Helt normalt, häromkring har alltid ridskolan gått först och privatryttare får anpassa sig. Dock så har en del ridskolor fått dra ner på privathästar pga platsbrist när boxar osv har byggts ut. Men det har ju inte med att göra att dom vill ha bort privatryttarna. Jag har alltid undvikit ridskolor pga platsbristen. Sen att vissa höjer avgifter är nog mycket för att dom.Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet.
I den klubben som jag är med (än så länge) så jag har under en längre period, märkt att vi som är privatryttare inte ses som att kunna tillföra något positivt till klubben. Utan det är ridskolan som räknas och vi som är privatryttare - både de som står uppstallade på anläggningen, och vi som endast löst anläggningskort - ses som en stor belastning för klubben.
Det försvåras mer och mer för oss till förmån för ridskolan, genom att tillgänglighet till anläggningen minskas till ett minimum. Tidigare hade privatryttarna en tillgång till en egen bana på 20x40 m, från och med i höst är denna tillgänglig efter att ridskolan stängt för dagen. Om man inte åker in och rider på dagen. Svårt när man har barn som går i skolan, eller jobbar rak vecka.
En annan ridskola där har man helt enkelt höjt uppstallningsavgiften så pass att folk inte har råd att stå kvar och tagit bort möjlighet för privatryttare att ha någonstans att rida.
Är detta en vind som blåser över hela Sverige? Ut med alla privatryttare från föreningar som bedriver ridskola? Vill man inte vara en klubb för alla.
Klubben jag är med i, ansåg tidigare att privatryttarna var ett viktigt ben för klubben. Lika viktigt som ridskoleeleverna! Tyvärr verkar det vara som bortblåst.
Vi får höra att det finns privata ridhus för oss att rida i, men nu när jag kollat upp vilka alternativ jag har. Så visar det sig att de flesta privata ridhus är till för de som står uppstallade vid ridhuset. De som tar emot utifrån har bokningssystem och man kan alltså inte bestämma sig samma dag att åka in.
Så bara för att det finns väldigt många privata ridhus betyder inte att de är öppna för kreti och pleti. Dessutom gillar jag detta med att vara med i en klubb och kunna rida på en anläggning där jag själv kan vara med och påverka. Eller är det jag som börjar bli mossig och gammal.
Hur som helst så tycker jag det är en sabla trist utveckling - varför ska man ställa ridskoleryttare mot privatryttare? När jag var ridskoleryttare så såg jag verkligen upp till de privatryttare som fanns på anläggningen. Så ville jag också ha det.
Nu är man alltså bara välkommen så länge men rider på ridskolan - skaffar man egen häst då är man inte välkommen längre .
Tänk om detta vore i fotbollsklubb! Nä nu får ni elitspelare faktiskt spela i en annan klubb - för nu ska vi öka på knattefotbollen. Det är ju bara helt galet!
Jag har fått till mig att vi privatryttare åker ut för kommunen inte vill betala för privatryttare (kommunen ger ridskolan bidrag för anläggningen). Men så är det ju även i stora fotbollsklubbar och ishokeyklubbar. Där får ju till och med elitspelarna lön för att spela.... Alltså inget argument som jag köper.
Hur ser ni övriga på denna trend - om det nu är en trend?
/Lizzie
Sen har jag aldrig upplevt på någon av dom två ridskolor som jag växte upp på att privatryttarna ville ha med oss ridskoleryttare att göra, det var alltid ett vi och dom. Så att dom försvinner från friskolorna härifrån gör enligt mitt tycke inte särskilt mycket faktiskt.
Senast ändrad: