Sv: Pro Equo för häst som haft kolik?
Thildha skrev:
Har du provat det på en kolikhäst, eller bara rent allmänt för magens skull?
Och om det var en kolikhäst - fortsatte du "i evighet" efter att tarmfloran stabiliserats också, eller slutar man efter några veckor?
Det var ett lite speciellt fall, så bäst jag tar hela storyn i KORTHET..
Min förra unghäst fick en extrem reaktion på insektsbett. Akutbehandlades med finadyne och installning. Blev dock inte så himla mycket bättre av det, och var dessutom väldigt ur slag och loj och rasade i vikt. Så en vecka efter akutbehandlingen så åkte vi in på klinik där blodprov togs, skrapprov på reaktionerna från insektsbetten och hon dessutom sprutades med kortison allmänt.
Blodprovssvaret kom tillbaka och visade på en kraftig kronisk allmäninfektion och hon sattes på höga doser sulfa (Hippotrim). En vecka efter det fick hon väldigt atypisk kolik. Hon hade tarmljud så det stod härliga till, men hade ont i magen (kollade mot buken, stönade etc varvat med perioder när hon var helt oberörd). Akut in på klinik där de hittade både för lös och för hård avföring och hon var en aning öm i tarmen. Väldigt bra tarmljud. Men då hon fortfarande hade ont slangades hon, vi satte omedelbart ut hippotrimet och satte henne på ProEquo. Vi trodde då att hippotrimmet var påväg att slå ut magen. Det togs även en biopsi på bettreaktionerna.
Hon hade fått 'vanligt' magtarmpreparat under sulfakuren dock.
hon var INTE förtjust i ProEquon, men den gick ner och magen blev bättre (de atypiska koliksymptomen försvann). Sen vägrade hon äta ProEquon efter några dagar, och såfort hon inte fick den mer så kom den där konstiga koliken tillbaka och än värre än innan. Vet var ut på plats och akutbehandlade med kramplösande, slangning, och smärtstillande, men det tog inte många timmar innan det kom nya anfall. Detta var en lördag och under lördagen och söndagen hade hon säkert 20 - 25 sådana där konstiga kolikanfall av varierande grad.
Måndag morgon pratade jag med kliniken igen, och då allting redan innan magen började krångla pekade på en diagnos med nattsvart prognos, så stod jag i det läget att jag endera kunde skicka henne med djurambulansen till Ultuna för att de där skulle kunna ge henne intensivvård och göra ett bukpunktat och odla efter tumörceller. Men magen oavsett så var det en nattsvart prognos ¨på hennes reaktioner på insetsbetten.
Och eftersom hästen på bara tre veckor gått från till synes frisk till en mycket lidande individ som rasade i vikt, led och var så trött så trött och inte ville vara med längre, och dessutom på slutet fått magproblemen så bad jag klinikvet prata med försäkringsbolaget. På mån em gav försäkringsbolagets veterinär tillstånd via telefon till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. Nödslakten kunde inte komma förrän nästa morgon, och natten mot tisdagen fick hästen flera anfall av den atypiska kliniken, och i samråd med veterinär sattes hon på monsterdoser med smärtstillande för att få vara smärtfri sina sista timmar i livet. Trots denna extrema smärtlindring fick hon ett par lättare kolikanfall. Hon togs bort hemma på stallplanen tidigt nästa morgon. Samma dag kom svaren på hudskrapet och biopsin som bekräftade diagnosen veterinärerna misstänkt, vilket var en lika ovanlig som dödlig autoimmun sjukdom. Vi vet inte om magen pajade pga hippotrimmet eller om hon som en följd av den autoimmuna sjukdomen utvecklat tumörer i buken, men det är mer troligt med det sista tyvärr.
Så, det ProEquoprojektet slutfördes aldrig, men den tid hon gick med på att äta ProEquon hade en en klart lindrande effekt som vida översteg de pulverpreparat som finns på marknaden.
Jag hade ju en hel del ProEquo kvar efter henne, och jag använde det dels 'bara för att' till en valack med plåtmage. Där märktes ingen skillnad alls. Jag använde även en del vid ett hastigt foderbyte. Och där kan jag bara jmf verkan med hur det varit med de pulverpreparat som finns. Och med dem så blir nämnda valack vid TVÄRA foderbyten en aningens, aningens lös i magen. Med PE märktes inte minsta lilla skillnad.
Om ProEquo funnits när jag hade fångstoet hade jag garanterat gett henne det hela tiden, just för att effekten så vida överstiger pulverpreparaten som finns (och där har jag provat alla just för jag haft fånghäst)