Priser på fölungar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anni0001
  • Startdatum Startdatum
A

anni0001

Jag är i tagen att köpa min första fölunge.
Jag vill ha ett stoföl med dressyrstam o tre riktigt bra gångarter.
Men vad "bör" man betala för en fölunge med ex en nygodkänd hingst med bra blod bakom sig i kombination med ett sto som har topplinjer men inte presterat själv.
Tycker de flesta verkar hutlöst dyra fast än föräldrarna knappt gjort någonting, men det kanske är vad fölen går på idag?

Sv: Priser på fölungar

Ett "billigt" föl kostar typ 40.000:-. Då är det kanske en inte så bra hingst med ett sto som inte gjort något alls. Om man ska ha en riktig kalasunge med toppstam och prestationer på mödernet kommer man upp i en bit över 100.000:-. Har för mig att de bästa fölen på förra årets sshs-auktion kostade runt 120.000:-.

För ett föl som du beskriver tror jag att man får betala mellan 60-80.000:-.

Otroligt. Man får nog skaffa sig halvblod om man ska kunna få aveln att gå runt.

Otroligt. Man får nog skaffa sig halvblod om man ska kunna få aveln att gå runt.

Det kostar ju en hel del att " tillverkra" ett föl med. Om man räknar in alla avgifter för hingsten, transportkostnader, extra foder osv. Detta kostar ju lika mycket oavsett om man har ett elit sto eller ett sto med mindre meriter eller inga alls. De pengarna som det kostar extra för att få toppstammat möderne tycker jag helt klart att uppfödaren ska ha. Som sagt det kostar en hel del att få fram en unge...

Ett "billigt" föl kostar typ 40.000:-. Då är det kanske en inte så bra hingst med ett sto som inte gjort något alls. Om man ska ha en riktig kalasunge med toppstam och prestationer på mödernet kommer man upp i en bit över 100.000:-. Har för mig att de bästa fölen på förra årets sshs-auktion kostade runt 120.000:-.

Det låter som du vet hur man får betalt! Jag hörde förra året av bekanta att föl u. ston med bra linjer men som inte gjort så mycket + e. hingst med meriter (typ Empire/Cardento osv) gick för runt 40-50 inkl moms?

Förra året gick dyraste fölungen på SSHS (e. Maloubet de Pleville - Landesfurst) för 80.000:- (vet dock inte om det var inkl eller exkl moms).

Var har du sett dessa dyra fölungarna? De ungarna som jag ser bland hästannonserna på nätet ligger på max 65 000 kr. De flesta ligger på 45 000 kr. Då är de gröna papper och bra föräldrar. Stoet har i vissa fall presterat men i andra fall inte. Det verkar inte spela någon roll för prislappen är ungefär densamma. Men föl för 100 000.. det har jag inte sett någonstans?

Jag håller med Fiorano. En unge som du beskriver borde ligga runt 50 000 - 80 000.
De föl man ser på annons ligger ofta lägre, trots ett mycket bra möderne, men man ser även annonser på föl i högre prisklass.

Ringer man däremot runt lite till uppfödare som inte annonserar så vet de att ta betalt för sina välstammade gångarts föl.

Det är roligt att titta på fölungar, men du får betydligt mer för pengarna om du tittar på 1 åringar istället. En hel del säljs aldrig som föl (för att de är för dyra) och som 1 åringar måste de säljas för att göra plats för årets föl.

För att svara på frågan så tycker jag att ett ok föl (mediokra föräldrar) bör kosta 35-45000 och ett riktigt bra föl kanske uppemot 60 000- 70 000.

Det är så jag upplever marknaden och marknaden bryr sig inte om vad det kostar att ta fram ett föl.

[/Otroligt. Man får nog skaffa sig halvblod om man ska kunna få aveln att gå runt.QUOTE]

Eller idka välgörenhet och göra fattiga hästälskare glada!!:D

Så här tror jag: Färdiga, inridna och grundutbildade hästar ligger mellan de prisintervall som du anger. Fölungar som saluförs till sådana priser utan att ha visat någon prestation (toppresultat på fölvisning etc) blir helt enkelt inte sålda. Varför skulle någon betala 20 000 om året för att ha en unghäst att titta på, som kan skada sig och som man inte vet någonting om? ibland får jag känslan av att många uppfödare är överoptimister/dagdrömmare...

Jag är i tagen att köpa min första fölunge.
Jag vill ha ett stoföl med dressyrstam o tre riktigt bra gångarter.
Men vad "bör" man betala för en fölunge med ex en nygodkänd hingst med bra blod bakom sig i kombination med ett sto som har topplinjer men inte presterat själv.
Tycker de flesta verkar hutlöst dyra fast än föräldrarna knappt gjort någonting, men det kanske är vad fölen går på idag?

Varför vill du köpa ett föl? Om jag skulle ha gjort det, skulle jag ha begett mig till en elitauktion för att verkligen se till att få kvalitet till ett bra pris. Annars tror jag risken är stor att man blir uppkörd och fölet utvecklas till en högst medioker individ (om man inte har riktigt bra öga för hur ett föl bör se ut och stenkoll på stamtavlan inkl mödernet).

Så här tror jag: Färdiga, inridna och grundutbildade hästar ligger mellan de prisintervall som du anger. Fölungar som saluförs till sådana priser utan att ha visat någon prestation (toppresultat på fölvisning etc) blir helt enkelt inte sålda. Varför skulle någon betala 20 000 om året för att ha en unghäst att titta på, som kan skada sig och som man inte vet någonting om? ibland får jag känslan av att många uppfödare är överoptimister/dagdrömmare...

För sex år sedan letade jag föl, så det är ju lite historia iofs. Jag var ytterst noga med mödernelinjerna och att syskon presterat, ringde runt till uppfödare och åkte runt.
De flesta låg i prisklass 50 000-120 000 och av de jag kikade på så blev de allra flesta sålda innan årets slut. Men som sagt, det var andra tider då.

De välstammade, rörliga och korrekt inridna tre och fyra åringarna med potential låg då i prisklass mellan 70 000 och 375 000.

I annonser kan man läsa om "billiga" föl/unghästar där uppfödarna inte vågar ta betalt, med risk för att inte få sålt. Medans andra säljer utan att ens behöva annonsera.

Samtidigt så är inte en häst värd mera än vad en köpare kan betala..

Vänta till hösten när folk ska stalla in och lite senare sälja av, då kan du säkert hitta riktigt fina föl för runt 35-40 000:- i dessa kristider hos de som måste sälja.

Om du inte är rädd för att importera så finns det riktigt fina föl i Tyskland väldigt billigt i år med attraktiva stamtavlor. En uppfödare jag pratade med sa att där är det värre kris där än här på hästmarknaden, det är verkligen köparnas tider. Jag vet flera premieföl med mycket goda vitsord som säljs för 4-5000 euro. Sök på nätet om du är nyfiken på dem.

Kolla också Danmarks motsvarighet till buke, där har de flera fina föl till salu för ganska låga priser.

Jag letade också föl då, och köpte ett för 80000 så du har nog rätt att priserna låg där då. Men inte i dag, om du frågar mig. Jag råkar ha min häst stående i ett försäljningsstall just nu där en del unga hästar står till försäljning. Mångaav dem, även hästar utbildade så långt som till medelsvår, är omöjliga att sälja för över 100,000. Inte ens svårklasshästarna betingar några särskilt höga priser. De precis inridna hästarna (bra resultat på 3-årstest) och ett-tvååringarna har varit till salu i ett år. Minst. Blir icke sålda.

Andra unghästar med härstamningar som liknar mina egna - mycket bra möderne - har inte heller gått att sälja, att döma av de annonser som ploppar upp om och om igen. 70 000 var priset på den hästen (1-åring). Så det är köparnas marknad även här. Men det är klart, ringer man och frågar uppfödarna är det givet att de lägger sig på en rejäl nivå. Om de måste sälja är det ett annat läge.

Jag tror CK jämför med travavel. Där ligger levande föl-avgifterna ofta uppemot 40 000:- (ja, plus moms) och vissa hingstar över 100'. Sen ser man annonser nu, på fräscha 1,5-åringar för 15 000:- :grin:. Jag fattar inte att nån öht orkar föda upp travhästar. Jag tycker själv det är en intressant bransch och trevliga hästar, men alldeles för osäkra pengar om ni frågar mig.

Vad kostar det att ta fram ett föl???
Prisexempel:
Betäckningskostnader 15 000 kr, extra vaccination av sto 300 kr, vaccination föl 600 kr, fölförsäkring 1000 kr, verkning av föl 550 kr, registreringspapper 1000 kr, fölvisning 450 kr. Till detta kommer: hållande av sto 1,5 år grovfoder 15 000 kr, kraftfoder 5 000 kr, halm 1 800 kr, hovslagare 1 000 kr, vacc 300 kr, försäkring 3 000 kr, körning till hinst, visning, veterinär etc 500 kr. Summa sumarium runda slängar 45 000 kr och detta är billiga priser eftersom vi kan köpa t ex billig halm, har en del eget hö, ingen av de dyraste hingstarna, vi kör stoet till vet för vaccination i s f hembesök m m.
Eftersom vi har stall hemma innefattar inte det vad det kostar att hålla stallplats, vatten, elektricitet, hagarnas underhåll, stallets underhåll, bortforsling av gödsel o s v. Jag har heller inte räknat med förslitningsutrustning till stoet så som täcke, borstar, träns, grimmor...
Inköp av sto, fordon som kan dra transport, transport...
Man kan sedan tillägga att här har inga kostnader lagts på för eventuella veterinärkostnader om stoet eller fölet blir sjuka eller skadade. Det räcker med en komplicerat fölning så ryker ett antal tusen till. (Än värre, fölet dör och alla pengar är utkastade)
Jag är hobbyuppfödare vilket betyder att jag inte lever på det. Lägg då till om en uppfödare dessutom ska få lön för sin möda och kunna betala min egen mat mm. De måste ju i princip ha ett prestationssto, vilket betyder att de lagt åtskilliga tusenlappar på utbildning, träningar, tävlingar, utrustning bla...bla...bla
Är det då dyrt med 100 000 kr för ett föl där stoet tävlat höga klasser, en välrenomerad hingst som är lite dyrare och ett föl som visas med goda poäng?
Jag bara undrar vad ni andra säger om detta?

Nej, det är inte dyrt i jämförelse, men vem tänker så? Betalar du mer för mjölken i affären för att du tycker att böndernas vinst är för liten? Eller lägger på några hundra för kläderna från Kina?

Den som inte får aveln att gå ihop har ett val: att sluta helt, eller att i alla fall avla färre hästar. För du kan inte tvinga konsumenterna att betala mer. Om jag vet utbildade ridbara hästar av samma kvalitet till samma pris som en fölunge, varför skulle jag välja att lägga pengarna på ett föl? Om det finns en import med trevlig stam för 35000, varför lägga 60000 på en svenstammad häst?

Vad kostar det att ta fram ett föl???
Prisexempel:
Betäckningskostnader 15 000 kr, extra vaccination av sto 300 kr, vaccination föl 600 kr, fölförsäkring 1000 kr, verkning av föl 550 kr, registreringspapper 1000 kr, fölvisning 450 kr. Till detta kommer: hållande av sto 1,5 år grovfoder 15 000 kr, kraftfoder 5 000 kr, halm 1 800 kr, hovslagare 1 000 kr, vacc 300 kr, försäkring 3 000 kr, körning till hinst, visning, veterinär etc 500 kr. Summa sumarium runda slängar 45 000 kr och detta är billiga priser eftersom vi kan köpa t ex billig halm, har en del eget hö, ingen av de dyraste hingstarna, vi kör stoet till vet för vaccination i s f hembesök m m.
Eftersom vi har stall hemma innefattar inte det vad det kostar att hålla stallplats, vatten, elektricitet, hagarnas underhåll, stallets underhåll, bortforsling av gödsel o s v. Jag har heller inte räknat med förslitningsutrustning till stoet så som täcke, borstar, träns, grimmor...
Inköp av sto, fordon som kan dra transport, transport...

Det är dyrt att ta fram föl, men flera av kostnaderna för stoet hade man ju haft endå, även om stoet inte varit dräktigt så hade hon krävt hovslagare, foder m.m, detta är inte riktigt en kostnad som jag tycker man kan lägga på fölet?
Självklart vill man att det hela ska gå med vinst, men att betala 100.000 för ett föl och sedan ha de löpande kostnaderna för hästen under 2-3 år innan man ens kan börja rida eller att köpa en rätt fin, redan inriden häst för ung. samma summa är ett ganska lätt val för mig iaf. Det finns inget som granterar att fölet kommer hålla hela vägen, stam och prislapp till trots.

Om du inte är rädd för att importera så finns det riktigt fina föl i Tyskland väldigt billigt i år med attraktiva stamtavlor. En uppfödare jag pratade med sa att där är det värre kris där än här på hästmarknaden, det är verkligen köparnas tider. Jag vet flera premieföl med mycket goda vitsord som säljs för 4-5000 euro. Sök på nätet om du är nyfiken på dem.

Ska bli väldigt intressant att se vad fölen hamnar på i Verden om ett par veckor..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 460
Senast: lundsbo
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka