C
C_J
Hej.
Har ni hästar som har problem att hålla hullet?
Jag har ett halvblod på 15år som vid mista lilla förändring i livet tappar i vikt, ganska mycke till och med. Han har varit sån sen han var liten, han är jätte känslig för förändringar och "svår" att hålla i hull.
Han äter:
Morgon
0,25L betfor (som sedan blöts upp med mycke vatten)
0,75kg Vital senior müslie från eggerman
0,5 msk vitlök (bespara mig föreläsningar om vitlök jag känner till dom)
1 kaffemått rapsolja
3 morötter
Obegränsat med hö
Middag
Obegränsat med hö (om han är inne annars gräs i hagen)
Kväll
0,50L betfor (som sedan blöts upp med mycke vatten)
0,75kg vital senior från eggerman
1dl loppefrö
0,5msk bockhornsklöver
1dl kamomill
1kaffemått olja
3 morötter
Obegränsat med hö.
Ska köpa Lusern stå till honom idag som jag blev rådd av hon jag köper mina loppfrö, vitlök och kamomill av, hon är inte foderkonsulent men hon har läst på mycket om foder och fodersamansättningar så hon rekomenderade Lusern Stå i stället för Lusern pellets.
Höet han får är annalyserat och har jättebra värden.
Bockhornsklöver hade jag som kur till honom när vi bytte stall, det tog slut för typ 2-3veckor sen, nu har jag varit iväg på semester och typ inte träffat honom på 3veckor så i söndags när jag såg honom hade han tappat i vikt igen
Han fick tänderna raspade förra året så det är kanske dags att ta en titt på dom igen men vid det tillfället hade han inga problem, hade fina tänder. Han är avmaskad innan han gick ut i sommarhagen d.v.s i juni. Han vaccineras regelbundet.
Han har inte gått ute dygnet runt eftersom jag är rädd att han tappar i hull då så han har gått ute ca 12timmar/dag och haft samma fodervanor sen i januari nu.
Har ni några andra tips för att hålla hästen i hull lättare?
.
Har ni hästar som har problem att hålla hullet?
Jag har ett halvblod på 15år som vid mista lilla förändring i livet tappar i vikt, ganska mycke till och med. Han har varit sån sen han var liten, han är jätte känslig för förändringar och "svår" att hålla i hull.
Han äter:
Morgon
0,25L betfor (som sedan blöts upp med mycke vatten)
0,75kg Vital senior müslie från eggerman
1 kaffemått rapsolja
3 morötter
Obegränsat med hö
Middag
Obegränsat med hö (om han är inne annars gräs i hagen)
Kväll
0,50L betfor (som sedan blöts upp med mycke vatten)
0,75kg vital senior från eggerman
1dl loppefrö
0,5msk bockhornsklöver
1dl kamomill
1kaffemått olja
3 morötter
Obegränsat med hö.
Ska köpa Lusern stå till honom idag som jag blev rådd av hon jag köper mina loppfrö, vitlök och kamomill av, hon är inte foderkonsulent men hon har läst på mycket om foder och fodersamansättningar så hon rekomenderade Lusern Stå i stället för Lusern pellets.
Höet han får är annalyserat och har jättebra värden.
Bockhornsklöver hade jag som kur till honom när vi bytte stall, det tog slut för typ 2-3veckor sen, nu har jag varit iväg på semester och typ inte träffat honom på 3veckor så i söndags när jag såg honom hade han tappat i vikt igen
Han fick tänderna raspade förra året så det är kanske dags att ta en titt på dom igen men vid det tillfället hade han inga problem, hade fina tänder. Han är avmaskad innan han gick ut i sommarhagen d.v.s i juni. Han vaccineras regelbundet.
Han har inte gått ute dygnet runt eftersom jag är rädd att han tappar i hull då så han har gått ute ca 12timmar/dag och haft samma fodervanor sen i januari nu.
Har ni några andra tips för att hålla hästen i hull lättare?
.