Problem att sitta upp

kkristoferson

Trådstartare
Jag har inga problem att sitta upp på min häst när jag har sadel, men när jag ska rida barbacka och använder pall blir han så grinig, går undan, backar, nappar efter mig, kosparkar.

Någon som har någon idé vad det kan vara som stör honom så hemskt?
 
Sv: Problem att sitta upp

Hur gör du när du ska sitta upp barbacka? Har sett vissa som är väldigt oförsiktiga och både drar väldigt i manen, lägger över ena benet och sen hoppar upp på ryggen med en duns osv. När man sitter upp barbacka ska man vara lika försiktig som när man sitter upp med sadel.
 
Sv: Problem att sitta upp

Hur gör du när du ska sitta upp barbacka? Har sett vissa som är väldigt oförsiktiga och både drar väldigt i manen, lägger över ena benet och sen hoppar upp på ryggen med en duns osv. När man sitter upp barbacka ska man vara lika försiktig som när man sitter upp med sadel.

Han är en känslig liten kille och har protesterat mot det mesta i början, men vi har kommit över uppsittningstjafset, så det är konstigt att det kommer tillbaka och rätt så kraftigt.
Jag är så himla försiktig när jag sitter upp, aldrig förrän han står blick stilla och jag lägger mig över ryggen och tar över benet, så fort jag kommit till att jag lägger mig på honom så är bråket över. Det är så himla konstigt.

Jag drar faktiskt i manen när jag sitter upp med sadel, och han bryr sig inte... helskumt.

Pallen eller mina sittben?
 
Sv: Problem att sitta upp

Enkelt att testa, börja med att sitta upp från pall med sadel och se hur han reagerar.
Jag skulle tippa på att han inte trivs med hur du sitter/rider när du sitter barbacka. Du sitter kanske i bakvikt, du blir kanske lite mer vinglig osv.
 
Sv: Problem att sitta upp

Jag har inga problem att sitta upp på min häst när jag har sadel, men när jag ska rida barbacka och använder pall blir han så grinig, går undan, backar, nappar efter mig, kosparkar.

Någon som har någon idé vad det kan vara som stör honom så hemskt?


Vad gör du annorlunda då - när du ska upp utan sadel? Pallen är ju lätt, bara att ställa fram och använda dagligdags så han vänjer sig. Fungerar det normalt att rida utan sadel, inga späningar/ovilja/annat då? Du ska inte sitta bak på sittbenen, utan på "trekanten", men det vet du säkert redan.

Är han mest lite spänd vid barbackauppsittningen men fungerar fint under ridning, hade jag haft en medhjälpare vid uppsittning och gett godis när han står still. Samt alltid använt pall - även med sadel.
 
Sv: Problem att sitta upp

Enkelt att testa, börja med att sitta upp från pall med sadel och se hur han reagerar.
Jag skulle tippa på att han inte trivs med hur du sitter/rider när du sitter barbacka. Du sitter kanske i bakvikt, du blir kanske lite mer vinglig osv.

Ska ta och testa om det är pallen det beror på, tycker dock att det är bra att få den lilla stretchen när jag sitter upp i sadel :)
Antingen tycker han illa om pallen (ska erkänna att han trampat sönder ett par, men det har funkat bra efter det, så att det ska komma långt efteråt är så konstigt), eller så är det att jag sitter utan sadel...
Kanske är bra det här så jag kommer igång att rida i sadel igen :)
 
Sv: Problem att sitta upp

Vad gör du annorlunda då - när du ska upp utan sadel? Pallen är ju lätt, bara att ställa fram och använda dagligdags så han vänjer sig. Fungerar det normalt att rida utan sadel, inga späningar/ovilja/annat då? Du ska inte sitta bak på sittbenen, utan på "trekanten", men det vet du säkert redan.

Är han mest lite spänd vid barbackauppsittningen men fungerar fint under ridning, hade jag haft en medhjälpare vid uppsittning och gett godis när han står still. Samt alltid använt pall - även med sadel.


Du har rätt att jag kan ju använda pallen när jag har sadel, men jag har mest ridit barbacka och det har inte varit några problem tidigare.
Ger honom inte godis från hand, men han blir minst lika nöjd av röstberöm.
 
Sv: Problem att sitta upp

KL

Ridit med sadel i två dagar nu och det är inga problem...

Kan även berätta att jag övat upp- och avsittning barbacka med honom massor med gånger, har inte suttit upp förrän han stått stilla. Upp och ner, tills han varit cool och avslappnad och nästa dag har det varit lika igen, bara att börja om.
Man ledsnar ju... :crazy:
 
Sv: Problem att sitta upp

Hehe - förstår att du tröttnar. Men som jag skrev innan, funkar han normalt att rida utan sadel? Är det bara själva uppsittningen som är krånglig, efter det är han som vanligt? Då tror jag det bara är att fortsätta traggla...
 
Sv: Problem att sitta upp

Hehe - förstår att du tröttnar. Men som jag skrev innan, funkar han normalt att rida utan sadel? Är det bara själva uppsittningen som är krånglig, efter det är han som vanligt? Då tror jag det bara är att fortsätta traggla...

Nu är det ju så att han är lite speciell min kille, och vi har inte kommit så långt i ridningen. Han hade bara gått och skrotat i fem-sex år när jag köpte honom och har inte haft några krav på sig. Han är skitjobbig i ridningen, men har börjat lugna sig västentligt. Men det är egentligen ingen skillnad när jag rider honom utan det är bara uppsittningen barbacka. Jag tror att jag kör sadel ett tag, så kanske det löser sig.
Men det är fortfarande skumt.. :)
 
Sv: Problem att sitta upp

Han är väl ovan. Har de inte ridits barbacka så mycket känns det konstigt för dem i början, vikten fördelas sämre, allting känns annorlunda. Kan han inte så mycket och hetsar upp sig får man ta det i Babysteps.
 
Sv: Problem att sitta upp

Han är väl ovan. Har de inte ridits barbacka så mycket känns det konstigt för dem i början, vikten fördelas sämre, allting känns annorlunda. Kan han inte så mycket och hetsar upp sig får man ta det i Babysteps.

Jo nog är det babysteps som gäller. Jag har dock ridit honom väldigt mycket barbacka för jag letade sadel länge.. Förra ägaren (travkille) sa dock att han inte gillade att blir sutten på barbacka.. så han har väl fått något återfall :)
 
Sv: Problem att sitta upp

Och, han har ju sina olater, han låter inte vem som helst sitta upp. Om det är någon som ska upp som inte varit där på ett tag, då piper han åt dem, ett litet hingsttjut...
Ja.. du hör ju, jag har det jag gör :)
 
Sv: Problem att sitta upp

KL

Ridit med sadel i två dagar nu och det är inga problem...

Kan även berätta att jag övat upp- och avsittning barbacka med honom massor med gånger, har inte suttit upp förrän han stått stilla. Upp och ner, tills han varit cool och avslappnad och nästa dag har det varit lika igen, bara att börja om.
Man ledsnar ju... :crazy:

Då skulle jag säga att han antagligen upplever ett obehag av själva barbackaridandet. Kanske inte så mycket att han vill slänga av dig(ännu) men nog för att han ska försöka visa dig innan du sitter upp.

Jag tycker att det låter som att du har en smart och duktig häst som säger vad han behöver.
Va lika smart, och lyssna på honom.

Att han "börjar om" med att krångla varje gång betyder ju at tvarje gång är du tålmodig, övertygar honom om att det är ingen fara, det kommer inte göra ont/vara obehagligt. Och sedan ÄR det ändå obehagligt.
Självklart krånglar han då nästa gång.
Och så börjar du om från början.

Så gör som hästen säger, av olika anledningar vill han ha sadel.
 
Sv: Problem att sitta upp

Då skulle jag säga att han antagligen upplever ett obehag av själva barbackaridandet. Kanske inte så mycket att han vill slänga av dig(ännu) men nog för att han ska försöka visa dig innan du sitter upp.

Jag tycker att det låter som att du har en smart och duktig häst som säger vad han behöver.
Va lika smart, och lyssna på honom.

Att han "börjar om" med att krångla varje gång betyder ju at tvarje gång är du tålmodig, övertygar honom om att det är ingen fara, det kommer inte göra ont/vara obehagligt. Och sedan ÄR det ändå obehagligt.
Självklart krånglar han då nästa gång.
Och så börjar du om från början.

Så gör som hästen säger, av olika anledningar vill han ha sadel.


Den här tanken har slagit mig, men även om han är ruggigt smart så trodde jag inte, SÅ "smart". Men du har nog rätt och lite dåligt samvete får jag... precis som du säger; att jag verkligen övertygar honom att det är lugnt, så är det inte det.

Idag krånglade han lite vid uppsittning med sadel, men jag hade longerat innan och han tyckte att vi var klara. Så det var bara en pytteprotest... ja, han är inte dum inte... :)
Han ska få vila från min rumpa ett tag.
 
Sv: Problem att sitta upp

Sen kan det ju också vara så att han har "återgått" till krånglet vid uppsittning för att det kanske en gång var obehagligt.

Som du skrev så sa den tidigare ägaren till dig att hästen inte gillade att ridas barbacka.
Detta betyder troligen att det har skett något tidigare i hästens liv som gett honom "dåliga upplevelser" av barbackaridning.

Sen kan allt ha gått bra när du red barbacka på honom och han "kom över" problemet.
Men så kanske det har hänt någon gång att han exempelvis kan ha haft träningsvärk i ryggen och du red barbacka och det var obehagligt för honom. Så hamnar han i samma spår igen.

Nu säger jag inte att det behöver vara så, bara att det kan vara så enkelt. Vissa beteenden/men sätter sig djupt och det krävs ibland rätt så lite för att trigga igång dessa beteenden igen.

Lycka till! :)
 
Sv: Problem att sitta upp

KL

Tack för alla tips! Vi rider med sadel ett tag, så får vi se sen hur det går.
Kom just från stallet och det är 20 minusgrader... hade varit skönt att sätta sig barbacka på en varm och go häst. Blir vila i morgon :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 265
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp