C
C_J
Sv: Problem att hålla vikten.
Kamomill och bockhornsklöver e.t.c är inget "konstigt" det är naturprodukter.
Har en vidareutbildad veterinär inom tandvård typ 1mil ifrån har försökt få tag i henne i 2dagar men utan resultat.
Sen ser min häst inte elendig ut, men han är tunnare nu är han var i början av juli.
Han är inte mager alltså det är inte det jag menar, han är säkert i mångas ögon ganska normal viktig men jag anser honom behöva lägga på sig lite igen för att vara optimal.
Den vanligaste orsaken till viktnedgång är för lite foder. En svårfödd häst behöver ofta ligga i de övre intervallerna av rekommenderad dagsgiva och om du inte kan ge tillräckligt av det seniorfoder du har tycker jag att du ska byta. Ta reda på höets värden och förlita dig inte på att någon annan "vet" att det är bra.
Kontrollera hästens tänder - om han är äldre behövs de säkert inte raspas (risken är då istället att man skyndar på det senila glatbettet), men seniorer har ofta problem med foderinpackningar, tandfrakturer, karies mm som påverkar möjligheterna att tillgodogöra sig fodret. Låt en veterinär som vidareutbildat sig på hästtandvård undersöka hästen. Du kan ringa till Sveriges Veterinärförbund eller Djurtandvårdskliniken i Söderköping för att få information om en sådan vet nära dig.
Är hästen stressad kan han ha magsår. Detta påverkar vikten som du beskriver. Jag skulle personligen akta mig för "konstigheter" som kamomill och bockhorn och allt vad du skriver. Brist på sådant leder knappast till avmagring - då hade fler hästar än din sett eländig ut!
Kamomill och bockhornsklöver e.t.c är inget "konstigt" det är naturprodukter.
Har en vidareutbildad veterinär inom tandvård typ 1mil ifrån har försökt få tag i henne i 2dagar men utan resultat.
Sen ser min häst inte elendig ut, men han är tunnare nu är han var i början av juli.
Han är inte mager alltså det är inte det jag menar, han är säkert i mångas ögon ganska normal viktig men jag anser honom behöva lägga på sig lite igen för att vara optimal.