Problem att hålla vikten.

Sv: Problem att hålla vikten.

Den vanligaste orsaken till viktnedgång är för lite foder. En svårfödd häst behöver ofta ligga i de övre intervallerna av rekommenderad dagsgiva och om du inte kan ge tillräckligt av det seniorfoder du har tycker jag att du ska byta. Ta reda på höets värden och förlita dig inte på att någon annan "vet" att det är bra.

Kontrollera hästens tänder - om han är äldre behövs de säkert inte raspas (risken är då istället att man skyndar på det senila glatbettet), men seniorer har ofta problem med foderinpackningar, tandfrakturer, karies mm som påverkar möjligheterna att tillgodogöra sig fodret. Låt en veterinär som vidareutbildat sig på hästtandvård undersöka hästen. Du kan ringa till Sveriges Veterinärförbund eller Djurtandvårdskliniken i Söderköping för att få information om en sådan vet nära dig.

Är hästen stressad kan han ha magsår. Detta påverkar vikten som du beskriver. Jag skulle personligen akta mig för "konstigheter" som kamomill och bockhorn och allt vad du skriver. Brist på sådant leder knappast till avmagring - då hade fler hästar än din sett eländig ut!

Kamomill och bockhornsklöver e.t.c är inget "konstigt" det är naturprodukter.
Har en vidareutbildad veterinär inom tandvård typ 1mil ifrån har försökt få tag i henne i 2dagar men utan resultat.

Sen ser min häst inte elendig ut, men han är tunnare nu är han var i början av juli.
Han är inte mager alltså det är inte det jag menar, han är säkert i mångas ögon ganska normal viktig men jag anser honom behöva lägga på sig lite igen för att vara optimal.

Det är inget som hästen behöver och inget hästar i frihet skulle söka upp.

Kamomill är en ört som verkar muskelavslappnande, kramplösande och lugnande. Den är antibakteriell, har inflammationshämmande verkan och kan förebygga och lindra förkylning. Kamomill har ofta en god effekt vid olika typer av matsmältningsbesvär.
Bockhornsklöver främjar aptiten och hjälper till vid viktökning.
Loppfrö minskar risken för sandkolik.

Vad kan möjligen vara dåligt med något av detta??

Det är nog ingen större vits att du och jag tar den diskussionen.

Jag vet vad som sägs om kamomill, åtminstone till folk.
Behöver din häst lugnande? Bär den på en infektion eller vistas den i en miljö med högt smittryck? Har han nedsatt immunförsvar? Har han matsmältningsbesvär?

Tror du att 1 msk bockhornsklöver håller din häst i bra hull?

Personligen så är jag mer troende på en väl sammansatt foderstat där man, i synnerhet om man har återkommande problem med viktminskningar, är väl förtrogen med analysvärdena och fodrar därefter. Vad lider din häst brist på när han minskar i vikt? Knappast pulver, men kanske protein eller energi. Eftersom du diskuterar att tillsätta lusern i någon form så är det väl proteinvärdet som behöver ökas? Eller? Känner de "experter" du hänvisar till till höets analysvärden när de ger dig råd om t ex lusern?

Loppfrö är något som man använder sig av vid sandkolik eller risk för dito, och alltså inget hokus pokus. Hästen bör dock byta hage eller ges fri tillgång på grovfoder i hagen om den ständigt sätter i sig sand eller jord.

Som sagt, ingen idé att diskutera. Du tror på dina medikament och jag gör det inte. Det här inlägget kommer bara att reta upp dig ännu mer, ber om ursäkt för detta. Vad jag eg vill ha sagt är att du ska se till att få en diagnos på hästen. Stora viktpendlingar ör inte ok. Börja med det "enkla"; tänder och parasiter. Kanske bör även ett blodprov tas för att kontrollera att t ex levervärdena ligger bra. Om hästen reagerar med viktminskning i stressiga situationer (du beskriver flytt, byte av kamrater i hagen mm) kanske magslemhinnan bör undersökas.

Jag tror inte att vare sig kamomill, bockhorn eller vitlök skadar i de doser du ger, men jag reagerar på att du "duttar" med dessa när du eg inte vet hästens diagnos. Fördröjer diagnosen. En frisk häst behöver inte dylika tillägg, den klarar sig utmärkt på en väl avvägd foderstat. Hur gammal är hästen? Hur mager blir han och hur ofta?

Kamomill är en ört som verkar muskelavslappnande, kramplösande och lugnande. Den är antibakteriell, har inflammationshämmande verkan och kan förebygga och lindra förkylning. Kamomill har ofta en god effekt vid olika typer av matsmältningsbesvär.
Bockhornsklöver främjar aptiten och hjälper till vid viktökning.
Loppfrö minskar risken för sandkolik.

Vad kan möjligen vara dåligt med något av detta??

Jovisst örterna har säkert den inverkan men knappast på hästar. Finns ingen sådan forskning vad jag vet. Precis som att vitlök är bra för människor men inte för hästar. Tycker man ska vara mycket försiktig med att ge hästar örter etc för att vi vet mycket lite hur det faktiskt påverkar hästarna. Det kan faktiskt orsaka mer skada än "bara" dopning.
Sen undrar jag vad det är för värden på det seniorfodret som du ger? Eftersom du ger en sån liten mängd. Och självklart även värden på ditt grovfoder.
Det bästa är att själv söka kunskap istället för att förlita sig på andra. Gå en foderkurs kanske:idea:

Det är nog ingen större vits att du och jag tar den diskussionen.

Jag vet vad som sägs om kamomill, åtminstone till folk.
Behöver din häst lugnande? Bär den på en infektion eller vistas den i en miljö med högt smittryck? Har han nedsatt immunförsvar? Har han matsmältningsbesvär?

Tror du att 1 msk bockhornsklöver håller din häst i bra hull?

Personligen så är jag mer troende på en väl sammansatt foderstat där man, i synnerhet om man har återkommande problem med viktminskningar, är väl förtrogen med analysvärdena och fodrar därefter. Vad lider din häst brist på när han minskar i vikt? Knappast pulver, men kanske protein eller energi. Eftersom du diskuterar att tillsätta lusern i någon form så är det väl proteinvärdet som behöver ökas? Eller? Känner de "experter" du hänvisar till till höets analysvärden när de ger dig råd om t ex lusern?

Loppfrö är något som man använder sig av vid sandkolik eller risk för dito, och alltså inget hokus pokus. Hästen bör dock byta hage eller ges fri tillgång på grovfoder i hagen om den ständigt sätter i sig sand eller jord.

Som sagt, ingen idé att diskutera. Du tror på dina medikament och jag gör det inte. Det här inlägget kommer bara att reta upp dig ännu mer, ber om ursäkt för detta. Vad jag eg vill ha sagt är att du ska se till att få en diagnos på hästen. Stora viktpendlingar ör inte ok. Börja med det "enkla"; tänder och parasiter. Kanske bör även ett blodprov tas för att kontrollera att t ex levervärdena ligger bra. Om hästen reagerar med viktminskning i stressiga situationer (du beskriver flytt, byte av kamrater i hagen mm) kanske magslemhinnan bör undersökas.

Jag tror inte att vare sig kamomill, bockhorn eller vitlök skadar i de doser du ger, men jag reagerar på att du "duttar" med dessa när du eg inte vet hästens diagnos. Fördröjer diagnosen. En frisk häst behöver inte dylika tillägg, den klarar sig utmärkt på en väl avvägd foderstat. Hur gammal är hästen? Hur mager blir han och hur ofta?

Jag är som du föredetta tvivlare. Men har funnit att de olika komponenter som du stör dig på har visat sig ha god effekt på båda mina hästar.

Min P.R.E får även han loppfrö och det har hjälpt honom massor han var känslig i magen en lång tid när han kom från spanien, nu sen loppfröna kom in i hans foder stat har han perfekt avföring. Han är som halvblodet även väldigt känslig för att få i sig jord eller grus vilket finns i ALLA hagar då gräs växer i det.

JA min häst behöve lugnande då han är en ganska orolig själ i sig pga måna tråkiga turer dels i uppväxten och dels i stall han stått helinakorderad och en tur med en svårt oseriös halvfodervärd.

Mitt halvblod har alltid drullat runt i boxen så det sett ut som jerusalems förstörelse där..men nu är han lugnare och allt är på sin plats och inte över allt. Många olika komponenter som bidragit till det, dels stallmiljön så klart!

Vitlök är omdiskuterat och den diskutionen tar jag inte med någon för där tycker alla olika och det är inte lönt att diskutera bara.
Samma med det andra, det leder bara till onödiga meningsskiljaktigheter som i sin tur leder till tråkiga konversationer och otrevliga ordväxlingar.

Analysgaranti vital senior
Råprotein 10,50 %
Råfett 2,20 %
Växttråd 4,70 %
Råaska 7,50 %
Kalcium 1,10 %
Fosfor 0,50 %
Natrium 0,60 %
Magnesium 0,25

Fodertillsatser per kilo vital senior
Vitamin A 37.000,00 I.E.
Vitamin D3 2.700,00 I.E.
Vitamin E 400,00 mg
Vitamin K3 5,00 mg
Vitamin B1 12,00 mg
Vitamin B2 13,00 mg
Vitamin B6 11,00 mg
Vitamin B12 50,00 mcg
Nikotinsyra 50,00 mg
Ca-pantothenat 36,00 mg
Folinsyra 6,00 mg
Biotin 830,00 mcg
Kolin 300,00 mg
Vitamin C 100,00 mg
Järn 170,00 mg
Mangan 80,00 mg
Zink 125,00 mg
Koppar 20,00 mg
Jod 2,40 mg
Molybden 0,40 mg
Selen 0,40 mg
Kobolt 1,80 mg
Kieselgur 350,00 mg

Att hästen magrar av i perioder kan ju knappast vara bra för den :crazy:

Om det händer ofta och för "småsaker" så är det nog ändå ganska stora brister i foderstaten.
Normalt sett ska inte en häst tappa vikt för minsta lilla grej om den får en välanpassad foderstat.

Sen är det ju så att för att få hästen att gå upp i vikt måste du ge den tillräckligt mycket mat!
Håller den inte vikten av ett pyttigt stressmoment så har den anatagligen för lite mat i foderstaten i sin helhet.
Höj det kraftfoder du har nu, eller byt ut det om du inte törs ge mer.

Sen tycker jag personligen inte att du ska lyssna så noga på de personer du 'känner' IRL eftersom de uppenbarligen ger dig väldigt konstiga råd. :crazy:
Skaffa gärna en bok om foder och kolla igenom och använd ditt sunda förnuft istället för att tro på allt folk säger eller tycker (Om de inte har någon vettig anledning/förklaring till det)

Att hästen magrar av i perioder kan ju knappast vara bra för den :crazy:

Om det händer ofta och för "småsaker" så är det nog ändå ganska stora brister i foderstaten.
Normalt sett ska inte en häst tappa vikt för minsta lilla grej om den får en välanpassad foderstat.

Sen är det ju så att för att få hästen att gå upp i vikt måste du ge den tillräckligt mycket mat!
Håller den inte vikten av ett pyttigt stressmoment så har den anatagligen för lite mat i foderstaten i sin helhet.
Höj det kraftfoder du har nu, eller byt ut det om du inte törs ge mer.

Sen tycker jag personligen inte att du ska lyssna så noga på de personer du 'känner' IRL eftersom de uppenbarligen ger dig väldigt konstiga råd. :crazy:
Skaffa gärna en bok om foder och kolla igenom och använd ditt sunda förnuft istället för att tro på allt folk säger eller tycker (Om de inte har någon vettig anledning/förklaring till det)

Hö frågan som visst blivit lite en höna av en fjäder är stallägaren som har höet som sagt att värdena är bra, hon bör veta tycker man.

Om man har en häst som genomlidit de min gjort så är en liten grej en väldigt stor grej för honom. Han är rädd för förändring och har lite seperationsångest.

Ångar denna tråden nu, den ger mig inte så mycke den är mest fylld av påhopp och meningsskiljaktigheter om småsaker som i samanhangen är ganska ovesentliga.
Jag har haft hästen i 14år, han har magrat regält 2gånger under den tiden, första gången var han helinakorderad och misshandlades både fysiskt och mentalt, flyttades därifrån i all hast när jag kom på detta av en ren slump.
Gång nummer två var i våras när han vantrivdes i stallet där han stod och ej fick komma ut mer än 30minuter om dagen då stallägaren där helt plötsligt flippade ur.

Han får OBEGRÄNSAT med hö, vilket är det som är mest vesentligt i en foderstat eftersom det är det hästar är skapta för att leva på.

Nu är han inte MAGER men jag tycker han blivit mindre än han var i juli, det kan ju klart vara så enkelt att jag blvit så van av gräsmagen nu att jag tycker han ser konstig ut nu när den börjar avta igen.

Bild 1 & 2 är tagna igår!

17059_1221606515.jpg

74711_1221606423.jpg

18422_1221606600.jpg

Han har ganska liten bog så det är lite förvillande det med har jag märkt :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Men jag måste ju avmaska vid betesbyte :confused:

Nej, det måste man inte. Viktigaste avmaskningen är FÖRE och under betet för att hästen inte ska släppa ut smitta i sin hage och återsmitta sig. Har den redan gått hela sommaren och tuggat i sig smitta kan den vänta till frosten med avmaskning också.

Innan du tagit träckprov så vet du ju faktiskt inte om din häst verkligen behöver avmaskas nu i höst. Mer än misstanken om bandmask då.

Asch, jag kan inte se bilderna. Det går inte att länka så från bilddagboken tror jag.

Kan du beskriva hur han tappat sen i juli? Är det upptill eller börjar man se revbenen? Kanske både och?

*KL*

Min tappar inte, men det beror bara på att jag inte låter honom, jag är reptilsnabb med att gå in och öka på.

SOm någon redan sagt behövs värdena på ditt hö och hur mkt hö han äter för att säga ngt mer precist.

Men några saker:

Vad foderförsäljare säger, det kan du blankt strunta i. Låter hårt, men om du visste hur mycket rent TOK de säger, tyvärr. Och hur mkt foder du kan ge styrs av höet ffa. Vad hästen får i sig därifrån, och hur mkt som saknas för att täcka behoven.

Du ska ge EXTREMA mängder kraftfoder för att komma för högt i vitamin t ex, mineralerna är lättare men det ser du när du räknar.

Det är mycket möjligt att din häst behöver ett näringstätare foder än seniormuslin.

Som jmf så mitt fullblod äter kanske 12 kg per dygn på fri tillgång. Med det silage jag har, som är 'bra värden', men inte högt MJ, så med 12 kg silage täcker han HALVA sitt MJ-behov (kaloribehov) ungefär. Den andra halvan måste komma från kraftfoder.. Och då räcker det inte till med något med hyfsade värden, utan det måste till näringstätt foder i ganska stor mängd - och OLJA.

Fodret han äter (hestekraft) anses av tillverkaren vara ett specialfoder/kompletteringsfoder, inte ett helfoder. Det finns dock ingen som helst anledning att blanda det med ngt om man inte vill, och om det passar med grovfodret så foderstaten är i balans. Jag gav förra året 2.5 kg HK, 0.8 kg korn, FEM deciliter olja, mineral samt då de 12 kg hösilaget. Ger tillsammans 120 MJ, vilket är vad min herre behöver för att hålla vikten. Det är LÅNGT över tabellvärdena och vad han 'borde behöva' etc. Men man måste kolla på individen.

Hej.

Har ni hästar som har problem att hålla hullet?
Jag har ett halvblod på 15år som vid mista lilla förändring i livet tappar i vikt, ganska mycke till och med. Han har varit sån sen han var liten, han är jätte känslig för förändringar och "svår" att hålla i hull.

Han äter:

Morgon
0,25L betfor (som sedan blöts upp med mycke vatten)
0,75kg Vital senior müslie från eggerman
0,5 msk vitlök (bespara mig föreläsningar om vitlök jag känner till dom)
1 kaffemått rapsolja
3 morötter
Obegränsat med hö

Middag
Obegränsat med hö (om han är inne annars gräs i hagen)

Kväll
0,50L betfor (som sedan blöts upp med mycke vatten)
0,75kg vital senior från eggerman
0,5 msk vitlök (bespara mig föreläsningar om vitlök jag känner till dom)
1dl loppefrö
0,5msk bockhornsklöver
1dl kamomill
1kaffemått olja
3 morötter
Obegränsat med hö.

Ska köpa Lusern stå till honom idag som jag blev rådd av hon jag köper mina loppfrö, vitlök och kamomill av, hon är inte foderkonsulent men hon har läst på mycket om foder och fodersamansättningar så hon rekomenderade Lusern Stå i stället för Lusern pellets.
Höet han får är annalyserat och har jättebra värden.

Bockhornsklöver hade jag som kur till honom när vi bytte stall, det tog slut för typ 2-3veckor sen, nu har jag varit iväg på semester och typ inte träffat honom på 3veckor så i söndags när jag såg honom hade han tappat i vikt igen :cry:

Han fick tänderna raspade förra året så det är kanske dags att ta en titt på dom igen men vid det tillfället hade han inga problem, hade fina tänder. Han är avmaskad innan han gick ut i sommarhagen d.v.s i juni. Han vaccineras regelbundet.
Han har inte gått ute dygnet runt eftersom jag är rädd att han tappar i hull då så han har gått ute ca 12timmar/dag och haft samma fodervanor sen i januari nu.

Har ni några andra tips för att hålla hästen i hull lättare?
.

Det jag kan säga spontant är att det är mkt tillskott men egentligen inte någon jättemängd foder. Istort sett äter han fri tillgång på hö och 1,5 kg müsli plus 0,75 l betfor. Vet du hur mkt hö han verkligen äter? En del hästar är inte så pigga på att få i sig särskilt mkt hö, och då får man lägga till lite mer på kraftfodersidan. Varför inte lägga till ett kilo havre? Det är jättebra mat för hästar, barade inte är av den typen som ser spöken så fort de äter det, då kan man ju lägga till korn istället. :)

Det jag kan säga spontant är att det är mkt tillskott men egentligen inte någon jättemängd foder. Istort sett äter han fri tillgång på hö och 1,5 kg müsli plus 0,75 l betfor. Vet du hur mkt hö han verkligen äter? En del hästar är inte så pigga på att få i sig särskilt mkt hö, och då får man lägga till lite mer på kraftfodersidan. Varför inte lägga till ett kilo havre? Det är jättebra mat för hästar, barade inte är av den typen som ser spöken så fort de äter det, då kan man ju lägga till korn istället. :)

Han tål inte havre, han blir helt oregerlig, han är som sagt lite orolig sen innan och det blir 7gånger värre med havre.
Korn där emot skulle kanske kunna gå bra, det har han ätit som liten.
Men frågan är om man FÅR lägga till korn när han får ett foder som Vitalen.

Jag är inte så bra på det här med foderuträkning därför jag trodde någon här kunde förendla det för mig.
Men jag ska öka upp honom i vitalen till 2-2,2kg/dygn och be om lite mer hö eller om det blir hösilage nu i vinter, han får redan en jättehög men det är inte farligt med hö-hösilage sen står han på halmbädd oxå så där tuggar han lite med.

*KL*

Min tappar inte, men det beror bara på att jag inte låter honom, jag är reptilsnabb med att gå in och öka på.

SOm någon redan sagt behövs värdena på ditt hö och hur mkt hö han äter för att säga ngt mer precist.

Men några saker:

Vad foderförsäljare säger, det kan du blankt strunta i. Låter hårt, men om du visste hur mycket rent TOK de säger, tyvärr. Och hur mkt foder du kan ge styrs av höet ffa. Vad hästen får i sig därifrån, och hur mkt som saknas för att täcka behoven.

Du ska ge EXTREMA mängder kraftfoder för att komma för högt i vitamin t ex, mineralerna är lättare men det ser du när du räknar.

Det är mycket möjligt att din häst behöver ett näringstätare foder än seniormuslin.

Som jmf så mitt fullblod äter kanske 12 kg per dygn på fri tillgång. Med det silage jag har, som är 'bra värden', men inte högt MJ, så med 12 kg silage täcker han HALVA sitt MJ-behov (kaloribehov) ungefär. Den andra halvan måste komma från kraftfoder.. Och då räcker det inte till med något med hyfsade värden, utan det måste till näringstätt foder i ganska stor mängd - och OLJA.

Fodret han äter (hestekraft) anses av tillverkaren vara ett specialfoder/kompletteringsfoder, inte ett helfoder. Det finns dock ingen som helst anledning att blanda det med ngt om man inte vill, och om det passar med grovfodret så foderstaten är i balans. Jag gav förra året 2.5 kg HK, 0.8 kg korn, FEM deciliter olja, mineral samt då de 12 kg hösilaget. Ger tillsammans 120 MJ, vilket är vad min herre behöver för att hålla vikten. Det är LÅNGT över tabellvärdena och vad han 'borde behöva' etc. Men man måste kolla på individen.

Hon jag köper mitt foder av använder själv eggerman till sina avels och tävlingshästar så lite koll har hon allt på det, jag är dessutom släkt med henne så jag tror INTE hon blåser mig precis.
Och hon beräknar foderstater oxå.

Vad menar du med näringstätare?

Asch, jag kan inte se bilderna. Det går inte att länka så från bilddagboken tror jag.

Kan du beskriva hur han tappat sen i juli? Är det upptill eller börjar man se revbenen? Kanske både och?

Hur lägger man upp bilder då??

INFO FRÅN EGGERMAN
Vital / Senior Müsli är en lättsmält, ytterst välsmakande blandning med proteiner av högsta kvalitet.

Dessutom är den rik på A-, E- och B-vitaminer såsom på spårelementen Zink och Selen.
Vital / Senior Müsli utvecklades med tanke på äldre hästars speciella behov och underlättar på så vis den individuella åldersanpassade utfodringen. Även hästar som håller på att regenerera sig, t.ex. efter sjukdom, operation, uttröttning eller avmagring, når med Vital / Senior Müsli bästa förutsättning för en snabb rekonvalesens. Vital / Senior Müsli är också utmärkt som tillskott åt svårfodrade hästar och för hästar som går ute året runt.

80 g/kg smältbart protein
11 smältbar energi MJ/kg foder

Sammansättning
35,1 % Korn (flingor), 33,8 % majs (flingor), 7,9 % vetekli, 5,7 % melass av sockerrör, 2,5 % Lusern torkat (hö), 2,2 % Johannesbröd styckat, 1,8 % Kalciumkarbonat, 1,4 % natriumklorid, 1,0 % Dikalciumfosfat, 0,2 % magnesiumoxid, 0,2 % Luserngrönmjöl, 0,1 % bryggeri sädeskorn, 0,1 % Öljäst, 7,5 % Ärtor (flingor)Array

Foderanvisning
Vila: 200 g per 100 kg kroppsvikt. Lätt till medelhårt arbete: 250-400 g per 100 kg kroppsvikt. Vid mindre mängd rekommenderas tillskott av ett vitamin- och mineralfoder.

Analysgaranti
Råprotein 10,50 %
Råfett 2,20 %
Växttråd 4,70 %
Råaska 7,50 %
Kalcium 1,10 %
Fosfor 0,50 %
Natrium 0,60 %
Magnesium 0,25 %

Fodertillsatser per kilo
Vitamin A 37.000,00 I.E.
Vitamin D3 2.700,00 I.E.
Vitamin E 400,00 mg
Vitamin K3 5,00 mg
Vitamin B1 12,00 mg
Vitamin B2 13,00 mg
Vitamin B6 11,00 mg
Vitamin B12 50,00 mcg
Nikotinsyra 50,00 mg
Ca-pantothenat 36,00 mg
Folinsyra 6,00 mg
Biotin 830,00 mcg
Kolin 300,00 mg
Vitamin C 100,00 mg
Järn 170,00 mg
Mangan 80,00 mg
Zink 125,00 mg
Koppar 20,00 mg
Jod 2,40 mg
Molybden 0,40 mg
Selen 0,40 mg
Kobolt 1,80 mg
Kieselgur 350,00 mg

Asså hjälp!

Hur fan ska man veta vad man ska göra...dom flesta här tycker han får för lite kraftfoder.
Nu pratade jag med stallägaren som är uppfödare, tävlingsryttare och sysslar med hästförsäljning, inridning och tillridning och hon tycker han får för mycke kraftfoder. (Jag köper foder själv så det är inte som hon tycker att jag är dyr i drift) Hon hade fått spänna ut magjorden på höstregntäcket en bra bit nu *Förvirrad*

Jag använder mig av 5L hinkar och morgon hinken är lite mer än halvfull, kvällshinken är typ 3-4cm från full.

Hennes hösilage som dom får nu täcker näringsbehovet till och med för ett digivande sto så man ska inte behöva ge kraftfoder alls. Får kopia på analysen idag, men det där begriper jag mig inte på ändå så det får ni som kan det titta på.

Jag vet tyvärr inte så bra hur man får fram bilder från andra ställen. Det finns nån länk på Bukefaloshjälp tror jag.

Kanske du reagerar på att han tappar överlinjen när du säger att han blir tunn? Att magen växer är ju egentligen inget bra mått på hur hullet är. Den kan svälla av stor grovfodermängd. Överlinjen försvinner rätt snabbt om hästen får för lite proteiner. Kolla vad hö/hösilaget innehåller enligt analysen så går det ju att se rätt snabbt om det kan vara där problemet ligger.

Om du tittar på t.ex. galoppörer och travare i träning/tävling är de knappast tjocka om magen och de äter ENORMA mängder kraftfoder (vi pratar 7-10 kg kraftfoder/dag).

Hon jag köper mitt foder av använder själv eggerman till sina avels och tävlingshästar så lite koll har hon allt på det, jag är dessutom släkt med henne så jag tror INTE hon blåser mig precis.
Och hon beräknar foderstater oxå.

Vad menar du med näringstätare?

och ur annat inlägg:

80 g/kg smältbart protein
11 smältbar energi MJ/kg foder

ETt näringstätare foder = ett som innehåller mer energi och protein per kilo foder.

1 kg av foder A kan motsvara ½ kg av foder B och 3 kg av foder C. Hänger du med?

Som jmf så är ditt eggersman inget annat än dyr havre näringsmässigt. Tyvärr.

Hestekraft är det mest komplett näringstäta jag hittat. Det är 12,7 MJ per kilo foder och 137 gr smältbart protein.

Havre innehåller ca 11 MJ och 80 gr srp/kg foder. Dvs EXAKT samma värden som ditt eggersman.

Alltså, ge mer foder eller byt foder, beroende på om du bara behöver mer MJ eller behöva höja proteinet med, och beroende på om hästen kan tänka sig att äta med.

Din stallägare är tyvärr inte speciellt kunnig på foderstater utefter det du har skrivit i tråden. tyvärr är att LÅTA kunnig inte samma sak som att VARA det. Min pappa har haft ponnyer i 30 år och LÅTER väldigt säker på sin sak. Och det har ju fungerat i 30 år så det måste ju vara rätt. Att han har noll koll i realiteten är en annan sak.. Han kan fodra lättfödda ponnyrackare som tål en viss proteinbrist, men det är också allt. Skulle han få fodra mitt fullblod skulle det ta en ände med förskräckelse t ex.

Så, tyvärr men du bör inte sätta alltför stor tilltro till stallägaren. Och det foder du nu ger är näringsmässigt en ruskigt dyr havre bara =/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka