Problem att hålla vikten.

C

C_J

Hej.

Har ni hästar som har problem att hålla hullet?
Jag har ett halvblod på 15år som vid mista lilla förändring i livet tappar i vikt, ganska mycke till och med. Han har varit sån sen han var liten, han är jätte känslig för förändringar och "svår" att hålla i hull.

Han äter:

Morgon
0,25L betfor (som sedan blöts upp med mycke vatten)
0,75kg Vital senior müslie från eggerman
0,5 msk vitlök (bespara mig föreläsningar om vitlök jag känner till dom)
1 kaffemått rapsolja
3 morötter
Obegränsat med hö

Middag
Obegränsat med hö (om han är inne annars gräs i hagen)

Kväll
0,50L betfor (som sedan blöts upp med mycke vatten)
0,75kg vital senior från eggerman
0,5 msk vitlök (bespara mig föreläsningar om vitlök jag känner till dom)
1dl loppefrö
0,5msk bockhornsklöver
1dl kamomill
1kaffemått olja
3 morötter
Obegränsat med hö.

Ska köpa Lusern stå till honom idag som jag blev rådd av hon jag köper mina loppfrö, vitlök och kamomill av, hon är inte foderkonsulent men hon har läst på mycket om foder och fodersamansättningar så hon rekomenderade Lusern Stå i stället för Lusern pellets.
Höet han får är annalyserat och har jättebra värden.

Bockhornsklöver hade jag som kur till honom när vi bytte stall, det tog slut för typ 2-3veckor sen, nu har jag varit iväg på semester och typ inte träffat honom på 3veckor så i söndags när jag såg honom hade han tappat i vikt igen :cry:

Han fick tänderna raspade förra året så det är kanske dags att ta en titt på dom igen men vid det tillfället hade han inga problem, hade fina tänder. Han är avmaskad innan han gick ut i sommarhagen d.v.s i juni. Han vaccineras regelbundet.
Han har inte gått ute dygnet runt eftersom jag är rädd att han tappar i hull då så han har gått ute ca 12timmar/dag och haft samma fodervanor sen i januari nu.

Har ni några andra tips för att hålla hästen i hull lättare?
.

Sv: Problem att hålla vikten.

Jag har samma problem. Tar tacksamt emot råd och tips.

Fri tillgång på hö är ju bra, men hur mycket får han i sig? Vad är "jättebra värden" vad som är bra beror ju helt på vilken häst som ska äta det. Kanske det blir för mycket av det goda av nånting för din häst?

Avmaskad med vilket medel? Vad innebär "regelbundet"? Träckprov taget? När avmaskad mot bandmask senast och med vilket medel? (just den här biten är mitt favoritämne :-) )

Har du möjlighet att öka på kraftfodermängden av det seniorfoder du ger?

Har du samma hö nu som i januari? Kanske det behövs en justering av foderstaten iom nytt höparti?

Har du nån bild, det skulle vara intressant att se hur han blir när han är tunn.

Hoppas du orkar svara på alla miljoner frågor. Det är ju inte så lätt att ge råd när man inte vet så mycket om hästen eller ens sett den IRL.

Fri tillgång på hö är ju bra, men hur mycket får han i sig? Vad är "jättebra värden" vad som är bra beror ju helt på vilken häst som ska äta det. Kanske det blir för mycket av det goda av nånting för din häst?

Jag har inte dom exakta värdena i huvudet, men kan ta reda på det.
Vi bytte stall i slutet av maj, ägaren där annalyserar sitt hö vid varje skörd. Och min kompis + stallägaren säger att värdena är jätte bra.
Själv är jag inte SÅ insatt i det. Men ska absolut ta reda på värdena och ta kontakt med den jag köper Vitalen av för hon sätter ihop foderstater.

--
Avmaskad med vilket medel? Vad innebär "regelbundet"? Träckprov taget? När avmaskad mot bandmask senast och med vilket medel? (just den här biten är mitt favoritämne :-) )

Han avmaskades med Bandmint vet 44%, och det var veterinären som rådde till den och gav mig recept.
Vaccination regelbundet innebär att han vaccineras varje år enligt rekomendation på dom olika vaccinationerna.

--

Nej, han får redan 0,5kg mer än orginal mängd i samråd med foder återförsäljaren, veterinär och hon jag köper mina loppfrö e.t.c av

--
Har du samma hö nu som i januari? Kanske det behövs en justering av foderstaten iom nytt höparti?

Nej det har jag inte, det höet jag hade november-maj var skit kasst. Vi bytte som sagt stall i slutet av maj så han har haft detta juni-augusti nu är det väl ett nytt parti anntar jag. Vet inte riktigt, kom nyss hem från semestern.

--
Har du nån bild, det skulle vara intressant att se hur han blir när han är tunn.

Kan ta en idag, tror inte dom jag tog i söndags är till så mycke hjälp nämligen.

--
Hoppas du orkar svara på alla miljoner frågor. Det är ju inte så lätt att ge råd när man inte vet så mycket om hästen eller ens sett den IRL.

Jag är tacksam för råd och tips så jag svarar gladeligen på frågorna för att få svar på mina egna så att säga :)

Han avmaskades med Bandmint vet 44%, och det var veterinären som rådde till den och gav mig recept.

Avmaskades han med enkel eller dubbel dos första gången? Dubbel dos behövs för att ta bandmasken som är en parasit som ofta ger upphov till avmagring.

Hur ofta har du avmaskat med Banminth? Det medlet tar bara vuxna maskar, så 4v efter avmaskning sprider han lika mycket ägg igen ut i sin hage. Det kan ju vara så att han bär på en stor parasitbörda, eller också inte alls. Det går oftast inte att säga utan att ta träckprov. Om det gått mer än 4v sen du avmaskade senast med Banminth så kan du ta prov nu.

Kommer du ihåg hur han är avmaskad andra år? Svårighet att hålla hull kan ju komma sig av stor parasitbörda som är "yngre" stadier av maskarna som Banminth inte kommer åt.

Jättebra om du kan återkomma med hövärdena och bilder!

Avmaskades han med enkel eller dubbel dos första gången? Dubbel dos behövs för att ta bandmasken som är en parasit som ofta ger upphov till avmagring.

Han fick hela sprutan d.v.s han fick för 600kg vilket han inte väger, han är 153-155cm i manken så han väger la max 500kg. Vägde honom för 1,5år sen men mins inte vad han vägde då :(

--
Hur ofta har du avmaskat med Banminth? Det medlet tar bara vuxna maskar, så 4v efter avmaskning sprider han lika mycket ägg igen ut i sin hage. Det kan ju vara så att han bär på en stor parasitbörda, eller också inte alls. Det går oftast inte att säga utan att ta träckprov. Om det gått mer än 4v sen du avmaskade senast med Banminth så kan du ta prov nu.

Banminthen är ny för i år, förra året hade jag ett annat men mins inte vad det hette, har det uppskrivet någon stans men inte i närheten just nu. Ja det är mer än 4veckor sen, han avmaskades i juni. Jag använder mig av ett avmaskningsmedel 2-3år sen byter jag, men mot styngflugan finns ju bara 1 medel vad jag vet.

--
Kommer du ihåg hur han är avmaskad andra år? Svårighet att hålla hull kan ju komma sig av stor parasitbörda som är "yngre" stadier av maskarna som Banminth inte kommer åt.
Jättebra om du kan återkomma med hövärdena och bilder!

Jag avmaskar 3gånger/år innan bete, efter bete och sen i november mot styngflugan.

OK, då är det stor risk att han kan ha en hel del mask. Ingen avmaskning gjord mot bandmask de senaste åren då. Det andra medlet är troligtvis Ivomec. Börja med träckprov, det finns flera alternativ t.ex. KollaMasken.

Vad gäller parasitfrågor i övrigt kan det vara läge att höra med en veterinär som är mer uppdaterad på parasitologi än vad din låter som att h*n är. Alla veterinärer kan ju inte vara experter inom alla områden!

OK, då är det stor risk att han kan ha en hel del mask. Ingen avmaskning gjord mot bandmask de senaste åren då. Det andra medlet är troligtvis Ivomec. Börja med träckprov, det finns flera alternativ t.ex. KollaMasken.

Vad gäller parasitfrågor i övrigt kan det vara läge att höra med en veterinär som är mer uppdaterad på parasitologi än vad din låter som att h*n är. Alla veterinärer kan ju inte vara experter inom alla områden!

Det jag hade i fjol var nått värsting preparat som tog ALLT sa dom på apoteket. Mins inte vad det hette bara ska se om jag hittar den antekningen någon stans :)

Om han nu hade haft mask skulle han inte fortsätta att magra hela tiden då??
Det går ju liksom att få upp honom i vikt igen. Han magrade sista tiden i förra stallet för att han vantrivdes jätte mycke, hästarna kom knappt ut om dagarna, dom fick inte mat på bestämda tider o.s.v

Denna gången tror jag det beror på
1. Nytt parti hö troligen med lite andra värden.
2. Hans kompis (min andra häst) bytte hage och blev hagkompis med stallets nyhemkomna hingst eftersom den ej kunde gå med dom andra. Halvblodet hade ändå kvar 3kompisar. Min andra häst är nu tillbaka i hagen med honom. Men då har en annan häst från flocken plockats ut för att gå med hingsten.
3. En häst från hans flock såldes och försvann alltså från flocken, det var ett sto som han tyckte mycket om. Så 2st hagkompisar har försvunnit på kort tid.
4. Bockhornsklövern är tog slut.
5. Under en månad fick han äta Classik Mix då Vitalen tillfälligt var slut hos återförsäljaren.
6. Det har kommit 2-4 nya hästar i stallet sen han flyttade in, varav en av dom blev en ny kompis i hagen. Ett sto som han är heltänd på och även gjort antydan till att betäcka en gång under tiden hon skenbrunstade.

Finns mycke som ändrats runt honom nu nämligen, mycke som jag egentligen inte reflekterat över men som jag nu började tänka på i samband med att vi pratade om mask.
Som jag förstått det så magarar dom ju mer och mer om dom har mask, han magrar men går upp igen, han är ej uppblåst/väderspänd vilket dom väl oxå kan bli av mask.
Jag ska ta ett täckprov för att vara säker men jag är tämligen säker på att detta beror på alla förändringar som skett.

Nej, han får redan 0,5kg mer än orginal mängd i samråd med foder återförsäljaren, veterinär och hon jag köper mina loppfrö e.t.c av

Fast detta kan du väl inte låta en foderförsäljare, veterinär eller loppfröförsäljare avgöra heller. Varför ska dom det ? Vad är orginalmängd, mängd som rekomederas på påsen eller vad ?

Fast detta kan du väl inte låta en foderförsäljare, veterinär eller loppfröförsäljare avgöra heller. Varför ska dom det ? Vad är orginalmängd, mängd som rekomederas på påsen eller vad ?

Återfösäljaren har ju klart varit i kontakt med eggerman.
Återfösäljaren är dessutom utbildad i att sätta samman foderstater så det är nog ingen fara med det, han har dessutom ätit detta i snart 2år.

Senast ändrad av en moderator:

Vila: 200 g per 100 kg kroppsvikt. Lätt till medelhårt arbete: 250-400 g per 100 kg kroppsvikt. Vid mindre mängd rekommenderas tillskott av ett vitamin- och mineralfoder.

Vilket innebär att han skulle kunna äta 2000-2200g/dag utan att det skulle vara farligt för honom.
Han äter 1500g/dag.

Fast en rekomendation på en påse är ju enbart en rekomendation, inget man måste följa. Behöver din häst mer än så, då ska du ge den mer oavsett vad påsen säger.

Fast en rekomendation på en påse är ju enbart en rekomendation, inget man måste följa. Behöver din häst mer än så, då ska du ge den mer oavsett vad påsen säger.

Ja men man ska ju inte ge för mycke av ett fullfoder heller eftersom det innehåller den rekomenderade mängden vitaminer & mineraler och det bör man ju inte överdosera.

Hästen gör sig av med masken varefter själv vilket kan medverka till att hästen tar sig igen. Maskarna lever ju inte för evigt om man inte avmaskar.

Det låter som om du hade Equimax förra året, och det är ju bra! Det tar nämligen alla stadier av bandmasken. Dock är det ju lätt att hästen återsmittas och det kan behövas en bandmaskavmaskning även nu i höst.

Suveränt att du kommer på andra saker, det är ju mycket spåna som behövs. Det är inte alltid lätt att komma på allting direkt. Man får liksom tänka i nya banor ibland!

Hästen gör sig av med masken varefter själv vilket kan medverka till att hästen tar sig igen. Maskarna lever ju inte för evigt om man inte avmaskar.

Det låter som om du hade Equimax förra året, och det är ju bra! Det tar nämligen alla stadier av bandmasken. Dock är det ju lätt att hästen återsmittas och det kan behövas en bandmaskavmaskning även nu i höst.

Suveränt att du kommer på andra saker, det är ju mycket spåna som behövs. Det är inte alltid lätt att komma på allting direkt. Man får liksom tänka i nya banor ibland!

Ja precis man får pussla ihop lite efter hand :idea:
Equimax låter bekant så det var det säkert...tar det styngflugan oxå?
För då skulle jag kunna avmaska med det i november då ju när han ändå ska ha för styngflugan menar jag.
Ska avmaska honom med banminten nu när sommarhagen stänger för vintersesången. Man vill ju inte byta för ofta för då ökar ju risken för recistens.

Ska du ändå ta Equimax (ja, den tar styngflugelarverna) så skippa Banminthen nu om du ändå inte tagit prov som visar att det behövs.

Equimax kan du ge så snart det varit frost ordentligt.

Ska du ändå ta Equimax (ja, den tar styngflugelarverna) så skippa Banminthen nu om du ändå inte tagit prov som visar att det behövs.

Equimax kan du ge så snart det varit frost ordentligt.

Men jag måste ju avmaska vid betesbyte :confused:

Den vanligaste orsaken till viktnedgång är för lite foder. En svårfödd häst behöver ofta ligga i de övre intervallerna av rekommenderad dagsgiva och om du inte kan ge tillräckligt av det seniorfoder du har tycker jag att du ska byta. Ta reda på höets värden och förlita dig inte på att någon annan "vet" att det är bra.

Kontrollera hästens tänder - om han är äldre behövs de säkert inte raspas (risken är då istället att man skyndar på det senila glatbettet), men seniorer har ofta problem med foderinpackningar, tandfrakturer, karies mm som påverkar möjligheterna att tillgodogöra sig fodret. Låt en veterinär som vidareutbildat sig på hästtandvård undersöka hästen. Du kan ringa till Sveriges Veterinärförbund eller Djurtandvårdskliniken i Söderköping för att få information om en sådan vet nära dig.

Är hästen stressad kan han ha magsår. Detta påverkar vikten som du beskriver. Jag skulle personligen akta mig för "konstigheter" som kamomill och bockhorn och allt vad du skriver. Brist på sådant leder knappast till avmagring - då hade fler hästar än din sett eländig ut!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka