Prispengar etc.?

Sv: Prispengar etc.?

Men samtidigt kan jag tycka att det är ett hån att få tillbaka grenavgiften, anmälningsavgiften är ju inte tillämplig eftersom det bara finns en sådan och blir svår att betala tillbaka mer än en gång.

Jag tror faktiskt att avgifterna kan komma att öka om man vill se prispengar på tävlingarna, eftersom många klubbar idag inte går med någon jättevinst på tävlingarna utan ibland faktiskt går back.

Håller med, det är tillräckligt dyrt att tävla redan.
Det vore bättre att satsa på att försöka få ner kostnaderna med att tävla istället, det skulle ju alla tävlande få del av, inte bara de som vinner:idea:.

Tänkta mig kanske inte i rena pengar, utan en "grej" som motsvarar avgiften.
Jag tycker inte de är så viktigt igentligen, men roligt att kanske kunna vinna något. I alla fall på större tävlingar.
Man kanske kan jaga några sponsorer??
Kan andra disipliner inom hästsporten lyckas med vinster de till placerade, borde vi väl kunna unna vinnaren något utan avgiften höjs.

Jo en sänkning av avgiften skulle säkert vara möjlig om klubb en/arna också fick bidrag i någon form, det är svårt att jämföra sig med klubbar som har/får bidrag då är förutsättningarna helt olika. Sedan är det ju det här med anläggning, behöver man hyra in sig så kostar det och anläggningar för islandshästar är oftast helt och hållet privatägt utan inblandning av bidrag i någon form och för de klubbar som då hyr tillkommer det en ganska saftig hyra för en tävlingshelg vilket bl a intäkterna från de tävlande ska täcka samt domararvoden etc.

För den som inte vet så går haghyra och/eller hyra av boxar direkt till den som har anläggningen och tillfaller således inte klubben. Detta gäller och kostnad för veterinär, oftast tar man ut precis så mycket man behöver för att täcka veterinära kostnader den helgen om veterinär behövs. skulle man få ett överskott från intäkter av veterinära kostnader, så brukar man sänka avgiften ytterligare till nästa tävling.

Det kan bli ruggigt dyrt att tävla en femgångshäst i alla grenar, ponera att alla grenar finns med så skulle det se ut på följande sätt.

Anmälningsavgift te x 500 kr om vi sedan utgår ifrån grenavgiften på 75 kr så skulle det kunna bli 5 x 75 kr = 375 kr. Eftersom jag här har räknat med passlopp så krävs veterinär, kostnad 100-150 kr. Haghyra ofta ett meetingpris och med fem grenar så är det en tredagars tävling ca 200 kr eller box 500 kr. Nu är dessa kostnader dessutom baserade på öppen klass kostnad, tredagars brukar i regel handla om nationella tävlingar där anmälningsavgift och grenavgift är avsevärt mycket dyrare likaså box eller hage.

Nu ska jag ställa en till dum fråga..

Om det bara är 11-20 startande, fortfarande 10 placerade?

Hallau - det låter som du är inne på rätt spår. Några jätteprissummor är det svårt att få ihop, även inom ridsporten men startavgiften tillbaka tycker jag är rimligt.

Ni kanske borde fundera på att sätta upp någon ny regel?
Fler startande än 60 och de 10 bästa får minst sin startavgift tillbaka. Färre startande än 60 och de 10 bästa får minst halva startavgiften tillbaka.

Som ni förstår är jag inte islandshästryttare, jag har ingen aning om hur era tävlingar fungerar.

Och här är arvoden för domare, utöver det tillkommer ersättning för transport dvs milersättning eller den kostnad som krävs för att få domaren på plats tex tåg eller flyg. Mat och logi tillkommer om domaren behöver stanna i flera dagar.'

Ersättning till domare
Lokaldomare 700 kr/dag, max 8 timmar, därefter 150 kr/timma (bruttobelopp, dvs före skatt)
Nationella domare 900 kr/dag, max 8 timmar, därefter 150 kr/timma (bruttobelopp, dvs före skatt)
FEIF-domare 1200 kr/dag, max 8 timmar, därefter 150 kr/timma (bruttobelopp, dvs före skatt)

500 kr för en box?

Det måste jag säga är snorbilligt om man jämför med ridsporten. Det är permanenta boxar då eller?

Nu förstår jag inte frågan, men ponera om tävlingen skulle ge 11-20 anmälda ekipage så ställs den förmodligen in.

Skulle en gren ge 11 anmälningar så ger det med största sannolikhet endast en A final och B finalen skippas om det inte handlar om barn/ungdom.

500 kr för en box?

Det måste jag säga är snorbilligt om man jämför med ridsporten. Det är permanenta boxar då eller?

Oftast handlar det om sk gästboxar, antingen ett separat stall eller så hyr man mobila boxar. Det senare brukar kunna ge en kostnad för mellan 1000-1500 kr för 3 dagar.

Nu ska jag ställa en till dum fråga..

Om det bara är 11-20 startande, fortfarande 10 placerade?

Hallau - det låter som du är inne på rätt spår. Några jätteprissummor är det svårt att få ihop, även inom ridsporten men startavgiften tillbaka tycker jag är rimligt.

Ni kanske borde fundera på att sätta upp någon ny regel?
Fler startande än 60 och de 10 bästa får minst sin startavgift tillbaka. Färre startande än 60 och de 10 bästa får minst halva startavgiften tillbaka.

Som ni förstår är jag inte islandshästryttare, jag har ingen aning om hur era tävlingar fungerar.

Vad är poäng med att få tillbaks startavgiften? Det är så små summor i sammanhanget att det mest känns löjligt. Den absolut bästa regeln vore att alla idrotter skulle ha rätt att på ett eller annat sätt ansluta sig till RF och ta del av kakan. Vi bidrar ju lika mycket med hjälp av skattsedeln som hopp och dressyrryttare. Det skulle kunna sänka kostnaderna för medlemskap och tävling för alla och ge mer utrymme för prissummor som är värda namnet.

Men om ni ska komma upp i samma prissummor som hopp och dressyrryttarna får så är det startavgiften tillbaka.
Det är vad vi får i ridsporten placering på lok-Reg tävling ger i regel bara tillbaka startavgiften, det är vad som krävs i TR. Nationell-elit står det i TR minst dubbla anm.avg tillbaka.

Det är oftast inte större summor än så det handlar om, de flesta tävlar som hobby och vill man ha stora prispengar så är det travet som gäller.

ja jag tänkte väl det, annars hade jag frågat var ni hyr era mobila boxar.

Det jag undrar är är det alltid 10 placerade oavsett antalet starter?

dvs 50 startande ger 10 placerade och även 150 startande ger bara 10 placerade.

ja jag tänkte väl det, annars hade jag frågat var ni hyr era mobila boxar.

Det jag undrar är är det alltid 10 placerade oavsett antalet starter?

dvs 50 startande ger 10 placerade och även 150 startande ger bara 10 placerade.

Svar ja, vid 50 eller 150 starter så ger det bara 10 placeringar, A och B final. Från B final kan man välja att rida A final i de fall man blir placerad först i B final. Då går man in som nr 6 i A final.

Det lägre priset brukar avse i de fall anläggningen har några boxar att hyra ut, annars blir det hagplats som gäller och den får man själv göra med eget material.

Men om ni ska komma upp i samma prissummor som hopp och dressyrryttarna får så är det startavgiften tillbaka.
Det är vad vi får i ridsporten placering på lok-Reg tävling ger i regel bara tillbaka startavgiften, det är vad som krävs i TR. Nationell-elit står det i TR minst dubbla anm.avg tillbaka.

Jo självklart måste vi göra enligt hopp/dressyr reglementet för att följa det, det ligger liksom i sakens natur. Jag kan bara inte förstå poängen att lägga ner en 500-5000kr för att få chansen att vinna 75-300 kr typ, det är mer ett hån.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
916
Senast: Mojma
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 580
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18