lady_vip

Trådstartare
Sitter och letar ensilage/hö eftersom det vi har inte kommer att räcka, men jag blir så himla förvånad över priserna!

Jag är väl medveten om att jag är bortskämd och har kompispris med den leverantören jag har nu (betalar 300 spänn/bal för oanalyserat ängsensilage), men höpriser på 2,5 kr/kg?? Förra året förstod jag att de höjde priset, efterfrågan var ju enorm, men i år fick väldigt många en bra skörd.

Jag vet att det kostar att bala, köra in osv och att hästägare får sluta gnälla över att de inte har egen mark/hö, men det finns ju massor av ensilage/hö till salu (för överpriser?) så konkurrensen borde ju sänka priset..? Eller slänger de hellre fodret än att snåla hästägare ska komma och pruta?

Vad får ni betala för ert grovfoder i år?

Sv: Priser?

Jag betalar 2,50/kg för hö. Men då hämtar jag var 3:e månad, har inte plats att lagra mer än 1 ton. Tycker det är svårt att hitta billigare här i mellansverige:crazy:

Vi har hösilage i 40kg-balar, analyserat och hemkört på pall till stalldörren för 3 kr/kg. och detär vi väldigt nöjda med.

Just nu betalar jag 280 kr för 180 kg bal.
Men han har fått sina balar förstörda av läcka i taket och jag måste hitta nya någonstans. Inte hela lätt men blir nog runt 2 kr kg och man hämtar själv.

Jag betalar ca 1 kr per kg i storbal för oanalyserat ängshö från gammal vall, ogödslad.
Han kommer med 8 balar ( det är vad jag får plats med ) ca var 3e vecka och tar 200 kr för transporten.

Skulle jag köpa småbalar från närmsta ställe skulle det kosta ca 2,50-2,85, har inte hört mig för om priset i år.
Då är det inte hemkört.

Jag kan köpa hösilage i storbal för 1 kr per kg, oanalyserat och utan transportkostnad.

Vi har också hösilage, men på storbal som levereras inklusive balgaranti. Det är analyserat både hygien och näring, samt att vi betalar 2.50 per kg torrsubstans och inte per kg foder.

Har betalt närmre 3kr per kg, oanalyserat skit hö (det sista var dammigt som fan o fick kasseras) Nu letar jag hösilage med bra värden till ett vettigt pris

vi betalar 350 kr per bal å då är de stora fyrkantsbalar. De är inkl frakt. Alltså 1.17 kr/kg inkl frakt, torrsubstansen ligger på 69%, alltså 1.50 kr/kg torrsubstans. Vi har gjort en analysering som visade på bra värden.

Silaget från bonden kostar 3,25 kr/kg foder, blir svindyrt per kg TS.
HorseHaget kostar 3,62 kr/kg foder, samma där med, blir svindyrt per kg TS.

Summor inkl moms, exkl blir det 2.60 kr/kg resp 2.90 kr/kg.

Bägge analyserade och med milt sagt bra värden, och även i övrigt precis som jag vill ha det (blött med fina strån). Småbal, HH ligger ju i 25 kgs bal, det andra i 50 kgs bal.

Strököpte lite hö för av grannen, svart som natten, 2 kr/kg.

Förr kunde man köpa hö för 1 kr/kg av de flesta bönderna, men ingen ligger vad jag vet under 2 kr nu, och då är det oanalyserat och svart. Dvs ett vitt, momsat pris (vilket är det man ska jämföra med) är betydligt högre.

2.50 kr/kg för hö anser jag är ett bra pris, allt under det blir indirekt att bonden sponsrar dig. Gäller de som så att säga lever på att producera och sälja foder, inte de som säljer av ett ev överskott. (Fast de ska ju inte behöva sponsra hästägare ändå iofs, men där behöver det inte gå back med ett lägre pris).

Jag köper ju mitt svart, ingen lösning i längden, men då köper jag också bara det ensilaget han inte tycker duger till sina mjölkkor (dvs utmärkta hästvärden).

Det är väl mest det att det mesta höet jag ser på annons är ängshö, dvs inte gödslad vall, kanske bara slås 2 ggr/år, att komma upp på 2.50Kr/kg, inte kr/TS känns magstarkt utan nån som helst analys... Man vet ju inte om värdena är nåt att ha.

Den här hösten har jag fått provat en hel del olika hö och hösilage från olika bönder.
Södra dalarna.

Alla priser är hämta själv pris.

Hösilage med HÖGT (blev tyvärr för högt) proteinvärde 400kg / 400:-

Stor rundbal med hö ej gödslat, ej analyserat (när jag analyserade var det dock knappt 7gr SmRb/kg hö), ca 300kg / 300 kr .

Småbalar med hö, gödslat och jättefina analysvärden. Fint hö! 2,10:-/kg

Inplastat hö/jättetorrt hösilage, oanalyserat ogödslat ca 500kg 350:-

Jag har även sett hösilage för 3 kr kilot på annons. Hö i småbal brukar ligga på runt 2-2,50 kr/kg häromkring tycker jag. Rundbalar brukar ligga på ca 1-1,50kr/kilot.

Senast ändrad:

jag brukar ta eget hö men det har varit så fuktigt i höst så de har blivit dåliga så nu måste jag köpa hösilage och letar som en tok.
Jag har nu fåt köpt nån bal här o där och har betalat ca 250-350kr/st för rundbalar.

Jag frågade på några ställen där de var svindyra, de skulle ha 500-800kr/st för rundbalar.. då kan de behålla sitt foder själva..

Jag bor i södra dalarna och betalar 2 och 1,50 kr/kg (hämtar hos 2 st) Det ena höet är så kraftigt så att jag får lov att blanda ut höet lite. Tycker att det är ett vettigt pris :)
Förr när man bodde på annat håll så fick jag mitt hö(i ca 3½ år), men så bra kan man ju inte ha det jämt :D

Vi betalar 1,50/kg, hösilage rundbal 400kg. Köper av dom vi hyr stallet av. Levererat till stallplan och dåliga balar tar dom hand om och ersätter med nya. Vi betalar det vi förbrukat under säsongen i maj nästa år, uppskattningsvis 40 ton.

I år är jag iofs inte nöjd alls med proteinvärdena och hösilaget har för hög ts halt i mitt tycke(68%), men vi hade betalat samma pris oavsett ts-halt och näringsvärden. Hoppas på bättre tur nästa år:)

Har hästarna i södra sthlm.

Vi betalar ungefär 1 kr/kg för analyserat hösilage. Hemkörningen kostar 800 kr/16 balar.

2,8 kr/kg analyserat hö ink moms
2,3 kr/kg anlayserat hösilage 70% ts.
Tramsport kan ingå. Är inte säker.

höets värden var dåliga. Hösilaget värden vet jag ej.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
Foder & Strö Jag höll på att sätta kaffet i halsen i morse när jag ringde på en annons med halm. Förra året betalade jag 200 kr för samma bal och i...
2
Svar
30
· Visningar
7 960
Senast: Mitrolle
·
T
Foder & Strö Undrar lite hur prisbilden ser ut i år? Jag köper ensilage på ca 65-70 ts ( vill ha det så) och beställer större balar, de som är 130...
Svar
6
· Visningar
5 533
Senast: Angelique
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar