Problem att hålla vikten.

Sv: Problem att hålla vikten.

Du förstår väl att du måste börja med att kontrollera att det inte finns någon sjukdom bakom viktminskningen? Till sjukdom räknar jag även tandproblem och parasiter.

Du förstår väl att du måste börja med att kontrollera att det inte finns någon sjukdom bakom viktminskningen? Till sjukdom räknar jag även tandproblem och parasiter.

Veterinär kommer den 26/9.
Så ja det förstår jag att jag måste!
Ingen annan som är i kontakt med hästen anser att han tappat i vikt så troligen är det jag som inbillat mig och sett honom i en väldigt skum vinkel i hagen.
Man ser inte evbenen och han är i allmänhet precis som han brukar vara, pigg och med glimten i ögat.

Analysrapport

Provtagningsdatum: 2008-06-10
Provet ankom: 2008-06-10
Analysrapport klar: 2008-06-16
Provtyp: Grönmassa
Djurslag: Häst
Provets märkning: Grönmassa 1:a skörd

Näringsinnehåll till häst
Torrsubstans: 84%
Smältbart råprotein: 115g/kg foder
Energi, Foder: 9,8MJ/kg foder
Kalcium Ca: 4,7g/kg foder
Fosfor P: 2,6g/kg foder
Magnesium Mg: 1,5g/kg foder
Kalium K: 17,0g/kg foder

Råprotein: 180g/kg Torrsubstans
Smältbart råprotein: 138g/kg Torrsubstans
Energi: 11,7MJ/kg Torrsubstans
Kalcium Ca: 5,6g/kg Torrsubstans
Fosfor P: 3,1g/kg Torrsubstans
Magnesium Mg: 1,8g/kg Torrsubstans
Kalium K: 20,3 g/kg Torrsubstans

Roland Svanberg/0510-88714
Ansvarig lantbruksservice

ETt näringstätare foder = ett som innehåller mer energi och protein per kilo foder.

1 kg av foder A kan motsvara ½ kg av foder B och 3 kg av foder C. Hänger du med?

Som jmf så är ditt eggersman inget annat än dyr havre näringsmässigt. Tyvärr.

Hestekraft är det mest komplett näringstäta jag hittat. Det är 12,7 MJ per kilo foder och 137 gr smältbart protein.

Havre innehåller ca 11 MJ och 80 gr srp/kg foder. Dvs EXAKT samma värden som ditt eggersman.

Alltså, ge mer foder eller byt foder, beroende på om du bara behöver mer MJ eller behöva höja proteinet med, och beroende på om hästen kan tänka sig att äta med.

Din stallägare är tyvärr inte speciellt kunnig på foderstater utefter det du har skrivit i tråden. tyvärr är att LÅTA kunnig inte samma sak som att VARA det. Min pappa har haft ponnyer i 30 år och LÅTER väldigt säker på sin sak. Och det har ju fungerat i 30 år så det måste ju vara rätt. Att han har noll koll i realiteten är en annan sak.. Han kan fodra lättfödda ponnyrackare som tål en viss proteinbrist, men det är också allt. Skulle han få fodra mitt fullblod skulle det ta en ände med förskräckelse t ex.

Så, tyvärr men du bör inte sätta alltför stor tilltro till stallägaren. Och det foder du nu ger är näringsmässigt en ruskigt dyr havre bara =/

Usch det var inte så uppmuntrande...
Har publicerat analysrappoerten, ta gärna en titt på den.

Silaget är superduperbra, så du har en excellent grund att bygga på. Helt perfekt för en svårfödd rackare (var bor du, jag tänkte bara.. låna lite *S*)

Då får vi ta nästa steg. Hur mycket hösilage i kilo räknat äter han av silaget? (Det jag vill se är hur mycket energi han får i sig/dygn, om det är såpass att han 'borde' även som svårfödd klara sig, eller om svaret kan finnas där).

När du har ett sådant silage i botten kan du ge ditt eggersman om du vill, vill du spara pengar kan du ge havrekross istället, men silaget har sån lysande kvot att det är sak samma vad du ger för kraftfoder eg rent så.

Men kuggfrågan just nu är - hur mycket silage äter han per dygn?

Silaget är superduperbra, så du har en excellent grund att bygga på. Helt perfekt för en svårfödd rackare (var bor du, jag tänkte bara.. låna lite *S*)

Då får vi ta nästa steg. Hur mycket hösilage i kilo räknat äter han av silaget? (Det jag vill se är hur mycket energi han får i sig/dygn, om det är såpass att han 'borde' även som svårfödd klara sig, eller om svaret kan finnas där).

När du har ett sådant silage i botten kan du ge ditt eggersman om du vill, vill du spara pengar kan du ge havrekross istället, men silaget har sån lysande kvot att det är sak samma vad du ger för kraftfoder eg rent så.

Men kuggfrågan just nu är - hur mycket silage äter han per dygn?

Han har fritillgång till silaget typ så jag vet inte exakt i kg vad han får/dygn, men han äter upp, det är ibland på morgonen som han har lite kvar för att han har så brottom ut i hagen :rofl:

Men det är ju skönt att det inte är något större fel på fodret jag ger nu :)

Tack så mycke för svaret :)

Halvblodet väger: Vägd med viktmåttband idag, 478-484kg
Mankhöjd: 155cm

P.R.E:n väger:
Vägd med viktmåttband idag, 582-589kg
Mankhöjd: ca 160cm

Han har fritillgång till silaget typ så jag vet inte exakt i kg vad han får/dygn, men han äter upp, det är ibland på morgonen som han har lite kvar för att han har så brottom ut i hagen :rofl:

Men det är ju skönt att det inte är något större fel på fodret jag ger nu :)

Tack så mycke för svaret :)

Nja, fel är det inte på det, men kan ju vara för lite.

Men den tid han står inne, hur många kilo äter han då, och hur lång tid står han inne? Det ger en ledtråd ang vad dygnsförbruket är ju =)

Nja, fel är det inte på det, men kan ju vara för lite.

Men den tid han står inne, hur många kilo äter han då, och hur lång tid står han inne? Det ger en ledtråd ang vad dygnsförbruket är ju =)

Lättare att säga när han är ute..
han släpps ut ca 8-9 på förmiddagen och kommer in vid 19-20 på kvällen, ibland kommer han in vid 18.
Jag vet inte riktigt hur många kilo det kan vara eftersom han får en stor hög 2-3gånger/dag ovägt, kan väl vara 7-8kg i varje hög så minst 14kg/dag är det + gräs i hagen (där dom pressat hösilage till första skörden), när han fick vanligt hö fick han 2st balar/dag så det är drygt 20-25kg.

Det är enorma mängder i hans högar alltså och hon ger honom mer nu eftersom jag tyckte han behövde det. Han är bland dom minsta bortsett från ponnysarna men han får mest hösilage av dom i stallet han får samma mängd om inte mer än deras tävlingshäst.

kan väl vara 7-8kg i varje hög

Det ska du inte vara så säker på. I ett stall jag stod, gick min häst med 2 andra. Alla skulle ha 5 kg var = 15 kg. Stallägaren förberedde alltid en hög utanför hagen, en gång vägde jag hela högen...det var bara 7 kg. Fattades alltså 8 kg. Stallägaren TYCKTE det såg ut som det eller det kilot eftersom högen var så stor.

Det ska du inte vara så säker på. I ett stall jag stod, gick min häst med 2 andra. Alla skulle ha 5 kg var = 15 kg. Stallägaren förberedde alltid en hög utanför hagen, en gång vägde jag hela högen...det var bara 7 kg. Fattades alltså 8 kg. Stallägaren TYCKTE det såg ut som det eller det kilot eftersom högen var så stor.

Ja fast jag tror inte stallägaren är sådan där jag står för hon ökade min häst hösilage när jag sa hur mycke jag hade gett honom innan.
Han får när han kommer in från hagen en stor hög, sen får han när det är dags för kvällsmaten vid 21 en lika stor om inte större hög och sen får han på morgonen.
Jag kan ju be henne börja väga men jag anser det ganska onödigt.

Ingen i stallet tyckte min häst hade tappat i vikt så det var väl bara jag som inbillade mig coh såg honom i fel vinkel. Viktmässigt ligger han bra för sin storlek.

Ber om ursäkt om mitt inlägg lät otrevligt, det var inte meningen.
Är lite stressad när jag skriver så de blir lite dumt uttryck ibland :p

Lättare att säga när han är ute..
han släpps ut ca 8-9 på förmiddagen och kommer in vid 19-20 på kvällen, ibland kommer han in vid 18.
Jag vet inte riktigt hur många kilo det kan vara eftersom han får en stor hög 2-3gånger/dag ovägt, kan väl vara 7-8kg i varje hög så minst 14kg/dag är det + gräs i hagen (där dom pressat hösilage till första skörden), när han fick vanligt hö fick han 2st balar/dag så det är drygt 20-25kg.

Det är enorma mängder i hans högar alltså och hon ger honom mer nu eftersom jag tyckte han behövde det. Han är bland dom minsta bortsett från ponnysarna men han får mest hösilage av dom i stallet han får samma mängd om inte mer än deras tävlingshäst.

Kan du väga maten han får inne en dag är du snäll?

En stor hög är nämligen vanskligt. Jag kan få ponnyns 4 kg att se ut som en stor hög om jag vill.

Fbl fyllde jag påsar åt idag, för innematen. Jag är ovan med den vikten än så har den INTE 'i fingrarna än'. Jag packade så jag trodde det var 14 kg.. massor såg det ut som, och kändes som det vägde ett TON. Det var 7 - 8 kg.. *harkel*

Skulle jag fluffa det skulle det bli en monsterhög med silage som skulle se ut som han kunde bada i det.

Så väg under en, eller helst flera dagar.

Kan du väga maten han får inne en dag är du snäll?

En stor hög är nämligen vanskligt. Jag kan få ponnyns 4 kg att se ut som en stor hög om jag vill.

Fbl fyllde jag påsar åt idag, för innematen. Jag är ovan med den vikten än så har den INTE 'i fingrarna än'. Jag packade så jag trodde det var 14 kg.. massor såg det ut som, och kändes som det vägde ett TON. Det var 7 - 8 kg.. *harkel*

Skulle jag fluffa det skulle det bli en monsterhög med silage som skulle se ut som han kunde bada i det.

Så väg under en, eller helst flera dagar.

Problemet är att jag bor 2,5mil ifrån stället där jag har hästarna så jag är inte där alla gånger hästarna får mat är bara där på eftermiddagen eller kvällen ibland innan dom fått mat ibland efter någon gång precis när dom får.
Men jag ska försöka.

Man SKA reagera när hästen ser ut att ändra sig. Det är lätt att bli hemmablind och att du var iväg kan vara "triggern" som gjorde att du såg att han höll på att ändra sig. Det kan ju vara så att du hann stoppa det i tid?

Man SKA reagera när hästen ser ut att ändra sig. Det är lätt att bli hemmablind och att du var iväg kan vara "triggern" som gjorde att du såg att han höll på att ändra sig. Det kan ju vara så att du hann stoppa det i tid?

Ja jag vet inte, eller så var det bara så att jag helt enkelt såg honom i helt fel vinkel, för ingen annan i stallet och inte heller tjejen som rider honom när jag är bortrest eller jobbar tycker att han tappat i vikt :o

Ja jag vet inte, eller så var det bara så att jag helt enkelt såg honom i helt fel vinkel, för ingen annan i stallet och inte heller tjejen som rider honom när jag är bortrest eller jobbar tycker att han tappat i vikt :o

Ett bra knep är att mäta hästen en gång i veckan. Det går bra med ihopknutna balsnören eller så som man markerar på. Då ser man snabbt om hästen ändrar sig åt något håll.

Men det kan ju vara så att du tittar lite noggranare?
Vissa har lätt för att se små förändringar medan andra tyvärr ser det alldeles för sent.

Jag ser direkt om min häst börjar "falla ur" (proteinbrist verkar det vara) eftersom man i vissa vinklar kan se revbenen.
Alla andra i stallet skulle säga att hästen fortfarande är tjock :grin:
Dock så struntar jag i dem och slänger i lite/mer lucern om jag upptäcker det och det får henne alltid att se bättre ut i hullet.

Ett bra knep är att mäta hästen en gång i veckan. Det går bra med ihopknutna balsnören eller så som man markerar på. Då ser man snabbt om hästen ändrar sig åt något håll.

Tänkte väga dom med viktband 1gång/månad nu mera så ser man ju lite där oxå hur dom förhåller sig viktmässigt.
Viktbanden är väl inte 100% tillförlitliga men om man alltid använbder dom så ser man ändå om dom förändras i vikt.

På Flyinge (iaf 1989 när jag var där) vägdes alla hästar varje vecka för att snabbt se förändringar.

Varje vecka fångar upp snabbare än en gång i månaden. Och ett vanligt snöre duger gott, du kan ha ett för varje häst där du markerar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka