Privathäst-stall

Z

ZorroLouise

För er som är insatta eller själv driver ett stall för inackordering:

Hur många boxar har ni? Hur får ni det att gå runt ekonomiskt? Hur ser era utgifter ut och vad tar ni ut i stallhyra? Hur gör ni med stalltjänst? Hel-halv eller ingen service?

El, vatten, strö, foder, renoveringar, gödselbortföring, försäkringar, skatter...vad mer..?

Jag sitter och räknar på hur man skulle kunna få det hela att gå runt, men stallhyran blir så himla dyr för att täcka det hela när jag räknar, så man börjar ju undra om jag inte räknar fel någonstans.

Sv: Privathäst-stall

Jag har väldigt svårt att tro att någon, som inte bor i storstadsområdet, kan leva på att enbart ha inackorderingar.. Enligt min erfarenhet så är det något man har tillsammans med sin tex, ridskola, försäljningsstall(som har bra snurr!) etc.
Om man "går runt" dvs med driftskostnaderna + ev. lån och får typ 10 kr timmen för eget arbete får man nog vara glad. De jag känner som har inackorderingsstall tänker så, och är glada om de kanske kan finansiera sin/sina egna hästar.
Att starta en firma som enbart bygger på inackorderingar skulle jag inte rekommendera!

Hej ! Jag har drivit inackoderingsstall i fyra år och har enskild firma. Jag håller med föregående att ligger man inte i storstadsområde är det MYCKET svårt att få det att gå +. Nu har jag investerat mycket första åren så jag har inte räknat med att få något över dom första fem åren... Jag erbjuder full service, dvs In-utsläpp 7 dagar i veckan + 4 fodringar om dagen+havre,betfor,mineraler,hö och halm+mockning 7 i veckan + byte av täcken,ta av lindor mm. Jag tar 1750 kr i månaden och har svårt att se att jag skulle få så mycket mer. Ska väl tillägga att jag har STORA hagar, ridbana 30-60+ hinderpark, omklädningsrum med dusch+ toalett, uppvärmd sadelkammare+foderkammare ,10 min till 2 ridhus. Jag har 6 st gäster i nuläget.

Kanske inte hör till tråden, men jäklar vad billigt!! Är det inkl moms? Min kallhyra ligger på 1500 kr (är inhyrd i fint modernt stall med ridhus) men med foder blir det runt 2600 (momsbefriad verksamhet) och då ingår endast strö och fodringar inne, man får alltså ta in/ut, fodra i hagen och mocka själv. Kanske olika sorters anläggningar men även om man bara tittar på kostnader för foder, strö och el kan det inte gå ihop va? Du måste ju gå mycket back per häst och månad?! Plus arbetet. Är de inhyrda inte villiga att betala mer? Hästfolk borde lära sig att betala för arbete (vitt!) eller att arbeta själva!

Hej ! Jag har drivit inackoderingsstall i fyra år och har enskild firma. Jag håller med föregående att ligger man inte i storstadsområde är det MYCKET svårt att få det att gå +. Nu har jag investerat mycket första åren så jag har inte räknat med att få något över dom första fem åren... Jag erbjuder full service, dvs In-utsläpp 7 dagar i veckan + 4 fodringar om dagen+havre,betfor,mineraler,hö och halm+mockning 7 i veckan + byte av täcken,ta av lindor mm. Jag tar 1750 kr i månaden och har svårt att se att jag skulle få så mycket mer. Ska väl tillägga att jag har STORA hagar, ridbana 30-60+ hinderpark, omklädningsrum med dusch+ toalett, uppvärmd sadelkammare+foderkammare ,10 min till 2 ridhus. Jag har 6 st gäster i nuläget.

Men jisses! När du betalat momsen så får du 1400:- kvar. Kraft- grovfoder plus mineraler och halm måste väl hamna på runt 500:-/månad, då är det 900 kvar. Sedan måste det väl gå en del till underhåll och el. Säg att du har 200:- inackordering/månad, då har du 700:-/häst kvar eller c:a 23:-/dag.
Detta ska alltså täcka ditt arbete. Så det blir väl runt tian kvar efter skatt och sociala.
Nu vill jag inte klanka ner på dig eller din prissättning, men snart MÅSTE hästägare inse att det faktiskt kostar att ha häst uppstallad.
För den service som du erbjuder borde kosta minst dubbelt så mycket som du tar.

Till Taikon vill jag bara säga att jag tror att du ljuger!!!!Om inte så är du dum i huvudet.

Jag menar inte att vara oförskämd men jag blir trött på att endera diskutera om varför det finns svartjobb i branchen och varför det kostar som det gör. Så länge folk betalar för att ta hand om andras hästar så förstör man hela industrin. Man lurar dessutom folk och tro att det går att försörja sig på inackorderingar vilket det naturligtvis inte gör om man inte tar betalt för sina tjänster. Så jag undrar vad Taikon lever av, för inte är det stallet.

Jag förstår din ilska och håller fullständigt med dig! Men jag ljuger inte. När jag startade upp för 4 år var min stallhyra bland dom högsta i denna lilla kommun. Jag är väl medveten om att jag skulle behöva ta ut det tredubbla men som nystartad är det svårt att lägga sig SÅ högt över. Jag var ganska tidigt i kontakt med andra som har likvärdiga ställen om jag och pratade om just det du säjer, om vi ALLA höjde priserna skulle vi ju faktiskt kunna leva på det och bli tagna på allvar! Konstigt nog möttes jag av ett ganska svalt intresse.....Då började jag i andra änden, jobba upp ett väldigt gott rykte, satsa på säker hästhållning mm mm.Fick tex i sommras utmärkelsen Godkänd Säker Hästverksammhet. Än så länge har jag kvar mitt andra arbete men hoppas på sikt att kunna leva på hästverksamheten.

När har du tid att utföra ditt andra arbete om du har hela stalltjänsten själv. Du mockar åt alla och sköter allt, det bör ju ta en stund så min undran är då, vilka tider har du för ditt avlönande jobb?
När jag köper in mat till min häst så kostar det runt 1000:- sedan tillkommer underhåll på byggnader och dyl, tömning av gödselstack, vatten, el osv. Då landar jag på ca 1400:- Lägger jag på moms på det så blir det 1750:- Det betyder att om jag skulle ta detta betalt av mina inackorderingar så jobbar jag helt gratis. Dvs, du betalar för att ta hand om andras hästar. Det är detta som jag vänder mig emot. Så länge det finns folk som betalar för att jobba gratis så ser vår branch ut som den gör.

sjukt.. jag har en kallhyra på en tom box på 1300 kr per månaden sen tillkommer allt annat.. så 1750 då borde du ju gå back varje månad .. bara underhålla av ett stall kostar ju .. jag menar handla några grepar, en spade och 2 skottkärror bara och kolla vad prislappen slutar på..

Allvarligt? Att stå i mitt stall kostar lika mycket/mer inkl foder och allt men där ingår bara in,utsläpp, 3 fodringar samt mockning vardagar.
Helger har vi efter schema.

Sen är jag nyfiken på hur du hinner med ett jobb och ändå lyckas fodra hästarna 4 ggr dag, ta in och ut dem och även mocka åt 6 stycken.? :confused:
Jag har knappt tid med två hästar och då måste jag göra allt före/efter jobbet, dvs ex 4 fodringar är uteslutet.. (sköter min/a själv under sommaren när resten står på bete) :p

vi har 4 st boxar att hyra ut (har 4 egna hästar) vi tar en kallhyra på 500 kr då ingå halm och spån det finns hö att köpa och inackoderade får ta en helg var 6 vecka och ett insläpp och ett utsläpp i veckan och dom mockar sina boxar själva på vardagarna

Ingår det spån och halm för 500 månaden??
En spån bal kostar ju nästan 70-80 kr använder en häst ägare 1 i veckan blir det ju 300 spänn bara för det sen halm kanske 50 kr då får ni ju in en kallhyra på typ 150 kr det låter ju som en förlust affär enligt mig :crazy:

En spån bal kostar ju nästan 70-80 kr använder en häst ägare 1 i veckan blir det ju 300 spänn bara för det sen halm kanske 50 kr då får ni ju in en kallhyra på typ 150 kr det låter ju som en förlust affär enligt mig :crazy:

+ att hon verkar mocka åt inackorderingarna på helgerna. :D Är det så roligt att mocka andras boxar att man betalar för det?

Jag har en inackordering som hjälper mig med mina hästar. Därför betalar hon bara en symbolisk summa för sin häst, det är 500 spänn per månad. Det täcker allt slitage, gödselhantering, el, varmvatten m m. Det är alltså självkostnadspris och självklart ingår då inte strö eller mat. Betalningen består i att hon hjälper mig med fodring, utsläpp och allmän skötsel av stallet.
Skulle jag istället ta betalt skulle jag aldrig ta mindre än 1000 per månad.

Var i sverige bor du? skulle vara intresssant att veta.

Vi (mamma) har inackorderingsstall och hon tjänar i princip inget på det.
Hon har ändå höjt priserna och gör det varje år.
Det dröjer innan hon kan leva på detta.

När vi hade inackorderingar, vilket vi hade bara en kort sväng i början för 2 år sen, så tog vi 1850 per månad.

Då ingick hö, strö, in - ut, ett täcke på - ett täcke av. Kraftfoder fick dom köpa själva då det ska vara så mycket fjoll med sånt nuförtiden - man kan inte köpa in och ligga med 10 olika sorter av pellets och musli i lager för att alla ska bli nöjda utan då är det bättre att fixar det själva.

Med dessa pengar var vi såvitt jag vet tredje dyraste stället i kommunen :eek:... de flesta av våra "konkurenter" låg då på mellan 1200-1700 och det var mest bara ridskolan och deras granne som var dyrare än vi.
Fortfarande så ligger så gott som alla utom dessa två på under 2000, trots alla prishöjningar i samhället i övrigt - idioti !

Då vi insåg att det skulle vara nästintill omöjligt att få ut dom priser som vi vill ha trots ett inarbetat "varumärke" så slutade vi att ta emot inackorderade.

Vad gäller dynga så har vi egen spridningsareal, så den lämnar inte gården utan används på åkrarna.

Vi gick runt på 1850 i pengar, men vi fick sponsra med arbetet...
Det blir man ju då extra sugen på att göra om man får en utskällning för att man tog det blå täcket och dom rosa benlindorna istället för det rosa täcket och dom blå benlindorna :grin:

Jag håller med andra som redan har sagt det. Möjligheten finns att få verksamheten att gå runt i närheten av storstaden. Under förutsättning att man har billiga kostnader för byggnader osv. Något som är rätt svårt att kombinera nära stan eftersom hyror/arrenden/huskostnaderna är högre än i glesbygden (bortsett från skånes höga markpriser då förstås). Vi har några rena inackorderingsstall i krokarna. En plats där med fullskötsel ligger mellan 4-5000 kr per månad. Det verkar lite svårt att få hyresgäster i början, men de här stallen (som jag tänker på) ger en utmärkt service och har stall i högsta klass. Så när de väl fått dit hyresgäster så stannar hyresgästerna kvar.

Stallen tillhör stora gårdar som odlar egen vall, havre osv. Det gör ju också en del eftersom man slipper längre transportkostnader mm. Eventuellt grovfoder som inte behövs kan säljas till andra djurägare, gödseln sprids på egna åkrar osv. osv.

vi vill inte tjäna pengar vi vill ha hjälp med in och utsläpp och helger så vi slipper ta det varje dag och och att vi kan åka bort om vi skulle vilja det

+ att hon verkar mocka åt inackorderingarna på helgerna. Är det så roligt att mocka andras boxar att man betalar för det?
Vi har delat upp helgena så dom som är inhyrda har en helg var 6 vecka då då mockar man alla boxar och fixar mat åt alla hästar

Senast ändrad:

Var i sverige bor du? skulle vara intresssant att veta.

Vi (mamma) har inackorderingsstall och hon tjänar i princip inget på det.
Hon har ändå höjt priserna och gör det varje år.
Det dröjer innan hon kan leva på detta.

Bor i skaraborg som sagt vi vill inte tjäna pengar vi vill ha hjälp med in och utsläpp och helger så att vi skulle kunna åka bort om vi skulle vilja det

*kl*

Så du jobbar gratis 6 dagar i veckan (om man räknar in helger, stängsel, underhåll m.m.) för att du kanske ska kunna åka bort om du skulle vilja det någon gång ?

Jag tycker att det känns som ett mer ekonomiskt/mindre jobbigt alternativ att hyra in någon på timlön den dagen man faktiskt åker bort någonstans.

Annars blir det ju så att man jobbar 200 dagar gratis för att ta ut en dag ledigt...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 112
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 837
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna