Prisutdelning för unghäst

B

Belleriet

Har hoppat två lokala hopptävlingar med min unghäst i år. På dessa två tävlingar har jag fått hämta rosett i seketariatet istället för att få komma in på prisutdelning för avd.B, om jag varit felfri.
Är det något nytt för i år att man inte längre går in på prisutdelning med unghäst eller var dehär tävlingarna bara så?
År 2008 fick jag gå in på prisutdelning i alla fall.
Gärna svar! :)

Sv: Prisutdelning för unghäst

I skåne där jag håller till har jag aldrig gått in på prisutdelnling i avd b. utan har man varit felfri har man fått en rosett på vägen ut av ringmastern.

Dock kanske det finns någon klubb som har haft prisutdelning.

Men när det är många starter tex upp till 60 i avd b som det kan vara här nere om inte fler, är det ju inte ok om hälften är fel fria och man skall ha prisutdelning. Tror inte att säkerheten är så bra då, när många oerfarna ekipage skall samsas om en lite yta och få en rosett. + man tjänar tid att inte ha prisutdelning.

På de flesta tävlingar ha jag fått gå o hämta rosett, fick vara med på prisutdelning i alvesta med unghästen. Det va roligt o nyttigt för hästen som skötte sig jätte bra. Men då va vi inte så många felfria.

På de flesta tävlingarna så hämtar man rosetten i sekritariatet. Har tävlat unghäst i flera år och har bara varit inne på prisutdelning en gång och det var i Lurbo. Här nere i skåne skulle det nog aldrig hända då det är en säkerhetsfråga. Tycker det är jätte skönt att hämta rosetten och slippa prisutdelning

Jag har varit inne på prisutdelning med min ungponny flera gånger, men det är väl olika på olika klubbar, är det väldigt många placerade i Avd.A så brukar dom inte ta in dom felfria ungponnyerna pga säkerhetskäl då.
Jag tycker det är roligare att vara med på prisutdelningen, det är ju ändå en liten upplevelse att får stå där och ta emot rosett & plakett och sedan rida ärovarv efter dom andra. Sen tycker jag att det är bra för ponnyn att lära sig också.

På ponnisar är det vanligt med prisutdelning men inte på storhäst.

Ah det har du nog rätt i, jag har ju inte tävlat storhäst ännu så jag vet ju inte det, trodde det var likadant för ponny & storhäst.

Nej märkte det också när jag gick över till storhäst ;) Men det är ju för att oftast är det inte så många ungponnisar med och då går det ju bra. Men här i Skåne kan unghästklasserna ibland få upp till 100 startande och då går det inte att ha prisutdelning för storhäst

Nej, med stor häst brukar man som tur är slippa i avd B. Hade önskat att de tog bort de uppsuttna prisutdelningarna även i avd A. Man kunde ju haft prisutdelning med enbart ryttare, så slapp man ta ut hästen igen och dessutom vore det bra med tanke på säkerheten.

Om jag inte har helt fel för mig (fick reda på det på ett möte och har inte anteckningarna här), så är det numera större frihet för arrangören att forma prisutdelningen - dvs man kan även ha avsuttna prisutdelningar. Men jag kommer inte ihåg om det bara var för dressyr el även för hoppning el kanske bara på lokal tävling osv. Men jag kan kolla upp det om ni vill...

Så här säger TR iaf:

Elittävling
Vid prisutdelning ska de sex främst placerade delta. Placerade ska delta med de
hästar de blivit placerade på. Arrangören beslutar om eventuellt fler placerade ska
delta.
Nationell, regional, lokal och inbjudnings tävling
Samtliga pristagare som deltar i ceremonin ska sitta till häst. Arrangören beslutar om
hur många placerade som ska delta.
Om överdomaren gett ryttare tillåtelse att delta i prisutdelning utan häst får sådan
pristagare, av säkerhetsskäl, inte stå bland deltagande hästar.

Så om överdomaren ger tillåtelse till alla att vara utan häst, så kan man ha det så! :laugh:

Vi hade tävlingar nu i helgen som var och då fick felfria rosett när gick ut från banan..

Under de 2-3 åren min egen gick avd B så fick vi rida in på en prisutdelning 1 gång, alla andra gånger hämta i sekretariatet.
Antar att det är av tids och säkerhetsskäl..Även om de vore bra för de unga hästarna att träna även på prisutdelning..

(men de kan de ju få ändå om man som ryttare har flera hästar o tycker att den behöver träna på det.)

Det du citerat gäller endast för elittävling, för
nationell, regional, lokal och inbjudnings tävling gäller följande:

Samtliga pristagare som deltar i ceremonin ska sitta till häst. Arrangören beslutar om
hur många placerade som ska delta.
Om överdomaren gett ryttare tillåtelse att delta i prisutdelning utan häst får sådan
pristagare, av säkerhetsskäl, inte stå bland deltagande hästar.

I TR I går även följande att läsa:

Arrangör avgör om och när prisutdelning ska ske.

Ville bara förtydliga!

Om jag inte har helt fel för mig (fick reda på det på ett möte och har inte anteckningarna här), så är det numera större frihet för arrangören att forma prisutdelningen - dvs man kan även ha avsuttna prisutdelningar. Men jag kommer inte ihåg om det bara var för dressyr el även för hoppning el kanske bara på lokal tävling osv. Men jag kan kolla upp det om ni vill...

om jag som dressyrryttare får klämma in ett finger här så tycker jag att ni på hoppsidan är mycket duktigare när det gäller prisutdelningar! "Dressyrtanterna" (förlåt om jag trmar ngn på tårna...) ses allt oftare på avsuttna prisutdelningar. Jag tycker att det är jättetrist, det är en cermoni som man ska vara glad över! Sedan är det ju bra träning för hästen ochså...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 056
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka