Pris på häst?

Sv: Pris på häst?

Usch, det är väl sådant som kallas änglavakt. Du skulle ha köpt en lott samma dag. Det kunde ha slutat illa.

Shit!
Du borde hålla kurser i överlevnad :eek:
Vilken tur att allt gick så bra å att det inte var ngn häst med heller!

Ursäkta... såg att Órri nämndes i sammanhanget.. Kan man se hans avkommer nånstans? Tror mig ha en med Órri som morfar eller pappa....

Prova sök på holtsmuli (kan inte adressen utantill till deras hemsida). De har några snygga bilder. Om jag bara blev färdig att tvinga någon ut och ställa upp mina två som har honom som farfar så jag kan ta den där perfekta uppställningsbilden så kunde jag lägga in dem på hemsidan. De är helt olika och representerar de 2 typer han ger. Den ena är en ren 4-gångare, grov och kompakt med mycket resning. Rena barockhästen! Jättestort steg och rejäla lyft, efter Sudri frá Holtsmúli. Den andra är 5-gångare, lättbyggd och inte fullt så högrest men med lika stort steg och mycket lyft, tom i snabb grisepass, vilket kan förekomma i hagen... Han började med det efter en hovskada i fjol med påföljande vinter i platt hage. Så nu går han i kuperad hage och har hittat traven igen, men inte alltid... Båda har gott lynne. Sudri-sonen har dock en morfar av ren Kólkuosstam så han är inte vara man häst precis men otroligt klok och speciell. Husse får inte sätta på grimman, nix, jag går till matte och där står jag fromt som ett lamm. En kompis till mig får också ta honom men glöm att några andra kan! Han vet vad han vill. Lät husse leda honom en gång när jag ledde en annan häst, men efter 20 m stannade han och ville inte gå längre utan vände sig om och tittade efter mig. Det var bara att byta häst och så gick han snällt med matte... Charmigt naturligtvis men ibland känner jag att jag betyder för mycket för honom. Jag har ju fler hästar jag vill pyssla med.

chrysler skrev:
Shit!
Du borde hålla kurser i överlevnad :eek:
Vilken tur att allt gick så bra å att det inte var ngn häst med heller!

Om du bara visste! Jag har skadat mig varje år minst en gång om året eller fått någon allvarlig sjukdom/allergi så jag måst uppsöka sjukhuset, sedan jag var 6 år. Har tappat räkningen hur många ggr jag varit nära döden faktiskt. Kan säga som så att jag tagit kring och troligen över 200 röntgenbilder, varit sövd 12 ggr, och detta var min 4:e trafikolycka och tredje bilen som blev totalskrot! Har voltat 1½ varv en gång i en liten Fiat Ritmo och bilen var intryckt i taket överallt utom där jag satt! Detta pga att den slog ner på passagerarsidan båda gångerna eftersom jag snurrat en ½ varv först för att försöka undvika att fronta med ett träd i diket. Bilen totalskrot. Blev påkörd i sidan av en som inte såg mig och körde rätt ut och den gången höll jag på att preja ett äldre par och var bra nära att krascha bland bensinpumparna på en mack. Bilen totalskrot. Krockade med ett rådjur i 90 men behövde bara byta fronten och så nu detta.

Dessutom har jag ridit omkull två ggr och landade på skallen ena gången då hästen försvann under mig. Vägen var underminerad efter tjällossningen och vi kom i ökad tölt nerför en backe. Jag har hamnat under hästen med benet en gång när den trampade fel ut i ett dike under en snabb galopp. Den ville inte stanna och gick på sidan när jag försökte bromsa den. Foten blev ganska illa klämd och jag bröt ett par revben. Hade både hjälm och säkerhetsväst. Men hästen var väldigt lydig efter detta... Red hem den, för jag hade inget val. Gå kunde jag inte. Gjorde så ont så skritt och tölt var deta enda jag klarade. Glad det var en islänning... Var hemskt att dra av ridstöveln men jag bet ihop för jag tänkte inte låta någon klippa sönder den...

Jag har blivit avslängd och brutit båtbenet men det otäckaste var att hästen trampade några cm från mitt ansikte med en bakhov. Jag kan göra listan mycket längre. Jag har ärr på hjärnbarken efter en hjärnskakning men klarade mig utan bestående men dock fick jag äta tabletter i 6½ år efteråt, ryggskada, knäskador, whiplash, haft axel ur led förut, brutit nyckelben, fingrar, handledsskador, haft 41 graders feber två ggr pga njurbäckeninflammation som var allergisk, hade Taiwaninfluensa, dubbelsidig lunginflammation, halsfluss, bihålleinflammation och öroninflammation samtidigt och hade drygt 40 graders feber i 8 dygn. Svimmade av dubbla pencillinkurer och är sedan dess allergisk mot pencillin. Tohg ett halvår innan balans och syn var helt återställda och kroppen hämtat sig.

Jag har fått hormoslyr i mig som 8-åring och är efter det överkänslig och hyperallergisk mot gräs och korgblommiga växter. Men jag hoppas att all röntgenstrålning skall ha tagit död på alla eventuella cancerceller då hormoslyr är såväl allergent, mutagent (förändrar arvsanlagen) och cancerogent. De två som sprutade var "höga" eller "fulla" av hormoslyr och såg inte att kraftledningen gick in över vår tomt där jag lekte.

Men trots att min osteopat säger att få skulle stå ut en kvart med alla de skador jag har i kroppen, så känner jag mig friskare och starkare än genomsnittet. Det handlar om tanken och viljans kraft och att tro på sig själv. Men jag har också elittränat löpning och styrketränat samt tagit till alla möjliga alternativa behandlingar och naturpreparat. Det kostar många tusenlappar men jag lever ett ganska normalt liv. Läkarna har däremot dömt ut mig ett par-tre ggr och förvånat sett mig komma tillbaka genom min envishet.

Katten har 9 liv, jag undrar hur många jag har. Jag har då förbrukat minst en katt i alla fall... Och jag är väldigt trött på att skada mig! Ibland undrar man om man lever, är död eller drömmer. Varje gång jag varit nära döden så känns det som om jag befann mig mellan två dimensioner i ett tag efteråt. Men det måste ju vara meningen att jag skall leva, annars hade jag inte överlevt. Den av gudarna utvalde sägs få många prövningar, men jag vill inte ha fler nu tack. Tycker det är dags att veta vad jag är utvald till! Tur man är född med glatt humör, envishet och humor!

Senast ändrad av en moderator:

em76 skrev:
Den första Svaluravkomman jag lärde känna hade faktiskt mycket stark trav och ingen pass. Först vid ca 10 års ålder orkade hon tölta längre sträckor och i lite högre tempo. Annars brukar ju Svalurhästar ha lätt för tölt och pass. Svala kan tölta "hur länge som helst" utan speciellt mycket aktiv ridning men det är ingen tölt som ger höga poäng på tävlingsbanan.

Jag har läst tyska i 6 år men att sälja henne till Tyskland är inte tänkbart.

Varför är Tyskland så otänkbart?! Det finns säkert många mycket duktiga och bra hästmänninskor där! För långt bort? Men om det bästa hemmet ligger långt iväg så är det ju också hästens bästa! Men vid all försäljning riskerar man ju en vidareförsäljning, så det finns inga garantier. Nyligen dog en lite äldre man som varit kärnfrisk hela tiden, hastigt och lustigt här i trakten. Alla hans islandshästar, nog ett 15-tal, säljs nu. Jag menar, man har inga garantier i livet och det kan drastiskt förändras i ett slag. Mina hästar kunde varit mattelösa sedan en vecka tex. Det enda man kan är att försöka hitta en bra och seriös köpare. Därefter har man inte hästens öde i sina händer mer och det måste man acceptera, även om man blir besviken när de säljer dem vidare. Annars skall man inte sälja helt enkelt!

Senast ändrad av en moderator:

Silverkedjan skrev:
Tyvärr är min erfarenhet att minst 75% av gångerna man säljer hästar för billigt att de säljs vidare för att köparen kan tjäna en hacka på det.

Oavsett hur noga man tycker man väljer köpare :(

Vilket också är anledningen till att jag väljer att avvakta.

Hej Elin!
Kan ju inte utala mig om Svala, då jag inte ridit henne! Själv vill jag ju ha starka grundgångarter, älskar hästar med super läcker trav! Lätt för tölten och förhoppningsvis även snabb och "flygande" pass.
Har haft turen att på senare år hitta just dessa hästar som har mycket gång och lätt för sig + hög ridbarhet. Då blir man naturligtvis kräsen.
Har hört mig lite för om Svalur och även träffat några avkommor. bland annat valacken som jag nämnde. Naturligtvis inget generellt. Finns ju alltid hästar som har gångartsproblem oavsett stam, dessutom har ju alla hästar ett möderne! Precis som du inte gillar Blaer hästar i större utsträckning så finns det ju folk som inte gillar Svalur hästar!
Tror fortfarande att ni har ett bra pris på hästen, det gäller bara att vänta ut rätt köpare. Fast jag tycker att ni skall behålla, skulle kännas konstigt om kombinationen mellan er och Svala inte längre fanns!

....om inte så har ju tyskarna starkare valuta och pengarna att handla för :devil: ...dessvärre även avståndet!

Usch va hemskt! Hoppas du inte har allt för ont i din stackars axel!
Lycka till med bil och transport köp, och tillfrisknandet förstås!

Det var inte illa, du får se det från den ljusa sidan- du lever iaf!

Du kan väl komma och rida henne. :idea: Fast hon ser inte så rolig ut nu. Hon är fet och så grisepassar hon i hagen vilket jag tar som ett tecken på att hon är dräktig :) , hon grisepassade när hon kom från Silverkedjan också, men sedan hon fölat kom traven mer och mer.

Det var några som blev förvånade när jag valde att använda Aegir till Askja för jag har alltid sagt att jag har svårt för Svalurhästar, men just Aegir gillar jag. Jag fastnade för honom redan när jag såg honom som unghäst på Grevagården.

Jag hör också till dem som inte gillar Svaluravkommorna.
Framförallt för deras skarpa lynne och sedan för att det är så mycket pass i och inte så bra tölt. Skall väl tillägga att det är på de 6 som jag har träffat och ridit. Varav en är en godkänd hingst.

Men som sagt, alla har vi våra olika stammar som vi gillar. Och det är ju tur att vi är olika :smirk:

Jag har varit runt och kollat efter häst länge har sett ett par svalur avkommor men inte gillat deras lynne. Finns det någon som kan hjälpa mig med pris på denna häst. Bed 4gångsto född 95 efter Tyr bedömd 7,95 ext 7,95 rid total 7,95 en trevlig häst en hel del tävlad alltid kommit till final . svenskfödd eksemfri.Otroligt lätt för tölt och de andra gångarterna. otränad går med föl vid sidan. Vera

Korven skrev:
:love: Du är triangelmärkt för att vi ska få läsa dina trevliga inlägg här på Buke :love:

:rofl: :rofl: :rofl: :bow: :bow: :bow:

Den var bra, fast de har inte lyckats triangelmärka mig, även om de försökt! Jag jobbar trots allt heltid! Fast just nu har jag semester. Jag orkade inte vara sjukskriven mer än 3½ dag, sedan bröt jag sjukskrivningen och gick till jobbet. Visst har axeln hoppat ur led 2 ggr efter olyckan, den tål inte mycket just nu, men jag klarar att trycka den rätt själv eller kan instruera någon att göra det. Mina nära är rätt vana vid krasande ljud från leder som dras rätt och gör snällt som jag ber...

Tack för att du gillar mina inlägg! Fast jag är rädd att jag är lite för mycket ibland men ni får ta det onda med det goda. Medaljer har alltid en baksida...

Kram Anette

hatid skrev:
Jag har varit runt och kollat efter häst länge har sett ett par svalur avkommor men inte gillat deras lynne. Finns det någon som kan hjälpa mig med pris på denna häst. Bed 4gångsto född 95 efter Tyr bedömd 7,95 ext 7,95 rid total 7,95 en trevlig häst en hel del tävlad alltid kommit till final . svenskfödd eksemfri.Otroligt lätt för tölt och de andra gångarterna. otränad går med föl vid sidan. Vera

Hon är ju i sina bästa år och låter trevlig. Har hon bra utstrålning och lynne samt är eksemfri tycker jag att runt 65-75000 är rimligt att begära utan att skämmas. Men det är på en höft. Kanske jag tycker något helt annat om jag träffar hästen. Dessutom får man inte glömma att en speciell färg, teckning och en utstrålning som ger hästen DET är avgörande på priset också. Jag tycker den här låter mer prisvärd än den häst vi började diskutera helt enkelt för att den har en attraktiv ålder, med reservation för att jag inte träffat hästen. Jag har alltför många ggr i telefon fått höra många positiva superlativ men när man sedan träffar hästen har det varit en stor besvikelse. Tvärtom händer också. Det är svårt att sätta pris på en häst man inte känner.

Sammets_rosa skrev:
Usch va hemskt! Hoppas du inte har allt för ont i din stackars axel!
Lycka till med bil och transport köp, och tillfrisknandet förstås!

Maken har hämtat hem bilen från München och jag är helnöjd! Den verkar tom bättre än den jag hade. Men så har den bara gått hälften så långt också. Släpen är värre att hitta begagnad, i alla fall i Sverige. De som har en boggi av detta märke säljer inte sina släp för de är så nöjda. Jag hade bara tur förra gången. Köpte den av en som hade två bilar och de hade bytt till andra och nyare bilar i annan kulör och skulle färgmatcha släparna så därför sålde de de två de hade, fast de var jättefina! tur för mig att det finns rikt folk som är lite fåfänga och köper nytt så jag kan överta deras fina begagnade... Får se om jag lyckas hitta ett igen.

Jag vet vilken häst det är och de begär mycket mera än 75000 för den. Det är en mycket fin häst, men inte plättlätt att rida. Hon har mycket huvud.
Hatid --> Provrid denna häst flera gånger innan du bestämmer dej.

/Malin

Intressant att så många inte gillar Svalur-avkommor pga lynnet. Jag anser mig själv vara ganska så nervöst lagd som ryttare och är väldigt känslig för hästars lynne. Har höga krav på de hästar jag törs rida pga detta.

Och jag är lycklig ägare till en Svalur-avkomma! Nu vet jag förstås inte om han är en typisk sådan, men han är supertrygg i alla situationer, går att lita på så långt man nu kan lita på ett djur och inger mig känslan av att han "tar hand" om mig... :love: Hästen är förstås ingen unghäst (15 år), men jag har bara träffat 2 hästar i hela livet som jag känt mig så trygg på! ;) Han anpassar sig efter ryttaren också och har utan problem ridits av barn.

Jag köpte honom främst pga lynnet (om den biten brister törs jag inte rida alls så det kommer alltid först...).

Men visst har han lite väl mycket pass och en hel del vilja. Fast det ser jag som fördelar, ska man lära sig rida pass så är det ju en fördel om hästen har lätt för det. ;) Lite lättare för tölt hade väl inte skadat, men annars så är han perfekt! Utmärkt skritt, trav och galopp har han också (nåja galoppen blir lite lidande när magen blir för rund...) :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka