halkade hästen när den gick omkull?

Jag skulle nog alltid leda in hästen genom boxdörren och hålla tillbaka i grimman och inte som en del gör att de släpper hästen utanför boxdörren, och hästen får chansen att rusa igenom dörren, men det kanske du gör.

Vi hade en häst som alltid rusade. Det blev bättre med tiden, men han var alltid lite skraj. Ge det lite tid..

Du har ju löst det själv! Fortsätt med filten tills hon märker att hon inte halkar längre!

Det är en fölunge/åring så hon har inga skor.
Jag går alltid in i boxen med henne. Hon halkade till och åkte sen omkull liksom :( Ganska lätt men hon blev ändå skärrad.

Det ska jag göra :)
Tänkte om man kunde göra något mer utöver det, men det räcker ju iofs med att hon inte halkar varje gång hon ska gå in, som hon har gjort pga att hon varit så spänd.

Varför göra så stort problem av det ?
det du gör nu är att säga till henne dag efter dag att det är farligt att gå in i boxen och dessutom händer det konstiga saker utanför den där boxen varje gång :eek: vem skulle inte bli skraj då ?

Jag tycker inte jag gör en stor grej av det inför henne alls! Det vi har gjort är att gå in och ut ur boxen. Inget ståhej eller liknande.

Det kan inte fortsätta såhär eftersom hon kommer förr eller senare gå omkull igen om hon ska hoppa rakt upp och in i boxen så att hovarna far åt alla håll. Och sålänge hon halkar när hon gör det så kommer hon fortsätta att göra på det sättet.

Så du skulle bara fortsatt utan filt på gången och inte tränat på att gå ut och in, utan låtit henne fortsätta med att hoppa in varje insläpp :confused:

Uch jag vet hur du har de. jag har en travare på närmare 170 cm som gick omkull i stallgången som liten och nu har jag ett helsike med henne.. eller inte jag men alla andra. De e bara jag som kan ta ut henne för minsta spänd hon blir innan så hopp/galoperar hon ut ur boxen å slirar hejvilt. inte kul alls men vi köpte 2 gummi mattor å la i gången å in i hennes box och det funkar super =) hon e jätte lugn nu till å med när vissa andra tar in å ut henne..

Det funkar inte å byta box på henne?? det funkade på min!!!
lycka till mvh misen

Hon går ut boxen lugnt för det har inte hänt nåt på vägen ut, det var bara på en riktning så säga och i hennes hjärna är den riktning inte nåt problem.
Men för hennes skuld skulle jag också träna bort det. Men jag håller med dig, Man absolut inte gör saker större bara för att man träna på hästens självsäkerhet/självförtroende. Men jag skulle inte använda filten. Vad om hon på nåt sett trasla foterna i den? Jag skulle heller vara ärligt med henne i det jag gör. Jobba på det som är problemet och inte maska den med nåt annat.

Jag skulle ta henne i stallet tills den punkten du ser hennes "KroppSpåk" ändra, stanna där,låt henne tänka lite. Just då är hennes gräns var det är inte säkert längre. Om hon backa själv låt henne. Men ser till att hon har nosan mot boxen när hon backa. Men bara stå en stund. Om hon på nåt sätt visa nyfikenhen, stå stilla du och låt henne undersöker. Om hon slicka på munen eller ser ut som hon har undersökat färdig, Backa eller vända bort och gå ut igen eller minst till du ser att hennes KS slappna av lite stå still en kort tid sen göra om det igen från början. Att göra så så bygga du upp självförtroande och hon kan ta in det på ett sätt att hon kan bearbete det. Om hon ser ut som hon ska "rusha/späna" (och spratla) förbi gången, det är bättre att backa henne tills hon är den "safe zone" (där hon känna sig bekväm) eller stoppa henne och vända om och börja från början. Efter en kort stund så ser du att den rush/spänings bli mindre och mindre.

Hästar är kännslig för saker som ändras. De är väldigt upmärksam till detta. Om du jobba med filten när du ta bort den så kanske du har problem kvar för nu är det annorlunda för henne.

nu är detta en väldigt enkel beskrivning men det är ett teknik som är proven att fungera så länge du har tålamod. Och ge henne chansen att försöker. Det kan du nästan ser det att det är väldigt lik lastträning samma tänka bakom det.

Äsch, lägg ut en ordentlig gummimatta utanför boxen som får ligga där. Då kommer hon inte att halka och slipper bli skrämd igen. Sedan är det bara att gå som vanligt. Pjoska inte för mycket, tala vänligt och lugnt om att hon är fånig och att det finns inget att vara rädd för. Låt det ta tid. Tillslut så upptäcker hon själv att det inte är farligt att gå in.
Ett tips kan vara att lägga en liten morotsbit i krubban så att hon automatiskt får en belöning när hon går in. :banana:

Nu när jag tog in henne så hade jag filten utlagd (ja jag har hellre den än att hon slår omkull). Hon hoppade lite in de första 2 gångerna men var markant bättre än igår direkt!
3e gången så gick hon ganska lugnt och fint in. Sista gången gick hon helt vanligt :laugh:

Pratade med henne utan att pjoska och det verkade lugna henne också. Jag hoppas det här ska lösa sig helt och att hon blir utan men!

Jag tycker att det är bra att det händer grejer lite då och då (när de inte skadas förstås) för det gör ju att både jag och hästen lär oss någonting. Jag ser över min hantering och hästen lär sig att lita på mig trots att det hände något läbbigt.

Hellre nu än att ha en skvätträdd 6-åring som aldrig lärt sig hantera ovanligheter.

Jag tycker att du har hanterat det här helt rätt.

Ett mer permanent o billigt alternativ är de gröna "gräsmattorna" till balkonger med halkskydd på undersidan.
Är den blöt om fötterna är halrisken stor på slätt golv.

Vilket bra tips :bow:

Funderade på gummimatta och undrade hur jag skulle ha råd, men ditt förslag är ju mycket snällare mot plånboken ;)

För att vara hundra- kan man sätta dubbelhäftande mattejp i hörnen.

Jag har boxmatta i gången där uppbíndningsplatsen är, men har den gröna innanför stalldörren- just där de kommer in med blöta fötter eller t o m snö i fossingarna.

Jättebra tips, det ska jag oxå köpa!:idea:

När den sen "tar slut" använder jag den som markduk med grus på.

Till att täcka diken t. ex.

Ett mer permanent o billigt alternativ är de gröna "gräsmattorna" till balkonger med halkskydd på undersidan.
Är den blöt om fötterna är halrisken stor på slätt golv.

Himla bra tips! :bow:

Min dam och åldermannen i stallet, är lite så där småskraja för att halka när de kommer utifrån o in i stallet. Det kanske vore värt o prova för dem också.

:idea:

Mvh
IH

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Hästvård Min kära lilla tant ponny på 22 år har blivit akut halt igår. Höll på att trilla omkull igår morse påvägen ut ur boxen, självklart fick...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 453
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama