priser på hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare globox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 987
G

globox

Vad tycker ni andra stoägare om avgifterna till hingsthållaren?
Ska man betala språng,eller 20dagars, 90dagars, Levande föl..mm
Tycker ni att man kan pruta på priset eller ska man vara tyst och betala? Ska det bara gynna en eller kan man göra så att båda parter kan komma överens.? :bow:

Sv: priser på hingstar!

Jag kan fråga om priset om jag har ett mkt meriterat sto, annars skulle jag inte få för mig det. Jag prutar ju inte på mjölken i affären tex. ;)
Det kostar att vara hingsthållare också så de har ju satt ett pris som de vill ha ut, om jag tycker att en hingst är för dyr så skulle jag hellre välja bort den själv och ta en annan.

En grej jag tänkt på är hur väldigt mycket det skiljer från marknad till marknad i hur man betraktar den "service" en hingsthållare står för. Här köper man en tjänst eller en lott om man så vill. Man får sitt sto seminerat och håller sedan tummarna. Sen betalar man olika beroende på vilket typ av lottsedel man köpt (45/90/LF).
På Irland köper man ett levande föl, där tillämpas ofta(st) principen "no foal, no fee". Inget föl inga avgifter. Även på några av dagens främsta hingstar. Vet inte så mycket om deras avel men så vitt jag kunnat se gäller detta även på FAI.

För mig som stoägare är ju det det "logiska". Det är ju egentligen den tjänsten jag vill ha, inte en dräktig mage efter 45 dygn.

Sen kan jag förstå att hingsthållarna har andra tankar men om det går där kan det väl inte vara helt orimligt? Det borde i alla fall vara den riktningen vi skulle sträva inte åt andra hållet!

Jag har ju diskuterat detta lite i Tyskland, fenomenet att Flyinge får så mycket ston kopplat till levande fölavgifter.

Där resonerades det så här "är det väl ett föl i stoets mage (alltså konstaterat dräktigt) så är det väl inte hingsthållarens fel om det sen inte föds eller om komplikationer uppstå?". Varför ska hingtshållaren betala för det? Det anses uppåt väggarna tokigt. I Tyskland finns det ingen (vad jag vet) som har levande fölavgift.

Samtidigt som jag förstår att man som stoägare vill ha fulla garantier och bara kunna betala när man får ett föl. Det är ju därför man betäcker.

Så med andra ord är ett mellanting vettigt. Båda gör ju en chansning!

Jo, visst är det levande föl man vill ha. Som stoägare väljer jag hellre den hingst som har lev.fölavgift istället för 45 eller 90dygns-avgift om jag väljer mellan två ganska likvärdiga hingstar. Jag skulle aldrig få för mig att betala på x antal dygn om det inte ingår fosterförsäkring.

Jag föredrar levande föl-avgift eftersom jag då vet att jag garanterat får något för pengarna.

En gång använde jag en hingst som hade en lägre avgift för dräktighet på 90 dygn och en högre för levande föl, och då valde jag för levande föl av samma skäl som ovan.

Jag förstår att hingsthållarna resonerar annorlunda men eftersom det är en fri marknad kan jag som stoägare välja det alternativ jag föredrar.

Har använt hingstar med alla varianter. Två alternativ som jag tycker är ok är;
-full avgift vid X dygn där det ingår full föl- fosterförsäkring. Jag får alltså pengarna tillbaka om ngt går fel.
-Språng + levande fölavgift. Tycker dock det är lite orättvist för hingsthållaren om fölet dör innan dygn 9.

Jag är mkt tveksam till att använda TAI där man betalar per strå. Surt som attan att betala 20.000,- för ett icke dräktigt sto. Där är det enbart jag som stoägare som tar ngn risk. Seminveterinären få sina pengar och hingstägaren får sina oavsett.

Det är ju nackdelen med semin, att vi stoägare måste lita på och betala till såpass många andra (veterinär, transport, station, utöver hingstavgifterna...) utan att kunna påverka det de gör...

Hm språngavgift där allt är inbakat kan vara ok om där finns garanti att återkomma året därpå vid uteblivet föl.

Levande föl är ju det bästa för stoägaren...så sett.Men så har vi då "blåbären" som kanske klantar sej dvs misstar sej och kanske låter fölet ligga ute på kall backe i april månad bara för att man tycker att "solen e varm"-voilá lunginflammation direkt!!Alla har vi varit "förstagångare" nån gång. Detta är ju inte hingstägarens fel....sen har vi de som kanske slarvar med bra hö osv el fodrar mitt i leran bland alla bakterier etc som kan orsaka kastning.

90 dygnavgiften är väl ok...det jag ställer mej emot är karenstiden för försäkringarna då en bekant nyligen fick punga ut med 90 dygnsavgift samtidigt som försäkringen ej täckte pga av att kastningen skedde på dygn 96(10 dagars karens).

Pruta på språngavgifter etc skulle jag nog inte komma mej för-oavsett sto...ju bättre märr- ju bättre föl= min valuta ändå.Däremot tycker jag man gott och väl kan pruta på beteskostnad tex...

Stort sett så beror mkt på VEMS synpunkt man ska se det hela ur.

Det var då språngavgiften som hon tyckte kändes surt....de andra avgifterna är ju skjälvklara.....(Vet,Stationsavg.mm)

knapprån

Nu har jag plockat bort några inlägg i tråden som berör hur enskilda hingsthållare har sina betalningssystem.
Vi låter bli att diskutera enskilda hingsthållare och håller oss till hur det fungerar i stärsta allmänhet, det går alldeles utmärkt! :idea:

Bland de alternativ som finns för mina hästar idag (halvblod) så föredrar jag helt klart levende föl avgift. Den största nackdelen för mig med 90 dagars är att då går stona på bete och jag måste lasta och köra iväg så där mellan 6 och 11 mil för att få stoet undersökt. Har man då en 5 - 6 ston med föl vid sidan så är det inte helt enkelt. Att sedan risken finns att jag får betala för ett föl som jag aldrig får gör inte att det blir bättre. Har haft ett par ston som resorberat strax efter 90 dagar.
Men det klart bästa var när jag hade ett ardenner sto. Språngavgift på 1500 och inga mer avgifter. Då ingick hämtning av stoet på gården, uppstallning och hemresa i priset. Det var ingen dålig hingst heller utan en importerad herra som gick som bruksprovs etta.

Hingsthållare borde fixa en folder - Föl, så funkar dom - till alla förstagångsfölerskor:idea: ;)

Ja.. det var en bra idé.. men först hoppas jag att de släpper
"Hästuppfödning för dummies" Där genitik, alla möjliga anlag, blodslinjer(och kombinationer etc beskrivs)

Jag kommer att köpa ett ex.
Ulrika

Fast det spelar ju ingem roll hur noga man väljer sto och hingst om man inte kan ta hand om det som kommer ut;)

Nu flyter vi lite ut från ämnet, men jag var ju själv förstagångare förra året och hade en ovärderlig hjälp av "Att bli med föl" samt erfarna vänner!

Så sant så.. men det är bra att ha något trevligt som ploppar ut. Sedan kan man lära sig hur man tar hand om underverket ;)

Hur som helst, om det rätt priser på hingstar eller inte vet jag inte. Det kan ju vara att de ligger högt om man ser välskapta föl med ok stam (medelprispappa) som står till salu för 20-25.000 nu. Men där spelar mödernet in, hade mamman varit diplom så hade kanske folet sålts till ett annat pris. Kanske är det inte hingstarna som är dyra, kanske är det allt annat som är dyrt. Försäkringar, veterinär, mat och allt annat. "Svenskarna" importerar billiga välstammade föl (och i övriga åldrar också för den delen), hur kan det vara billigare i andra länder? Vad är det som är billigare där?
Ulrika

När jag till slut valde att betäcka flickorna förra året så valde jag en på 90-dagars och den andra på levande föl av den enkla andelningen att jag ville fördela kostnaderna. I mina ögon är det ju annars det ultimata att betala vid levande föl, men kommer boken pastejja pratar om så kommer jag att hänga på låset hos bokhandlarn! :bump: Jag känner mig väldigt grön på området "trots" en lusläst "Avel" på >400 sidor och att jag vid de två förra hade mer än nog med tillgång och hjälp av veterinärer och uppfödare. :o

Hmm är det någon som vet hur procentuellt vanligt det är att det skiter sig efter 90dgr?

Är det relativt liten del som kastar efter 90dgr så har jag svårt att förstå att inte fler hingstägare nyttjar levande föl och isf tar ut en högre avgift.
Denna högr avgift TROR jag majoriteten skulle vara villiga att betala, jag skulle iaf välkomna det alternativet.

Jag lägger hellre till kostnaden för foster och fölförs på en levande fölavgift.

Hos en del hingstägare kan man ju dessutom välja- 90-dygns avgift eller levande föl avgift (ca 1000 spänn dyrare) Det tycker jag är superbra :bow:

Jag tror att i framtiden kommer det att finnas så pass många avelshingstar i tjänst att det kommer att bli andra kreterier som avgör vilken hingst man väljer.

Det som kommer att skilja agnarna ifrån vetet är just
¤ Service.
¤ Betalnings sätt, att kunna välja själv hur man vill betala.
¤ Olika rabatt system.
¤ Att intressera sig för de avkommor som kommer.

Något som jag hör ofta är just den ganska stressade servicen som finns på semin stationerna.
Man får semin datumen sagda när man hämtar stoet, eller på räkningen.

Min väninna i Tyskland hon ger sto ägaren ett brev, vid hämtning, där ett diagram är utritat när hon kom i brunst, hur länge hon var i brunst, var i brunsten hon betäcktes, och till sist när hon dräktighets undersöktes. Ett reklam papper ifrån stuteriet samt den hingst som sto ägaren har valt att betäcka med.

Service, det kan man utveckla hur långt som helst............

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 656
Senast: tanten
·
Tjatter Någon som gift sig på Drop in vigsel? Vi snubblade över info om att det ska hållas i en kyrka nära oss i sommar och det känns som att...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 397
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka