Priser på halm i år?

Sv: Priser på halm i år?

Ja det var ju det som var problemet här också, allt regnade bort.

Jag lyckades i alla fall hitta halm för det något drägligare priset på 1.20 kr/kg och som tur väl är så går det inte åt mycket halm.

Jag känner flera stycken som har köpt halm från Skåne eftersom det är så dyrt här uppe.

Exempel på fullpris i södra Halland i år är 350:- + moms. Vi har dock hittat för 200 kr/st för storbalar och det har varit bra kvalitet på dem.

Betalar ca 1 kr/kg för halmen och det har jag fått ge tidigare år också, så det har inte varit någon direkt prisförändring på halmen. Däremot har det överlag varit mycket svårare att få tag på i år. Nu har jag dock min häst på spån/torvmix igen så nu får hon bara halm för sysselsättningen.

Halva Skåne består av morotsodlingar, som odlas året runt, då behövs halm för att isolera bort kylan och få dem att växa fort.

What? Det var något nytt för mig... född och uppvuxen i Skåne, på gård och lantbruk. Har aldrig hört något om morotsodlingar :o :crazy: Och halva Skåne? Nu ska jag spana morötter i fortsättningen när jag åker någonstans i Skåne! ;)

I år har jag sett massor med halmbalar liggandes ute på åkrarna sen de balades, helt förstörda och börjar bli svarta :crazy:

Problemet för många var att det var så blött i markerna att det helt enkelt inte gick att köra in dem utan att köra fast. Och många balar var dessutom redan så pass förstörda av väta att det inte var lönt att ens försöka.

Fast jag vet ett antal bönder som samlat ihop alla sina balar och lagt vid vägkanten men sen inte hämtat in dem. De har alltså kört ut och balat all halm, hämtat upp alla balar men inte kört in/sålt direkt.

Fast jag vet ett antal bönder som samlat ihop alla sina balar och lagt vid vägkanten men sen inte hämtat in dem. De har alltså kört ut och balat all halm, hämtat upp alla balar men inte kört in/sålt direkt.

Ja det var ju udda... Kan inte vara så att den inte varit i säljbart skick efter allt regn eller så?

Nja det tror jag inte. Jag vet att åtminstone en av bönderna som lämnat halmen ute gjorde det av ren lathet. Han hade fullt upp med att prata smörja och äta kanelbullar ;) Det värsta var när vi skulle köpa halm av honom för några veckor sedan, får ett bra pris (1 kr/kg) och får höra att vi måste skotta fram den först :crazy: Den hade blivit svart och fin, så vi bytte återförsäljare illa kvickt.

*kl*

Här betalar vi 250 kr per rundbal och det är oftast foderkvalitet, kan vara någon enstaka bal som 'brunnit' och den kasserar vi direkt.

Liknande trådar

T
Foder & Strö Undrar lite hur prisbilden ser ut i år? Jag köper ensilage på ca 65-70 ts ( vill ha det så) och beställer större balar, de som är 130...
Svar
6
· Visningar
5 533
Senast: Angelique
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: bambi82
·
Foder & Strö Sitter och letar ensilage/hö eftersom det vi har inte kommer att räcka, men jag blir så himla förvånad över priserna! Jag är väl...
2
Svar
28
· Visningar
2 839
Senast: aramis
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar