lizzie
Trådstartare
Här byggdes det ett nytt ridhus 1995 med premissen att halva ytan var till för privatryttarna. Sedan finns det ytterligare ett ridhus där de kan 2 ridskolegrupper samtidigt. Innan 1995 hade ridskolan en håltimme på kvällen så att privatryttarna kunde rida.Det är samma utveckling på min ridklubb. Kanske är det en trend, jag vet inte. Däremot är ju inte precis privatryttare en elit jämfört med ridskoleryttarna, nödvändigtvis. Ridskoleekipagen tävlar t ex högre klasser med bättre resultat än privatryttarna i samma stall. Däremot minns jag från när jag var liten att privathästar ansågs ”finare” än ridskolehästar, och det lever nog kvar hos många. Även om nästan alla ridskolehästar ju faktiskt varit privathästar innan de blev ridskolehästar, och väl inte borde blivit mindre värda av att byta ägare.
På min klubb vet jag att man medvetet valt att minska antalet privathästar - mycket för att det är svårt att samsas, alla vill ju ha ridhuset samtidigt, privatryttarna kanske vill ta in egna tränare, osv. Det blev för krångligt att både ha ridskola och inackorderingsstall på samma anläggning, så då blev det att man valde ridskolan. Det finns ju så många anläggningar med ridhus nuförtiden, så många privatryttare står kanske hellre på en anläggning utan ridskola, där ridhuset är mer tillgängligt.
Det är ju skiftet till ren ridskoleklubb som känns trist. Får fortsätta mitt hästliv som klubblös...
/Lizzie