priser på hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare globox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 987
Sv: priser på hingstar!

Licensen för hingstägaren, betäckningskostnader, registreringen av fölet m.m är billigare i åtminstone Tyskland. Sammantaget blir det ju då billigare att producera ett föl.

Själv tycker jag nog att språngavgiften är den suraste, det är ju inte säkert att stoet blir dräktigt överhuvudtaget. Jag står hellre för risken att något går snett med fölet i magen, och det kan jag ju också försäkra mig emot. Men om jag tar "risken" med stationsavgift och seminavgift så kan kanske hingstägaren ta risken med språngavgiften. Betalar gärna vid 16 eller 20 dagars dräktighet.

Jag har en teori om att hingstar som har låga språngavgifter alt. 17-dygns avgift har bättre fertilitet, då hingsägaren inte har så mkt att förlora, det blir ju dräktigt ändå! I en del fall iaf tror jag att det är så. Jag tycker också att man skall betala när stoet väl är dräktigt. När stoet väl är det tycker jag hingsägaren har fullgjort alla sina skyldigheter.Man kan ju själv teckna föl- o fosterförsäkring som tillägg till stoets försäkring.

Jag hade också tyckt det var det absolut bästa, men samtidigt, alla ston är inte superlätta att få dräktiga. Är inte risken stor att de som har problemston väljer stationer som först tar betalt vid konstaterad dräktighet? Hingstägaren får med de där problemstona arbeta gratis betydligt mycket hårdare än hans konkurrent som inte får så många problemston eftersom han tar betalt. Det är ju faktiskt inte alltid att det är hingstens, hingsthållarens eller veterinärens fel att stoet inte blir dräktigt..
Ulrika

Stationsavgift o Seminavgift o Vet.arvode osv, får du ju betala ändå. Det är bara seminen du inte betalar för.

KL

Jag föredrar självklart att betala när jag har dräktigt på ex. 16 dygn+betala vid levande föl.

De 2 ston jag betäckte -06 hade lite av varje, en på språng+90dagar och en med 20 dygn dr+ levande föl. Nu valde jag dessa hingstar just pga att jag ville ha dem och det var även bra att fördela kostnaderna något men hade kanske sett andra avgifter om jag fått bestämma...

Tycker oxå att det som känns jobbigast att betala är stationens avgifter (för mig blev det ca 10000kr/2 hästar) och då körde jag stona till stationen enbart för seminering och undersökningar, alltså hade ingen avgift för bete eller dylikt. Inga "specialbehandlingar" eller krångelston utan enbart semin och sedan dräktigt i första brunsten. Jag förstår att min seminveterinär ska ha betalt för sitt jobb som h*n gör jättebra men denna avgiften är den jag muttrar mest över.

Jag bor dessutom i norrland och här finns inga hingstar inom räckhåll på naturligt så jag har liksom inga valmöjligheter heller att välja betäckningssätt. Ev. blir det annorlunda i år då jag ska betäcka ena stoet med en welshhingst istället, dom finns på naturligt:)

På Irland köper man ett levande föl, där tillämpas ofta(st) principen "no foal, no fee". Inget föl inga avgifter. Även på några av dagens främsta hingstar. Vet inte så mycket om deras avel men så vitt jag kunnat se gäller detta även på FAI.
Japp, det stämmer. Även hingstarna från kontinenten som ni i Sverige betalas massor för betalar irländarna mindre för, samt bara om de får ett levande föl!
Grannen betäckte med For Pleasure och det kostade sammanlagt 2300 euro, vilket betaldes första oktober. Om det inte blev något föl får man fri betäckning nästa år.

Själv kollade vi på Clinton till ett av våra ston. Det skulle kosta oss 2500 euro allt som allt. Då fick vi 3 strån och fick faktiskt använda 2 till andra ston om det första stoet blev dräcktigt på första försöket. Tyvärr blev det inte Clinton då vi inte ville ha fryst på henne då hon är 19 år gammal och lite av ett krångelsto. Dock blev hon dräktig första försöket med VDL Ard Douglas. Ska bli roligt att få se vad det blir, har en 1-åring av honom förra året (med samma sto) som är riktigt fin.

Senast ändrad:

Japp, det stämmer. Även hingstarna från kontinenten som ni i Sverige betalas massor för betalar irländarna mindre för, samt bara om de får ett levande föl!
Grannen betäckte med For Pleasure och det kostade sammanlagt 2300 euro, vilket betaldes första oktober. Om det inte blev något föl får man fri betäckning nästa år.

Själv kollade vi på Clinton till ett av våra ston. Det skulle kosta oss 2500 euro allt som allt. Då fick vi 3 strån och fick faktiskt använda 2 till andra ston om det första stoet blev dräcktigt på första försöket. Tyvärr blev det inte Clinton då vi inte ville ha fryst på henne då hon är 19 år gammal och lite av ett krångelsto. Dock blev hon dräktig första försöket med VDL Ard Douglas. Ska bli roligt att få se vad det blir, har en 1-åring av honom förra året (med samma sto) som är riktigt fin.

Varför går det inte att förhandla fram liknande villkor för oss i Sverige?

Jag väntade just på dig Ramona, tänkte att du skulle komma in som mitt vittne ;)

Jag tycker att det är underbart att ni finns som exempel på att det finns andra vägar att gå än den vi har i sverige idag. Speciellt i ett land som Irland med långa och stolta traditioner inom avel.

Att det inte finns en ännu starkare debatt i Sverige kring det här tycker jag är lite underligt, speciellt när så många här tydligt säger att man så mycket hellre väljer en hingst med "levande föl" avgift framför en med 90 dagar eller mindre. Att inte fler hingsthållare anser att det här skulle kunna vara ett konkurrensmedel som skulle kunna vara "lönsamt" tycker jag är underligt. Sen kan man kanske tycka att det här vore något för ASVH att ge sig in i.... men tyvärr upplever nog många att de kanske inte alltid står på stoägarnas sida utan snarare sitter i knät på hingsthållarna. Säger inte att det är så utan att många har den uppfattningen.

Men visst är det lockade med For Pleasure och Clinton på levande för avgift. Själv såg jag för en tid sedan Guidam och franske studsbollen Flipper d' Elle (som är helt fullbokad på hemmaplan) hos en hingsthållare på Irland med just dessa villkor. Då blir man ganska sugen att ställa ett par av stona på en samtransport och låta dem gå på bete på den gröna ön en månad eller så för seminering. I många fall skulle det vara (rejält) billigare än att seminera dem här hemma, är bara själva "arbetet" som avskräcker (om att skiljas från sina flickor...).

Mer rapporter från Irland Ramona, det behöver vi för att få upp ögonen för andra sätt att bedriva avel!!

Satt och tänkte på språngavgiften.
Tycker personligen inte det är konstigt att ta ut en del i språngavgift.
När man betänker att hingsten alltid löper viss risk att få ett ben avsparkat vid (naturlig) betäckning och att det faktiskt är då han gör jobbet så kanske det ställer sig i annan dager.
Jag undrar hur många som kollar upp sitt sto innan man åker till hingst? Jag har i ärlighetens namn aldrig gjort det:o . Men visst skulle det kanske bespara en del besvär om man fick svart på vitt att stoet verkar felfritt och resten tämligen borde vara upp till hingsten.
Som tur är finns det massor av hingstar och lika många olika vilkor. Kanke det finns något som passar alla.
Och det är självklart att man som stoägare vill ha ett levande föl för alla pengar man lägger ner. Men det borde väl också ligga i hingstägarens intresse? Eller?

Även om stoer är felfritt, dvs friskt, kan det bero på stoet att det inte blir dräktigt. Det innebär inte att det är hingstens fel...

Och själsvklart vill man som hingshållare också ha levande föl. Det är rätt dålig marknadsföring om det inte blir några föl. De superfina fölungarna som föds är ju bästa reklamen, och anledningen till att man håller på. Man blir inte direkt rik...

Det kostar ca 9000:- för en tur och retur resa till Irland. Sen tillkommer ju hästhållningen på stuteriet eller stationen där hon ska stå. Man räkna med 15.000:- plus hingstens avgift för att skicka ditt sto till Irland och bli betäckt. Skicka inte hem henne förrens hon är UL:ad och klar. Vill du inte stå på stationen, som säkert är dyrare, kan jag fixa billigare bete till dej med fd sambons ston.

Jag tycker att ni har alldeles för höga priser på halvbloden. På ponnysidan där det är naturlig betäckning som mestadels används så tycker jag att det är helt okej med språngavgift då hingsthållaren ska ha något för besväret. Jag väljer bort hingstar som har levandeföl avgift och dyl trams. En språngavgift på några tusen är rimligt. Är stoet dräktigt när det åker från hingsten så har ju jag fått det jag velat ha av hingsthållaren.
Om jag tappar mitt mjölkpaket utan för affären så går jag inte in och kräver ett nytt paket. Likaså så kräver jag inte att få stoet gratis nästa år bara för att stoet kastar. Däremot är den en trelvig gest mot stoägaren att man har en sådan betäckningsgaranti.:)

*knapplån*

Jag är lite nyfiken på vad det egentligen kostar att få ett sto dräktigt? Säg om allt flyter på, stoet blir dräktigt på första försöket osv? Och vad innebär eg. alla avgifter? Tittar nu på en seminstations prislista, exempel:

Stationsavgift: 1000 kr
Seminavgift: 1700 kr

Vad är detta för avgifter och varför betalar vi dom? Svårt för en som är nybörjare att fä en överblick. Nu har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto och självklart är jag beredd på att det kommer kosta, men man vill ju ha ett hum om hur mycket. När jag började funderingarna trodde jag i min enfald att det bara var språngavgiften :angel: men det har jag ju insett att det verkligen inte är :eek:

Varför har man inte en högre språngavgift där allt är inbakat? varför så många olika avgifter?

Ullis

Nu talar vi halvblod...

Stationsavgiften är betäckningsstationens inkomst för att du kommer dit med stoet.
Seminavgiften är väl veterinärens inkomst.
Språngagift är hingstägarens inkomst.

Tidigare var detta ihopslaget och fakturerades från stationerna, men eftersom vissa stationer var dåliga på just det så drabbade det ju även hingstägarna som inte fick in sina avgifter.
Därför fick man dela upp det, så numera faktureras de olika delarna separat.

Tack! Skulle skrivit att jag menade halvblod :angel:

Låter ju vettigt på ett sätt, men det är så svårt att få en överblick. Tur att buke finns så man kan läsa, fråga, läsa, fråga :angel:

Ullis

Jag kan bara svara för naturig betäckning.
Där har du oftast bara
språngavgift = hingsten betalning för att betäcka stoet.
dygnsavgift = kostnad för att stoet står hos den som betäcker.
SH avgift = olika för raserna då SH ska ha en peng samt rasföreningen.

Rätta mig nu om jag har fel
seminavgift = för insemineringen,
stationsavgift = för jobbet runt omkring.
De är oftast så att hingstar som står på semin inte står på plats. Därav att det är olika avgifter. Alla vill ha sin del av tårtan.

Hingsthållaren-stationen-seminpersonal-sj/flyget osv.

ser nu att ameo har svarat mer korrekt :)

Jag tycker det är Jättebra med Flyinges koncept, betala en liten del när stoet är konstaterat dräktigt, sedan den större avgiften vid levande föl. Det är nog därför så många väljer flyinges hingstar, förmånligt och framförallt väldigt fina sådana! Själv funderar jag skarpt på Akribori. Men även Daytona, Callahan VDL och Jaguar mail är högintressanta! :bump: :banana:

Men är det inte Flyinges system som blir rätt dyrt pga packavgifter och annat? Eller har jag fel?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 654
Senast: tanten
·
Tjatter Någon som gift sig på Drop in vigsel? Vi snubblade över info om att det ska hållas i en kyrka nära oss i sommar och det känns som att...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 384
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka