priser på hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare globox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 987
Sv: priser på hingstar!

Blir nyfiken på vad du har för sto när Akribori, Daytona, Callahan och Jaguar är "högintressanta". Det lär inte bli samma typ av avkomma som pluppar ut från de där fyra! :crazy:

Blir nyfiken på vad du har för sto när Akribori, Daytona, Callahan och Jaguar är "högintressanta". Det lär inte bli samma typ av avkomma som pluppar ut från de där fyra! :crazy:

Du måste "tänka out of the box" min vän (på äkta affärsengelska ;) )

Hon kanske har fyra ston!!

Begränsa dig inte, du måste se möjligheterna i tillvaron

/Positivismkonslut Gragge

Hingsthållare borde fixa en folder - Föl, så funkar dom - till alla förstagångsfölerskor

Ja det borde finnas en folder som alla hingsthållare som är seriösa kunde dela ut (även seminstationer etc inräknade i detta)....det hade varit en god idé.Kruxet man kommer till är VEM som ska betala för tryckningen av foldern(?)

Så sant så.. men det är bra att ha något trevligt som ploppar ut. Sedan kan man lära sig hur man tar hand om underverket

Tyvärr är det ju så att allt inte alltid sker enligt reglerna och då kunde det vara bra att ha några tips och råd om hur man ska bete sej...tex vad gör man om fölet kommer fel...vad gör man om stoet sparkar efter föl och vägrar låta det dia...med mera.Listan kan göras lång på allt möjligt som kan ske.

Själv tycker jag nog att språngavgiften är den suraste, det är ju inte säkert att stoet blir dräktigt överhuvudtaget

I en tidigare diskussion kom det fram att hingstägarna som har hingstar på semin i princip går +-0 om de tar runt 1500 kr + moms i språng för hingsten om jag minns rätt.(Om hingsten är utstationerad-för det är vad de tar betalt för att tömma hingsten med allt därtill).

Stämmer inte detta får ni gärna rätta mej.

Stationsavgiften är betäckningsstationens inkomst för att du kommer dit med stoet

Det var ju meningen att denna avgift skulle vara som ersättning till betäckningsstationen...bara det att den ofta felaktigt utnyttjas även av stationer med egna hingstar(ska ju bara gälla utomstående hingstar som kommer dit för att stationerna ska få ut nåt i extra avgiftsväg för allt jobb om de INTE äger hingsten själva).

Tyvärr är det ju så att allt inte alltid sker enligt reglerna och då kunde det vara bra att ha några tips och råd om hur man ska bete sej...tex vad gör man om fölet kommer fel...vad gör man om stoet sparkar efter föl och vägrar låta det dia...med mera.Listan kan göras lång på allt möjligt som kan ske.

På Fyinges hemsida finns bra info om just detta.

Jag börjar mer och mer känna att jag kanske kommer välja en av Flyinges hingstar ändå, just av den anledning du skriver. Det blir inte billigare, tvärtom, men känns tryggare. För mig som har ett äldre sto som aldrig fått föl innan och själv inte har någon som helst erfarenhet känns det som det viktigaste att allt fungerar och att man inte tappar sugen och motivationen på grund av massa praktiska probem.

Oj vad jag svamlar... Skyller på influensa och feberyra.

Ullis

Japp det är sant bara utgifter...men till saken då, man ska inte försöka pruta hos hingsthållaren om man inte har ett presterat sto?
det jag har har lärt mig här ivärlden är att allt ÄR prutbart!
men tydligen inte halvblodshingstar eller?

Har man ett bra sto (läs plac/plac avkommor lägst MSV) så tycker jag att man "ska" pruta ;). Ofta får man bra rabatter, men det varierar oerhört mellan hingstägarna. Har man inte ett meriterat sto så tycker jag inte man ska pruta, som hingstägare skulle jag se det som oseriöst eftersom det är just det som tillåter dem att ge förmåner till de som har bra ston.

Sen tycker jag att betala vid 18-20 dygns dräktighet är bra (fast 20 är lite väl sent, man kollar dem ju helst på 17-18 för att vara med på ett eventuellt omlöp, och då måste man tillbaka igen med dem på dygn 20). Levandeföl-avgift är väl bättre än 90, 45 skulle jag inte gilla för då är ju försäkringarna svindyra (om de nu inte ingår då, men nånstans betalar man ju för dem ändå).

Japp det är sant bara utgifter...men till saken då, man ska inte försöka pruta hos hingsthållaren om man inte har ett presterat sto?
det jag har har lärt mig här ivärlden är att allt ÄR prutbart!
men tydligen inte halvblodshingstar eller?

Vad jag har lärt mig med halvblodshingstar är att om jag kan ta alla mina ston till samma hingsthållare så behöver jag inte pruta! Det gör hingsthållaren alldeles av sig själv. Ingen har någonsin frågat om prestationer möjligen om härstamning. Så av den anledningen väljer jag gärna någon som har många hingstar och som passar mina ston. I år lutar det år Flyinge för hela slanten. 90 dygns hingstar går bort för att det blir alldeles för omständigt för mig att få stona dräktighetsundersökta på 90 dagar, som infaller under betet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 655
Senast: tanten
·
Tjatter Någon som gift sig på Drop in vigsel? Vi snubblade över info om att det ska hållas i en kyrka nära oss i sommar och det känns som att...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 396
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka