Sv: Priser?

Antar att priserna är inkl moms, för ni får väl kvitto....

Jag tar 2 kr + moms Kg/ts rundbal ( c:a 400-450 kg) analyserat ekologiskt hösilage med kvitto, alltså vitt. Vi vill ju alla hålla hästnäringen sund, eller hur?

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Mina priser är + moms... Sen kvittar det mig om jag får själva kvittot för jag kan inte redovisa det nånstans, men det är ju viktigt för säljaren att det ska vara vitt.

Hade jag inte haft en bit till dig hade jag gärna köpt ekologiskt hösilage, men det är dåligt med det i mina trakter...

Jag köper ju mitt svart, ingen lösning i längden, men då köper jag också bara det ensilaget han inte tycker duger till sina mjölkkor (dvs utmärkta hästvärden).

Det är väl mest det att det mesta höet jag ser på annons är ängshö, dvs inte gödslad vall, kanske bara slås 2 ggr/år, att komma upp på 2.50Kr/kg, inte kr/TS känns magstarkt utan nån som helst analys... Man vet ju inte om värdena är nåt att ha.

Jo, tyvärr är det dock så det iaf här ser ut med. Dvs det är oanalyserat hö, men ligger ändå på de priserna. Dvs 2 - 2.50 kr/kg i småbal. Utan kvitton och grejer. Analyserat med skitvärden (låg proteinkvot) är inte billigare heller. Men det sitter ju i att folk köper det, om folk slutade köpa oanalyserat t ex skulle priset på det sjunka, eller folk började analysera innan de sålde, och fick de då inte sålt det med dåliga värden osv.

Men som det ser ut idag så iaf här (skiljer säkert beroende på var i landet) är 2.50 kr/kg svart för oanalyserat hö en verklighet de flesta sas måste acceptera om de vill köpa hö 'under säsong'. Tyvärr.

*knapplån*

Jag betalar 1,50 (tror jag det är) + moms/kg ts (dvs betalar ej för vatten). Sen tillkommer frakten. Slutsumman blir ca 1.88 kr/kg inkl moms och frakt.

Det är analyserat. Dock bara Smbr och Mj. Mineralanalysen betalar jag själv (ca 200 kr).

Bonden är jätteduktig på att göra hästhösilage. Jag beställer dock redan i jan/feb för hösten/vintern. Beställer även då ca 150 balar hö till sommaren (kostnad ca 2,50 kr/kg inkl moms).

Jag har då möjlighet att säga vad för proteinvärden och torrsubstans jag vill ha.

Hämtar sedan 6 balar åt gången, dvs ca var 5:e vecka.

Det är 12 lager plast och varje bal väger ca 407 kg.

Skulle något vara dåligt så får jag nytt utan kostnad. Tror jag har behövt byta 3 eller 4 balar på 3 år.

Mvh

Tora

tycker det verkar ha legat på 2,5 kr/kg senaste typ 5 åren iaf, om man tittar på blocket tex?

*kl*
jag försöker sälja ängshö för 1,20kilot, men här är det svårt. De flesta har fått hö så det räcker och blir över. Det är plastat och ligger på 500-600kg balar. Så jag tar 600kr för en sån bal. Det verkar vara bra näringsvärden, för mina hästar är som julgrisar.. Jag analyserar inte.. Lite därav priset. Men behöver ingen hö så sparar jag dom till nästa vinter bara, då har jag hö för nästa hela den med.:laugh:

Ja 2.50 kan jag tänka mig att betala för ensilage men då måste det vara analyserat. Vill ha rätt så hög TS i mitt också:)

2,25 kr/kg för väldigt fint hö som körs hem och bonden hjälper till att lassa upp på skullen. Värdena är normala för ridhästar och enkla att komplettera med lucern.

Vi köpte hö för 2:- kg och analyserade själva, resultat= en kvot på 2 dvs uruselt och helt bortkastade pengar enligt mig.
Hösilaget köpte vi analyserat för runt 2kr kg, men då är det toppvärden både på näring och mineraler.

Får jag välja ensam så köper jag bara färdiganalyserat då vet man vad man betalar för och slipper tråkiga överraskningar (som ofta blir dyra dessutom då man måste komplettera med div annat istället för bra grovfoder.)

2,5 för hö skulle jag säga är helt normalt pris, fast som sagt gärna med analys...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
Foder & Strö Jag höll på att sätta kaffet i halsen i morse när jag ringde på en annons med halm. Förra året betalade jag 200 kr för samma bal och i...
2
Svar
30
· Visningar
7 960
Senast: Mitrolle
·
T
Foder & Strö Undrar lite hur prisbilden ser ut i år? Jag köper ensilage på ca 65-70 ts ( vill ha det så) och beställer större balar, de som är 130...
Svar
6
· Visningar
5 533
Senast: Angelique
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar