Pris på häst?

Sv: Pris på häst?

Man får ju inte glömma att det alltid finns en mamma och det sägs att stoet betyder mer än 50%. Därmed inte sagt att din hästs goda lynne kommer från mamman. Vad jag noterat i min egen avel så har jag ston där deras gener slår igenom mycket mer än hingstens och ston där hingstarnas gener slår igenom mycket mer än stoet. Ibland ser man att lynnet ofta slår igenom från hingsten medan stoets exteriör och röelser ofta slår igenom, eller tvärtom.

Mamman till valacken som hade rodeo med mig för ett år sedan (visst, troligen överraskade jag honom men jag gillar inte reaktionssättet), är ett sto där hingsten slår mycket igenom på särskilt lynnet men även exteriört. Hon har därför gett mycket olika avkommor. Jag skulle aldrig drömma om att betäcka henne med en hingst som inte hade mycket bra lynne och var trygg i sig själv, trots att hon är det ultimata och outstanding ledarstoet. De bästa fick hon med Segull och Tyr /ett sto som är klass 1 och 4-g). Segullavkomman är också supertrevlig, mycket snygg och har kanonsteg. Tyvärr så hade han olika stora testiklar så vi kastrerade honom. Annars tyckte kända islandshästprofiler och vi själva att han verkligen var ett hingstämne.

Min musblack däremot ger alltid avkommor med mycket trevligt lynne, trygga och snälla men med bra fart i. Det spelar ingen roll vem vi betäckt henne med. Hennes avkomma med samma hingst som är far till rodeovalacken, har superlynne, lätt för gångarterna, är lättränad osv. Dessutom slår hennes exteriör och storlek igenom mycket. Hon är ett av mina favoritston, stor, rejäl med 4 väldigt starka gångarter, mycket fart i och låg blup :angel: .

De här två stona har jag betäckt med samma hingstar vid tre tillfällen. Resultatet är att musblackens avkommor är mycket lika i framför allt lynnet medan det andra stoet givit 3 helt olika avkommor vad gäller lynnet medan två är lika henne exteriört och den tredje är snyggare än både mor och far. Båda stonas avkommor har mycket bra gångarter.

Bangsi skrev:
Jag hör också till dem som inte gillar Svaluravkommorna.
Framförallt för deras skarpa lynne och sedan för att det är så mycket pass i och inte så bra tölt. Skall väl tillägga att det är på de 6 som jag har träffat och ridit. Varav en är en godkänd hingst.

Men som sagt, alla har vi våra olika stammar som vi gillar. Och det är ju tur att vi är olika :smirk:

Ja och bara vi får tycka och handla olika! Med inriktningen att bara avla på hög blup, kommer tyvärr olikheterna på hästarna att minska liksom den genetiska variationen. Jag vill ha hästarna som gentemot människan är mjuka i lynnet och signalkänsliga, dvs flyttar sig för mig och lyder små hjälper utan protester. Jag vill att de ändå skall vara modiga, ha lätt för gångarterna och vara kloka och vilja göra sitt bästa samt känner tilltro till och lita på ryttarens förmåga att bedöma situationer. De skall vara framåt men lättkontrollerade, bära sig själva och kunna ridas med sytråd, dvs mycket lätta i handen.

Jag vill inte ha hästar som man måste vara tuff vid och som kräver stora gester för att flytta på, kräver mycket skänkel, är starka och hårda i munnen så man blir trött i armarna, rädda för allt främmande, kräver lång tillridning för att få fram bra gångarter, använder sin smarthet mot mig istället för att samarbeta och har svårt för samling och egen bärighet. Inte heller vill jag att de i pressade situationer skall ta över och sluta lita till mitt omdöme som ryttare och agera efter eget huvud.

Kalla mig gärna kräsen och med höga krav, men eftersom jag haft den stora förmånen att ha en hingst som hade alla de egenskaper jag önskar mig och vet hur underbart lättränad och följsam denna hästen var i alla sitautioner, så vet jag exakt hur jag vill en ridhäst skall vara och där sätter jag mitt avelsmål och väljer individer därefter. Blup och bedömning saknar betydelse om hästen har rätt kvalité och jag skulle aldrig få för mig att avla på et sto eller en hingst med aldrig så hög blup, som var svår och tuff mot människan. De har inte i ridhästaveln att göra, de hör hemma bland vildhästarna eller på mackan!

Jag tycker personligen inte om BLUPen men det vet vi ju :angel:
BLUP kan vara till hjälp för oerfarna avlare som är osäkra på stamtavlor men eftersoom en sån poäng fortfarande inte säger ngt om hur hästen blir så bör man känna stoet å man bör ha tagit reda på så mkt som går om hingst + ha en uppfattning om vad man vill ha fram för en häst.Vissa avlar bara på BLUP eller på en speciell hingst utan att ha några mål. :smirk:
Så jag håller som vanligt med om att BLUPen inte har ngt med hästens kvalité att göra.

Haha!Du är inte lite kräsen, en bil i Europa å just den ska du ha :devil:
Jaja, men det var bra att du hittade en likadan bil :)

Jag menar inte att de jag har stött på inte är nervösa eller trygga. För det har inte varit några problem. Däremot har de varit HÅRDA i lynnet och det blir lätt en kamp. Några av hästarna var tvugna att tydligt testa en gång på gång. DET anser jag inte vara ett bra lynne.

Men det borde ju vara en trygg häst när man är 15 år.

Tack för svar, på vilket sätt är hon inte lätt. Jag kunde inte provrida pga föl fölis är ju bara någon vecka gammal.Men jag tyckte verkligen om vad jag såg.Jag är nyfiken.

Jo det är ju skillnad om man pratar om unghästar eller lite äldre pållar. Jag ville bara ge min syn på saken så de som läser här och liksom jag är lite nervösa av sig inte blir livrädda för ALLA Svalur-avkommor oavsett ålder, för då kanske de missar sin drömhäst!

För min del har jag lättare att ta en liten kamp än en häst som lyssnar alltför mycket på mig. Gillar lite tuffare psyke för det är oftast de som är tryggast i sig själva också. De hästar jag trivts bäst med har oftast varit ranghöga valackar och hingstar över 15 år, dvs smågriniga gamla gubbar som tycker att de vet bäst själv (och det händer ju rätt ofta att de har rätt i det också... :angel: )! :D

För att uttrycka det milt så tänker jag aldrig någonsin rida unghäst som det känns nu. Jag trvis med lite äldre hästar, minst 12 år sådär och någon ska ju rida alla dessa urfina tävlingsvalackar när de blir lite äldre också! ;)

Bangsi skrev:
Jag menar inte att de jag har stött på inte är nervösa eller trygga. För det har inte varit några problem. Däremot har de varit HÅRDA i lynnet och det blir lätt en kamp. Några av hästarna var tvugna att tydligt testa en gång på gång. DET anser jag inte vara ett bra lynne.

Men det borde ju vara en trygg häst när man är 15 år.

Låter som typiskt Freyr-blod och sådana hästar jag inte gillar! Inte konstigt att kända profiler som sysslat mycket med sådant blod tycker man skall jaga undan unghästarna och sprider den åsikten bland sina elever. Avlar man på rätt lynne så krävs inte så bryska metoder för att unghästarna skall ha repekt för människan. Det går både att tidigt hantera, kela och lätt flytta på hästarna med mindre signaler. Det är ju bra mycket enklare att fostra en häst med rätt grundspyke från födseln och förutsättningarna för ett ly´ckat resultat ökar avsevärt. Med lyckat resultat menar jag att den medelgode ryttaren kan rida hästen med god kontroll och lätt hitta hästens gångarter. Starka hästar med för mycket vilja som dessutom testar en hela tiden, kallar jag en miss i avelsarbetet! De har inte sällan en medfödd tendens att ta över kommandot och bli fräcka. De typen av häst vill jag inte jobba med. Jag blir bara väldigt arg när de beter sig så.

chrysler skrev:
Haha!Du är inte lite kräsen, en bil i Europa å just den ska du ha :devil:
Jaja, men det var bra att du hittade en likadan bil :)

Det är ren självbevarelsedrift. De säger jag lever tack vare denna terrängbils starka kaross! Men det var lite fåfänga med. Jag skulle prompt ha skinnsäte och taklucka samt manuell växellåda precis som på den jag voltade. Och sedan fick den inte kosta för mycket heller. Nya ligger den bli jag just köpt på 700-800000. Jag sökte efter en bil som var 10 - 15 år gammal, vilket inte är mycket då det gäller den här typen av bil. Men visst precis som med hästarna så vet jag vad jag vill ha och är kräsen, särskilt med lynnet. Det är därför jag tjatar så ofta om det!

sambaengi skrev:
De typen av häst vill jag inte jobba med. Jag blir bara väldigt arg när de beter sig så.

Japp det kan jag också bli. Men jag föredrar att bli arg framför att bli rädd och för mig tycks det vara enda valet. De hästar du gillar blir garanterat osäkra och nervösa av sig när de får en ryttare som fysiskt skakar av rädsla i sadeln. Därför passar de inte mig - jag behöver och älskar Freyr-avkommorna och för mig är de urtypen av islandhäst! :love:

Båbbe skrev:
Japp det kan jag också bli. Men jag föredrar att bli arg framför att bli rädd och för mig tycks det vara enda valet. De hästar du gillar blir garanterat osäkra och nervösa av sig när de får en ryttare som fysiskt skakar av rädsla i sadeln. Därför passar de inte mig - jag behöver och älskar Freyr-avkommorna och för mig är de urtypen av islandhäst! :love:

Jag gillar inte nervösa hästar heller så där tar du fel. En signalkänslig häst som rättar sig lätt efter dig som ledare är inte detsamma som en nervös, känslig och lättskrämd häst. Min 4-årige hingst är enormt ranghög, inget sto eller någon valack sätter sig på honom, inte ens mina ranghöga damer. Han är också enormt trygg och självsäker och väldigt cool. Att kalla honom nervös är närmast skrattretande! Han är trots sin rang mycket godmodig, kelen och vänlig vid människan och behöver inga bataljer för att lyda mig, möjligtvis att jag ryter till för att få honom att lyssna om han inte är uppmärksam på mig tex när vi går förbi stona, men det är ingen man behöver ta en kamp med om rangordningen. Ändå är han hanterad sedan den dag han föddes, kelad med, har tom fått godbitar ur handen ibland. En vecka gammal satte jag på grimma på honom och började ledträna honom och han bara följde med. Små protester som att stanna men ingen kamp, det var bara att lirka, locka och berömma. Visst kan jag säga ifrån och fostra men någon kamp vill jag inte ha! De hästarna gör mig arg men jag blir också på min vakt för jag vet att de kan vara farliga och är det några man borde bli rädd för så är det de hästarna för de har kamphingstar i blodet. Nu är min hingst inte inriden men en nervös ryttare hade nog bara fått honom att stanna och vrida på huvudet och undra vad det är frågan om. Han hade definitivt inte blivit nervös!

sambaengi skrev:
Nu är min hingst inte inriden men en nervös ryttare hade nog bara fått honom att stanna och vrida på huvudet och undra vad det är frågan om. Han hade definitivt inte blivit nervös!

Den reaktionen räcker för att jag definitivt ska kliva av. Jag har klivit av mindre känsliga hästar än så. Har du någonsin satt en riktigt nervös ryttare på någon av dina hästar (alltså en ryttare som du fått övertala från marken i 20 min innan h*n vågat öka farten till galopp)?

Båbbe skrev:

Sån är jag också. Hellre en stursk modig häst, än en jättekänslig som blir rädd. För då blir jag också rädd. Eller snarare SKITSKRAJ!!!

Jag är så oerhört lycklig över att ha träffat min pålle, som bär mig genom eld och vatten. Vi kan möta de mest märkliga grejer och han bara signalerar "lugn matte, jag fixar det här". På honom har jag kommit så långt att jag nu kan slappna av och bara andas, även när vi möter märkliga grejer. Ofta kan nog de här modiga pållarna ha en tendens till att bli en smula sturska, men jag håller med Båbben, hellre en sådan tendens än en väldigt försiktig. För en sådan häst gör även mig till väldigt försiktig.

Jag är med i en ring på nätet som heter Rädda Ryttares Ring. På den tiden jag fortfarande red stora bruna brukade jag då och då fara på ridläger i Vimmerby. Där hade jag en "trygghäst" som jag verkligen gillade. Han hade oerhört bråttom, var ganska så tuff och så, men blev inte rädd för nåt. Han var också snäll inners inne.
Jag rekommenderade honom till en annan tjej som är med på RIngen. OCh hon blev jätterädd för honom. Istället fick hon en häst som jag aldrig skulle vågar rida. En liten, försiktig pålle som skyggade för spöken. På honom kände hon sig trygg.

Så olika kan det vara med rädsla.

Äsch, det här var bergis väldigt OT från tråden. F´låt!

OlleAtlas

sambaengi skrev:
Jag gillar inte nervösa hästar heller så där tar du fel. En signalkänslig häst som rättar sig lätt efter dig som ledare är inte detsamma som en nervös, känslig och lättskrämd häst. Min 4-årige hingst är enormt ranghög, inget sto eller någon valack sätter sig på honom, inte ens mina ranghöga damer. Han är också enormt trygg och självsäker och väldigt cool. Att kalla honom nervös är närmast skrattretande! Han är trots sin rang mycket godmodig, kelen och vänlig vid människan och behöver inga bataljer för att lyda mig, möjligtvis att jag ryter till för att få honom att lyssna om han inte är uppmärksam på mig tex när vi går förbi stona, men det är ingen man behöver ta en kamp med om rangordningen. Ändå är han hanterad sedan den dag han föddes, kelad med, har tom fått godbitar ur handen ibland. En vecka gammal satte jag på grimma på honom och började ledträna honom och han bara följde med. Små protester som att stanna men ingen kamp, det var bara att lirka, locka och berömma. Visst kan jag säga ifrån och fostra men någon kamp vill jag inte ha! De hästarna gör mig arg men jag blir också på min vakt för jag vet att de kan vara farliga och är det några man borde bli rädd för så är det de hästarna för de har kamphingstar i blodet. Nu är min hingst inte inriden men en nervös ryttare hade nog bara fått honom att stanna och vrida på huvudet och undra vad det är frågan om. Han hade definitivt inte blivit nervös!

För mig låter han som en trygg en!! Ganska lik min pålle, faktiskt. Han är också självsäker, vänlig och stencool.

Tur att det gick bra med bilvurpan, förresten. Läskigt att råka ut för något sådant.

OA

Båbbe skrev:
Den reaktionen räcker för att jag definitivt ska kliva av. Jag har klivit av mindre känsliga hästar än så. Har du någonsin satt en riktigt nervös ryttare på någon av dina hästar (alltså en ryttare som du fått övertala från marken i 20 min innan h*n vågat öka farten till galopp)?

Nej, för jag har mest unghästar (säljer ju efterhand utom avelsstona där jag har ett par som är lite äldre men knappast av den lugna typen) och det vore inte rätt mot varken dem eller ryttaren att sätta upp så nervösa personer på en dem! Jag har aldrig sysslat med
ridskola eller turridningsverksamhet heller och nog inte hanterat en nervös ryttare så. Ingen skall övertalas att göra något den är rädd för utan det måste sakta få växa fram i takt med att säkerheten ökar hos ryttaren. Sedan är jag ju ganska orädd själv så jag har ju inte lätt att förstå den här typen av reaktion. Men iofs brukar jag lätt kunna lugna både nervösa hästar och människor. Fast att bli rädd för att någon häst vänder på huvudet och nosar på en, det har jag svårt att förstå! Inte lätt att hitta häst till dig inte!

OlleAtlas skrev:
Sån är jag också. Hellre en stursk modig häst, än en jättekänslig som blir rädd. För då blir jag också rädd. Eller snarare SKITSKRAJ!!!

Jag är så oerhört lycklig över att ha träffat min pålle, som bär mig genom eld och vatten. Vi kan möta de mest märkliga grejer och han bara signalerar "lugn matte, jag fixar det här". På honom har jag kommit så långt att jag nu kan slappna av och bara andas, även när vi möter märkliga grejer. Ofta kan nog de här modiga pållarna ha en tendens till att bli en smula sturska, men jag håller med Båbben, hellre en sådan tendens än en väldigt försiktig. För en sådan häst gör även mig till väldigt försiktig.

Jag är med i en ring på nätet som heter Rädda Ryttares Ring. På den tiden jag fortfarande red stora bruna brukade jag då och då fara på ridläger i Vimmerby. Där hade jag en "trygghäst" som jag verkligen gillade. Han hade oerhört bråttom, var ganska så tuff och så, men blev inte rädd för nåt. Han var också snäll inners inne.
Jag rekommenderade honom till en annan tjej som är med på RIngen. OCh hon blev jätterädd för honom. Istället fick hon en häst som jag aldrig skulle vågar rida. En liten, försiktig pålle som skyggade för spöken. På honom kände hon sig trygg.

Så olika kan det vara med rädsla.

Äsch, det här var bergis väldigt OT från tråden. F´låt!

OlleAtlas

Jag har ridit till många känsliga hästar, eftersom jag gillar den typen, även en del nervösa och byggt upp deras självförtroende så de blivit riktigt bra, men jag vet också att man kan rasera all träning på kort tid om man sätter upp en osäker ryttare. Hästen påverkas och tappar självförtroendet och blir nervös igen. Det är en helt normal reaktion då ju människan är flockledare och blir flockledaren rädd då skall de ranglägre hästarna reagera med samma reaktion.

Hingsten som attackerade mig var en mycket trygg individ och hade kanonpsyke före han skickades till tränaren. Han blev trygg igen men hatade människan efter den behandling han fått. En gång jag red honom blev jag riktigt rädd. Två vildsvinssuggor rusade ut ur den täta undervegetationen bara några meter framför oss på stigen. Jag bromsade min häst, för jag vet att kultingarna kan komma efter och ville definitivt inte hamna mellan suggorna och dem. Och mycket riktigt någon sekund efter kom ett helt lämmeltåg av röda kultingar tvärs över stigen. Min häst tyckte jag var dum. Vi hade ridit i 4 timmar och han ville hem och så stoppar jag honom för att gå pga av några grisar! Jag var rädd suggorna skulle vända om och undervegetationen var tät ända ut till stigen så jag kunde inte se var suggorna fanns. Men allt gick väg och han forsatte skritta hem otåligt utan att bry sig det minsta om vildsvinen. Men så hade vi linderödsgrisar intill hästarna när han växte upp.

Annars är grisar och deras lukt bland det värsta att skrämma hästarna. Och jag har blivit attackerad av en ilsken vildsvinssugga med halvvuxna kultingar när jag red en gång och det var allt annat än trevligt. Den hästen var rädd för grisar, men litade helt på mig och flydde inte förrän jag sade till och dit jag ville. Det var min älskade Silfur-Reynir. Ingen häst för nervösa ryttare även om han hade mycket gott lynne. Men jag fick honom att gå fram överallt! Den bästa häst jag haft och den mest samarbetsvilliga!

Ja vi är Ot, men än sen? Huvudsaken är att ämnet platsar under islandshästar och den här OT-diskussionen passar in bättre än ursprungsämnet egentligen, i alla fall om jag tolkar reglerna rätt.

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Jag har ridit till många känsliga hästar, eftersom jag gillar den typen, även en del nervösa och byggt upp deras självförtroende så de blivit riktigt bra, men jag vet också att man kan rasera all träning på kort tid om man sätter upp en osäker ryttare. Hästen påverkas och tappar självförtroendet och blir nervös igen. Det är en helt normal reaktion då ju människan är flockledare och blir flockledaren rädd då skall de ranglägre hästarna reagera med samma reaktion.

Jo, där har du nog rätt. Och det funkar åt andra hållet också. Kommer ihåg när jag sökte häst. Ringde en väninnas bekant som är en erfaren islandshästkvinna. Hon sa till mig att "var rädd om ditt nyfunna mod!". De orden tog jag fasta på. Köpte ju i och för sig en unghäst, men han är verkligen en trygg en. Fast han är också en sån som litar på mig i alla lägen. Och jag på honom.

Apropå vildsvin. Vill INTE möta!!! :eek: :eek:

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Apropå vildsvin. Vill INTE möta!!! :eek: :eek:

OlleAtlas

Kan garantera att det var allt annat än en behaglig upplevelse! Suggan gick till attack fast jag red mer än 50 m bort! Först trodde jag det var rådjur som sprang, men sedan såg jag det var vildsvin och trodde hon inte sett mig så jag gav höga ljud ifrån mig men hon fortsatte och 15 m ifrån mig accelererade hon och jag fårstod hon gick till anfall och kastade undan min häst och satte fúll fart, viljet han var mycket snar att lyssna till! Suggan missade oss med bara ett par m och både han och jag var uppjagade efteråt och såg vildsvin i varenda buske. Efter de är jag lite räddare för att rida ut på Ryssberget, särskilt inte i mörker. tidigare red jag gärna ut själv med pannlampa eller i månskenet, men jag har inte vågat det på länge. Finns bara ett djur som skulle göra mig räddare och det var att möta en björn! Men vildsvinen är snabba och kan slå eller bita av benen på en häst! Det är inget att leka med! Jag hade tur som red. En annan med hund fick fly upp i en gran för samma ilskna sugga! Det har inte varit lika lockande att promenera och springa där efter den här händelsen. till fots hade jag aldrig haft en chans! Och hade hästen fått panik och inte lyssnat kunde jag åkt av och också blivit attackerad! Lo och varg har vi haft i trakterna förut och de är jag inte rädd för, särskilt inte när jag rider, men vildsvinen är lite för mycket för mig! Och de har ju ökat explosionsartat! Men just den suggan är bortskjuten, tack och lov!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka